Sketsnack/Allmänt tjöt

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
I morgon är de dags för Enduro VM, boys & girls. Karlsborg är stället som gäller, ska bli sjukt intressant att se Eliten fightas och sen hoppet över Göta Kanal. Blir en del filmande så får se vad man får ihop av de hela.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Ska man ge en känga tillbaks så är en motard inte speciellt snabb, vibrerar som f*n, obefintligt vindskydd så glöm långturer, och har motorkaraktär som en traktor. ;) :D

Är nog kul i stan och att stunta med men jag skulle inte välja en som enda hoj. Tur att vi alla är olika :tummenupp

ap ap ap! Nu är det ingen 2-takts 500 maskin från 80 talet herr Påsen pratar om.

Vibrerar?? Har du ens provat en 690 smc -08 och nyare? går ej jämföra med älde 640/625/660.

Och säga att det inte går att toura på är ju också ren BS, SMTn är ju som gjord för detta ändamål t.e.x.

Sen på tal om "motorkaraktär som en taktor" och "inte speciellt snabb" Kalle, du som ändå kör snabbt och bra på gata och bana. Hur ofta använder du alla 180 eller vad det nu är hästar i din hoj på gata?

Själv hade jag inte alls haft något emot att gå ner i effekt i utbyte mot smidighet och förtroende, som sagt.. Tur att vi alla är olika.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Efter lite påläsning så verkar sxv 550 nåt för mig :) Vet inte vilka mer motarder som hat insprut men de har aprilian och det är ju underbart :tummenupp
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
NEEEJ! Har dem varit ute och "lagat" med snabelbilen på Solberga/Annebergsvägen mellan Nässjö och Eksjö?! VILKA SVIN!

Är det på många ställen? Och var är det mest? Mellan Nässjö-Solberga? Solberga-Anneberg? Anneberg-Eksjö?

I princip hela sträckan hade han varit kändes det som. Vi mötte honom i mitten och han blinkade och viftade som fan åt oss att sakta ner för det var ju grus över i princip hela vägbanan.

Som sagt synd på en annars mycket roligt väg med kurver och krön.
Blev lite mindre mellan solberga och nässjö men det är ju eksjö-solberga som är roligast och där låg det mängder med grus :(

Vi gick upp Pustaleden och stod på bron vid 11. Var nedanför halvtimmen innan. Var lite torftigt tyckte jag. Släppet ska tydligen vara bäst högst upp sa nån vi pratade med.

Museet är en av mina favoriter i stan. Det blir knappt manligare än motorsågar, vapen och bågar :)

Född och uppvuxen som man är precis ovanför Ebbes så har jag nog stått på dom flesta ställen när dom släppt på fallet.

Dom gör ju det lite då och då hela året om det regnar mycket.

Det var dock längesen jag var inne på museet så det var kul att passa på nu när det var gratis dessutom.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
:hihi

Haha det du ;)

Ja det är helt underbart med motard i stan. Men inte för långväga äventyr :)

Tjering! Jag och Niclas var iväg å körde en endagstur på drygt 55 mil för någon vecka sen. Gick bra! Gäller bara att hitta tillräckligt bra vägar.

Ut å kör med dig :7peta


Edit: Såg nu att det var i jkpg-forat, jeje..
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
ap ap ap! Nu är det ingen 2-takts 500 maskin från 80 talet herr Påsen pratar om.

Vibrerar?? Har du ens provat en 690 smc -08 och nyare? går ej jämföra med älde 640/625/660.

Och säga att det inte går att toura på är ju också ren BS, SMTn är ju som gjord för detta ändamål t.e.x.

Sen på tal om "motorkaraktär som en taktor" och "inte speciellt snabb" Kalle, du som ändå kör snabbt och bra på gata och bana. Hur ofta använder du alla 180 eller vad det nu är hästar i din hoj på gata?
Kan smt kallas motard då? Knappast smidig som en 660.

Nej jag har inte kört just 690 men ett flertal andra kåttar och de vibrerar massor.

Jag är en av få som utnyttjar literklubban helt på gata. I stort sett hela Tranemovägen går på trean. Fråga Biddarn eller kolla min Tranemofilm :D

Jag är ingen fan av V-Twin så det är mest där skon klämmer och jag reagerade på att en motard skulle vara bäst på det mesta.
Samtidigt är SuperDukeR bland det roligaste jag kört upp för Ådalsvägen trots att motorkaraktären kräver en säregen körstil.

En Sxv blir nog perfekt Biddarn :)
 

Madass_

Omogen
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640
Tjering! Jag och Niclas var iväg å körde en endagstur på drygt 55 mil för någon vecka sen. Gick bra! Gäller bara att hitta tillräckligt bra vägar.

Ut å kör med dig :7peta


Edit: Såg nu att det var i jkpg-forat, jeje..

Sov om nätterna fyllo.

Ta upp hojfan till Gbg och visa mig de goa vägarna då. Jag har bara kört långt på lands/motorväg och det är inte kul :crash




Biddarn köp en sxv. Asläckra!
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Kan smt kallas motard då? Knappast smidig som en 660.

Trodde du svarade ang. modellerna Påsen skrev från början.

Efter lite påläsning så verkar sxv 550 nåt för mig :) Vet inte vilka mer motarder som hat insprut men de har aprilian och det är ju underbart :tummenupp

Aprilian är riktigt race! säkert hur kul som helst att leka runt på och köra go-cart banor med mera. Den är ju väldigt lätt och har bra pulver, dock en helt annan karaktär än andra stånkor då den kräver lite varv för att flytta på sig. Är nog något man vill provköra innan man vet om man gillar det.

Är rätt säkert på att serviceintervallerna ligger på 10-15h på den modellen, oljebyte då. Sen ventilkoll + lagerbyte (på 2-cyl), gör man det inte själv så kan det bli en rätt kostsam historia, närmaste Apirila mek ligger rätt långt från jkpg med.

Det lilla jag läst om modellen så verkar det som man ska ha en -08 och framåt då tidigare modeller har haft en hel del problem. Hojen kan ju jämföras med en Husa FS650 fast husan bara har en cylinder att meka med :)

Insprutning ja, KTM har haft det sen -07 på sina 690. Husa kom med det på sin 570 modell med.
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Oljebyten är jag inte rädd för då jag byter hela tiden på crossen.
Den ska tydligen vara perfekt för gatan. Ventilerna är nog likadant som med crfn, kollar när de blir svårstartat ;)

En 07a med lagrena bytta är inget problem heller.
Sen att dom är mer varvvilliga än husan är ju ett + ;)
 
Last edited:

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Det där med att det inte funkar o toura på en motard känns rätt taget ur luften.. Har haft småttingar (640 modeller) innan och visst dom äldre var väl ingen jättehöjdare.. Min 640 prestige -03 var ute o rörde på sig några helger utan för mycke problem, o nu med twinen är den som att åka vilken hoj som helst.. jag marschar runt 140 utan att vinden är jobbig alls.. Personligen ser jag ändamålet som får styra.. Aprilian är riktigt najs, så länge det enda man vill göra är skruva & piska konstant =) Absolut inget fel i det men personligen iaf gillar jag o lämna 50 skyltarna för att få njuta av andra vägar... Men visst ni som bor i Jönnet, i get the idea!!

Om jag vore dig och va i början så skulle jag nog försöka hitta en Anknäbbs 690 för dom är rusktigt lågt i pris samtidigt som du får den nya motorn. Lätt ombyggd går den nog o leva med.. :)

Mina tankar o åsikter, har varit i båda träsken o letat lite så viss erfarenhet ligger bakom.

Hoppas iaf du hittar nått som du tycker är jäkligt kul!!

//Wicknertz
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Jag är så osäker hela tiden. Vill ha en med bra mos å kunna leka runt lite med. Inget för stort å klumpigt bara :tummenupp
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Kanske en Streetfighter skulle vara en bra kombo då?

Som någon på forumet så fint formulerade det för några år sedan, "en motard på anabola" :hihi
vettig försäkringskostnader, smidigare än en ren sporthoj (tack vare körställningen), klarar högre hastigheter (bättre) än en motard.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Oljebyten är jag inte rädd för då jag byter hela tiden på crossen.
Den ska tydligen vara perfekt för gatan. Ventilerna är nog likadant som med crfn, kollar när de blir svårstartat ;)

En 07a med lagrena bytta är inget problem heller.
Sen att dom är mer varvvilliga än husan är ju ett + ;)

Dåså! go for it! :tummenupp Jäfla cool hoj är det iaf! Har själv suktat efter en för några år sedan :)
Tror den passar dig bra med lite erfarenhet från CRFen på både gata och som cross.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top