Skinnställ eller Allvädersställ?

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Bästa är väl skinn + goretex. Då får man fördelarna från båda. Man lär ju inte frysa heller. Fast man ser kanske inte så ball ut.
 

KawaZX9R

Nytvättad hoj!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sala
Hoj
ZX9R förståss
Har både och.

Väder, temperatur och syfte får avgöra vad jag tar på mig.
 

dh

VFROOOOOOM
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Blekinge
Hoj
Honda VFR 750F -94
Intressanta inlägg ovan - är nog ännu mer förvirrad vad jag ska välja mellan :D.

Några bra märken/modeller som rekommenderas?
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Har kört hela förra säsonen med GoreTex.. inte så farligt som man kan tro..

men till iår så har jag köpt ett snyggt skinnställ..

Blir nog att välja för stunden vilket som passar bäst..

Köp både och =)
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
dh skrev:
Det är alltid samma visa när man ska köpa något nytt. Mitt gamla skinnställ har gjort sitt och nu sitter man i valet och kvalet att fortsätta med skinn eller köra med allväder.

Hade varit bra med för- och nackdelar eller rentav andra erfarenheter som ni vill dela med er av av ovanstående plagg så man kan bestämma sig lättare ;).

Efter en vurpa eller tre så vet man. Skinnställ, glöm allt annat. Ställ dig frågan: Varför har jag ett mc ställ? Finner du en annan anledning än: Om jag råkar ut för en olycka, så bör ni undersökas!
Därmed köper du det som är säkrast,dessutom snyggast och bekvämast. Töntigt att inte ha skinnställ om man kör sport.

pappsen har talat!!
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Re: Re: Skinnställ eller Allvädersställ?

Pappsen skrev:
Efter en vurpa eller tre så vet man. Skinnställ, glöm allt annat. Ställ dig frågan: Varför har jag ett mc ställ? Finner du en annan anledning än: Om jag råkar ut för en olycka, så bör ni undersökas!
Därmed köper du det som är säkrast,dessutom snyggast och bekvämast. Töntigt att inte ha skinnställ om man kör sport.

pappsen har talat!!



jag kan ju inte påstå att jag har vurpat.. så där ligger jag nog i lä vad gäller den erfarenheten ..
har du vurpat med läder och textil eller?
 

dh

VFROOOOOOM
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Blekinge
Hoj
Honda VFR 750F -94
I första hand är det säkerheten jag är ute efter, man kan likna mc-stället med medeltidens riddar-rustning. Därefter är det bekvämligheten då man spenderar x antal timmar i det. I sista hand kommer hur den ser ut.

Dock är det en rejäl slant man ska punga ut så man vill dubbelkolla att man köper det som folk har erfarenhet av att vara bra både i säkerhet och i bekvämlighet.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Det ser ju väldigt klumpigt ut om någon kommer med allväders ställ på sporthoj! då kan man lika bra ha en jethjäl oxxå :p

Sen är väl allväders ställ värdelöst vid en vurpa i över 50km/h!? :rolleyes:
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
kajlyl skrev:
Det ser ju väldigt klumpigt ut om någon kommer med allväders ställ på sporthoj! då kan man lika bra ha en jethjäl oxxå :p

Sen är väl allväders ställ värdelöst vid en vurpa i över 50km/h!? :rolleyes:

alla som säjer att alväders stället e så värdelöst vid vurpa..

har ni testat??..
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
jag tycker det låter lite bullshit att textil ställen skulle vara så mycket sämre vid vurpa än vad dom nya skinn ställen skulle vara..
dom nya skinnställen är väl hyper tunna dessutom?.. det är väl därför alla åker omkring med tjocka tröjor på sig.?.

förut när skinnställen var tjocka så kan jag tänka mig att dom är bättre .. men vete fan hur det är nu!?
 

Marsipulami

Guest
dh skrev:
Det är alltid samma visa när man ska köpa något nytt. Mitt gamla skinnställ har gjort sitt och nu sitter man i valet och kvalet att fortsätta med skinn eller köra med allväder.

Hade varit bra med för- och nackdelar eller rentav andra erfarenheter som ni vill dela med er av av ovanstående plagg så man kan bestämma sig lättare ;).

Det är lite av vad du själva anser vara bra och som du trivs i. många trivs inte i skinnställ (som jag då) och många trivs inte i Gore-Tex.

Sen när man läser inläggen här så förstår jag att många anser att Gore-Tex är typ termo jacka och byxa, men så är inte fallet. Själv kör jag med Halvarssons Outlast Gore-Tex jacka där det är mycket skinn påsytt på jackan såsom axlar, armbågar, under armen, rygg mm. Sen sitter denna Gore-Tex mycket tajt också, typ som skinnställ, men dock inte att jämnföra...

Jag är garanterad att dagens Gore-Tex ställ ger mycket god skydd. Men sen måste jag nog vika mig och erkänna att skinnställ är väl det som sitter bäst och vid glidningar mm ger bäst skydd...
 

Petrus

Biker sedan 1998
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Suzuki Freewind 650 Scrambler
Jag säger definitivt SKINNSTÄLL.
Det är inte det att själva materialet i ett allvädersställ är så mycket sämre, utan mest att passformen är sämre, alltså flyttar skydden på sig om/när man trillar.
Dessutom leder det lättare till brännmärken av att tyget rör sig mot huden. Och hur kul vore det att ramla och märka att ens tyg-jacka åkt upp längs ryggen och blottat huden mot asfalten...?
Nej, skinnställ är kanske lite opraktiskt, men jag står nog hellre ut med det i vetskap om att jag får behålla huden där den sitter.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Petrus skrev:
Jag säger definitivt SKINNSTÄLL.
Det är inte det att själva materialet i ett allvädersställ är så mycket sämre, utan mest att passformen är sämre, alltså flyttar skydden på sig om/när man trillar.
Dessutom leder det lättare till brännmärken av att tyget rör sig mot huden. Och hur kul vore det att ramla och märka att ens tyg-jacka åkt upp längs ryggen och blottat huden mot asfalten...?
Nej, skinnställ är kanske lite opraktiskt, men jag står nog hellre ut med det i vetskap om att jag får behålla huden där den sitter.

petrus har rätt det att skydden kanske flyttar sig när man vurpar.. :skrämd
nån som har testat ?? :confused:
 

Ozfactor

vill ha sol!
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
zx6r
Om man ändå vill se vettig ut och ha ett delat ställ.

Alltså skin brallor av nåt slag och skinn jacka. Hur är det i säkerhetssynpunkt, gämfört med allväder eller ett skinnställ där jacka byxor sitter ihop?
 

Marsipulami

Guest
DwD skrev:
petrus har rätt det att skydden kanske flyttar sig när man vurpar.. :skrämd
nån som har testat ?? :confused:

Jag håller dessvärre inte med er, skydden flyttar sig inte på den jackan jag har i alla fall, den sitter tajt.

Men som sagt, smaken är som baken.....delad :tummenupp
 

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
929
Provade ett allväders en gång... Sen bestämde jag mig för ett skinnställ trots att säljaren (då) övertygat mig att allvädersstället skyddade lika bra. Anledningen var att skinnstället 'klibbar' sig fast i sätet bättre och man glider inte omkring så mycket, och också att det inte fladdrade alls i höga farter. Nackdelen är att man ser ut som någon sorts superhjälte som går omkring som en skadad krabba i stan. Man känner sig hojlös på något sätt :p
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
GoreTex +
Väger lite
Vattentätt
Byxorna utanför stövlarna
Många fickor
Varmt med foder
Inte så varmt utan foder

GoreTex -
Sämre hållfasthet vid glidning?
Vindfång (begränsar marschfarten)
Låg poserfaktor

Skinn +
Hög slitstyrka vid glidning*
Lågt vindfång
Hög poserfaktor

Skinn -
Tungt
Blir vääldigt vått efter ett tag
Stövlarna vattenfylls
Få fickor

*= Mycket tveksam när det gäller slitstyrkan på vissa ställ som verkar dåligt sydda och har alldeles för tunt och mjukt skinn. Jämför ett Halvarsson och t.ex ett Dainese Luce!

Ett skinnställ med GoreTex tar lång tid att torka, under tiden är det iskallt.

Som någon sa, regnställ ett måste vid långfärd i skinn.
 

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
929
FZ1 skrev:


Som någon sa, regnställ ett måste vid långfärd i skinn.

Letar efter regnställ som även skyddar fötterna iom att mina Vertebra inte har gåretex.

Sen finns det olika regnställ, man vill kanske ha den som tar minst plats inpackat in i den minimala bagageutrymmet.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top