skinstall

rizzle

opera
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
husqvarna sm
tjena
Tycker alla att man ska ha skinstall nar man aker 125:a? eftersom det e anda samma hastigheter som med de storre cc. men vene kanns lite fjolligt eftersom man aker inte precis med ett skinstall med en extremet trimmad moppe. men om man byter till 125:a sa tycker alla att man ska ha det? eller e det bara jag som tycker sa?
isanafall ngn som vet ngt bra? provat ngra hos lelles, men kanns for dyrt och vet en validgt bra sida for billiga skinstall, men hur mycket pengar kan man lagga ut (pa ett ungefar)? vad e den stora skillnaden mellan alla :eek:?
 

GaJoL

heEjj
Gick med
28 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Speed triple
Fjolligt? Prova själv att ramla i 110 utan skinnställ, gör lika ont som om du körde en 1000cc... och fundera själv sedan. Finns allvädersställ också om du tycker de är snyggare. Skinnställ kan kosta allt från 3 tusen till 15 tusen+. Inte spec troligt att du behöver köpa ett dyrt raceställ för 15 tusen iaf om du ändå bara kör gata.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Alltså visst du behöver inte ha skinnställ finns massor med andra skydd som tex crossutrsutning osv...

Det är upp till dig att köra med skinnställ eller inte, men om du ramlar i 120 så kan de gör rätt så ont, sen så gör det rätt så ont om du ramlar av en trimmad moppe också.

Sen förstår jag inte varför du ska snåla med skydd osv, visst du kanske har brist på pengar men är det värt om du skulle ramla`? Man får det man betalar för.

Nu säger jag inte att du komemr ramla men man måste ju veta om riskerna också.

Som sagt upp till dig om du ska köra med skinnställ eller inte...
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Alltså visst du behöver inte ha skinnställ finns massor med andra skydd som tex crossutrsutning osv...

Det är upp till dig att köra med skinnställ eller inte, men om du ramlar i 120 så kan de gör rätt så ont, sen så gör det rätt så ont om du ramlar av en trimmad moppe också.

Sen förstår jag inte varför du ska snåla med skydd osv, visst du kanske har brist på pengar men är det värt om du skulle ramla`? Man får det man betalar för.

Nu säger jag inte att du komemr ramla men man måste ju veta om riskerna också.

Som sagt upp till dig om du ska köra med skinnställ eller inte...
Det blir bara vi skattebetalare som får betala sjukhusvistelsen i slutändan ändå.
 

jimmie_91

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Ort
vara
Hoj
dt125r -svart och röd
jag använder goretex ställ eller vad det kallas :) känns lite bättre än skinn på en offroad
 

deLi

(=
Gick med
15 Oct 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
Aprilia rs-07 och en fiddy
Du har en motard det finns fan inget porrigare än crosshjälm plus googles sedan ett nice skinnställ med "kraschpuckar" på (eller vad man nu kallar dom där sakerna man har på byxorna vid knät ungefär:p).
Hur kan du tycka dt är fjolligt? är det tuffare med flippflopp och billabong shorts eller vad?
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Du har en motard det finns fan inget porrigare än crosshjälm plus googles sedan ett nice skinnställ med "kraschpuckar" på (eller vad man nu kallar dom där sakerna man har på byxorna vid knät ungefär:p).
Hur kan du tycka dt är fjolligt? är det tuffare med flippflopp och billabong shorts eller vad?

knäpuckar...
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Du har en motard det finns fan inget porrigare än crosshjälm plus googles sedan ett nice skinnställ med "kraschpuckar" på (eller vad man nu kallar dom där sakerna man har på byxorna vid knät ungefär:p).
Hur kan du tycka dt är fjolligt? är det tuffare med flippflopp och billabong shorts eller vad?

Rätta mig om jag har fel men ett riktigt skinnställ för motard har inga knäpuckar:mattias

Åker själv med gortex ställ men har köpt mig ett husaberg ställ på rea för 2999kr, så visst finns det bra skydd för lite pengar det gäller bara att hålla ögonen öppna för utförsäljning och "reor":)

Det ser mycket proffsigare ut med skinnställ än vanliga kläder enligt mig.

Finns mer info om affärer och sidor att beställa ett ställ ifrån i utrusnings delen här på sh.
 
Last edited:

Laddrack

Busmört
Gick med
30 Oct 2007
Ort
Västerås
Hoj
KTM exc 125 sm(SÅLD) Kawasaki KMX 125-02
klart du ska skaffa ställ tycker jag strakt iaf!
men du kanske gillar att leva farligt ?

jag trillade me min moppe i typ 40 km/h förr o då hade jag bara hjälm mjukisbyxor o en t-shirt o de gjorde ont som fan kunde inte röraöverkroppen på flera dagar pga skrpsåren och obs att detta skedde i ca 40 km /h tänk dig då om de skulle ske i 100 km/h.
om man aldrig har trillat så är de lätt att man tänker sig att detta kommer aldrig hända mig. Så frågar du mig så tycker jag att du ska köpa ett bra ställ
 
Last edited:

rizzle

opera
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
husqvarna sm
vene jag TYCKTE att det kanske kandes lite fjolligt, det var darfor jag fragade... har ramlat pa asfalt redan i 50 km och vet att det gor javligt ont.
Och nej vill inte aka med flippflopp och billabong shorts, det ser fan mycket fjolligare ut. Men med tanke pa att man ska ha hojen som transportmedel nar man aker och badar, ska aka ner till affaren och kopa ngt orkar man inte satta pa sig ett skinstall, och manga ggr pa det korta(Otankbara( strackorna man rammlar.
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Ta ett delat ställ så kan du slänga på dig jacka, ryggskydd, hjälm o handskar iaf.
Sen när du inser att de inte är fjolligt kan du köra i fullt ställ :tungan

Iofs körde inte jag alltid i fullt, men de är bara i stan jag skippar stället o bara kör med hjälm, handskar o skyddsjacka
 

V.J

Tänk efter, före
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Östhammar
Hoj
Honda nsr
Rätta mig om jag har fel men ett riktigt skinnställ för motard har inga knäpuckar:mattias

Åker själv med gortex ställ men har köpt mig ett husaberg ställ på rea för 2999kr, så visst finns det bra skydd för lite pengar det gäller bara att hålla ögonen öppna för utförsäljning och "reor":)

Det ser mycket proffsigare ut med skinnställ än vanliga kläder enligt mig.

Finns mer info om affärer och sidor att beställa ett ställ ifrån i utrusnings delen här på sh.

Håller helt och hållet med att det ser proffsigare ut med skinnställ. I hastigheter runt 100km/h är det dessutom skönare att ha stället än att sitta med jeans och en vanlig tröja(eller liknande).
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Rätta mig om jag har fel men ett riktigt skinnställ för motard har inga knäpuckar:mattias

Åker själv med gortex ställ men har köpt mig ett husaberg ställ på rea för 2999kr, så visst finns det bra skydd för lite pengar det gäller bara att hålla ögonen öppna för utförsäljning och "reor":)

Det ser mycket proffsigare ut med skinnställ än vanliga kläder enligt mig.

Finns mer info om affärer och sidor att beställa ett ställ ifrån i utrusnings delen här på sh.


Sant

@frågan Det klassika är ju: ääh ska bara ner till beachen och bada lite, jag skiter i utrustningen, sen när du och polarna är klara ska ni ju såklar dra därifrån på bakan så tjejerna med dom storra truttarna blir kåta. Du slår över och typ dör.

Jag skulle (eller snarare gjorde) köpt crossutrustning. lätta och smidiga.

/mcom
 

rizzle

opera
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
husqvarna sm
aaa, exakt, det e jag tankte att man drar pa sig handskar , hjalm osv, men sedan bara jackan nar man aker korta turer som till badet osv.
Crossskydd ar bra men det hjalper inte med skrapsaren nar man ramlar i 100 km pa asfalten :p
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Fjolligt? Njaaa, vet inte riktigt :va




:tummenupp :D :)
 

Bifogat

  • visabild.jpg
    visabild.jpg
    139.2 KB · Visningar: 118

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nåja, det är ju en bra idé, jag hade en ixs gortex/kevlar jacka när jag krashade, slipade ändå ned 5+ mm av arbågen på bara en 5m kanske inan det bar in i dikesväggen. hade nog blivit en jäkla hyvling utan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du ställer frågan på fel sätt.
Om det rätta när man åker på extremt trimmad moppe vore att köra utan ställ så vore det kanske samma sak med en 125:a.
Enligt min åsikt är det så att eftersom du på en 125:a rör dig i samma hastighet som de större motorcyklarna så är skyddsutrustning i någon form ett klart bra val. Du kanske tycker att det känns fånigt att köra med skyddsutrustning men om du kör åt helsike och plötsligt ligger där med 5cm djupa skrapsår och kanske bruten rygg så kommer du nog att vara ganska ledsen över att du inte köpte ett ryggskydd och ett MC-ställ.
Det är inte fånigt att vara förutseende och köpa skydd. Det är fånigt att låta bli skydd. (Gäller inte bara i fråga om MC-åkning)

Att råtrimma en moppe som inte någonstans är konstruerad för vare sig motoreffekt eller fart och inte har bromsar för att kunna stanna och sedan köra utan skydd är inget annat än idiotiskt.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Titta gärna på en komplett skyddsväst. Har ofta både bröstplatta och ryggskydd samt kan bäras under endast tröjor när det är strandtid. Inte så klumpigt som en jacka heller.
 

Black Pearl

Vem tror du att du e då?
Gick med
21 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha TTR 600, Honda cr250, Honda cr80 ovh ombyggd virago 535.
Du ställer frågan på fel sätt... osv...

Att råtrimma en moppe som inte någonstans är konstruerad för vare sig motoreffekt eller fart och inte har bromsar för att kunna stanna och sedan köra utan skydd är inget annat än idiotiskt.

Japp, håller med till fullo! Blir fan rädd när jag ser killar/tjejer som kör i 60-70 på sina scootrar med hjälmen UPPE PÅ HUVUDET???? Tror dom att dom e odödliga eller? Neh, det borde vara skyddstvång (förutom hjälm) på allt som går fortare än 30. Dessutom finns det skitsnygga gortex kläder både för tjejer o killar om man nu inte vill köra i ställ. Men skydd e viktigt! (Vad man än har för sig ;) )

Titta gärna på en komplett skyddsväst. Har ofta både bröstplatta och ryggskydd samt kan bäras under endast tröjor när det är strandtid. Inte så klumpigt som en jacka heller.

Japp! Sånt ska jag köpa till sommaren :) :tummenupp + grymt snygga crossbyxor (då sådana där byxan går utanför stöveln) Med knäskydd förståss :D
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top