Skillnaden mellan turbo och kompressor?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Robban_C skrev:
600 med tubro i tävlingssammanhang hänger på vad reglementet säger. Och eftersom dagens 600:eek:r inte har turbo så törs jag nästan sätta ena kulan på att turbo inte tillåts enligt reglementet.
KLIPP
.

Om det hade varit tillåtet, tror du det hade varit en fungerande lösning som användts?

1000 literhäst???? SJUKT!!! hehe, jag borde väll ha runt en 200-250 i min, mer än en R1a, kan man ju säga till alla moppefuckon :D Men det är ju fånigt lite i jämförelse med dom där monstermotorerna

Surt att reglerna sätter stopp för utvecklingen på så vis, hehe, men det kanske gör att utvecklingen tar andra vägar som är mer avancerade och bättre på vissa punkter...

Är det lättare att få ut mer literhäst ur en tex 600cc radfyra än en 1000cc radfyra?
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Här får du en bra bild av en kompressor
 

Bifogat

  • YZF motor med kompressormatning.jpg
    YZF motor med kompressormatning.jpg
    74.6 KB · Visningar: 219

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
NSR_Martin skrev:
1. Om det hade varit tillåtet, tror du det hade varit en fungerande lösning som användts?
... 2. Är det lättare att få ut mer literhäst ur en tex 600cc radfyra än en 1000cc radfyra?
1. Japp. Definitivt.
2. Japp och det gäller vare sig det är sugmotor eller överladdat.
Mindre motor går att varva mer och som vi redan konstaterat är effekt produkten av varvtal och vridmoment. Alltså går det att få ut mer litereffekt ur en mindre motor.
Se bara på dagens 600:eek:r som ligger runt 200 literhästar utan överladdning (luffartturbo och andra tveksamma marknadsföringstrick räknas inte ens i dessa sammanhang) medan 1000cc "bara" ligger på 170-180 literhästar. Detta beror dels på att dessa inte kan varva lika mycket utan att hoppa i bitar,dels på att större komponenter oftast inte fungerar lika gynnsamt. Ex vis klarar ett större förbränningsutrymme inte lika mycket kompression utan att börja spika, större kolvar får svårare att bli av med värmen till cylinderväggarna med mer.
 

Boostmax

Fem fyror är fler än 4 elefantöl !
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
FZ1-S
Vad var det för motor? V-max? VFR?


En Vmaxmotor är det (eller VAR det kanske är mer korrekt....) :yoparty
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
V-max. Ok, som jag tyckte alltså. Vem ska ha den och till vad? Just show-off?
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Robban_C skrev:
1. Japp. Definitivt.
2. Japp och det gäller vare sig det är sugmotor eller överladdat.
Mindre motor går att varva mer och som vi redan konstaterat är effekt produkten av varvtal och vridmoment. Alltså går det att få ut mer litereffekt ur en mindre motor.
Se bara på dagens 600:eek:r som ligger runt 200 literhästar utan överladdning (luffartturbo och andra tveksamma marknadsföringstrick räknas inte ens i dessa sammanhang) medan 1000cc "bara" ligger på 170-180 literhästar. Detta beror dels på att dessa inte kan varva lika mycket utan att hoppa i bitar,dels på att större komponenter oftast inte fungerar lika gynnsamt. Ex vis klarar ett större förbränningsutrymme inte lika mycket kompression utan att börja spika, större kolvar får svårare att bli av med värmen till cylinderväggarna med mer.

Är det därför som de flesta sporthojar har "så många" cylindrar, för att minska vikten på varje kolv, dela upp det lite liksom... Man hade väll kunnat göra en encylindrig 1000cc,men då hade den inte kunnat varva så mycket pga kolvens stora massa, men delar du upp det på fyra blir det som fyra små motorer som klarar högre varv, tack vare att det blir lägre massa i varje kolv, tänker jag rätt?
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
satt och klicka lite på miniräknaren, en sån där metanolmotor som används i radiostyrda bilar brukar väll va på 3,5cc, och dom värsta har väll uppåt en 3 hästar, det är ju en litereffekt på ca 850 hk, utan överladdning, hehe, sen varvar dom ju en del med...
 

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Aprilia SXV550
NSR_Martin skrev:
satt och klicka lite på miniräknaren, en sån där metanolmotor som används i radiostyrda bilar brukar väll va på 3,5cc, och dom värsta har väll uppåt en 3 hästar, det är ju en litereffekt på ca 850 hk, utan överladdning, hehe, sen varvar dom ju en del med...

MEN då är det 2-takt
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
...Ja? Vad tänker du på? Att det inte går o överladda dom? Att det är lättare och få ut mer literhästar?

Går det att överladda en tvåtaktare förresten? Har hört att den inte funkar så "värst bra", vad beror det på? Att gasen mest strömmar igenom förbränningsutrummet?
 

Solid snake

Guest
NSR_Martin skrev:
...Ja? Vad tänker du på? Att det inte går o överladda dom? Att det är lättare och få ut mer literhästar?

Går det att överladda en tvåtaktare förresten? Har hört att den inte funkar så "värst bra", vad beror det på? Att gasen mest strömmar igenom förbränningsutrummet?


En rätt fräck sak med dom där 3.5cc motorerna är att man kan köpa turbo till dom! :yoparty

Det GÅR att överladda en tvåtaktare, men du får inte samma effekt som på en 4 takt.

Kanske om du specialbygger en turbo eller nått som trycker in ovanför kolven när avgassidan är stängd, men då kanske inte kolven orkar upp.

Kanske om du har äckligt mycket varv, då går det nog.

EDIT: Finns en som överladdade en rd 350 tror jag, kanske var en 500.

Kommer inte ihåg hur mycket han fick, men det var mellan 20 och 50hp.
 

Boostmax

Fem fyror är fler än 4 elefantöl !
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
FZ1-S
Robban_C skrev:
V-max. Ok, som jag tyckte alltså. Vem ska ha den och till vad? Just show-off?


Tror att det var en kille på Magnacharger som byggde den för ett antal år sen, rent show-off....
 

Jesse

Junior
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Honda cbr600f -99 *SÅLD*
Supermoto skrev:
Jag tror att kompressorn inte klarar att varva lika mycket som en turbo vilket gör att den kan ta skada om man även låter en turbo sopa upp maxvarvet/effekten.

Mercedes har ett system som kopplar ur kompressorn vid låg belastning för att spara soppa. Om man kan använda det även för att koppla bort "blowern" på höga varv så kanske....

En annan trevlig metod är ju serieladdning med två turboaggregat med olika storlek. På låga varv laddar det lilla (behöver mindre avgaser för att ge tryck), på mellanvarv går båda två och på höga varv går bara den stora. Vad ja vet så används detta endast på dieslar än så länge. Både BMW och Opel har, ännu inte släppta, varianter. Opels 1.9l radfyra lämnar ohyggliga 212hk. BMW har en sexa med 260-270hk, minns inte riktigt.


Har inte nya Audi S6 dubbelturbo?
 

kalle_a

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
Sala
Hoj
R1 - 05
NSR_Martin skrev:
Riktigt tufft, med andra ord borde det blir en grymm botteneffekt och en hysterisk toppeffekt? Men kommer effekten jämnt hela tiden då?

Om man "bara" har kompressor, blir det inga större effektpucklar då?


En kompressor fungerar i princip lika som en turbo (lätttrycks), alltså inge högt laddtryck, alltså som du skrev ingen sk. "effektpuckel".En kompressor drar helt från botten. En turbo kan ju indelas i 3 klasser. Den första är 1. Lättrycksturbona (ungefär som en kompressor då) ca. 0,2kg i ladd - 0,5 skilljer sig från turbo till turbo. 2. Vanliga turbos som sitter i dom flesta bilar te x. Volvo t-5.(ladd ca.0,5-1,3) 3. Där har vi en klass för sig :), nej då skämt å sido, det är dom sk. "rallyturbos" (ladd ca, 1,3 och upp till 3,5kg i ladd.

Men ang. dessa olika ladd siffrorna så är dom indviduella, som sagt skilljer sig från turbo till turbo. Det är bara ett ungefärligt mått. Visst går det och få ett bra bottenvrid i en turbo snurra om så önskas. Med olika beräkningar så kan man optimera vridet så som man vill ha det. Längre grenrörs anslutningar till turbon, kortare os v. Men du får som sagt en hiskilig effekt på högre varv fastän fullt ladd kanske med en "mellan turbo" kommer vid ca. 1900varv/min, på en sugmotor.

En turbos uppgift är ju att få betydligt högre luftflöde, det är därför att man måste kompencera det hela med bränsle te,x prog btr.

(org. btr kallas. linjär) finns 1.1,1 - 1.1,4 har jag för mej.Btr (bränsletrycksregulator) ns uppgift är att bibehålla ett konstant tryck till spridarna,jämfört med vad man har i insuget. Alltså om man har 1 bar tryck i insuget, så betyder det att en 3 bars bränsletrycks regulator i själva verket har 4 bar, om man jämför med atmosfärtryck, men skillnaden vid spridaren är bara 3 bar, och därför bibehåller rätt sprutbild/mängd oberoende vilket tryck man har i insuget. Alltså, då har du ett bra tryck fram till spridarna. Som därefter måste uppgraderas. För att optimera bränsle/luft.

Sen hur mycket effekt som du sen vill uppnå beror helt också på intercoolern (laddluftkylaren), turbinhjul, avgashus m.m. Intercoolern är ju också viktig i turbosamman hanget. Efter som att det är den som "kyler ner" den otroligt varma luften som kommer i från turbon. Som där efter ska in i insug. För ingen motor vill ha varm luft.

Men för att kunna optimera det, så måste man ha ett sk. piggyback system. Som kopplas in på orignal stryrenhet, en ganska smart grej. Den "lurar" därefter orginalenheten. Så ändrar man bränsle kurvan, tändning os v. Värden ifrån lambdasonden och vevaxelgivaren kommer in till styrenheten. Det är alltså dom värdena som man kommer/ska ändra. Vissta tar bort sin lambdasond när dom ska mappa bilen vilket inte är smart därför att. det är en viktig sak på en bil.

Då kommer bilen att hamna i ett nödprogram, som därefter körs i detta.

Finns ju siffror på hur mkt org. spridare ska hänga med. vita stift=går för snålt. Då lär man upp i sin blandning på bränsle.Men det brukar man oftas veta före, så man ska slippa ens testa med vita stift. Det brukar även kännas på toppen vid registret. Dom sk. "spikningarna" sker p.g.a att ventilerna stänger efter bränslet. Om man vill över ca. 0,5 bar i ladd på en turbo konverterad bil så kan det uppkomma spikningar. Då lär man in på tändkurvan och sänka den os v. nåja, ska inte in mer på det.

har säkert glömmt nått men...

något som är oklart ?
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Solid snake skrev:
En rätt fräck sak med dom där 3.5cc motorerna är att man kan köpa turbo till dom! :yoparty

Det GÅR att överladda en tvåtaktare, men du får inte samma effekt som på en 4 takt.

Kanske om du specialbygger en turbo eller nått som trycker in ovanför kolven när avgassidan är stängd, men då kanske inte kolven orkar upp.

Kanske om du har äckligt mycket varv, då går det nog.

EDIT: Finns en som överladdade en rd 350 tror jag, kanske var en 500.

Kommer inte ihåg hur mycket han fick, men det var mellan 20 och 50hp.

Tufft!! Turbo på 3,5cc, kan inte va nån stor turbo där!

Men en tvåtaktare, på kolvens nerväg komprimerar den ju avgaserna i vevhuset, det måste ju va grymm effektförlust, kunde inte det lösas med kompressor typ`? Kanske skulle ta patent på det och bli miljadär... :gnissla
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Robban_C skrev:
Lätt osäker men om vi utgår från att de båda är kopplade parallellt så låter det väl logiskt att 1L + 1S är bättre lämpade för höga flöden än endast 1S?
Tänk på att (vid givet laddtryck) avgasmassorna är hyggligt proportionella mot varvtalet. Detsamma gäller givetvis insugsmassorna. Det jag menar är att femtioelva faktorer påverkar men varvtalet är det som påverkar absolut mest, antagligen mer än alla de andra tillsammans. Tror jag.
Läste hela beskrivningen av hur BMW löst det och en provkörning av Opeln och det är som jag skrev. Borde det inte vara så att om det lilla aggregatet snurrar med på höga varv så blir det snarare en propp i systemet som helhet. Det är ju trots allt gjort enbart för att snabbt få upp tryck vid låga varvtal.


EDIT: Letade reda på provkörningen av Opeln
autoexpress
Den ger 400Nm :yoparty

Saxat om hur Twinturbomatningen fungerar:
"Employing two different size turbochargers also eliminates turbo lag, making the power delivery smoother. The smaller turbo is in use up to 1,800rpm, then both blowers are on line between 1,800 and 3,000rpm, with the larger unit on its own above 3,000rpm."
 
Last edited:

Solid snake

Guest
NSR_Martin skrev:
Tufft!! Turbo på 3,5cc, kan inte va nån stor turbo där!

Men en tvåtaktare, på kolvens nerväg komprimerar den ju avgaserna i vevhuset


Nä, turbon är typ en cm i diameter om inte mindre. :hihi

Om avgaserna går ner i vevhuset så är det nått riktigt fel på motorn.

Den ska ju suga in i vevhuset när kolven är på väg upp, sen när kolven går ner så trycker den in färska gaser i förbränningsrummet samtidigt som den trycker ut avgaserna genom avgasporten.

Du får aldrig ut alla avgaser ur förbränningsrummet så även där förlorar du effekt.

Plus att lite av dom färska gaserna åker med avgaserna ut, men då har du ju avgaspulserna (2 takt) som trycker in det oförbrända igen, typiskt för effektpipor, men det är ju det dom är gjorda för, trycker in mer oförbrända gaser än vad originalsystemet gör.
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Många frågor, STORT ämne, bra lästips :

Forced Induction Performance Tuning - Practical Turbo- & Supercharging BELL, A. GRAHAM

Kostar 494,- riksdaler på Margie, jag har föregångaren till denna och den var i alla fall klart läsvärd om man är intresserad. Lite väl många exempel på hur man gör med Cheva/ford-V8:eek:r kanske, men principerna är ju desamma.

/Anders
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Det här med ketchup kan man ju diskutera... Det beror på hur man bygger anläggningen..Generellt kan man säga:

Låg komp och BIFF-turbo = Ketchup

Högre komp och mindre snurra = Laddtryck snabbare

Jag är ingen guru på det här så rätta mig om jag har fel...kan bara tala utifrån min egen hoj. Många har säkert känt att man har bättre bottendrag med hojens orginalsystem än med ett 4-1 nu menar jag alltså låga varv.. Lite så tyckte jag att det blev på min hoj när jag monterade turbo. Man får alltså tillbaka lite i botten i och med turbons motstånd jämfört med 4-1 röret. Men så har man ju sänkt kompen oxå så då ryker ju lite botten där. Trots allt uppfattar jag inte min hoj som tom i botten och den laddar på redan vi drygt 3000 givetvis inte fullt men högst märkbart och det tycker jag är ganska tidigt ändå..

Jag har testat mot en ZX-10 så här.. 6:an mot 6:an (tilläggas bör att jag har 18/41 utväxling) från 3000 å upp. Kawan drar iväg direkt men efter ca 50 meter kör jag förbi rejält. Här tror jag att den högre utväxlingen spelar roll...

4:an mot 4:an från 3000. Kawan tar ca en hojlängd direkt men sen kör jag om ÄNNU REJÄLARE å allt slutar i en enda låååååång wheelie..


Gör man samma sak från 6000 istället sticker hojen omedelbart...
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Solid snake skrev:
Nä, turbon är typ en cm i diameter om inte mindre. :hihi

Om avgaserna går ner i vevhuset så är det nått riktigt fel på motorn.

Den ska ju suga in i vevhuset när kolven är på väg upp, sen när kolven går ner så trycker den in färska gaser i förbränningsrummet samtidigt som den trycker ut avgaserna genom avgasporten.

Du får aldrig ut alla avgaser ur förbränningsrummet så även där förlorar du effekt.

Plus att lite av dom färska gaserna åker med avgaserna ut, men då har du ju avgaspulserna (2 takt) som trycker in det oförbrända igen, typiskt för effektpipor, men det är ju det dom är gjorda för, trycker in mer oförbrända gaser än vad originalsystemet gör.

Menar som du sa, jag skrev fel, my bad... Borde det inte gå att göra så kolven slipper trycka ihop gasen om man säger så? det va detjag menade...

Om du har högre tryck på avgaserna som åker in, visst, du lär få sämmre värkningsgrad o mkt obränt bränsle, men det lär väll bli mindre förbränd gas inne cylindern "nästa varv"
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top