Skillnaden mellan R1 -02 och -03

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
Mr_Malossi skrev:
angående min "feta lön" behöver jag den till inköpspriset av motorcykeln. Eller är det gratis? :3freak

nää, men säg då inte att du har råd med en r1:a :arsele
varför kan inte din far, om det nu var han som skulle betala försäkringen, betala den när den står på dej?

edit : god natt. lycka till. :gnissla
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Mr_Malossi, jag skämms för att vara samma årskull som dig. Tack! :tummenupp
Själv har jag tröttnat på min jolle, ska köpa fraktfartyg nu.
 

P-E

Guest
Klart du kan skaffa en R1:a som första hoj. Försäkring och sånt lägger jag mig inte i. Vill bara säga att det går att ha en R1:a utan att köra ihjäl sig. Dessutom har du haft lätt mc kort ett tag och har trafikvana. Bil har du med, antar att du övningskör där med. Kör smart och ta det lugnt i körsningar och kör aldrig snabbt där det brukar finnas Poliser, barn, djur och annat dåligt. Akta att köra om bilar vid avfarter då de kanske inte hinner se dig och svänger av så kör du in i bilen.

För att vara lite ontopic, R1 03 är en mellan modell där inget händer förutom små saker som färg. inget att bry sig om. Samma sak med R1 05. Så hittar du en 02:a till ett bra pris så köp. :tummenupp
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Du får ju inte ens köra R1 strypt?!?!... Så hur vet du? ... men visst , ge han goda råd bara :tummenupp



P-E skrev:
Klart du kan skaffa en R1:a som första hoj. Försäkring och sånt lägger jag mig inte i. Vill bara säga att det går att ha en R1:a utan att köra ihjäl sig. Dessutom har du haft lätt mc kort ett tag och har trafikvana. Bil har du med, antar att du övningskör där med. Kör smart och ta det lugnt i körsningar och kör aldrig snabbt där det brukar finnas Poliser, barn, djur och annat dåligt. Akta att köra om bilar vid avfarter då de kanske inte hinner se dig och svänger av så kör du in i bilen.

För att vara lite ontopic, R1 03 är en mellan modell där inget händer förutom små saker som färg. inget att bry sig om. Samma sak med R1 05. Så hittar du en 02:a till ett bra pris så köp. :tummenupp
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
granath_ skrev:
nää, men säg då inte att du har råd med en r1:a :arsele
varför kan inte din far, om det nu var han som skulle betala försäkringen, betala den när den står på dej?

edit : god natt. lycka till. :gnissla

Hur jag har råd med en r1a.. jo jag köper en då äger jag den? då har jag råd med den?
Men förstår vad du menar, angående försäkringen så vet jag att det finns mkt dubbelmoral när det gäller försäkring, finns säkert MÅNGA här på Sh som har hojen försäkrad på pappa/mamma. Har inga argument för att det är ok att köra skenförsäkrat utom att man behöver inte sälja huset för att ha råd att betala försäkringsbolagens ockerpriser. Därför tycker jag det är ok med skenförsäkring.

"har du inte råd att ha hojen försäkrad på dig själv, så ska du inte ha den :mad:"
Ja så kan man väl tänka, men så fungerar det inte i verkligheten om man har möjligheten att få sin drömhoj mot att man ställer den på farsan. Klart att man då ställer den på honom, han får ju "låna" ut den. :3freak
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
P-E skrev:
Klart du kan skaffa en R1:a som första hoj. Försäkring och sånt lägger jag mig inte i. Vill bara säga att det går att ha en R1:a utan att köra ihjäl sig. Dessutom har du haft lätt mc kort ett tag och har trafikvana. Bil har du med, antar att du övningskör där med. Kör smart och ta det lugnt i körsningar och kör aldrig snabbt där det brukar finnas Poliser, barn, djur och annat dåligt. Akta att köra om bilar vid avfarter då de kanske inte hinner se dig och svänger av så kör du in i bilen.

För att vara lite ontopic, R1 03 är en mellan modell där inget händer förutom små saker som färg. inget att bry sig om. Samma sak med R1 05. Så hittar du en 02:a till ett bra pris så köp. :tummenupp

Tack tack, äntligen en som sticker ut från mängden. Håller med dig till 1000% ska ta det lugnt och så, är mycket medveten om riskerna :tummenupp :Bugar
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mr_Malossi skrev:
Tack tack, äntligen en som sticker ut från mängden.
Nä, P-E sticker inte ut från mängden. Han har varken körkort eller hoj men vet allt om motorcyklar (expert på R1) och delar gärna ut goda råd. Det finns många som han på Sporthoj.
 

Garm

Bewildered Mammal
Gick med
5 Feb 2005
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 1290 SuperDuke R
Mr_Malossi skrev:
sorry lånar lite tråd: vad är det för skillnader mellan 01an och 02an då? :va inne på att strypa en retta och köra som mellanhoj :tummenupp

sorry skrev fel, ändrade till felet nu :banana

02an fick insprutning, det är väl den största skillnaden mellan 01 och 02 (jag kan ha helt fel, det har hänt förr).

Är lite nyfiken, vad vinner man på att regga en R1 som mellanhoj och sedan köra den ostrypt? Kör man cykel med full effekt på begränsat A-kort kan man väl lika gärna köra utan något körkort överhuvudtaget.
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
Garm skrev:
02an fick insprutning, det är väl den största skillnaden mellan 01 och 02 (jag kan ha helt fel, det har hänt förr).

Är lite nyfiken, vad vinner man på att regga en R1 som mellanhoj och sedan köra den ostrypt? Kör man cykel med full effekt på begränsat A-kort kan man väl lika gärna köra utan något körkort överhuvudtaget.

Okej det var en stor skillnad det. :tummenupp
Nä det tycker jag ej, körkort ska man ta ändå. De flesta som har mellanklass kort kör hojen avstrypt vad jag kan se. (har inga som helst fakta underlag för påståendet men rent allmänt)
Mellanklasskörkort är samma som tung ju, efter 2 år övergår "begränsade" kortet till fulleffekt körkort. Inte vore det väl särskillt bra att en mopedist som inte riktigt vet vad höger regeln är kör en råtrimmad hayabusa utan körkort. :3freak Moral igen iknow.. Kan han däremot trafikreglerna och har bevisat sina trafikkunskaper för en av vägverkets inspektörer anser jag att det blir iallafall något säkrare. Sen hur mkt man gasar är från individ till individ. Men baskunskaper ska du ha, oavsett vilken hoj du väljer.
Sen vore det väl smidigt att visa herr konstapeln ett körkort iallafall om du blir stannad? Sen får man väl bita i det sura äpplet om han märker att hojen har för många hk.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Exakt, här har vi ett välgrundat uttalande av en 17-åring efter många timmars läsande på sporthoj.com. Egentligen är R1:an som vilken 125:a som helst fast bara lite mer pulver. De är egentligen ganska lika. Motor och två hjul... Jag bara väntar på lite fina kurvtagningsknep också.

"Vill bara säga att det går att ha en R1:a utan att köra ihjäl sig. Dessutom har du haft lätt mc kort ett tag och har trafikvana."

Bingo skrev:
Nä, P-E sticker inte ut från mängden. Han har varken körkort eller hoj men vet allt om motorcyklar (expert på R1) och delar gärna ut goda råd. Det finns många som han på Sporthoj.
 

P-E

Guest
Behövs inget geni för att räkna ut att om man har kört 125:a i två år så kan man köra en R1:a.

Ni som säger att man inte kan ha R1:a som första hoj ljuger, eller så jämför ni med er själva när ni var i vår ålder. Ni var så jävla dåliga på att köra så att ni inte kunde köra en R1:a.

Blir så trött på allt jävla skitsnack här! Så fort någon ska köpa en stor hoj som första hoj börjar ni genast klanka ner på andra! Har ni inget eget liv att ta hand om? Ni är bara avundsjuka på grabben för han har en far som kan ge grabben det han vill ha.

Kör man lugnt så går allting bra. Har grabben sagt att han ska köra på bakhjulet det första han gör eller? Har han sagt att han ska slå snabbaste tiden runt någon bana eller? Nej, han har bara sagt att han vill ha en stor hoj som andra hoj dessutom, inte som första hoj.

Känner en kompis som aldrig har kört moped förut, man har övningskört med manuell bil, inte fan dog han när han testade en R1:a. En annan kompis har prövat en CBR 1000 RR, han har bara kört moped innan. Så slå hål på myten nu! Man dör inte av att köra en sporthoj det första man gör.

Låt grabben vara, vill han ha en R1:a låt han köpa det. Försäkringen kanske är mindre bra, men det är hans val.

Nej, jag har varken hoj eller körkort, men så mycket i huvet så jag förstår att du inte behöver vara Rossi för att ha en R1:a som första/andra hoj.

Hur många gånger har folk inte sagt att de vill ha en R1:a eller liknande och ni har klagat? Många, har de dött eller kört ihjäl sig? Nej knappast. Inte så ofta de riktigt unga kör ihjäl sig. De som nu kör ihjäl sig tror jag inte bara kört en hoj. De har nog haft hoj ett längre tag.

Nu skall jag till plugget så jag också får råd med en hoj så småningom. Ha en bra dag! :D
 
Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Min första hoj var också en R1:a
Vet man bara om sina begränsningar och inte tror man är bäst i Världen så går det bra.. Att ha en R1:a som försa hoj inger respekt till föraren och på så vis lär man sig tygla hojen mer o mer istället föratt hoppa på och gasa bara för man kört en massa andra hojar i mellanklassen.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
P-E skrev:
Behövs inget geni... Yadayadayada...

Du verkar ha missat det faktum att killen inte ens är 18 bast men vill köra sin framtida R1:a ostrypt? Det är olagligt och är reglerat av en anledning.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Prexis, jag är bara avundsjuk och moralkärring... Det här är det jag har problem med: "är 18 år gammal, tänker köra på fulleffekt och ska ställa den på hans 52-åriga farsa". Det jag har absolut störst problem med är skenförsäkring. Vad tycker du själv om det?

Dr Gixxer skrev:
:va

Varför inte :7peta Vad är det du har problem med, att killen köper en fin hoj??
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
P-E skrev:
Behövs inget geni för att räkna ut att om man har kört 125:a i två år så kan man köra en R1:a.

Men det behövs ett geni för att veta hur det är att köra en R1:a utan att man gjort det :tungan
Visst är det lätt att ta till sig information på nätet och bygga upp sitt självförtroende och tro man kan/vet allt.
Först när du själv kör en R1:a kan du bygga upp din kunskap och verklighet.
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Nicke skrev:
Prexis, jag är bara avundsjuk och moralkärring... Det här är det jag har problem med: "är 18 år gammal, tänker köra på fulleffekt och ska ställa den på hans 52-åriga farsa". Det jag har absolut störst problem med är skenförsäkring. Vad tycker du själv om det?

Håller med !!! Jag skiter oftast i vad andra gör så länge de inte är på min tomt.. Men när det kommer till skenförsäkringar så åker mina taggar ut och får jag chans att sätta dit dem så skulle jag ta den!
Det är ngt som drabbar "oss" som gör rätt för oss för att kunna köra den hoj vi vill och vi får då betala för andra som egentligen inte har råd utan skenförsäkrar.. Skall vi få ner premien så skall folk som kör sin hoj fanimej ha den försäkrad på sig själv också om inte annat så har man inte råd och då får man köpa en billigare (mindre) hoj . slut
 

Dr Gixxer

Rövens Pågar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
n/a
Nicke skrev:
Prexis, jag är bara avundsjuk och moralkärring... Det här är det jag har problem med: "är 18 år gammal, tänker köra på fulleffekt och ska ställa den på hans 52-åriga farsa". Det jag har absolut störst problem med är skenförsäkring. Vad tycker du själv om det?

Jag har inga problem med att han försäkrar den på sin far heller faktiskt, det är väl hans personliga val, skulle han missa att få ut pengar om något händer så kan han bara skylla på sig själv, men jag tror faktiskt inte han behöver vara rädd för det heller.

Så länge det är möjligt att skenförsäkra så gör folk det (avhandlat ca 15274 ggr på forumet), då det är billigare....så kommer det alltid att vara, själv är jag så gammal att jag inte behöver skenförsäkra på min far för att få en hyfsad premie längre :)

Låt grabben köpa en fin hoj och försäkra den som han vill, det är hans och hans fars val.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Kan bara hålla med dig Eureka..
Själv kör jag en gammal Bandit för att själv ha råd med försäkringen. Är 20 år med nytaget körkort.

Så länge ens handlingar drabbar en själv i första hand tex, köra ostrypt så är det inget någon annan ska bry sig om. Men när någons betende gör att min premie blir högre så är det klart att jag blir grinig.. Om varje person gör rätt för sig skulle inte jag behöva betala den delen som killens farsa slipper genom att försäkra på sig och inte på grabben...

Sen om en R1 är en bra första hoj ska vi inte disskutera men det är inte mitt problem heller, ok om killen kraschar och skadar sig.. Givetvis kommer jag tycka det var tragiskt och tycka synd om killen och hans familj. Men det har aldrig varit mitt problem och kommer aldrig att bli mitt problem om någon annan väljer ett beteende som inte jag hade gjort.

My 2 cents

Mvh
Simon
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top