Skillnaden mellan turbo och kompressor?

Solid snake

Guest
NSR_Martin skrev:
Menar som du sa, jag skrev fel, my bad... Borde det inte gå att göra så kolven slipper trycka ihop gasen om man säger så? det va detjag menade...

Om du har högre tryck på avgaserna som åker in, visst, du lär få sämmre värkningsgrad o mkt obränt bränsle, men det lär väll bli mindre förbränd gas inne cylindern "nästa varv"


Om inte kolven trycker ihop gasen så har du ingen kompression.

Om du har högre tryck i inloppstakten så spolar den ju ut avgaserna snabbare och du får mer effekt (man får mer effekt om man har mer frisk gas), om det skulle gå sakta skulle mer gas komma ut genom porten.

Den gasen som är oförbränd trycks in igen genom avgaspulserna.

Det blir mer förbränd gas i cylindern nästa varv för då åker den oförbrända gasen in igen och förbränns.


Rätta mig om jag har fel. :)
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Solid snake skrev:
Om inte kolven trycker ihop gasen så har du ingen kompression.

Om du har högre tryck i inloppstakten så spolar den ju ut avgaserna snabbare och du får mer effekt (man får mer effekt om man har mer frisk gas), om det skulle gå sakta skulle mer gas komma ut genom porten.

Den gasen som är oförbränd trycks in igen genom avgaspulserna.

Det blir mer förbränd gas i cylindern nästa varv för då åker den oförbrända gasen in igen och förbränns.


Rätta mig om jag har fel. :)

Menar att kompressorn ska trycka ihop gasen i vevhuset...

Låter helt vettigt det du säger :tummenupp
 

Solid snake

Guest
NSR_Martin skrev:
Menar att kompressorn ska trycka ihop gasen i vevhuset...

Låter helt vettigt det du säger :tummenupp

Wiiii, jag låter vettig!! :tummenupp

Hur menar du?

Som NOS eller?

Typ en slang/rör med komprimerad luft som går direkt till vevhuset?

Tja det kan ju fungera, men då måste den ju ha mycket mer bensin och olja för att inte spika sönder.

Men kompressorn laddar ju direkt så det är bara att börja bestycka om o montera kompressorn, om det funkar vill säga, dom stora pågarna får nog svara på om det går för så erfaren är inte jag. :D
 

Alf Sundström

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Boden
Hoj
Busa-03
Kompressor? är inte det synonymt med "stötstångsmotor" eller "brytarspetsar"?
Visst kan det fungera men det är daterad teknik.
En modern turboanläggning har ingen "ketchupeffekt" eller klent lågvarvsregister.
Turbo är helt överlägset kompressor på alla punkter utom "raggarbilsfaktorn".
En kompressor ger lägre effekt per laddtryck och har närmare till detonation vid samma effekt jämfört med turbo. Det är dessutom omöjligt att nå samma effekt på hadelssoppa som med turbo.
Det är betydligt dyrare och svårare att instalera, sämre på allt helt enkelt.

På 2T med avgaspipa fungerar turbo (om du heter Lennart Zander) men inte kompressor (2T fartygsdieslar är en annan sak), På en 4T motor är kompressor påkallat när man kör med nitrometan (dragracing med flytande sprängämne som drivmedel), aldrig annars.

Vridmoment är förövrigt den absolut mest missuppfattade motortekniska enheten av alla, har du effekten i ett diagram har du också vridmomentet då vrid x varv = Effekt.
"Vrid" gör ingenting utan varv (vridmoment är en statisk enhet), har du vrid och varv så har du effekt och effekt är vad som driver ett motorfordon frammåt.
Skit i vridet, effekten är allt!
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Hoppsan, verkar vara ett kärt ämne det här med överladdning med tanke på alla svar. En del av dem då kanske lite mer korrekta än andra, iof. Skulle vilja klämma in (för att ½-citera en liten grön gubbe): "To Robban_C you listen!". Väntar också på att Andersson ska göra entré och kaxa lite i frågan.

Vill bara fylla på lite grann på det som sagts...

kalle_a skrev:
En kompressor fungerar i princip lika som en turbo (lätttrycks), alltså inge högt laddtryck, alltså som du skrev ingen sk. "effektpuckel".En kompressor drar helt från botten. En turbo kan ju indelas i 3 klasser. Den första är 1. Lättrycksturbona (ungefär som en kompressor då) ca. 0,2kg i ladd - 0,5 skilljer sig från turbo till turbo. 2. Vanliga turbos som sitter i dom flesta bilar te x. Volvo t-5.(ladd ca.0,5-1,3) 3. Där har vi en klass för sig :), nej då skämt å sido, det är dom sk. "rallyturbos" (ladd ca, 1,3 och upp till 3,5kg i ladd.

Det här med "Lätt-trycksturbo" och "Rally-laddare" etc... Det är ju alltså exakt samma typ av hårdvara i alla turbos, det du beskriver ovan är olika matchningar! Det finns ett antal olika dimensioner man kan ändra för att få sin turbo att fungera/arbeta på olika sätt. Om man inte designar sina egna turbinhjul, vilket bara riktigt skäggiga lirare gör, så finns följande saker att ändra på (om turbotillverkaren har sådant hemma vill säga):

Turbinhjulsdesign
Turbinhjulsdiameter
Turbinhjulstrim
Turbinhus area
A/R för turbinen
Kompressordesign
Kompressordiameter
Kompressortrim
A/R för kompressorn

Sedan finns det ett antal andra grejer man kan få till, som TiAl hjul, kullagrade lagerhus etc.

Någon frågade varför man inte bara kan ha en liten turbo, och wastegate:a bort överflödig avgasmassa vid högre varvtal, och förklaringen är följande: För att få kompressorn att leverera önskat arbete i form av laddtryck och massflöde så måste du expandera en viss mängd avgaser i turbinen. Det spelar mindre roll att du har extremt mycket avgaser att tillgå, för ett visst kompressorarbete så måste en viss mängd avgaser expandera i turbinhuset/hjulet. Storleken på kompressorarbetet ökar rätt rejält vid de högre varvtalen då du är ute och kör i dålig verkningsgrad, samtidigt som arbetet ökar med massflödet hela tiden. På turbinsidan så börjar du mer och mer närma dig sämre verkningsgrader och närmare chokning med ökande massflöde. Tillslut får du i princip inget ökat massflöde över turbinen oavsett tryckförhållande över densamma. Du går helt enkelt in i väggen. Därför kan du inte matcha hur litet som helst och montera en FET WG och tycka att du ändå kan bli av med avgaserna.

Tja, vad finns det mer att säga? Laddluftkylarens betydelse är väldigt stor, dels för ren volymetrisk verkningsgrad, men även för knackningsbeständigheten (som verkligen inte är besläktad med något ventilproblem, utom då som kanske hot spot som källa för pre ignition). Knackning/Spikning är när ändgaserna självantänder p.g.a. framförallt hög temperatur (även om trycket och tiden spelar in). Eftersom förbränningen då i princip startar i en stor del av ändgaserna samtidigt istället för med en normal flamfront så blir tryckstegringen mycket, mycket hög. När trycket sedan ska utjämnas i förbränningsrummet bildas en stående våg med en viss frekvens jag borde komma ihåg, men inte gör (tror det är runt 40KHz). Denna tryck-oscillation ger ljudet.

Finns precis hur mycket som helst att skriva, sök runt lite på forumen och du skall finna en del godis.

/J
 
Last edited:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Alf Sundström skrev:
(2T fartygsdieslar är en annan sak)
Vridmoment är förövrigt den absolut mest missuppfattade motortekniska enheten av alla, har du effekten i ett diagram har du också vridmomentet då vrid x varv = Effekt.
"Vrid" gör ingenting utan varv (vridmoment är en statisk enhet), har du vrid och varv så har du effekt och effekt är vad som driver ett motorfordon frammåt.
Skit i vridet, effekten är allt!

Vad säger du??? Finns det fartygsmotorer som är två taktare´?? låter för mig heltkonstigt och obegripligt....

Jupp, känns så, därför jag vill lära mig vad det är... Nånting måste det ju säga om motorn...
 

Solid snake

Guest
NSR_Martin skrev:
Vad säger du??? Finns det fartygsmotorer som är två taktare´?? låter för mig heltkonstigt och obegripligt....

Jupp, känns så, därför jag vill lära mig vad det är... Nånting måste det ju säga om motorn...


Jag tror att fartygsmotorn är kulmotor eller va det heter, låter typ "bopp, bopp, bopp" :D
 

Alf Sundström

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Boden
Hoj
Busa-03
NSR_Martin skrev:
Vad säger du??? Finns det fartygsmotorer som är två taktare´?? låter för mig heltkonstigt och obegripligt.......

Det finns mängder av mystiska 2T motorer som inte har ett dugg att göra med mc/moped/snöskoter 2T teknik. Blanda inte ihop dessa eller en utombordar 2T som saknar pipa.
En 2T motor med expansionskammare och avgasport i cylinderväggen (ej en avgasventil i toppen liknade 4T alltså) är mycket svår att kompressorladda.
Turbo fungerar om du har råd, tid och kunnade. (jag tycker att det ser ut som att du kör 2T, eller?). Ring Zander om du har tänk att försöka.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Alf Sundström skrev:
Det finns mängder av mystiska 2T motorer som inte har ett dugg att göra med mc/moped/snöskoter 2T teknik. Blanda inte ihop dessa eller en utombordar 2T som saknar pipa.
En 2T motor med expansionskammare och avgasport i cylinderväggen (ej en avgasventil i toppen liknade 4T alltså) är mycket svår att kompressorladda.
Turbo fungerar om du har råd, tid och kunnade. (jag tycker att det ser ut som att du kör 2T, eller?). Ring Zander om du har tänk att försöka.
Har inga direkta planer på att turbokonventera....

Är bara överdrivet tekniskt intresserad och älskaratt lära mig om nya grejer, hehe

EDIT: var kan man läsa om alla "skumma" tvåtaktare?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Dristar mig inte till att komma med några detaljer, men som alltid kan man
komma fram till en massa olika resultat genom olika dimensioneringar av grejorna.
Eller samma resultat mha olika sorts grejor. Kanske till olika kostnad, vikt, etc.
Så det är (som alltid) vanskligt att påstå att 'turbo ger sån karaktär på motorn'
resp. 'kompressor ger en sån motor'.
Beror rätt mycket på vad konstruktören ville åstadkomma.
Min 945T är ganska lugn o ingen ketchup där inte; gäller nog inte alla turbade motorer.
/u
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
ulf_lundin skrev:
Dristar mig inte till att komma med några detaljer, men som alltid kan man
komma fram till en massa olika resultat genom olika dimensioneringar av grejorna.
Eller samma resultat mha olika sorts grejor. Kanske till olika kostnad, vikt, etc.
Så det är (som alltid) vanskligt att påstå att 'turbo ger sån karaktär på motorn'
resp. 'kompressor ger en sån motor'.
Beror rätt mycket på vad konstruktören ville åstadkomma.
Min 945T är ganska lugn o ingen ketchup där inte; gäller nog inte alla turbade motorer.
/u
Okej.... När ulf kommer till trådarna blir det klass på det, du måste ju ha mer o komma med, hehe...

Läste ett reportage i bike om trimmade och överladdade busor. Den med turbo hade en hysterisk effektkurva, PANG.... Är det för att dom vill ha så stor turbo så att dom får riktigt hög toppeffekt=?
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
NSR_Martin skrev:
Vad säger du??? Finns det fartygsmotorer som är två taktare´?? låter för mig heltkonstigt och obegripligt....

QUOTE]


Ganska logiskt att flertalet fartygsmotorer modell störst är tvåtaktare, man skulle förlora enormt mycket effekt i ren friktionsförlust om man på fyrtaktsvis skulle vara tvungen att vispa runt vevaxeln ett varv bara för att trycka ut avgaser och suga in ny luft.
På en tvåtaktare har man ju förbränning varje varv och med de låga varvtal jättemotorerna arbetar med, har man stor möjlighet att optimera förbränningen. I en liten högvarvig tvåtaktare som arbetar på olika varvtal hela tiden far mycket bränsle/luft rakt igenom och bidrar till en sämre verkningsgrad.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Okej, blev något klokare där :)

Vilket varvtal jobbar en sån motor på?

Man hör ju ibland små fiskebåtar som knappt tycks ha 100 slag per minut, hur funkar en sån motor, vad är det för speceilt som gör att den kan gå på så låga varv?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
NSR_Martin skrev:
Är det därför som de flesta sporthojar har "så många" cylindrar, för att minska vikten på varje kolv, dela upp det lite liksom... Man hade väll kunnat göra en encylindrig 1000cc,men då hade den inte kunnat varva så mycket pga kolvens stora massa, ...
Japp.
Tanken på 1000cc stånka vid 14 000 rpm är rätt avskräckande! Vilka vibrationer!

2-takt går visserligen att överladda men det är knöligare än på 4-t, främst beroende på att 2-t har "korsdrag".

Solid snake skrev:
1. En rätt fräck sak med dom där 3.5cc motorerna är att man kan köpa turbo till dom! :yoparty
...2. Kanske om du specialbygger en turbo eller nått som trycker in ovanför kolven när avgassidan är stängd, men då kanske inte kolven orkar upp. ...
1. Nej det finns inga turbo till modellmotorer. Dream on! Här håller vi oss till verkligheten (även om 1000 literhästar kan kännas avlägset).

2. Det är inte turbon som styr när insugsmassan ska tryckas in i motorn, det är portning etc som styr sånt.

kalle_a skrev:
... 1. Alltså, då har du ett bra tryck fram till spridarna. Som därefter måste uppgraderas. För att optimera bränsle/luft. ...

2. Men för att kunna optimera det, så måste man ha ett sk. piggyback system. Som kopplas in på orignal stryrenhet, en ganska smart grej. ...

... 3. Dom sk. "spikningarna" sker p.g.a att ventilerna stänger efter bränslet. ...
1. Måste uppgradera spridarna? Det är inte alls säkert att man måste. Man använder ju den progressiva bränsletrycksregulatorn som du skriver om för att (förhoppningsvis) slippa uppgradera spridarna.

2. Måste ha piggyback? Det är inte alls säkert att man måste. Man kanske väljer att använda ett after-market insprut istället. För övrigt är inte piggyback nån vidare smart grej (min åsikt) eftersom det endast lurar sprutet. Resultatet kan bli alldeles utmärkt men det kan också bli sisådär.

3. Spikningar beror inte alls på att "ventilerna stänger efter bränslet". Spikningar beror på att förbränningen sker okontrollerat, oftast i form av mer än en flammvägg. Dessa spikningar beror alltid på för hög temp och/eller högt laddtryck i förbränningsutrymmet. Lösningen är lägre temp, lägre tryck, mindre förtändning (som resulterar i lägre tryck). Samt givetvis annat bränsle.

NSR_Martin skrev:
... Men en tvåtaktare, på kolvens nerväg komprimerar den ju avgaserna i vevhuset, det måste ju va grymm effektförlust, kunde inte det lösas med kompressor typ`? Kanske skulle ta patent på det och bli miljadär... :gnissla
Glöm det. Många har gjort det före dig. Ex vis GMC:s 2-t turbodieslar varifrån de ursprungliga kompressorerna som används på jänk kommer. Siffrorna 4-71, 6-71 etc stod för antal cylindrar á 71 kubiktum som dieslarna var på.

Supermoto skrev:
Läste hela beskrivningen av hur BMW löst det och en provkörning av Opeln och det är som jag skrev. Borde det inte vara så att om det lilla aggregatet snurrar med på höga varv så blir det snarare en propp i systemet som helhet. Det är ju trots allt gjort enbart för att snabbt få upp tryck vid låga varvtal. ...
Tycker ändå att "min" variant borde vara rimligare. Eller är de två seriekopplade på nåt skumt vis?
Skulle vilja kräla runt lite under huven på den däringa bilen! Man vill ju lära mer!

AndersD skrev:
... Forced Induction Performance Tuning - Practical Turbo- & Supercharging BELL, A. GRAHAM ...
Inga erfarenheter av den boken men har läst två andra av honom, dom är bra. Läs honom!
NSR_Martin skrev:
Vad säger du??? Finns det fartygsmotorer som är två taktare´?? ...
Japp. Men dom är knappast inte tändkulemotorer.
Sök efter "tändföljdstråden", en tråd om t-följd som liksom så många andra nördtrådar spårade ur, i detta fall till jättelika fartygsdieslar.
 

Solid snake

Guest
Robban_C skrev:
1. Nej det finns inga turbo till modellmotorer. Dream on! Här håller vi oss till verkligheten (även om 1000 literhästar kan kännas avlägset).


Nähä?

VM hålls ju inte bara där jag bor, o här har vi inte en affär som säljer asdyra tävlingsbilar till VM o delar till dom som kommer hit från Japan o Usa.

Och jag har inte varit nere i den affären o tittat runt på alla saker, o då såg jag en turbo som inte finns, konstigt va?

Om du vill så kan jag fixa bild på det.

Stället heter micro racing och sysslar med lite annat än kyosho.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
NSR_Martin skrev:
Okej, blev något klokare där :)

Vilket varvtal jobbar en sån motor på?

Man hör ju ibland små fiskebåtar som knappt tycks ha 100 slag per minut, hur funkar en sån motor, vad är det för speceilt som gör att den kan gå på så låga varv?

Stora fartygsmotorer ligger väl oftast en bra bit under 1000rpm, de jag tänker på är dock betydligt större än på fiskebåtarna du tänker dig (alltså, motorn är större än själva fiskebåten)
fiskebåtsmotorer av äldre slag är ofta encylindriga med stor volym och tuuungt svänghjul som gör det möjligt att gå på lågt varvtal.
Att man körde på så låga varvtal på den tiden berodde nog oftast på att man inte kunde bygga med den precision eller material som krävs för högre varvtal, litereffekten var ofta låg.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Solid snake skrev:
Och jag har inte varit nere i den affären o tittat runt på alla saker, o då såg jag en turbo som inte finns, konstigt va?

Hmm? Låter märkligt måste jag ju säga, det var inte så att de kallade prylen "turbo" även fast det inte var turbin/kompressor? Ordet turbo missbrukas ju rätt mycket.

Har väldigt svårt att se hur de skulle kunna lyckas med att tillverka en så pass liten turbo, framförallt inom vettiga ekonomisk ram. Skiten snurrar ju ändå i typ 150'-200' varv.

/J
 

Solid snake

Guest
RG500-Johannes skrev:
Hmm? Låter märkligt måste jag ju säga, det var inte så att de kallade prylen "turbo" även fast det inte var turbin/kompressor? Ordet turbo missbrukas ju rätt mycket.

Har väldigt svårt att se hur de skulle kunna lyckas med att tillverka en så pass liten turbo, framförallt inom vettiga ekonomisk ram. Skiten snurrar ju ändå i typ 150'-200' varv.

/J


Jo det är en skitliten turbin.

I have seen it!! :)

Dom små motorena varvar runt 40-50k i minuten.

Plus att det bara är till tävlingsbilar i VM, dom bilarna kostar 25-30k :skrämd

Allting e dyrt till dom bilarna!
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Vad mycket tuffa motorer och byggen det finns :yoparty

Fartygsmotorerna va ju riktigt tuffa, 100.000 hk vid 100 rpm typ :D Sjukt, stege ner i vevhuset med...
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top