Skillnaden mellan R1 -02 och -03

Rackzo

piskar nordhnet
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Hven/Landskrona/GBG
Hoj
Flaka/R1
e det bara jag eller brukar man inte köra jävligt lugnt precis när man tagit körkortet?, steget mellan min gamla rg 125 o min 750 va ju ganska stort, så man tog det ju jävligt försiktigt i början, nu när man lärt känna hojen vågar man ju mer, o på så sätt ökar riskerna för att det går åt helvete, det e ju precis lika lätt att köra ihjäl sig på en 600 som på en r1:a. har man råd med en r1 o vill ha en sån så ska man såklart köpa en,. tror ju dom flesta som krachar har haft hoj ett tag, o känner sig säkra på den. om ni kommer körande o det helt plötsligt kör ut en bil framför dig så spelar det för fan ingen roll om du har kört i 100år eller 1 vecka, inte heller om du sitter på en 125 eller en r1. trött på alla som klankar ner på oss unga som vill ha en fräck hoj, tror som sagt inte det e många som kör o krachar första året man har körkort. om det gällde bilar, tycker ni då att man borde börja med en gammal 240 för att klara av effekten, för att sen vid 40års ålder kunna köpa sig en corvette? när det gäller försäkring så e man ju bara korkad om man skenförsäkrar! betalar bolagen ut nått om man kör o krachar morsans hoj?
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
JoUh skrev:
Det är ju det jag gjort, men jag har inte lyckats se några skillnader... :va
Då är det väl inga stora skillnader då, det är iaf samma hoj de åren.
Köp en du tycker verkar bra bara.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Rackzo skrev:
e det bara jag eller brukar man inte köra jävligt lugnt precis när man tagit körkortet?, steget mellan min gamla rg 125 o min 750 va ju ganska stort, så man tog det ju jävligt försiktigt i början, nu när man lärt känna hojen vågar man ju mer, o på så sätt ökar riskerna för att det går åt helvete, det e ju precis lika lätt att köra ihjäl sig på en 600 som på en r1:a. har man råd med en r1 o vill ha en sån så ska man såklart köpa en,. tror ju dom flesta som krachar har haft hoj ett tag, o känner sig säkra på den. om ni kommer körande o det helt plötsligt kör ut en bil framför dig så spelar det för fan ingen roll om du har kört i 100år eller 1 vecka, inte heller om du sitter på en 125 eller en r1. trött på alla som klankar ner på oss unga som vill ha en fräck hoj, tror som sagt inte det e många som kör o krachar första året man har körkort. om det gällde bilar, tycker ni då att man borde börja med en gammal 240 för att klara av effekten, för att sen vid 40års ålder kunna köpa sig en corvette? när det gäller försäkring så e man ju bara korkad om man skenförsäkrar! betalar bolagen ut nått om man kör o krachar morsans hoj?
Jag tycker att hela ditt resonemang haltar. Det är ju inte för intet försäkringarna är sjukt höga för oss unga män mellan 20-30 år. Eller hur?
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Dea skrev:
Om man har råd att äga den leksak en hoj är på riktigt, då har man råd att köra trafikförsäkrat. Tror man att man kommer att kvadda hojen ofta och nära i tiden så är antagligen försäkringspremien för låg för att bära sina kostnader i alla fall. I annat fall är försäkringen bara en finansiering av de genomsnittliga skadorna. Spar pengarna och investera dem tills det smäller i stället.

Har man inte råd med ovanstående resonemang så vill man att någon annan tar ansvar när man själv gör bort sig, dvs man vill få ut mer än man betalar och det går i längden inte eftersom föräkringsbolagen finns för att skapa vinster åt aktieägarna. Utan vinster är det ju bara att lägga ner bolaget, det är ju billigare.

Jag kör trafikförsäkrad R1 -02 med insikt om vad det kostar och kan kosta om det smäller. Men jag har redan sparat ihop en ny på att inte betala helförsäkring på nån hoj jag ägt.

Ett bra tips är dock att kolla upp en privat sjukförsäkring. Något som hjälper det som verkligen betyder något om man kör åt helvete.

Sånt här vill inte folk begripa, de ska ha sin hoj och hängslen och bälte (helförsäkring som om man var odödlig med den) för att köra, så är det bara, sen tar liksom hjärnan stopp.
Jag har skrivit att klass 7 INTE är en guldgruva för bolagen, men de tycks inte förstå att mindre pengar in än ut i bolaget innebär ökade premier, och jag fattar inte det svåra i en sån matematik.
Var klass bär sina egna kostnader (alltså alla i samma klass betalar varanndras olyckor(utom trafikdelen som delas mellan alla fordon)) det bygger alltså på att få kraschar för att pengarna ska räcka.
Bolagen har en riskbedömning på föraren, Bosse 56 räknas som en säkrare förare än Fredrik 21 så Bosse får en låg premie, men vad de inte vet är att Fredrik är den som egentligen kör hojen.
Fredrik 21 kraschar hojen och Bosse 56 får ut sina pengar till en ny hoj osv.
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Haha... Jaja..!
Jag orkar inte läsa genom hela tråden innan jag svarar.

1. Skenförsäkring = Helt rätt. Enligt mig.
Varför betala 10 gånger mer än det behövs?
Var det inte så för några år sen att man faktiskt fick äga fordon av alla de slag men ändå låta någon annan betala försäkringen? Jovisst var det så...
Men tyvärr så var det någon högt uppsatt som var väldigt girig, så han ändrade på detta... Eller hur var det?
Nåja, då får vi fixa det ändå, säger jag.

Edit: Jag kan redan nu komma på 7 personer som jag känner till som kör skenförsäkrat. Alla kör R1 eller CBR 900. Faktum är att jag bara känner till en som kör med egen försäkring. hehe... Han har iofs en Thunderrace..


2. Att köra ostrypt med mellan kort är ju konkret olagligt, men det är ju roligare givetvis. Är mera kluven där, gjorde det själv nämligen.
Fast det kostar att åka dit så jag rekomenderar det inte. Ha strypningen på, fast då kanske du säljer hojen ganska snart?
 
Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Preoblemet är att du tycks tro att det är staten eller nåt företag som betalar pengarna till dig vid olycka, nej, det är vi andra som gör detta.
Därav blir folk med klass 7 hoj sura för att folk skenförsäkrar, varför inte ta reda på hur systemet fungerar innan man öppnar käften och gör sig pinsamt löjlig?

Du tänker förstås bara på dig i första hand, att du får billigare att åka på hojen, vad du skiter i är alla andra som får betala lite mer för din skull.
Som att gå in och stjäla nåns öl på krogen ungefär, vad förväntar du dig ska hända?
Inte för att jag tror att någon bryr sig i vilket fall men man måste ju försöka förklara även för döva egoistiska öron.
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Poacher skrev:
Preoblemet är att du tycks tro att det är staten eller nåt företag som betalar pengarna till dig vid olycka, nej, det är vi andra som gör detta.
Därav blir folk med klass 7 hoj sura för att folk skenförsäkrar, varför inte ta reda på hur systemet fungerar innan man öppnar käften och gör sig pinsamt löjlig?

Du tänker förstås bara på dig i första hand, att du får billigare att åka på hojen, vad du skiter i är alla andra som får betala lite mer för din skull.
Som att gå in och stjäla nåns öl på krogen ungefär, vad förväntar du dig ska hända?
Inte för att jag tror att någon bryr sig i vilket fall men man måste ju försöka förklara även för döva egoistiska öron.


Haha... Sluta! :D
Va tror du egenligen, att det endast är de som skenförsäkrar som höjer premierna? Ne du, den går jag inte på.
Tror du på allvar att du får betala mindre på din hojförsäkring om alla slutar skenförsäkra. Glöm det. En sådan här ond cirkel bryts inte... Den kommer finns kvar för all framtid.
Du gör dig själv pinsamt löjligt när du säger att de som skenförsäkrar ökar dina premier. Hur då?
Jag känner ingen, har aldrig hört talas om eller träffat någon som kraschat en hoj som han skenförsäkrat. Gör du?
Jag tror definitivt det är lättare att fram siffror på "ärliga" ägare som krashat sina hojar.

Klart jag tänker på mig själv i första hand, vem gör inte det? :7peta


Edit: Ingen tycks fatta att det inte är skenförsäkrarna som är boven i dramat, det är de som kvaddar hojen ni ska skälla på.
Det är ofta man läser här på sporthoj om någon som kvadda hojen här om dagen vid en wheelie etc. "Oj då säger ni. Tur du har försäkring." Säger ni.
Om ni nu skäller på de som har skenförsäkrat borde ni banna de som kvaddarn hojarna från forumet. För det är ju faktiskt dem som ökar premierna.
Till slut finns det bara stackare som skenförsäkar på grund av andra nötter som kvaddar!
Är inte detta ett ganska begripligt resonemang?

Punkt.
 
Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Jo det finns många som kraschar och tar ut på sin skenade hoj, ganska vanligt tom, jag skulle skaffa hoj förut och av 10 klass 7 hojar så stod åtminstonde hälften på nån annan än den som skrevs som den som skulle sälja, all av dessa har givetvis inte kraschat, men eftersom yngre kraschar mer så blir det ju dyrare i längden.
Givetvis är det de som kraschar som fördyrar premien, men det gör det ju inte bättre att många av dessa då betalat bara en "tiondel" som du beskrev det io din förra post.
Det ger ju bolaget ännu mindre i vinster, mycket lätt matematik.
Jag förstår inet svårigheten, de med klass 7 i ditt bolag betalar din ev. olycka, alltså det är ingen snäll farbror som pungar ut med pengarna utan alla i kollektivet.

Så varför inte köra på halvförsäkring eller enbart trafik?
isf får ni köpa era kåpdelar själva, eller är det ett problem? om det är det antar jag tat det är för att ni kraschar mycket.

Du ser inte mig hurra i kraschartrådar där nyvurpade stuntare har helförsäkrade hojar direkt.
 
Last edited:

iuridae

www.veteranstallet.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Kramfors
Hoj
CBR 900RR Fireblade
Håller med pogo. Inte fasen är det skenförsäkringar som gör att premien går upp, och inte är det endast klass 7 försäkringstagare som pröjsar för krascherna heller. Om Ove kraschar sin feta BMW, vem är det som står för den? ALLA ggr nån kraschar nåt, får nåt snott etc etc går ju f-bolaget med förlust, så det är ju rätt givet att det är höga premier på nåt som ofta blir kraschat.

Så varför inte, alla borde ju köra halvförsäkrat, oavsett bil/mc/traktor så slipper ju bolagen står för vagnskador. Låter rätt sunt :gnissla
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
iuridae skrev:
Håller med pogo. Inte fasen är det skenförsäkringar som gör att premien går upp, och inte är det endast klass 7 försäkringstagare som pröjsar för krascherna heller. Om Ove kraschar sin feta BMW, vem är det som står för den? ALLA ggr nån kraschar nåt, får nåt snott etc etc går ju f-bolaget med förlust, så det är ju rätt givet att det är höga premier på nåt som ofta blir kraschat.

Så varför inte, alla borde ju köra halvförsäkrat, oavsett bil/mc/traktor så slipper ju bolagen står för vagnskador. Låter rätt sunt :gnissla
Varför inte lägga av med fantasierna?

JO KLASSERNA BETALAR SINA EGNA SKADOR!!!!!!!!!!!

så klass 7 betalar för klass 7, INTE BILÄGARNA!!!!!!!!!!!!!

Däremot delar alla fordon på trafikdelen, annars kan ni ju tänka er vilka enorma premier vi skulle ha bara på den om bara den egna klassen fick betala denna.

Hur det funkar i bilförsäkringarna vet jag inte och bryr mig inte heller, jag åker hoj och har tagit reda på hur det fungerar där.

Så sluta sprid osanningar, du pratar ju mot dig själv, unga kraschar mer, det går inte att få bort.

Snart börjar man undra om inte folk har rätt, många sporthojsåkare verkar faktiskt vara ganska dumma i huvet.

OCH JA, det är krascherna som kostar, självklart, men unga kraschar mer och nu ska ju alla ha det värsta och senaste som första hoj, dessutom måste man kunna uuuuuiillla omedelbart, en tidsinställd bomb är vad det är.
 
Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
GOODAlien skrev:
Och vem menar att han här skal ha lov til att köra en R1??!?! :kocko
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=80430&page=1&pp=20 som står på sin mamma som är över 50. Ja det är väl helt OK bara man har körkort och hun kör en meter på den om året. eller :va
Man vet inte om man ska skratta eller gråta, nu är väl allt lagt till handlingarna.

Snubben kan knappt köra rakt fram ännu och håller på med stunts, vad var det jag sa.
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Poacher skrev:
Jo det finns många som kraschar och tar ut på sin skenade hoj, ganska vanligt tom, jag skulle skaffa hoj förut och av 10 klass 7 hojar så stod åtminstonde hälften på nån annan än den som skrevs som den som skulle sälja, all av dessa har givetvis inte kraschat, men eftersom yngre kraschar mer så blir det ju dyrare i längden.
Givetvis är det de som kraschar som fördyrar premien, men det gör det ju inte bättre att många av dessa då betalat bara en "tiondel" som du beskrev det io din förra post.
Det ger ju bolaget ännu mindre i vinster, mycket lätt matematik.
Jag förstår inet svårigheten, de med klass 7 i ditt bolag betalar din ev. olycka, alltså det är ingen snäll farbror som pungar ut med pengarna utan alla i kollektivet.

Så varför inte köra på halvförsäkring eller enbart trafik?
isf får ni köpa era kåpdelar själva, eller är det ett problem? om det är det antar jag tat det är för att ni kraschar mycket.

Du ser inte mig hurra i kraschartrådar där nyvurpade stuntare har helförsäkrade hojar direkt.

Jag är helt med på vad du säger. Får väl nästan börja ge mig lite.
Du berättade får någon att varje klass för sig betalar sin del osv.
Nåja...
Men jag ser det ändå som en rättighet att få skriva hojen på någon annan, annars har jag inte råd. Jag vill inte vänta 10 år på att ha min drömhoj. Eller hur? T.o.m. en halvförsäkring kostar 1/4 på min hoj om den är skenförsäkrad.
Det blir ungefär 900 kr. 900*4 = 3600 i halv på mig? Ne du! Glöm det.
OM jag krashar kostar det lika mycket eller kanske mindre pengar som en fullförs, krashar jag inte sparar jag de pengarna istället. Så det är INTE det att jag tror jag kommer krasha. Jag kör halvförsäkring. Jag vinner ändå inget på att ha full. Speciellt inte om den stod på mig.

Jaja. Det får vara slut här för min del.
Det leder ändå ingen vart, jag ska ha min hoj denna sommarn och jag gör vad som krävs. Punkt.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top