t-rex skrev:
ok, så det jag skall göra nu är alltså att skaffa nån tabell med energiinnehåll. Paulun igen? Är den där boken han skrev nåt bra?
Nej, hans böcker är inte speciellt bra tycker inte jag iallafall. Dom fokuserar på fel saker. Dessutom finns det i hans första böcker en del direkta felaktigheter.
Men använd gärna hans site för att kolla listor med energiinnehåll.
Ett tips är att välja ut ett fåtal bra livsmedel som du själv gillar och sedan
hålla dig till dom under första tiden. Annars blir det lite väl mkt vägande och mätande. Man kan ju variera tex kyckling i det oändliga utan att förändra energiinnehållet med olika kryddor, marinader osv osv.
Grönsaker behöver man inte räkna för dom har så litet energiinnehåll.
Man bör vara seriös första veckorna för att lära sig ungefär hur mkt man egentligen äter. Annars får man aldrig koll på det och allt bli bara gissande
och det brukar bli fel tyvärr. Äter man bra mat så är inte 3000Kcal lite mat.
Det blir en hel del faktiskt så man behöver inte vara orolig för att gå hungrig.
Kan tänka mig att du T-rex ska käka runt 2500kcal för att minska fettvikt om du samtidigt tränar lite. Sen är det inte supernoga att det blir just 2500 varje dag utan 2000 en dag och 3000 dagen efter ger precis samma resultat i längden. Man måste kolla på helheten. Är du tex sugen på pizza en dag och drar i dig 5st pizzor så är det skitsamma i det långa loppet bara helheten blir att du ligger på energiminus.
Vill du leva på hamburgare några dagar och tex en bigmac&co innehåller 800Kcal så käka 3st och kom upp i 2400Kcal. Det blir ingen fettinlagring av det. Du kommer tappa några gram fett istället eftersom du ligger 100Kcal minus ändå. Med risk för att vara tjatig men MÄNGDEN är det viktiga.
Däremot kommer ju inte dina muskler och träningsresultat må optimalt av hamburgarna eftersom dom innehåller fel energifördelning mellan näringsämnena men det spelar absolut inte stor roll.