Skinnställ/Banta

semlan

slemlan
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Sverige
Hoj
semla
t-rex skrev:
Kroppsvikt? Vilkan skala? kalorier i kilo? jag väger 100 kr, är det 300 kalorier? Verkar ju inte stämma.

V. Ilse.


oj :rodnar
Glömde en nolla.
30 ska det vara såklart :)

Alltså runt 3000kcal förbrukar du under en dag om du håller dig stilla.
Väldigt grovt räknat alltså eftersom det är mkt individuellt men det blir iallafall ett riktmärke. Sedan får man äta 3000Kcal ett litet tag och se om vikten ligger stilla. Gör den det så stämmer siffran.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
ok, så det jag skall göra nu är alltså att skaffa nån tabell med energiinnehåll. Paulun igen? Är den där boken han skrev nåt bra?


Edit; Kollade paulun, jag kan tydligen käka 3 kg bananer om dagen då! Mums!! Det och en enomdan, sedan är det klart!
 
Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
MrDaytona skrev:
Effedrin har ju en viss negativ effektiv på skallen också.....om de nu inte e så att man tycker de e skoj att bli lite extra aggresiv m.m! Men de beror ju även på hur man e som människa innan, vissa skulle ju bara må bra av lite extra aggrisivitet i kroppen.. :näsblod :näsblod :huvet :huvet

Knappast att folk blir aggresiva av det! såfall är det nog en ganska udda bieffekt skulle jag tro.Däremot pigg,lite stirrig o varm.
Funkar säkert fint men inget o rekommendera då de kan ha övriga bieffekter på hjärta o sånt oxå,så håll Er helst borta från massa preparat men klart det är upp till var o en vad man vill göra med sin kropp.Bara onödigt iallafall o förgifta den extra,räcker ju fint med öl o sprit då o då.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
t-rex skrev:
ok, så det jag skall göra nu är alltså att skaffa nån tabell med energiinnehåll. Paulun igen? Är den där boken han skrev nåt bra?


Jepp har dom själv fettförbräning 1 och glykokemiskt index.
Finns en 2a´ på fettförbräning ,men har ej läst.
 

twiZt

SpaceMonkey!!!
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Östra Götaland
Hoj
SeeBeAreNajnOhOhAreAre
Med risk för att bli halshuggen av allt som har med Copyright att göra:

----
"Hur går fettförbränningen till?De flesta har ingen aning om hur fettförbränningen verkligen fungerar. De har någon vag föreställning kring det, men känner knappast till detaljerna. Fettet är lagrat i dina fettceller, som bland annat finns mellan huden och musklerna, en fettreserv som kallas underhudsfett. Fettet finns därför runt hela kroppen, men du kan även lagra det kring organen. Det är lagrat fett kring organen som ger dig "ölmage" medan underhudsfettet är det som är ansvarigt för "love handles" (bilringar). Förbränningen av fett sker i många av kroppens celler, men musklerna och vissa organ är de vävnader som står för störst andel av fettförbränningen. Fettcellerna i sig förbrukar dock inga nämnvärda mängder fett. Fettet lagras således på en plats (fettcellerna) och förbränns på en annan (musklerna och organen). Frisättningen av fett är därför ett av de viktigaste stegen för fettförbränning. Det är dock bara första steget på en komplicerad process. När fettet är frisatt, i form av fria fettsyror, transporteras dessa med blodet till exempelvis en muskel. Fettet tas upp till muskeln passivt, d.v.s. utan hjälp. Det innebär att de fria fettsyrorna tas upp i lika stor utsträckning som de finns i blodet. Om kroppen vill bränna ordentligt med fett, frisätter den därför mycket fett som fria fettsyror. Ju mer av dessa det finns, desto mer kan vi ta upp till muskeln och bränna. Teorier gör gällande att det finns ett aktivt upptag av fett från blodet till muskeln, men oavsett vilket som är korrekt, spelar mängden fria fettsyror i blodet en viktig roll för potentialen att bränna fett."
----

Detta är taget från en artikel som heter "Fettförbränning - Det magiska ordet" av Fredrik Paulún.
Jag vill inte pastea hela artikeln men den finns att hämta på ex. DC.

Lycka till! :tummenupp
 

semlan

slemlan
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Sverige
Hoj
semla
t-rex skrev:
ok, så det jag skall göra nu är alltså att skaffa nån tabell med energiinnehåll. Paulun igen? Är den där boken han skrev nåt bra?


Nej, hans böcker är inte speciellt bra tycker inte jag iallafall. Dom fokuserar på fel saker. Dessutom finns det i hans första böcker en del direkta felaktigheter.

Men använd gärna hans site för att kolla listor med energiinnehåll.
Ett tips är att välja ut ett fåtal bra livsmedel som du själv gillar och sedan
hålla dig till dom under första tiden. Annars blir det lite väl mkt vägande och mätande. Man kan ju variera tex kyckling i det oändliga utan att förändra energiinnehållet med olika kryddor, marinader osv osv.
Grönsaker behöver man inte räkna för dom har så litet energiinnehåll.

Man bör vara seriös första veckorna för att lära sig ungefär hur mkt man egentligen äter. Annars får man aldrig koll på det och allt bli bara gissande
och det brukar bli fel tyvärr. Äter man bra mat så är inte 3000Kcal lite mat.
Det blir en hel del faktiskt så man behöver inte vara orolig för att gå hungrig.

Kan tänka mig att du T-rex ska käka runt 2500kcal för att minska fettvikt om du samtidigt tränar lite. Sen är det inte supernoga att det blir just 2500 varje dag utan 2000 en dag och 3000 dagen efter ger precis samma resultat i längden. Man måste kolla på helheten. Är du tex sugen på pizza en dag och drar i dig 5st pizzor så är det skitsamma i det långa loppet bara helheten blir att du ligger på energiminus.

Vill du leva på hamburgare några dagar och tex en bigmac&co innehåller 800Kcal så käka 3st och kom upp i 2400Kcal. Det blir ingen fettinlagring av det. Du kommer tappa några gram fett istället eftersom du ligger 100Kcal minus ändå. Med risk för att vara tjatig men MÄNGDEN är det viktiga.
Däremot kommer ju inte dina muskler och träningsresultat må optimalt av hamburgarna eftersom dom innehåller fel energifördelning mellan näringsämnena men det spelar absolut inte stor roll.
 

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Götlaborg
Hoj
Ras
Inte sagt att glutaminet ska tas på morgonen. Efter tung styrketräning däremot..förnekar du dt? Intressant, då ska alltså glutamin tillskott va ren bluff?

Omega 3 intag innan morgon promenaden är bevisat att det ger högre fettförbränning.. Ska dock iväg o jobba nu men kommer med fakta ikväll

(kan juh bli riktigt intressant d här)

:hej
 

semlan

slemlan
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Sverige
Hoj
semla
Nicko@K.A.P skrev:
Inte sagt att glutaminet ska tas på morgonen. Efter tung styrketräning däremot..förnekar du dt? Intressant, då ska alltså glutamin tillskott va ren bluff?

Omega 3 intag innan morgon promenaden är bevisat att det ger högre fettförbränning.. Ska dock iväg o jobba nu men kommer med fakta ikväll

(kan juh bli riktigt intressant d här)

:hej

Ok. Din numrering i inlägget tyckte jag tydde på att du menade INNAN promenaden men visst :)

Nej, självklart är glutamin bra att inta EFTER träning.
Om glutamin är bluff eller ej finns det motstridiga uppgifter på. Personligen
tror jag att det är ett ok tillskott men inte mer.

Ska som sagt bli intressant att se när du övertygar mig att omega-3 ökar förbränningen om du tar det innan morgonpromenad :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
semlan skrev:
oj :rodnar
Glömde en nolla.
30 ska det vara såklart :)

Alltså runt 3000kcal förbrukar du under en dag om du håller dig stilla.
Väldigt grovt räknat alltså eftersom det är mkt individuellt men det blir iallafall ett riktmärke. Sedan får man äta 3000Kcal ett litet tag och se om vikten ligger stilla. Gör den det så stämmer siffran.

3000kcal låter som VÄLDIGT mycket!
 

semlan

slemlan
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Sverige
Hoj
semla
cRoC skrev:
3000kcal låter som VÄLDIGT mycket!


Personen väger ju 100kg. 3000Kcal avser den kalorimängd som kommer få honom att ligga stilla på samma vikt.

Om du tex väger 65kg har du ungefär 2000Kcal i förbrukning. Detta om du håller dig relativt stilla under dygnet. Om du tex springer en timme har du plötsligt 2700Kcal i förbrukning.

Men som sagt kroppsvikt i kg gånger 30 ger ett hyffsat riktmärke för en persons basala ämnesomsättning.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top