Skillnaden mellan turbo och kompressor?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
NSR_MARTIN: Med smicker kommer du ingenstans !!! Men försök gärna igen.. :)

Det finns folk här som KAN överladdning; jag tillhör inte dom.

Ang. 2- vs 4-takt: Titta på BMEP (effektiva medeltrycket) eller (vilket är
samma sak, fast lättare att fatta) spec. vridet i Nm/l så ser man skillnaden
på motortyperna. 50 - 100 % mer f 2takt. (Menar naturandade motorer,
med överladdning kommer saken i ett annat läge.)
/u
 

kalle_a

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
Sala
Hoj
R1 - 05
Robban_C: 1. Måste uppgradera spridarna? Det är inte alls säkert att man måste. Man använder ju den progressiva bränsletrycksregulatorn som du skriver om för att (förhoppningsvis) slippa uppgradera spridarna.

2. Måste ha piggyback? Det är inte alls säkert att man måste. Man kanske väljer att använda ett after-market insprut istället. För övrigt är inte piggyback nån vidare smart grej (min åsikt) eftersom det endast lurar sprutet. Resultatet kan bli alldeles utmärkt men det kan också bli sisådär.

3. Spikningar beror inte alls på att "ventilerna stänger efter bränslet". Spikningar beror på att förbränningen sker okontrollerat, oftast i form av mer än en flammvägg. Dessa spikningar beror alltid på för hög temp och/eller högt laddtryck i förbränningsutrymmet. Lösningen är lägre temp, lägre tryck, mindre förtändning (som resulterar i lägre tryck). Samt givetvis annat bränsle

1. Om du hade läst hela sammanhanget hade du nog förstått hur jag menar;-)!Den proggresiva btr. är precis som du säger ett tillläggssprut.men vid högre effekter så räcker ju oftast inte det, och man måste uppgradera sina spridare.. Eller om det bara skulle fattas "lite" bränsle så att säga.Kan man också smacka på en prog. btr. Ett par spridare hänger inte med hur länge som hellst..

2. De va fan va du va ordagrann då. Okej, om man skriver så här då DET VANLIGASTE är att man använder sig att ett sk. piggyback system. Dom flesta använder sig ju av det ...till och med att te x stylingkompaniet skickar med det vid sina konverterings kitt. Så, det där med att det går lr inte vet jag inte om jag håller med dej om. Läs på te x. autopower.se om just "turbokonverteringar". En del bilar är väldigt känsliga på just spiknings fronten, av olika anledningar. Då det är bra att använda sig att ett sk.piggyback.Om man monterar dit en soppatrycksmätare så ser man vad felet ligger om man ser att soppatrycket sjunker (som man ser i mappningen).

3.Som du skrev. spikningar kan bero på för högt tryck och inte komp sänkt med te x tjockare topp packning och lågkompressionskolvar. Och som sagt, att man får sänka tändkurvan. Men på en del bilar så är dom utrustade med dubbla knacksensoror som är emot detta och när dom känner av just spikningar så sänker dom graderna aningen.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Ang turbo / kompressor

Nackdelen med turbo på en bra flödande motor är att avgashuset (givetvis turbinen också) måste vara tillräkligt stort så att inte du bygger upp ett stort mottryck på avgassidan. Det stora avgashuset (och turbinen) gör att turbon inte börjar ladda förrens det blir ett högt gasflöde (högre upp i varv om man gämför med en mindre turbo).

En kompressor tar mer effekt ur motorn ju mer man varvar så den är inte lika effektiv som en stor turbo vid höga varv. Men ger bra knuff på lägre varv med låg effekt förlust.

Om vi då tar exemplet med Ronnie's Manta ( www.hilmersson-racing.com )
så använder han en stor turbo som ger låg värmning av insugsluften och lågt mottryck men börjar inte ladda förrens högt upp i registret.

Därför sitter en kompressor (EATON M62) som laddar från tomgång (0.8bar) tills turbon börjat snurra och trycket från turbon överstiger 0.8bar då slår ett spjäll över och avlastar kompressorn så den blåser rakt ut. En kompressor som inte trycker tar nämligen knappt någon effekt alls då man inte behöver ta hänsyn till den dåliga verkningsgraden utan bara massan som snurrar med.

På detta sätt så har man tagit vara på fördelarna av bägge överladdningssätten och minimerat de negativa delarna av de samma.

Koppling till kompressorn är inte att tänka på då den aldrig skulle hålla (I ett ogynnsamt tillfälle så skulle den acca från 0 till 16.000varv och med ett kW tal liknande en utombordsmotor på en mindre sportbåt, detta med en magnetkoppling eller liknande)


Edit: Finns ju många mer variabler att ta hänsyn till men detta är nog en liten fördjupande genomblick iallaf.
 
Last edited:

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Dea skrev:
Kompressorkit till en R1:a. Kompressorn varvar upp emot 100.000 rpm alltså som en turbo. Skulle inte detta kunna vara något som förenar lite av det bästa från två världar.

Centrifugalkompressor i all ära, men problemet kvarstår. Du har problem med att få en kompressor att ha en bred mapp och ha bra verkningsgrad över hela flödesrangen oavsett. Och att sedan inte använda laddluftkylare... :3freak

Jag kan tänka mig att den kompressorn är en "copy-paste" från en (avgas-)turbokompressor, vilket innebär att den börjar ladda ordentligt runt 50'-70' rpm. Dvs då vid 5000-7000 rpm på motorn.

/J
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
ulf_lundin skrev:
NSR_MARTIN: Med smicker kommer du ingenstans !!! Men försök gärna igen.. :)

Det finns folk här som KAN överladdning; jag tillhör inte dom.

Ang. 2- vs 4-takt: Titta på BMEP (effektiva medeltrycket) eller (vilket är
samma sak, fast lättare att fatta) spec. vridet i Nm/l så ser man skillnaden
på motortyperna. 50 - 100 % mer f 2takt. (Menar naturandade motorer,
med överladdning kommer saken i ett annat läge.)
/u

Fan, jag som tänkte fråga chans på dig :FU
Du brukar skriva mycket läsvärda saker, men i den här tråden måste jag säga att Robban_C värkar kunna sitt område, har släppt många frågetecken tack vare han.... :D
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
RG500-Johannes skrev:
Centrifugalkompressor i all ära, men problemet kvarstår. Du har problem med att få en kompressor att ha en bred mapp och ha bra verkningsgrad över hela flödesrangen oavsett. Och att sedan inte använda laddluftkylare... :3freak

Jag kan tänka mig att den kompressorn är en "copy-paste" från en (avgas-)turbokompressor, vilket innebär att den börjar ladda ordentligt runt 50'-70' rpm. Dvs då vid 5000-7000 rpm på motorn.

/J

Kan nog stämma. Snygg och smidig installation är det i alla fall. Rören kommer ju rätt för att skarva in en laddluftkylare på vägen också. Skulle vara riktigt najs att få in allt under kåporna. Nån som vet om kompressorn är en standardpryl, var man kan få tag i en och vad den skulle kunna tänkas kosta?

/A
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Solid snake skrev:
Nähä?

VM hålls ju inte bara där jag bor, o här har vi inte en affär som säljer asdyra tävlingsbilar till VM o delar till dom som kommer hit från Japan o Usa.

Och jag har inte varit nere i den affären o tittat runt på alla saker, o då såg jag en turbo som inte finns, konstigt va?

Om du vill så kan jag fixa bild på det.

Stället heter micro racing och sysslar med lite annat än kyosho.
Jag ser fram emot den bilden ska jag säga. Ärligt så gör jag verkligen det.
Så här ligger det till:
Detta företag är mitt:
http://www.rc-hobby.se/
Jag har drivit detta företag sedan 1982 och anses av de som känner mig och mitt företag som en av de tekniskt mest kompetenta i branschen. Jag har även tävlat inom klasserna 1/8 track, 1/12 track samt 1/5 track, under totalt cirka 15 års tid, dock har jag lagt ner tävlandet idag pga andra intressen, ex vis hojar.
Trots detta engagemang så känner jag inte till något om en sådan världsnyhet som turbo till modellmotorer.
Jag har aldrig sett en turbo för modellmotorer (dock finns det en motor från OS och möjligen en från YS med mekaniskt driven kompressor).

Såvitt det gäller Kyosho så vill jag och mitt företag helst inte bli hopblandade med detta oseriösa företag tack! :fatta! Om jag inte misstar mig är Micro Racing mer Kyoshoorienterade än vad jag är, har ett svagt minne av att dom importerade after market-delar till Mini-z men kan missta mig på den punkten.

Visa mig en, gärna flera, bilder på turbo för modellmotorer. Gärna lite tekniska data samt en tillverkare också. Skulle ärligt uppskatta detta mycket. :tummenupp
Alternativt så kan du väl återkomma till verkligheten.
I mitt företag sysslar vi med seriös modellhobby på högprestandanivå!


Åter till ämnet:
Kenta skrev:
:rofl :rofl

kalle_a skrev:
1. ... Den proggresiva btr. är precis som du säger ett tillläggssprut.men vid högre effekter så räcker ju oftast inte det...
... Ett par spridare hänger inte med hur länge som hellst..

2. De va fan va du va ordagrann då. ...

3. ... Men på en del bilar så är dom utrustade med dubbla knacksensoror som är emot detta och när dom känner av just spikningar så sänker dom graderna aningen.
1. Det köper jag direkt! :tummenupp

2. Det var inte meningen att vara näsvis eller så. Sorry. :)

3. Vill veta mer om dubbla knacksensoror och hur dom jobbar. Var dom sitter etc. Har du mer info så får du gärna skriva.

NSR_Martin skrev:
... Robban_C värkar kunna ...
Dte är Johannes som kan det här och delar av det jag kan kommer faktiskt från honom. Han är ju den av oss som verkligen är proffs i ordets rätta bemärkelse på det här. :Bugar
 

Solid snake

Guest
Robban_C skrev:
Jag ser fram emot den bilden ska jag säga. Ärligt så gör jag verkligen det.
Så här ligger det till:
Detta företag är mitt:
http://www.rc-hobby.se/
Jag har drivit detta företag sedan 1982 och anses av de som känner mig och mitt företag som en av de tekniskt mest kompetenta i branschen. Jag har även tävlat inom klasserna 1/8 track, 1/12 track samt 1/5 track, under totalt cirka 15 års tid, dock har jag lagt ner tävlandet idag pga andra intressen, ex vis hojar.
Trots detta engagemang så känner jag inte till något om en sådan världsnyhet som turbo till modellmotorer.
Jag har aldrig sett en turbo för modellmotorer (dock finns det en motor från OS och möjligen en från YS med mekaniskt driven kompressor).

Såvitt det gäller Kyosho så vill jag och mitt företag helst inte bli hopblandade med detta oseriösa företag tack! :fatta! Om jag inte misstar mig är Micro Racing mer Kyoshoorienterade än vad jag är, har ett svagt minne av att dom importerade after market-delar till Mini-z men kan missta mig på den punkten.

Visa mig en, gärna flera, bilder på turbo för modellmotorer. Gärna lite tekniska data samt en tillverkare också. Skulle ärligt uppskatta detta mycket. :tummenupp
Alternativt så kan du väl återkomma till verkligheten.
I mitt företag sysslar vi med seriös modellhobby på högprestandanivå!

Jag har för mig att dom bara sysslar lite med kyosho, dom sysslar mest med obaho (stavning?)

Jag ska fixa bild när jag får tid o sånt, o har laddat kameran, men det kommer det kommer. :tungan
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Det stämmer nog att Kyosho är rätt litet för dom, o-vad-det-nu-heter är nog avsevärt större.

Bilder, bilder, bilder, vill ha bilder. Samt annan info också. Väntar med spänning. :tummenupp
 

Solid snake

Guest
Robban_C skrev:
Det stämmer nog att Kyosho är rätt litet för dom, o-vad-det-nu-heter är nog avsevärt större.

Bilder, bilder, bilder, vill ha bilder. Samt annan info också. Väntar med spänning. :tummenupp


Då får du vänta ett tag, jag är rätt upptagen av mig hela veckan, ska ju tjöpa en cross o jobba o klydda.

Så nån gång nästa vecka så kan jag nog fixa det. :tummenupp
 

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
När jag blir stor så..
CayLe skrev:
Jorå, det går! Det var ett repotage om en Opel Manta i någon bilsport som hade både och.

Japps, kompressorn slutade visst ladda vid ett visst tryck. Därefter tog turbon över. Ganska optimalt för bankörning.
 

kalle_a

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
Sala
Hoj
R1 - 05
Robban_C:
"Vill veta mer om dubbla knacksensoror och hur dom jobbar. Var dom sitter etc. Har du mer info så får du gärna skriva"

Jadå, dom bilar som jag vet såhär på rak arm är.Bmw 325i (m50b25tu) med ett motronic 3.01 styrsystem, alltså från 93 till 94 som den tillverkades.Samt ,328 + M3 som har knacksensorer. Dom sitter på blocket under insuget. Som jag skrev lite tidigare, det är ju en jäkla bra grej som Bmw har kommit med eftersom att dess uppgift är just att sänka graderna vid känningar av "spikningar"...

//Kalle
 

Markus Thorén

Ny medlem
Gick med
31 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR250
kalle_a skrev:
Robban_C:
"Vill veta mer om dubbla knacksensoror och hur dom jobbar. Var dom sitter etc. Har du mer info så får du gärna skriva"

Jadå, dom bilar som jag vet såhär på rak arm är.Bmw 325i (m50b25tu) med ett motronic 3.01 styrsystem, alltså från 93 till 94 som den tillverkades.Samt ,328 + M3 som har knacksensorer. Dom sitter på blocket under insuget. Som jag skrev lite tidigare, det är ju en jäkla bra grej som Bmw har kommit med eftersom att dess uppgift är just att sänka graderna vid känningar av "spikningar"...

//Kalle


Vad det gäller knack så har Saab ett bra system där styrsystem trionic övervakas knacktendens genom joniseringsmätning över tändstiften. Vid knack kan tändningen blixtsnabbt ställas senare. Detta är en bra metod som har bra tillförlitlighet, dessutom ger det möjlighet att detektera varje cylinder individuellt.
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
nicce skrev:
en kompressor tar 40% av effekten den ger ut för att driva sig själv!

Njaee, låter lite väl häftigt tycker jag, sen kan man väl diskutera om kompressorn som sådan ger nån effekt... (bror duktig) Den ger motorn mer effekt, och en grov tumregel som jag har hört från flera ganska pålästa håll håll är att den tar ungefär 10% av motorns effekt ?

Alltså, har du en motor på 100hk som du kompressormatar och tar ut 200hk ur, så tar kompressorn ca 10% av motorns effekt, dvs 200 / 0,9 - 200 = 22hk (dvs motor ger egentligen 222hk men du får bara ut 200) och om man då resonerar att kompressorn gav 100hk mer i användbar effekt så "tar" den ju max 22% av effekten den "gav". Fast det är egentligen fel, för den "gav" ju faktiskt 122hk... och i så fall "tog" den ju bara 18% av det till sin egen drivning. Sen är det väl iofs helt andra siffror för roots, centrifugal eller andra grejer.
Rätta mig gärna, jag bara funderar högt här...
/Anders

EDIT: Jag tänkte på skruvkompressorer med laddluftkyl i exemplet, glömde visst nämna det /EDIT
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Solid snake:

Har du hittat nån info åt mig? Börjar ju bli hög tid!
 

Solid snake

Guest
Robban_C skrev:
Solid snake:

Har du hittat nån info åt mig? Börjar ju bli hög tid!



Jag kan inte just nu, har precis blivit klippt i sidan av en bil så mc:n är skrot o min fot är übersvullen, kan inte gå, men när det har läkt så ska jag fixa bild! :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top