Skinnställ/Banta

semlan

slemlan
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Sverige
Hoj
semla
Josafan skrev:
Tjena grabben! Här kommer mina amatörtips!

Jag har gått ner två gånger till en målvikt, vilket inneburit en viktminskning på ca 12 kg båda gångerna. Den ena gången plockade jag det på 2,5 månad, andra gången tog det 3 måndader. Snart dags igen märker jag. :arsele

Mina bästa tips är att du verkligen bestämmer dig för att du skall gå ner i vikt. Det handlar om karaktär och beslutsamhet. Varenda val i matväg skall reflekteras, inkl alkohol(som kan innehålla en hel del kalorier). Det är svårast i början och i slutet.

Bestäm antal mål per dag och hur dom skall disponeras och vad dom skall innehålla. Jag gjorde så att jag åt frukost(en skål fettsnål yoghurt, två knäckebröd med ostskiva på, inget smör, lättdryck), riktigt mat till lunch, lättare mat på kvällen(oftast sallad). Du kommer att vara hungrig som fan i början men det är bara att bita ihop, magsäcken behöver krympa och anpassa sig efter din kost. Mellan målen kan det vara ok att kränga ett äpple eller så, men ät helst inte mer än två-tre frukter om dagen.

Ovanpå detta skall du gå minst en timme om dagen. Börja med att gå och spring inte i onödan för det är för stor chock för kroppen. Det måste vara över en timme för att du skall börja förbränna fett. Att gå i rask takt är en av de mest enkla metoderna att förbränna fett.

Allt som är kakor, chips, goa ostar och allt vad livet har att erbjuda undviks såklart. Det kommer att finnas tillfälle att äta detta senare när du fått balans i kroppen. Det är viktigt att du är stenhård den första månaden, för då får du bäst resultat och då är det lättare att fortsätta.

Sen är det bara att jobba på, lycka till!

Mvh

/F


Märker att du svalt mkt bullshit från aftonpressen :tomten
:(
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Acrid skrev:
1 h rask promenad per dag garanterar inte alls en viktminskning på 2-3 kg per vecka. Det finns många saker som spelar in på en sådan viktnedgång och det handlar inte om att gå så lite som en 1 h per dag.

Hallå. Om du hade läst hela mitt inlägg så hade du sett att jag inte hävdade att enbart promenad räcker. :kocko
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Acrid skrev:
Mitt svar var riktat till Starstriker som skrev : "Givetvis inget fett." Vilket är helt felaktigt, och inte speciellt bra om man vill bli av med fett. "Stenålderskosten" har mer att göra med att vi äter för mycket raffinerad mat idag...(läs: socker o skit). "Förr" åt vi som du skriver mer frukt,bär, nötter men även fisk o vilt. Nötter o fisk är kända fettkällor. Vilt ofta med längre fetthalt än det (köttet) vi äter i dag oftast.

Det fettet vi får i oss idag, är ofta av det dåliga slaget och då i för stor mängd som du skriver. Det handlar om att välja det bättre fettet. Inte att sluta äta fett.

Ok point taken :) Märker att du kan din sak. :tummenupp
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Vill du tappa vikt så vet jag det absolut bästa tro mig..Att bränna fett handlar ju om att man ska bränna fler kalorier än vad du fått i dig under dagen, så får jag föreslå som många bekanta till mig har bantat ner sig på... Varje morgon ta en rask promenad på en timme innan frukost och ät därefter en ordentlig frukost efter...kom ihåg av vara noga med kost också under tiden du deffar, 5 mål om dagen. 3 stora 2 mindre :tummenupp

Lovar att det är ruskigt bra!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Acrid skrev:
Mitt svar var riktat till Starstriker som skrev : "Givetvis inget fett." Vilket är helt felaktigt, och inte speciellt bra om man vill bli av med fett.

Det fettet vi får i oss idag, är ofta av det dåliga slaget och då i för stor mängd som du skriver. Det handlar om att välja det bättre fettet. Inte att sluta äta fett.

Jag kanske skulle ta och förtydliga mig lite: Det räcker med det fett som redan finns I maten, tex i kött/fisk etc. Man behöver knappast fetta till sin kost med dressing, smör, olja och annat äckligt. Självklart behöver man lite när man steker etc, och det fettet man får i sig på det sättet räcker. Att tex hälla olivolja över pastan är ingen bra ide om man vill gå ner i vikt.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Acrid skrev:
Man förbränner fett hela tiden.


Hallå igen.....
Gissar på att dom menar att man måste vara aktiv i minst 25-35 minuter innan man börjar förbränna fett vid träning.Men sanningshalten i detta har jag inte en aning om,men visst bränner man fett hela tiden.

EDIT :slår i böcker
 
Last edited:

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
jag gick ner 38kg (113-75kg)från maj till o med augusti alltså på 4 månader sättet jag använde var att äta mycket lite och röra mig hela tiden,gick mycket o var aktiv över huvudtaget cyklade minst 3mil om dagen i raskt tempo ibland upp till 8-9mil,självklart på en sketen mtb ska man ha en bra cykel får man cykla längre för att det ska ge nåt.
Men som jag skrev tidigare det tar hårt slutade med hjärtklappning lite då och då,vitaminbrist var min egen diagnos sen om den stämmer eller ej vet jag inte.
Men då började jag äta mer normalt igen o vart bättre.
Det här var 4-5år sen gick även ner 22kg (104-82)för 2år sen då gick jag ner endast genom ändrad kost och det tog 6 månader att gå ner dom 22.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
[ Att tex hälla olivolja över pastan är ingen bra ide om man vill gå ner i vikt.[/QUOTE]


Nja beror på om man vill gå in på ämnet mättat och fler omättat fett och längden på respektive fettsyra....Men tanken är riktig för mycket fett oavsett vilken sort är inte bra ur viktminskningssynpunkt.
 

myztify

Honda hela dagen, Hynda hela natten.....
Gick med
21 Jan 2004
Ort
Taberg
Hoj
Gul
:angel


Jag läser och lär, tror ja tappar 37 gram bara på att scrolla ner texten :banana

Mycket man inte känner till märker ja, får väl ta och börja promenixa, men inte fan orkar ja de på morgonen, de får bli efter jobbet, funkar det?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
myztify skrev:
:angel


Jag läser och lär, tror ja tappar 37 gram bara på att scrolla ner texten :banana

Mycket man inte känner till märker ja, får väl ta och börja promenixa, men inte fan orkar ja de på morgonen, de får bli efter jobbet, funkar det?


38,4 enl mina beräkningar :D
Jo det funkar men effekten blir antagligen lite lägre än morgon promenader.Men det viktigaste är att man börjar någonstans.

Lycka till och promenera på :tummenupp

Farbron lyfter sin hatt ...
 
Last edited:

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Starstriker skrev:
Jag kanske skulle ta och förtydliga mig lite: Det räcker med det fett som redan finns I maten, tex i kött/fisk etc. Man behöver knappast fetta till sin kost med dressing, smör, olja och annat äckligt. Självklart behöver man lite när man steker etc, och det fettet man får i sig på det sättet räcker. Att tex hälla olivolja över pastan är ingen bra ide om man vill gå ner i vikt.


Ja frågan är bara VAD det är för fett i maten...Smör och rapsolja har rätt olika karaktärer tex. Och det skadar inte alls att "fetta till" maten med ex. raps- eller olivolja på en sallad. Men man måste se till vad man äter över hela dagen och veckan. Det går inte att äta sallad med olivolja över ena målet för att nästa käka en Big Mac o CO. Det går, men resulaten blir ju där efter. Det är INTE fett som är "hela" boven i dramat...Man ska ta och kolla över kolhydratintaget.

För att gå ner så behöver man tänka på att ligga på energiminus, alltså äta mindre än vad man gör av med.
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Långa farbron skrev:
Hallå igen.....
Gissar på att dom menar att man måste vara aktiv i minst 25-35 minuter innan man börjar förbränna fett vid träning.Men sanningshalten i detta har jag inte en aning om,men visst bränner man fett hela tiden.

EDIT :slår i böcker

Böcker e bra :fyllisar
 

semlan

slemlan
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Sverige
Hoj
semla
En jävla massa fett i maten är kanonbra för att förbränna ditt kroppsfett.
Det behöver inte vara fleromättat heller utan man kan köra på rent smör
om man är sugen.

MEN det viktiga är att man totalt äter MINDRE kalorier än man förbrukar.

Det går utmärkt att äta 2000Kcal fett och 500kcal protein och ta detta från
fläskfärs med extra matolja och under tiden ligga på soffan och titta i taket.
detta under förutsättning att man har en metabolism som motsvarar att man
gör av med 3000kcal om dagen. Då kommer man tappa nått halvkilo fett i veckan och en del muskler eftersom man inte tränar gym. Tränar man gym
på rätt sätt samtidigt blir muskelförlusten 0. Vill man slippa skörbjugg och andra sjukdomar kan man komplettera med en vitamintablett.

Bara ett exempel på extremfall och hur man kan vrida och vända på allt och ändå göra rätt bara man har lite koll :tungan

Glöm allt skitsnack ni hör och ät bara mindre mat än er kropp förbrukar.
För en vanlig hobbydiet krävs inte att man håller benhårt på rätt makronutrienter osv utan man ska endast bry sig om MÄNGDEN mat.
Komplettera med lite gymträning och någon annan aktivitet som ni tycker om att utföra. Den bästa aktiviteten är den aktiviteten som BLIR UTFÖRD. Inte den som står som optimal i teorin.
Förvänta er inga mirakel för dom finns inte :). Det finns inga mediciner ens olagliga som kan hjälpa mer än några % på resultatet. Knowledge is power :yoparty

Så läs allt ni kommer över
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Var ute för liknande problem när jag skulle köpa skinnställ men att gå ner i vikt är ju ofta att ändra livsstil om man ska hålla den vikten.

Det är riktigt ruggigt att hålla på med diet för min del slutade det med panikresor till pizzerian sent på kvällen. Efter några veckor köpte jag större strl skinnställ i stället. :tummenupp
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
????.....sabbar magen...??

Fimpa alla rikshospitalet eller camebrige osv sabbar bara magen och tarmfuktionerna mer än vad dom gör nytta för vikten.Plus att du blir helt utslagen av dom.Sen släpper kroppen bara en viss mängd fett när du kör dessa kurer pga att du lurar kroppen att det är svält då kommer kroppen bara kämpa för att behålla fettet för att överleva,för som vi alla vet så är hjärnan kroppens mest fettrika organ.
EDIT:Lycka till och kämpa på :tummenupp[/QUOTE]



Tror du behöver läsa på lite............

Är själv inne på vecka 7 med "CambridgeKuren".....mår som en prins, inte hungrig,
inte "sugen", bara härligt lättare c:a 15kg....på väg mot 25kg mindre.
Mår också alldeles utmärkt i magen som just nu bara har lite "semester".
Jobbar varje dag, och känner mig definitivt inte "utslagen".
Det här är ingen svältkur, men de flesta får det för sig när dom hör vad man "äter".
Tre påsar kostersättning + tre liter vatten + kaffe.
Varje påse innehåller alla vitaminer, spårämnen, mineraler, + lite till som kroppen behöver, totalt 450kcal/dag.
Pga. innehållet i påsarna så "luras" inte kroppen att tro att det råder "svält",
utan ämnesomsättningen hålls igång som vanligt.

Att däremot sätta igång och bara dricka vatten, eller sluta äta, leder snabbt kroppen in i det som kallas "svältstadium". Och då dras alla kroppsfunktioner ner på tomgång, och även muskelmassan "bantas" bort.

När man sen kommer ner till sin "matchvikt" finns det bara ett sätt att behålla den, hitta din egen förbrukningsnivå den är olika för alla individer, och sen hålla dig under den när det gäller ditt intag av kalorier.
Lär dig vad det du äter innehåller, och vad dina aktiviteter "kostar". Det är som med din ekonomi.....+ och - måste gå ihop, fast här är det tvärsom, minus måste vara mer än plus, resten lagras i dina depåer....dom du vill bli av med nu.

Mycket information får du om du läser vad Stefan Röstner läkare på Huddinge Sjukhus erkänd för sitt arbete med överviktiga och nikotinberoende, skriver om just CambridgeKuren.

Jag har aldrig trott på vare sig den ena eller andra metoden tidigare, men när man kan läsa av på vågen att man tappat 3 -4 hg/dygn....vad ska man säga?

Sätt igång bara......fler än jag här på Sporthoj håller på..."Ravetranser" mfl.
"Join us"
 
Last edited:

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Börja med att äta bättre mat!
skippa McD och sånt tjafs.

Sen börjar du träna, ut och gå, spring cykla. så mycket du bara orkar..

sen lagar du nyttig mat och äter mycket av den (så du orkar träna nästa dag)

kör så 1-2 vilodagar per vecka....

1½-2½ timme/ dag med fyskisk aktivitet!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top