Skolgården på 80-talet

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Kom att tänka på en lek som ofta lektes på skolgården när jag gick på mellanstadiet. Banan var målad på asfalten i figur som nedan, i vissa fall som en fyrplan men enligt samma princip.
Man hade en del var och servade i cirkeln.

Nu är det ju en hel del år sedan jag gick på mellanstadiet och är inte säker på att jag minns rätt vad leken kallades. Antingen minns jag fel eller så hade begreppet "politiskt korrekt" inte riktigt letat sig ut till vår lilla skola...

Vad kallades leken? :va

Bifogat

• spel.jpg
    spel.jpg
    19.1 KB · Visningar: 178

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kallades det inte "Nigger"

Vi åt Negerbollar också, dom hette så i receptet på havregrynspåsen, så vi kallade dom så.

Fazer sålde lakrits med en bild på en väldigt mörkhyad människa med krulligt hår.

Popcorn såldes bland annat under namnet "Indian-pop" med en bild på en rödhyad man med hästsvans och fågelfjädrar i håret.
img177_142178183.jpg

Det var inte det att vi hade sämre människosyn förr, vi var bara mindre ängslig för att inte vara 100% PK jämt.

Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Ja, Nigger eller King hette det hos oss..

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv

Vi åt Negerbollar också, dom hette så i receptet på havregrynspåsen, så vi kallade dom så.

Fazer sålde lakrits med en bild på en väldigt mörkhyad människa med krulligt hår.

Popcorn såldes bland annat under namnet "Indian-pop" med en bild på en rödhyad man med hästsvans och fågelfjädrar i håret.

Det var inte det att vi hade sämre människosyn förr, vi var bara mindre ängslig för att inte vara 100% PK jämt.

Precis så var det... det var tider det :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ruta

Kanske ett alternativ? King eller nogger, båda går nog in i din beskrivning "politiskt inkorrekt" med lite vilja :)

saxat från wikipedia.

"Tidigare har spelet även kallats nigger i Sverige."

Fast det visste du säkert redan. du var nog bara för feg för att skriva n-ordet i ditt inlägg :va :D

Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
När jag bekantades med leken hade den PKifierats och kallades, som nämnts, ruta eller rutan.
Dock körde vi den varianten med 4 rutor.
Var man lite tuffare körde man på den "spelplan" där det för stunden gällde tempo, där bollarna kastades i lite högre tempo än på de andra planerna. Var man extra skillad sjöng/nynnande man samtidigt, refrängen ur den klassiska dängan "no limits", men böt ut "no" mot "tempo" (limits skippades helt av någon oklar anledning.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sånt höll vi inte på med på min skola. Där sprang vi runt i skogen och slog varandra med pinnar, klättrade på flyttblock och levde rövare. En del föredrog att spela vad som mer liknade någon kombination av ett flertal kontaktsporter, men som skulle vara fotboll på grusplan.
På vintern var det kast med isboll på så ömma punkter som möjligt på varandra. När vi blev förbjudna att vattna snöbollarna (vilket hände några gånger varje vinter) så packade vi grus i dem istället.
:) Vad flickorna gjorde vet jag inte.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vad jag minns så var det alltid slagsmål på rasterna. iaf i låg/mellanstadiet.
Har kidsen nån app i luren som slåss åt dom idag?

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Vad jag minns så var det alltid slagsmål på rasterna. iaf i låg/mellanstadiet.
Har kidsen nån app i luren som slåss åt dom idag?

Ja jag minns det så oxå. Antingen fick man stryk eller så levererade man stryk. Och så åt man grus, frivilligt eller inte. Jag vill minnas att man var ganska snorig oxå.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Kallades det inte "N*****"

img177_142178183.jpg

Ja, N***** eller King hette det hos oss..

Precis så var det... det var tider det :D

saxat från wikipedia.

"Tidigare har spelet även kallats n***** i Sverige."

Fast det visste du säkert redan. du var nog bara för feg för att skriva n-ordet i ditt inlägg :va :D

Ni skrev N-ordet.
Man får inte skriva N-ordet!

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
blacktriple,

Vi kallade det "Fyra rutor" just för att det normalt var fyra rutor men kunde utökas till flera beroende på hur många man var - men man var nog tvungen att vara jämt antal.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ni skrev N-ordet.
Man får inte skriva N-ordet!

Om man är tillräckligt gammal får man det.

Då får man även kalla alla tuggummin för "TOY" alla tablettaskar för "PIX"

Dessutom får man raljera om kannor och kannringar när man pratar motorer.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Minsann, då var mitt minne rätt.

Har för mig att det var ganska kul.
Leker skolbarnen fortfarande den leken eller har skolgården blivit helt digitaliserad?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Sånt höll vi inte på med på min skola. Där sprang vi runt i skogen och slog varandra med pinnar, klättrade på flyttblock och levde rövare. En del föredrog att spela vad som mer liknade någon kombination av ett flertal kontaktsporter, men som skulle vara fotboll på grusplan.
På vintern var det kast med isboll på så ömma punkter som möjligt på varandra. När vi blev förbjudna att vattna snöbollarna (vilket hände några gånger varje vinter) så packade vi grus i dem istället.
:) Vad flickorna gjorde vet jag inte.

...eller trädde nypon på långa slanor och slungade iväg hundratalet meter. Jag hade sett något liknande i en bok om Inkafolkets vapen och förde vidare kunskapen till de andra kidsen :näsblod En kompis var prästson och visste hur Davids stenslunga skulle se ut - gissa vad vi tillverkade i syslöjden? Kasta snöbollar på bilar, var annars poppis - speciellt om man fick in en träff på snutbil - det var extra spännande :D

Några försökte röka sågspån eller sniffade RX-lim. Fy fan vilka ungdjävlar vi var...

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus

Japp, så var det minsann. :D Och det fanns inte någonsin en tanke på att det skulle vara "rasistiskt". Det var ju lixom det det hette. :mattias

Dom hoppade rep.

Det kan vara det enda dom gjorde på rasterna, men jag vet med säkerhet att dom brukade hoppa rep...

Eller så hoppade dom med två hopprep.
Eller så hoppade dom Twist, med ett enormt långt och töjbart resårband av något slag spänt mellan sig.

Helt klart var det en hel del hoppande... :D

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...