Skolgården på 80-talet

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag kan hitta filmer som säger att Aliens landade i Roswell också, det är inte nödvändigtvis sant för det...

Det finns stollar till allt.

Fast det där är faktiskt inget hokuspokus. Det är stor skillnad i ljud mellan gitarrförstärkare av transistorer och gitarrförstärkare av elektronrör. Vad man tycker låter bättre är förstås subjektivt men skillnad är det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fast det där är faktiskt inget hokuspokus. Det är stor skillnad i ljud mellan gitarrförstärkare av transistorer och gitarrförstärkare av elektronrör. Vad man tycker låter bättre är förstås subjektivt men skillnad är det.

Ja, nånting har landat i Roswell nån gång också...

Visst, rörförespråkarna kan ha rätt, men dom är i en kraftigt minskande minoritet, och därför är det inte alls konstigt att radio/tv nasarna inte har rör hemma.

Inom RF kretsar har folk äntligen insett att transistorförstärkare är minst lika bra,, om dom är rätt konstruerade.

Nu är det bara Ducati/Alfa/Apple argumenten kvar om "själ" och sånt annat omätbart påhittat flum....

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Ja, nånting har landat i Roswell nån gång också...

Visst, rörförespråkarna kan ha rätt, men dom är i en kraftigt minskande minoritet, och därför är det inte alls konstigt att radio/tv nasarna inte har rör hemma.

Inom RF kretsar har folk äntligen insett att transistorförstärkare är minst lika bra,, om dom är rätt konstruerade.

Nu är det bara Ducati/Alfa/Apple argumenten kvar om "själ" och sånt annat omätbart påhittat flum....

Är ju bara att gå in på nån musikaffär och lyssna om du inte tror mig. Går nog inte riktigt att jämföra gitarrförstärkare med radio/tv/stereo eftersom en gitarrförstärkare skapar ljudet medan en stereo ska återskapa ljudet. Man vill ju inte direkt att stereoförstärkare ska börja dista, utan man vill antagligen att den bara ska förstärka signalen så musiken låter som det är tänkt.

Eftersom det inte finns nån transistorförstärkare som låter likadant som en bra rörförstärkare så skulle jag tro att man kan se skillnaden på signalerna om man tittar på dom. Orkar dock inte googla efter det nu. Fast som sagt är det ju subjektivt vilket man föredrar.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Det här blev ju en skön tråd.

Det fanns f.ö i princip samma lekar i början på 90-talet som det gjorde på 80-talet. Herren på täppan, snöbollskrig, slagsmål osv.
Röktes och snusades hej vilt gjordes det också.
Och eldades. :näsblod

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Vi svarvade små fina "prydnadskanoner" på träslöjden med krutkammare, bakladdning stubinhål och allt. Lämplig diameter på pipan var 5,5 eller 4,5mm, vilket märkligt nog sammanföll med diametern på luftgevärskulor.
Hade man pengar och det var säsong kunde man ladda med krutet från kinapuffar (stora smällare med tjärstubin som brann i vatten), ryssar (mellanstorlek), treöres eller ettöres (småttingar med förbaskat opålitlig stubin). Fick man en smällare som inte brann av bröt man den itu, men utan att skilja halvorna, och fick en "pysare" som antändes i brottet mellan de båda halvorna. Följdaktsligen pös mycket riktigt pysaren och utvecklade en mindre rökpuff som till viss del dämpade beslvikelsen över en utebliven smäll.
Var det inte säsong laddade man med det som fanns - svavel från tändstickor. Det tog någon halvtimme med kniven och nästan en hel ask tändstickor för att skrapa ihop tillräckligt för ett skott. Med kullagerkulor kunde man skjuta igenom två bildörrar.

På den tidan var inte hundar skotträdda, smällare var tillåtna och träslöjdslärare var blinda eller åtminstone jävligt lättduperade.

Nigger spelades flitigt vill jag minnas, liksom nån lek där man skulle kasta en tennis- eller studsboll mot en vägg och grensla densamma på tillbakastudsen.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vi tillverkade vårt eget svartkrut enligt recept från pappas gamla lexikon från 40-talet. Bultskott som vi snodde på det intilliggande bygget fungerade förståss bättre. Antingen laddade vi med dom direkt, eller så knackade vi upp dom och tömde dom på krut. Ibland small det rätt duktigt när man satt där och hamrade lite försiktigt.

När vi var några år äldre gick vi på tyngre grejjer. KLOREX. Man kunde köpa det hinkvis i trädgårdsbutikerna. En 50-50 blandning med socker i ett tättslutande rör sprängde det mesta...

Vi svarvade små fina "prydnadskanoner" på träslöjden med krutkammare, bakladdning stubinhål och allt. Lämplig diameter på pipan var 5,5 eller 4,5mm, vilket märkligt nog sammanföll med diametern på luftgevärskulor.
Hade man pengar och det var säsong kunde man ladda med krutet från kinapuffar (stora smällare med tjärstubin som brann i vatten), ryssar (mellanstorlek), treöres eller ettöres (småttingar med förbaskat opålitlig stubin). Fick man en smällare som inte brann av bröt man den itu, men utan att skilja halvorna, och fick en "pysare" som antändes i brottet mellan de båda halvorna. Följdaktsligen pös mycket riktigt pysaren och utvecklade en mindre rökpuff som till viss del dämpade beslvikelsen över en utebliven smäll.
Var det inte säsong laddade man med det som fanns - svavel från tändstickor. Det tog någon halvtimme med kniven och nästan en hel ask tändstickor för att skrapa ihop tillräckligt för ett skott. Med kullagerkulor kunde man skjuta igenom två bildörrar.

På den tidan var inte hundar skotträdda, smällare var tillåtna och träslöjdslärare var blinda eller åtminstone jävligt lättduperade.

Nigger spelades flitigt vill jag minnas, liksom nån lek där man skulle kasta en tennis- eller studsboll mot en vägg och grensla densamma på tillbakastudsen.

Sworen

Nybörjare
Gick med
17 Oct 2010
Hoj
2005 Kawasaki ZX-6R
Kingout hette de hos mig i lågstadiet :) men hade alltid 4plan, o man arbetade sig upp till kungplatsen :)

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Jag hade nästan glömt bort det, men på den tiden jag gick i de lägre klasserna i
den socialdemokratiska statsskolan fick vi minsann sitta och pipa fram ... :

I N*****land, händer ibland
att man får se på Nilens svarta strand
Herr krokodil
Fru krokodil
och lilla krokodilen Lilleman
Solen den skiner ner på n*****landet ner
Där ligga de och gäspa käkarna ur led
Herr krokodil
Fru krokodil

Herr krokodil, Fru krokodil
De dra åstad,
vandra i rad
till gamla n*****doktorn Pillerman

Krokodilen Lilleman, han skrek i himlens höjd
Men doktor Pillerman han grinade förnöjd;
Jag tror minsann
Gapa du kan!
Jo-jo, sa gamle doktor Pillerman

Doktorn tar fram, högst alvarsam
en jätteflaska full med levertran
håll dig nu still
Herr krokodil
sa han, och käkens gångjärn smorde han

Herr krokodil slog gapet samman med en smäll
och det blev slut på krokodilebarnets gnäll
Gäspning man kan
bota minsann,
med levertran sa doktor Pillerman

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Böghög var ju också en aktivitet som förekom ibland.

Herran på täppan om det fanns en snöhög. Alltid nån stor kille som stod längst upp och småglinen flög ner och gjorde illa sig.

Underarmen mot bordet och den man sitter mittemot skjuter en femkrona. Smiter femman under armen får han skjuta igen. Har fortfarande ärr ...

Nigger var ju en klassiker.

Hade även en kille i skolan vars familj var Jehovas vittnen, vilket ingen visste. Så var det ju nån lärare som berättade det för oss och att vi inte fick mobba honom för det, så direkt fanns det ju en ny hack-kyckling. :dummer

Edit: På fritidsgården spelade man ju alltid pingis och då kunde man spela Jude: Rundpingis där förloraren (Minns inte om det var den som förlorade "finalen" eller nån annan) fick ta av sig tröjan och ställa sig med ryggen mot pingisbordet. Vinnaren fick smasha honom i ryggen.

Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Vi kallade det King, spelades alltid med 4 rutor. Aldrig 2.

Stora studsbollar ca 6cm i diameter lektes det mycket med. Kastades mot gaveln på gympahallen o motståndaren skulle fånga den på max en studs. Lyckades få min konfiskerad efter att ha lyckats med bravuren o pricka samma tjej 2 ggr på samma rast (med returen utan avsikt). Vad är oddsen för det? Träffarna alltså inte för konfiskeringen.

Elektronrör är bra grejer men inte alltid lätt o få tag på. Fick beställa från Canada när jag renoverade mitt försteg.

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Underarmen mot bordet och den man sitter mittemot skjuter en femkrona. Smiter femman under armen får han skjuta igen. Har fortfarande ärr ...

Edit: På fritidsgården spelade man ju alltid pingis och då kunde man spela Jude: Rundpingis där förloraren (Minns inte om det var den som förlorade "finalen" eller nån annan) fick ta av sig tröjan och ställa sig med ryggen mot pingisbordet. Vinnaren fick smasha honom i ryggen.

Vi hade liknande på min skola i mellanstadiet och högstadiet.

Fanns en lek/spel som kallades Krona minns jag, man skulle turas om att smätta till en enkrona (eller femma för den delen) för att hålla den snurrandes. Den som inte lyckades hålla den snurrandes åkte ut och fick trycka knogarna mot bordet medan vinnare sköt iväg myntet från andra sidan med förhoppning om att göra så stor skada som möjligt på knogarna... :näsblod Dom som var lite mer störda än andra vässade kanten på myntet... :död

:edit vi kallade spelet med fyra rutor för king.

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Vi hade liknande på min skola i mellanstadiet och högstadiet.

Fanns en lek/spel som kallades Krona minns jag, man skulle turas om att smätta till en enkrona (eller femma för den delen) för att hålla den snurrandes. Den som inte lyckades hålla den snurrandes åkte ut och fick trycka knogarna mot bordet medan vinnare sköt iväg myntet från andra sidan med förhoppning om att göra så stor skada som möjligt på knogarna... :näsblod Dom som var lite mer störda än andra vässade kanten på myntet... :död

:edit vi kallade spelet med fyra rutor för king.

Vi hoppa över snurr delen och gick direkt på att skjuta vässade 5 kronor mot varandras knogar, minns en gång den fastna i leden..

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år