Skillnaden mellan turbo och kompressor?

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Citat fårn Robban_c: Det gjorde dom redan på 70-talet. Tror att de dessutom hade mage att skryta med att det var världens första serietillverkade bil med turbo trots att jänkarna hade det redan sen 50-tal (eller om det var tidigt 60-tal??)

Var inte SAAB rätt så tidiga med turbo med?
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
NSR_Martin skrev:
Är det därför som de flesta sporthojar har "så många" cylindrar, för att minska vikten på varje kolv, dela upp det lite liksom... Man hade väll kunnat göra en encylindrig 1000cc,men då hade den inte kunnat varva så mycket pga kolvens stora massa, men delar du upp det på fyra blir det som fyra små motorer som klarar högre varv, tack vare att det blir lägre massa i varje kolv, tänker jag rätt?

Japp, och om man har 4 kolvar så kan man ha kortare slaglängd = varvar högre.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Mer effekt m fler cyl: Det är mer en fråga om ventilöppnings-tid-area/cc.
Alltså lyfthöjd * ventilomkrets (= curtain area) * duration per cc cyl.volym.
Att få den att andas på höga varv alltså.
Hondas 4-cyl ovalkolvsmotor funkade ungefär som en 8-cyl (vad gäller
andningen).

Fast det är klart att den måste tåla det varvet oxå. En motor m kort slag o
lätta kolvar ger lägre påkänningar än en långslagig (vid samma varvtal).

Kom ihåg att max.vrid/cc är ungefär (inom 20-30 %) detsamma för alla
likartade motorer (t.ex. naturligt andande 4takt), så det är varvet som måste upp
om man vill ha hög effekt.

Eller öka vridet/cc genom överladdning.
/u
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
PollySmurf skrev:
... Var inte SAAB rätt så tidiga med turbo med?
Japp. Slutet av 70-talet (-77????) kom 99:an med turbo. 145 pållar om jag minns rätt. Gick enkelt att ställa upp om man kopplade bort givaren (dåtidens chipning? :) ) som stänhde tändningen vid "skenande" laddtryck.

Och BMW:n som hade turbo i början av 70-talet var nån variant i 2002-serien.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Robban_C skrev:
Jag ser fram emot den bilden ska jag säga.

Och se vad jag fick i mailen just precis...

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Totalverkningsgraden på denna "turbon", vad kan den vara? 20%?

Jaja, men det finns iaf.

/J
 

Bifogat

  • Miniturbo.jpg
    Miniturbo.jpg
    86.7 KB · Visningar: 179

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
En oinvigd fråga:

Om man monterar kompressor eller turbo, hur mycket sänker man kompressionen?
Antar att det inte går att köra orginal kompression?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Robban_C skrev:
881392
Såvitt det gäller Kyosho så vill jag och mitt företag helst inte bli hopblandade med detta oseriösa företag tack! :fatta! Om jag inte misstar mig är Micro Racing mer Kyoshoorienterade än vad jag är, har ett svagt minne av att dom importerade after market-delar till Mini-z men kan missta mig på den punkten.


OT: (sorry) Vad är det för fel på Kyosho?
Edit: din web funkar dåligt i Firefox!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ripper skrev:
2188889 En oinvigd fråga:

Om man monterar kompressor eller turbo, hur mycket sänker man kompressionen?
Antar att det inte går att köra orginal kompression?
8:1-9:1 är ganska lagom. Jag ligger nog runt 8,5:1, men jag har inte räknat så noga. Original på min hoj är 10:1, lite modernar hojar är nog mer högkompade.
 

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
lahi skrev:
2190542 8:1-9:1 är ganska lagom. Jag ligger nog runt 8,5:1, men jag har inte räknat så noga. Original på min hoj är 10:1, lite modernar hojar är nog mer högkompade.

Anade att det var såpass. Tack för svaret!
 

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Ort
Partille
Hoj
En Liten
Supercharger

Magnacharger tillverkar kompressorer främst till H-D men även till Yamaha:
http://www.magnacharger.net/

På bilden syns en kompressormatad (ej Magna Charger) H-D.



Ride On! Uffe
 

Bifogat

  • komp-matad.jpg
    komp-matad.jpg
    46 KB · Visningar: 71
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top