Skenförsäkrar du din klass 7 hoj

Skenförsäkrar du din klass 7 hoj?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Silwer skrev:
äsch mavve bara snackar han åker ju en 400a i klass 5 eller nåt?
Det lär inte kosta några stora summor at försäkra den.

Jo, du har väl rätt. jag bara har en klass 7 hoj nånstans i lådor.
Men när den rullar kommer jag troligtvis att halvförsäkra den.

Min första zxr400 jag hade kostade 18.000kr att helförsäkra om året som 19-åring och jag hade den påställd 4 månader :crash Sen fick man ställa undan den för sen kom ju regnrusket&snön.

4 - 3 månader räcker fint för mig. Har då mellan 1500-2000kr i försäkringskostnad i månaden och kör så fort det inte regnar.

Dock har jag tröttnat på att köra varje dag och kommer antagligen bara köra helger och några onsdagskörningar och de dagar den står still kommer jag nog inte vilja betala för den så då blir det av-&påställning som gäller detta året.

Nån som inte tål det heller att jag bara vill betala för de dagar jag faktiskt kör hojen?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Uppdatering av anledningen till att denna tråden stängdes.

Det är för att såna här trådar skapar alltid en sorts osämja inbördes medlemmar som jag inte vill ska uppstå. Det är upp till var och en hur dem vill försäkra sin hoj. I denna undersökningen har den framstått klart o tydligt var dem flesta står vad gäller skenförsäkring.

För att inte diskussioner ska bli ännu vildare med mer påhopp om hur andra ska sköta sitt så stängs tråden.

Om ni tycker att tråden ska låsas upp får ni PMa mig så öppnar jag upp den, men mig personligen tycker tråden ska låsas (så har även flera av er kontakt mig angående).

Mvh
Johnny
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Några personliga reflektioner över den numera låste skenförsäkringstråden

Tråden låstes ju av någon för närvarande obegriplig anledning (EDIT: Se längst ner). Tar mig dock rätten att göra några reflektioner.

För er som aldrig läste den hittar ni den här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=31915

1: Cirka 20% skenförsäkrar och står för det. Good for you. Skärselden väntar
2: Motiveringar som "Jag känner 12 polare som gör det" betyder INTE att det är okej. But by all means - om era polare hoppar från kaknästornet, följ gärna efter. UTAN hoj.
3: Det är bedrövligt att vissa argumenterar med "amenvafaanskärper! Skitlöjligpoll! Skenförsäkring är inget man snackar om". Oooookej....
4: Sanningshalten i svaren var det nog si och så med. Jag kan iallafall identifiera 1 som ljugit om huruvida han/hon skenförsäkrar eller ej samt 1 som läste frågan fel genom att han/hon svarat att han/hon inte skenförsäkrar. Dock äger personen ifråga för närvarande ingen hoj, vilket var en förutsättning för att svara på pollen.
5: Att tråden låg i "MC-relaterade diskussioner" istället för "försäkringar" är en tolkningsfråga om vart den skall ligga. Turligt nog var det min tolkning som gällde, GSXR1100R......
6: Om man inte blir trodd för sitt svar, och då tycker som följd att tråden i sig är en idiottråd, kanske skall se över sin cred på Sporthoj.com istället för huruvida tråden är dum eller inte.

Ville egentligen inte ha ut mer av den tråden än att få igång en semi-intellektuell diskussion om skenförsäkring och om möjligt få fram argument för/emot som kan få folk att tänka till. Det verkar dock som ekonomin kommer styra oavsett vad. Jag förstår att det är svårt att motivera sig själv med att skriva en försäkring på sig själv när den kostar 54000 och på pappa kostar den 8000. MEN KÖP ISÅFALL INTE DEN HOJEN!

Jag betalar full försäkring skriven på mig själv och tänker inte skämmas en enda gång den dag jag måste nyttja försäkringen (vilket jag hoppas inte kommer. Hitentills har jag sluppit trots krasher). För er som skenförsäkrar hoppas jag att inget händer. Alls. Någonsin. Då, och enbart då, kan ni inte drabba mig som försäkringstagare. OM ni krashar (vilket jag hoppas går bra för er personligen så att det enbart är materiella skador) så får ni i värsta fall (för mig) ut det på försäkringen. Det leder till höjd försäkring för mig. Det tycker jag inte om.

/Freppa

Ps. Om du vill skriva ett svar av typen "amenvafan.....", eller "du är så jävla korkad och naiv", så strunta i det. Skicka ett PM så kan vi tjafsa om det. Håll er till fakta eller konkreta exempel lösningar på problemet - oavsett om ni anser att problemet är att folk skenförsäkrar eller att ni får skit för att ni skenförsäkrar. Denna tråd kommer säkerligen låsas inom några timmar så det bör inte vara ett problem, men för er som är nattugglor.


Ps2. Och för er som undrar om JAG är Nr 2 eftersom jag visste att han skulle skriva ett svar, så är svaret Nej. Jag är bara jävligt bra på att läsa vad som står i informationen om personer (profilen). Om man gör det, så vet man också vad som komma skall.


EDIT: Swedie har uppdaterat anledningen till varför han stängde tråden. Motiveringen är helt ok för mig, även om jag gärna ser att tråden öppnas igen pga att jag anser att vi skall kunna "kriga" om dessa saker - det utvecklar folk (vissa iallafall, andra vill bara höra sin egen röst).
 
Last edited:

HanneZ

Guest
vettigt, vill dock påpeka igen att skenförsäkrare drabbar övriga även om de inte krashar! Dom pröjsar ju inte lika mycket som det är tänkt att dom ska göra!
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Hannez: De drabbar inte oss OM DE INTE KRASHAR. Då är de enbart vinst för FB. Om de däremot går i backen så drabbar det dig och mig.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
och för att tjata, de går i backen värst av alla klasser, och det är inte bara personskador för då skulle inte det kosta dubbelt upp för mig mellan halv upp till helförsäkring, mao tas det ut en jäkla massa på skitskador med.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Jag personligen tyckte tråden var intressant eftersom jag har haft lite funderingar kring hojköp och då även försäkringar...
Alltid spännande att höra folks argument för och emot, och om man - som jag - inte är tillräckligt insatt för att ha en åsikt kanske man kan komma iallafall ett steg närmare? :)
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Kan nån definiera exakt vad skenförsäkring är?
Inga krånliga svar bara kort och enkelt tack. :tummenupp

Ibland känns det som det finns en gråzon när det kan kallas skenförsäkring eller
inte.

Och ja jag är försäkringstagare och ägare till min hoj är så gammal att det blir billigt bara cirka 21500:- i premie 2003.
 
Last edited:

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
R1
Lasker skrev:
Kan nån definiera exakt vad skenförsäkring är?
Inga krånliga svar bara kort och enkelt tack. :tummenupp

Ibland känns det som det finns en gråzon när det kan kallas skenförsäkring eller inte.
Skenförsäkring= ställ hojen på en äldre person och få billigare premie
 

HanneZ

Guest
Freppa skrev:
Hannez: De drabbar inte oss OM DE INTE KRASHAR. Då är de enbart vinst för FB. Om de däremot går i backen så drabbar det dig och mig.
mjo de gör dom väl ändå, dom ska ju betala mer än dom gör, då hade ju dom ärliga fått betala mindre!
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
En försäkring som endast ger ersättning för hojen om försäkringstagaren sitter på maskinen.
Personskador på förare+passagerare går på trafiken om jag inte missminner mig.
Sedan får man göra tillägg i sin försäkring om tex sambos delar på en hoj.
Helt enkelt ska personen som kör finnas med på försäkringsbeviset och på det viset påverka premien.
Jag tycker det är mkt dumt att köpa en hoj som man bara har råd med om farmor försäkrar den.
Jag har fasen ingen fet inkomst, har väl iofs långt ifrån den dyraste klass7 premien ca 6 000 Halv/hel, men grejen är den att jag valde denna hojen just för att jag hade råd att äga den.
Jag tror att alla som verkligen vill ha hoj har råd att äga en hoj, alla har bara inte råd med en Retta.
Nej det skadar verkligen inte att ta upp ämnet, jag tycker som kanske framgått heller inte att det är ok att skenförsäkra.
//Tobbe
 

Rontan

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
4 hjul
Jag fick en bra föräkring fast inte ja har ett a kort.. Först bröt något äckel sönder tänings låset 4 väckor senare tog någon hela hojen... Första skälvrisken va 1500kr för att dom inte fick med sig hojen andra var 3000kr.... O den kostade mig 8000kr om året HEL försäkrat.... Tycker ja är helt okej på en 600R. :hihi :yoparty :yoparty
 

Rontan

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
4 hjul
Rontan skrev:
Jag fick en bra föräkring fast inte ja har ett a kort.. Först bröt något äckel sönder tänings låset 4 väckor senare tog någon hela hojen... Första skälvrisken va 1500kr för att dom inte fick med sig hojen andra var 3000kr.... O den kostade mig 8000kr om året HEL försäkrat.... Tycker ja är helt okej på en 600R. :hihi :yoparty :yoparty
Då var ja under 24 :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Lasker skrev:
Kan nån definiera exakt vad skenförsäkring är?
Inga krånliga svar bara kort och enkelt tack. :tummenupp

Ibland känns det som det finns en gråzon när det kan kallas skenförsäkring eller inte.
Skenförsäkring är det när någon annan än den egentlige ägaren står som försäkringstagare. Här kan du sluta läsa om du bara vill ha en definition.

Ett ex: sonen i familjen sparar och lånar ihop pengar till en R1 som han köper. Men på köpeavtalet och registreringsbeviset skriver man pappans namn. När pappan sedan tecknar försäkringen är han alltså en bulvan, vars enda uppgift är att dölja det egentliga ägandeförhållandet.

Enligt lag kan man inte försäkra någon annans egendom. På fackspråk kallas det för att den som tecknat försäkringen "saknar försäkrat intresse". Du kan t ex inte teckna en brandförsäkring på din grannes hus. Det kan bara han göra. Pappan i exemplet ovan kan enligt principen om försäkrat intresse helt enkelt inte försäkra sonens egendom. Att han står som ägare är ovidkommande i sammanhanget. Det gör att försäkringsbolaget inte behöver betala någon ersättning till pappan trots att han betalat försäkringspremie.

Det är inte alltid självklart vem som äger vad. Särskilt inom familjen kan det vara oklart vem som egentligen äger vad. Men även i andra sammanhang kan flera personer göra anspråk på att äga samma sak, alternativt att någon påstår att någon annan äger något medan den andre hävdar motsatsen. Samägande är också ganska vanligt - inte minst mellan familjemedlemmar.

Det finns alltså en gråzon, men den beror på att ägandeförhållandena är oklara. För försäkringsbolagen är denna gråzon otroligt stor eftersom deras motpart, försäkringstagarna, regelmässigt ljuger om vem som är den egentlige ägaren. Ofta är det uppenbart för dem att det är en skenförsäkring. Men det är inte helt enkelt för dem att bevisa saken. De tittar då bortom registrerngsbevis och andra officiella handlingar och tittar på vem som är brukare, för att på så sätt försöka fastställa det egentliga ägandet.

Försäkringsbolagen går lite på slak lina i såna här fall. Deras existens är beroende av att försäkringstagarna litar på att de får ut ersättning när olyckan är framme. I de flesta fall är MC-försäkringen bara en av flera affärer de har med försäkringstagaren. Samtidigt får de inte betala ut ersättning i de fall försäkringstagaren inte har rätt till den. Om de gör det drabbar de övriga försäkringstagare genom högre premier och gör det aktuella bolaget mindre konkurrenskraftigt än konkurrenter med en mindre generös ersättningspolicy. Det kan tilläggas att det vore en smal sak för ett föräkringsbolag att lösa situationen genom att helt enkelt vägra betala ersättning i misstnkta fall. Då får försäkringstagaren stämma bolaget. Och det kan vara lite svårt för mamma att övertyga rätten att hon och inte sonen som är den egentliga ägaren och brukaren till en yster R1 av senaste modell. Det är bara för bolaget att be henne sätta sig på en likadan båge och köra en sväng. Sånt kan dock störa andra, mycket viktigare, kundrelationer.

Skenförsäkringar i sig har jag personligen inte särskilt mycket emot. De överför kostnader från en åldersgrupp, yngre, till en annna, äldre. Det är iofs illa eftersom de äldre betalar för kostnader som de yngre svarar för. Men premierna i de grupper som det skenförsäkras på är ändå så pass blygsamma att det kanske inte är hela världen. Jag betalar t ex 7 700 hel/hel - inte så mycket att tjafsa om alltså. Det kan dock vara värre för en som bor i storstad och inte har full bonus. Notera att det är min personliga attityd till skenförsäkringar - inget annat.

Det större problemet är kanske att personer som inte är mogna för en klass 7-MC ges möjlighet att försäkra dem - eller snarare vägar. Och det för en del ganska otrevliga saker med sig. För tidig död och invaliditet t ex. Fast dödligheten i skenförsäkrargruppen har å andra sidan varit praktiskt taget konstant under mycket lång tid. Om omdömmet är tillräckligt dåligt spelar det ingen roll vad personen sysslar med, han kommer ändå att ställa till det för sig. Självklart menar jag statistiskt och lika självklart finns det undantag - men medianfiguren i skenförsäkrargruppen har bristande omdömme i trafiksammanhang.

Folk som insisterar på att förklara och motivera sina skenförsäkringar med höga premier, att de annars inte skulle kunna köra sporthoj, osv är otroligt påfrestande eftersom det enda de säger är "jag är så dum i huvudet att jag inte begriper ens de mest elementära samband". Skenförsäkra gärna, mig stör det inte, men snacka inte så jävla mycket skit.
 
Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Silwer skrev:
Men det blir ju ett moment 22 eller vad det heter.
dvs premierna stiger för att det skenförsäkras och ju högre premier ju fler skenförsäkrar, fattar du?
Bolagen vill gå med vinst och det går inte när folk ofta absolut vill ha helförsäkring och för a tt kunna ha det skenförsäkrar.

Eftersom försäkringsbolagen har vinstintresse i det här med att försäkra motorcyklar (som vissa inte verkar begripa, inte du Silwer) och inte gör det för skoj skull så chansen väldigt liten att de kommer att ta initiativet till att bryta ekorrehjulet som beskrevs ovan.
Så om gemene man istället reagerar på att polarna skenförsäkrar och försöker få dem att förstå att det kanske inte är så lämpligt i långa loppet så kanske vi kan se en lösning på detta problem inom några år.

Personligen tycker jag att det finns för få sådana här disskusioner på Sporthoj. de behövs! Stäng bara trådar som blir direkt otrevliga, eller rättare sagt de personer som gör trådarna otrevliga.
När jag började åka hoj så snackade de hojåkare jag kände om att "alla" skenförsäkrar, det bara är så! Så snäll som jag är rättade jag in mig i ledet.
Sen en dag började jag följa disskusionerna här på SH och insåg ganska omgående att det var riktigt hål i huvudet att skenförsäkra. Mao, SH har iaf fått en person att ändra sin inställning till skenförsäkringar, bra va!
 

KIRE

Guest
Ibland har jag funderat över om det faktiskt är så att det är skenförsäkrade hojar som är överrepresentaterade i olycksstatestiken just pga att dom används av personer som egentligen inte har råd med hojen. Man kanske kan anta att detta är yngre personer med komplex för ngt som därför måste ha grymmaste hojen. Eller ska man uttrycka sig så att dom inte tar hojåkning på högsta moraliska allvar? Har man bristande moral och inte betalar för sig kanske man i sin tur har lika bristande moral när det gäller försäkringsbedrägerier m.m. Svår fråga som jag själv inte har svar på...
Vad tror ni?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
M:et skrev:
Eftersom försäkringsbolagen har vinstintresse i det här med att försäkra motorcyklar (som vissa inte verkar begripa, inte du Silwer) och inte gör det för skoj skull så chansen väldigt liten att de kommer att ta initiativet till att bryta ekorrehjulet som beskrevs ovan.
Nja, de är nog mer än villiga at ta initiativ eftersom just klass7-försäkringarna är en förlustaffär för dem. Men vilka rimliga vägar har de att gå? Yngre förare på klass 7-bågar kraschar väldigt mycket och drar därmed stora kostnader. Även om man löser skenförsäkringsproblematiken finns krascherna kvar. En lösning måste innebära att nya/unga klass 7-förare får gymma premier - såna som de normalt inte kan betala.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top