Känner lite att jag brinner lite för den här frågan, därför blir det långa inlägg från min sida. Ha överseende ?.
Har du inga låsningar? Isf har du ju än större chans att du fixar det utan att öppna/gå in i knäet.
Elva operationer är mycket. Det bör tilläggas att jag hade en hel del idrottsliga ambitioner tidigare och att jag spelat i Superligan (innebandy) och div 3 fotboll (med siktet satt högre). Hade jag vetat det forskningen vet nu så hade nog flera operationer kunnat undvikas (googla på placebokirurgi eller/och låtsasoperationer). Se även tex
http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/12204/lkt0924s1645_1648.pdf
Jag fixar allt det vardagliga idag, men är såklart mer eller mindre en idrottsinvalid. Har artros. Sitta still länge är ger smärtor. Gå i trappor kan vara halvläskigt och leka med småungarna är kan vara en plåga då det ofta kräver knästående. Största hindret sitter dock i huvudet, då jag inte litar på mina knän. Vilket kan leda in i en nedåtgående spiral; man undviker rörelser – som därmed blir allt svårare att utföra samt att man undviker att belasta knäet – vilket gör att det blir allt svagare. Mitt råd är att du ska undvika operation om du kan och att du ska ge skadan tid och träna. Träna vad du vill, viktigast är ATT du tränar inte VAD. Träningen ska aldrig göra överjävligt ont men kan få göra lite ont. Beroende på vad du har som spökar i knäet kan det gott ta något/några år innan du en dag inser att du inte längre har problem. Jag själv har upplevt att promenader i rask takt och vardagsmotion (alltid välja trappor, studsmatta MED barnen ist för att se på, undvika att sitta och jobba, cykla till jobbet osv) i kombi med lite rehab på gymmet räcker. Absolut bästa knäträningen för mig har varit löpning/klättring i svår terräng (börja med promenader i berg/skog). Sämst är simning vilket bara gett mer smärta, bättre då att "jogga" i vattnet med träningsflytväst. Cykling har inte alltid varit bra då rörelsen är "låst" och återkommande.
Riktigt bra är också att försöka undvika att bära på övervikt.
Ta gärna med dig det jag säger till sjukgymnasten eller ortopeden. Ställ frågor om resultaten som placebokirurgi har gett (får du inga genomtänkta svar, byt läkare. Inte alla läkare är uppdaterade). Ta därefter beslut på hur du vill göra.
Lycka till!