Skillnaden mellan R1 -02 och -03

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
Nicke skrev:
Det brukar handla om att sonen kör 100% av tiden och far/mor ca 0% av tiden. Då är det inte "tummen upp" för mig även om du verkar tycka det.

Vad det "brukar" hör inte nu till saken....läs vad jag skriver!!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Du skriver "panorera vidare" men jag antar att du menar "ponera". Jag är inte ute efter hårklyverier utan skenförsäkrare. Jag antar att du är en sån som skulle utnyttja sånt här till max för våra åsikter går helt klart isär. Du verkar försöka försvara varför man inte ska försäkra sin egendom på sig själv eller har jag förstått fel?

DFMSWEDEN skrev:
Vad det "brukar" hör inte nu till saken....läs vad jag skriver!!

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
Nicke skrev:
Du skriver "panorera vidare" men jag antar att du menar "ponera". Jag är inte ute efter hårklyverier utan skenförsäkrare. Jag antar att du är en sån som skulle utnyttja sånt här till max för våra åsikter går helt klart isär. Du verkar försöka försvara varför man inte ska försäkra sin egendom på sig själv eller har jag förstått fel?

Om man kan försäkra på sig själv, så givetvis ska man det !!

Men om du nu inte kan det pga div anledningar...så tycker jag en "likvärdig" försäkring är berättigad !!

Och skulle det nu skilja någon enstaka tusing...så kvittar det för min del om det gör det.

Eller om man är två som äger hojen tillsammans och den ene bara kör kanske 30% medan den andre kör de övriga procenten, då kallar jag det inte "bedrägeri".....

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Div anledningar brukar innebära att man inte har råd. Och då är det tydligen nån slags "rättighet" med en fet hoj som rättfärdigar att man ska få skenförsäkra "if all else fails".

Andra grejen. Om man är man och fru eller är sambo och verkligen delar på hojen på riktigt så är det ok. Om man försäkrar sin egen hoj på farsan för att man inte har råd själv så är det fel och försäkringsbedrägeri. Känner du någon vuxen man som delar hoj med sin far på riktigt? Jag gör inte det.

DFMSWEDEN skrev:
Om man kan försäkra på sig själv, så givetvis ska man det !!
Men om du nu inte kan det pga div anledningar...så tycker jag en "likvärdig" försäkring är berättigad !!
Och skulle det nu skilja någon enstaka tusing...så kvittar det för min del om det gör det.
Eller om man är två som äger hojen tillsammans och den ene bara kör kanske 30% medan den andre kör de övriga procenten, då kallar jag det inte "bedrägeri".....

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
Nicke skrev:
Känner du någon vuxen man som delar hoj med sin far på riktigt? Jag gör inte det.

Nä du gör nog inte det !!

Men det gör jag!! och dessutom är det en tjej som delar hoj med sin far!!
Och han är 54 och kör lite bana oxså!!!

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Mr_Malossi kan du för sporthojs medlemmars skull säga till när du ska ut o köra så vi kan gömma oss i garaget när du ska ut o köra! :arsele :pannkyss :hihi ;)

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
OK. Förutom det här enskilda fallet, ser du något plus för oss övriga i att folk skenförsäkrar? Många har råd med hojen men inte försäkringen men ska ha den i alla fall.

DFMSWEDEN skrev:
Nä du gör nog inte det !!
Men det gör jag!! och dessutom är det en tjej som delar hoj med sin far!!
Och han är 54 och kör lite bana oxså!!!

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Exakt jag gillar svaret "de som kan ska försäkra på sig själva", snacka om att rättfärdiga hela grejen med skenande:lol

Dock tror jag aldrig man kan få stopp på detta speciellt inte via et forum, jag bara förvånas om hur förbannat korkade folk är som berättar för sina hojbröder att de blåser dem och sedan inte skäms ett dugg, utan de blir rasande på de som gjort rätt för sig och sedan förvandlas alltihop till jakt på de som vågade säga til personen, ofta med en del anhängare till skenförsäkringar.
Inte sällan tas de mest extrema och ovanliga exempel upp och aldrig det som det vekligen är nämligen smågrabbar som inte har råd att försäkra hojen men som ändå bara måste ha helförsäkring för att de tänker vurpa var år.
Men jag antar att det alltid finns en stor klick av de där som åker gratis på andras bekostnad.
Tur att vi är så snälla, för annars borde väl en knogmacka utdelas tycker jag.
Visst bolagen luras de med men detta gör det ju inte bättre direkt och rättvisa är nåt vi andra tycker är förbannat viktigt, ska vi dras med höga premier så käns det ju mindre kul att andra genom korkade kryphål får betala mindre.
Upponervända världen, ganska typiskt SH, de som blir offer och förlorar är de som gjort det enda rätta.

OBS allmänt riktat inlägg.

Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Nicke skrev:
Känner du någon vuxen man som delar hoj med sin far på riktigt? Jag gör inte det.

Detta är väldigt ovanligt när det gäller klass 7 hojar skulel jag tro, säkert är mer än 9/10 lögn.

JONQAS

The one and only...
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
Silver R1-04 & Svart-lila R6 -04
Nicke skrev:
OK. Och försäkringen står morsan för antar jag? Var snäll och skriv inget mer om dina R1-planer tack.

Men läs inte då din tönt!
Ska la du skita i... Vill han köpa en så låt han göra det! Din morsa kanske borde läxa upp dig å inte mobba andra...
Gruppstryk på dig... :4skrika :mad:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Står din hoj på dig själv eller skenförsäkrar du också? Mamma dog i cancer 2001 så nu vet du det.

JONQAS skrev:
Ska la du skita i... Vill han köpa en så låt han göra det! Din morsa kanske borde läxa upp dig å inte mobba andra...

WildCard

Alltid med ett ess i skjortärmen!
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
R1 -04 (tänkte byta märke med det blev visst inte så...)
JONQAS skrev:

Tycker du det är ok med olovlig körning och skenförsäkring? :confused:

WildCard

Alltid med ett ess i skjortärmen!
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
R1 -04 (tänkte byta märke med det blev visst inte så...)
Lysse skrev:
Hejsan!

Har bestämt att en R1:a ska inhandlas!

Undrar lite lätt vad skillnaden är mellan en 02:a och en 03:a?
Ngn som har ngt bra svar på det eller kanske ngn till salu?
Blå/Svart eller Grå/Svart

Jäklar vad din tråd blev kapad!!! :näsblod

Tycker du ska skaffa en röd/vit :D :tummenupp

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jag är av samma åsikt men de är bäst att vara övertydlig när man debatterar med DFMSWEDEN och andra som tycker att skenförsäkring är ok.

JONQAS: hur var det med din försäkring nu då? Försäkrar du själv eller på mor/far?

Poacher skrev:
Detta är väldigt ovanligt när det gäller klass 7 hojar skulel jag tro, säkert är mer än 9/10 lögn.

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
Nicke skrev:
Jag är av samma åsikt men de är bäst att vara övertydlig när man debatterar med DFMSWEDEN och andra som tycker att skenförsäkring är ok.

Så varför tycker du inte man ska vara "tydlig" eller "övertydlig" när det gäller försäkrings bedrägeri ?

Det finns en del som skenförsäkrar och en del som har hojar tillsammans.....men den kan ju bara stå skriven på en !!!!!!!!

Jag tycker inte det är okej att skenförsäkra, MEN jag skiter i vad andra gör...låt polisen vara polis.....

Hade nu sporthojarna varit billigare i försäkring, så hade skenförsäkringar inte behövts !!!

P-E

Guest
Eureka skrev:
Men det behövs ett geni för att veta hur det är att köra en R1:a utan att man gjort det :tungan
Visst är det lätt att ta till sig information på nätet och bygga upp sitt självförtroende och tro man kan/vet allt.
Först när du själv kör en R1:a kan du bygga upp din kunskap och verklighet.

Självklart.

McB skrev:
Du verkar ha missat det faktum att killen inte ens är 18 bast men vill köra sin framtida R1:a ostrypt? Det är olagligt och är reglerat av en anledning.

Bryr mig inte om det är olagligt, det skiter jag i. Det är hans problem, samma med försäkringen. Påpekar bara att han skulle kunna skaffa en utan att köra ihjäl sig.

Sen att det är mindre lämpligt är en annan femma.

Ska inte leka expert, men jag tror nog att bara man kan växla så kan man köpa en R1:a som första/andra hoj. man får helt enkelt ta det lugnt och veta sina begränsningar.

Jag skulle nog inte köpa en R1:a som första hoj då jag kommer vilja ha en ny innan jag lärt mig att använda den fullt. Jag vill ha en hoj jag kan varva ur helt och ändå ha kontroll. Det kan jag inte med en R1:a som gasreser sig.

Jag har tagit en motard på 50-60hk som man så smånigom kan använda fullt. Använda hela hojens kapacitet.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Du menar alltså att försäkringarna inte blir dyrare när folk skenar?
Tänk en gång till, detta gör att bolaget får in mindre pengar från dessa, vilket i sin tur gör att de höjer premierna.
bolagen är vinstdrivande och klass 7 är ingen storvinst att försäkra, mindre pengar via premier vs de många olyckorna gör att de måste höja, ju fler som skenar ju högre premier för alla.

Det handlar heller inte om någon polis, utan om att lura oss andra, bara för att nåt kanske inte står med i lagboken som olagligt betyder inte att det är ok att göra.

Varför inte fortsätta snylta men hålla käften om det?
Vad finns vinsten i att skryta om att ni lurat andra hojåkare, varför är det så förbannat viktigt att gapa och skrika och skälla ner de som är mot det hela?

Varför går man in i en tråd och försvarar sånt här, vad är vinsten?
Är det outlaw, vi mot de andra som gäller alltså?

Sånt här gör ju att man skäms att vara intresserad av sporthojar ens, när man betänker vilka sopprötter många är.
Men jag antar att det värre klientiellet hänger här och att de flesta längs vägarna är hederligt vettigt folk.

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jag skrev att det är "bäst att vara övertydlig" för du verkar missförstå mig med mening. Se bara din första mening: "varför tycker du inte man ska vara" när jag skrev att det är bäst att vara övertydlig... fattar inte vad du menar.

Du är väl med på att många smågrabbar skenförsäkrar för att de inte har råd med försäkringen själv? Om inte så kan jag inte hjälpa dig. Det är ju troligen inget stort problem att väldigt många hojåkare ska dela på en och samma hoj. När det är killar mellan 20-30 som har den på farsan får du hålla med om att det är soklart.

Tyvärr så är det inget plus att bli äldre heller när folk skenförsäkrar på föräldrarna. Såg det här på sporthoj bland annat som inte låter så stabilt (obs, behöver inte vara skenförsäkrat): "åkte gixxer1000 -05 igår, satan vilken rolig hoj!! inbjöd verkligen till bus... brorsan kraschade sin gixxer igår när han försökte haka på... den blev inlösningsobjekt för försäkringsbolaget".

DFMSWEDEN skrev:
Så varför tycker du inte man ska vara "tydlig" eller "övertydlig" när det gäller försäkrings bedrägeri ?

Det finns en del som skenförsäkrar och en del som har hojar tillsammans.....men den kan ju bara stå skriven på en !!!!!!!!

Jag tycker inte det är okej att skenförsäkra, MEN jag skiter i vad andra gör...låt polisen vara polis.....

Hade nu sporthojarna varit billigare i försäkring, så hade skenförsäkringar inte behövts !!!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Det är precis vad jag tycker att du gör i en hel del trådar. Även om det verkar vara välvilligt så tycker jag att du saknar erfarenhet av ämnet.

P-E skrev:
Ska inte leka expert, men...

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Nicke skrev:
Tyvärr så är det inget plus att bli äldre heller när folk skenförsäkrar på föräldrarna. Såg det här på sporthoj bland annat som inte låter så stabilt (obs, behöver inte vara skenförsäkrat): "åkte gixxer1000 -05 igår, satan vilken rolig hoj!! inbjöd verkligen till bus... brorsan kraschade sin gixxer igår när han försökte haka på... den blev inlösningsobjekt för försäkringsbolaget".
Sant detta ska man heller inte glömma, de som kraschar en hoj om året i rent dumma självförvållade olyckor.(och där tycker jag bolagen är för jäkliga, för sedan hör man hur de har lägre premier än mig som aldrig tagit ut ett jävla öre på en försäkring)

Det är ju ofta så att de kommer in och skriver uppseendeväckande trådar som imponerar på kidsen, senare så kommer kraschtrådarna och sedan frågorna om nån annan värre modell:lol

Så det är givetvis inte bara yngre som är bovarna.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0