NSR_Martin skrev:
Riktigt tufft, med andra ord borde det blir en grymm botteneffekt och en hysterisk toppeffekt? Men kommer effekten jämnt hela tiden då?
Om man "bara" har kompressor, blir det inga större effektpucklar då?
En kompressor fungerar i princip lika som en turbo (lätttrycks), alltså inge högt laddtryck, alltså som du skrev ingen sk. "effektpuckel".En kompressor drar helt från botten. En turbo kan ju indelas i 3 klasser. Den första är 1. Lättrycksturbona (ungefär som en kompressor då) ca. 0,2kg i ladd - 0,5 skilljer sig från turbo till turbo. 2. Vanliga turbos som sitter i dom flesta bilar te x. Volvo t-5.(ladd ca.0,5-1,3) 3. Där har vi en klass för sig
, nej då skämt å sido, det är dom sk. "rallyturbos" (ladd ca, 1,3 och upp till 3,5kg i ladd.
Men ang. dessa olika ladd siffrorna så är dom indviduella, som sagt skilljer sig från turbo till turbo. Det är bara ett ungefärligt mått. Visst går det och få ett bra bottenvrid i en turbo snurra om så önskas. Med olika beräkningar så kan man optimera vridet så som man vill ha det. Längre grenrörs anslutningar till turbon, kortare os v. Men du får som sagt en hiskilig effekt på högre varv fastän fullt ladd kanske med en "mellan turbo" kommer vid ca. 1900varv/min, på en sugmotor.
En turbos uppgift är ju att få betydligt högre luftflöde, det är därför att man måste kompencera det hela med bränsle te,x prog btr.
(org. btr kallas. linjär) finns 1.1,1 - 1.1,4 har jag för mej.Btr (bränsletrycksregulator) ns uppgift är att bibehålla ett konstant tryck till spridarna,jämfört med vad man har i insuget. Alltså om man har 1 bar tryck i insuget, så betyder det att en 3 bars bränsletrycks regulator i själva verket har 4 bar, om man jämför med atmosfärtryck, men skillnaden vid spridaren är bara 3 bar, och därför bibehåller rätt sprutbild/mängd oberoende vilket tryck man har i insuget. Alltså, då har du ett bra tryck fram till spridarna. Som därefter måste uppgraderas. För att optimera bränsle/luft.
Sen hur mycket effekt som du sen vill uppnå beror helt också på intercoolern (laddluftkylaren), turbinhjul, avgashus m.m. Intercoolern är ju också viktig i turbosamman hanget. Efter som att det är den som "kyler ner" den otroligt varma luften som kommer i från turbon. Som där efter ska in i insug. För ingen motor vill ha varm luft.
Men för att kunna optimera det, så måste man ha ett sk. piggyback system. Som kopplas in på orignal stryrenhet, en ganska smart grej. Den "lurar" därefter orginalenheten. Så ändrar man bränsle kurvan, tändning os v. Värden ifrån lambdasonden och vevaxelgivaren kommer in till styrenheten. Det är alltså dom värdena som man kommer/ska ändra. Vissta tar bort sin lambdasond när dom ska mappa bilen vilket inte är smart därför att. det är en viktig sak på en bil.
Då kommer bilen att hamna i ett nödprogram, som därefter körs i detta.
Finns ju siffror på hur mkt org. spridare ska hänga med. vita stift=går för snålt. Då lär man upp i sin blandning på bränsle.Men det brukar man oftas veta före, så man ska slippa ens testa med vita stift. Det brukar även kännas på toppen vid registret. Dom sk. "spikningarna" sker p.g.a att ventilerna stänger efter bränslet. Om man vill över ca. 0,5 bar i ladd på en turbo konverterad bil så kan det uppkomma spikningar. Då lär man in på tändkurvan och sänka den os v. nåja, ska inte in mer på det.
har säkert glömmt nått men...
något som är oklart ?