Skulle kunna tänka mig en husa eller ktm också egentligen. De sura med dom är ju ventiljustering/koll vid ca 10 h?
Den som har mest extrem service är väl Husa FS 650, där är väl ventilkoll kring 15h, 5-10h olja, 100h motor renovering.
Vet inte vilken KTM du tänker på men enduro modellerna 450/525 har rätt täta service intervaller, ungefär som din Honda skulle jag tro. Senare modellerna av dessa som uppdaterades -08 till 450/530 har shimsade ventiler och håller tydligen mycket bättre än dess föregångare med gänga och bult. Dessa är ju ~110kgs maskiner så dom är smidiga att busa med i stan men ingenting att åka längre på.
Fjädringen är ju original för enduro med så den lär vara aningen mjuk för aktiv körning på asfalt, lämna in och shimsa om är väl ett alternativ om man vill.
Eller så köper du dig en aningen klumpigare maskin i KTMs "gat-motard" serie, finns mer mos i motorn för att kompensera för vikten
625/660 har 250 mil mellan oljebyten och 500 mil ventiljustering, förgasare, vibrerar en del, ~135kg, rätt liten tank så auktionsradien är inge vidare men det duger. Busig hoj helt enkelt.
690 smc 08-09 har 500 mil mellan oljebyten och då görs även ventilkoll. Insprutning, vibrerar mindre,~140kg, bekvämare överlag och större tank så längre rundor är inga problem. Jag finner inga problem att ligga å marcha kring 140km/h på en sån här hoj iaf. Koppla upp på slangen i 100km/h+ på 5an funkar fint med lite enkla mods dessutom
690 smc 10-11 har 750 mil för samma service.
690 smc-r 12-13 har 40cc mer och lite nytt utseénde, mer pulver och dessutom _längre_ mellan serviceintervallerna,
1000mil! Själv hade jag nog bytt olja ett par ggr mellan denna intervall!
Nästan så man kan säga att det är en ekonomisk hoj! 80k nypris, billig försäkring, långa serviceintervaller.
En kompis till mig som ska boka en SMC-R till -13 och han räknade lite på försäkring och eftersom man får halva priset på den andra försäkringen man tecknar på bilsport & mc så kommer hans skogsmoppe KTM exc 250 -10 och den nya SMC-R'en kosta totalt ~3700:- om året halvförsäkrat på båda! helt galet billigt om du frågar mig..
Boka en ny SMC-R kanske?