Skolgården på 80-talet

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Djungelvrålen var saltare för ett par decennier sedan. Och kexchokladen var sprödare och hade mer sälta än dagens.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Å när man hade fått en spricka i strålkastarglaset på knarren beställde man en
ny insats för en spottstyver från Clas Ohlson, som passade i bilen också.

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Minsann, då var mitt minne rätt.

Har för mig att det var ganska kul.
Leker skolbarnen fortfarande den leken eller har skolgården blivit helt digitaliserad?

Mina leker iaf King på skolgården 7 och 9 år gamla..dom slåss även och matar varandra med grus osv..helt normalt i mina ögon :tummenupp

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Var det bara vi som provade röka oregano? Visserligen på 90 talet.... Och apropå topicen... Vi kallade det nigger! Det heter så precis som negerboll heter negerboll!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Var det bara vi som provade röka oregano? Visserligen på 90 talet.... Och apropå topicen... Vi kallade det nigger! Det heter så precis som negerboll heter negerboll!

Det var ingen brist på riktigt röka, så det fanns liksom ingen anledning att mixtra med skit.

Det fanns även mellanöl på plastpumla (rigelloförpackning föregångare till PET)

Rigello-2.gif

När jag var barn var det ingen åldersgräns på att köpa nikotin, utom i finland, där var det åldersgräns och jag som 11åring skulle vara där i en månad och hade inte tagit med mig snus för hela månaden...

Det löste sig dock!

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Glöm inte hundkex och trådarna från bananer.

Men måste ärligt säga att vi aldrig spelade det, första gången jag hör talas om spelet överhuvudtaget.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
saxat från wikipedia.

"Tidigare har spelet även kallats nigger i Sverige."

Fast det visste du säkert redan. du var nog bara för feg för att skriva n-ordet i ditt inlägg :va :D

Nja inte riktigt, orkade inte läsa mer än första meningen som granskning av källan. Någon måtta får det vara :D

jetson

Guest
Vissa kallade det även kung. King låter fjantigt, hade nån sagt "ska vi lira king på rasten" så hade han fått ett gäng suddgummin i nyllet.

Jag minns ekollonkrigen (när det var säsong för det) där det ofta var krig mot äldre/yngre klasser, om dom inte var på rast så började man kriga mot parallelklassen. Annars var det gängslagsmål i kapprummet med parallelklassen varje gång vi hade rast på samma gång, men i snöbollskrigen/ekollonkrigen var dom bra att ha som backup om andra årsklasser var ute. Det fanns en självklar lojalitet mot alla i sin egen ålder:yoparty

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Ja, det var bättre förr. Fan va vi slogs, farsan och jag. Redan som ett litet spädbarn slet han mig från min moders bröst och tryckte i mig en hela mäsk.

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
2SG6S
Visserligen var jag inte så gammal men fan vad man spela kula på rasten. Sten, värde, dink, dank, donk och vad de nu hette:yoparty Ska vi träffas vid donken på svea imorgon och spela lite:D

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
För min del var det fyra rutor. Spelet heter "Nigger".

PK eller inte så drog i alla fall jag ingen parallell till "mörkhyad människa med krulligt hår". Det var bara namnet på ett bollspel, end of story.

manneman

Guest
Jodå det hette tydligen "Nigger" i hela landet inkl Magnus Stenbocksskolan i Hbg var jag gick, uppkallad efter härföraren som invaderade vår kära bygd och som sedan det har mage att klagas på hur vi pratar dialektalt av ättlingar till densamme...

De flesta Skåningar hade nog hellre förblivit just Skåningar?

I vårt land ibland fotfolket är en neger en neger och en idiot en idiot men en vän är också en vän och en kamrat en kamrat och alla har förtjänat sin titel ända tills motsatsen har bevisats!

...jag känner nog ingen som inte kallar negerboll för negerboll? :hycklare

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Som 90-talist kallade vi det för king!
Alltid krig om reglerna, hurvida hela bollen var ute eller inte, om den rullade ut eller småstudsade, hur många gånger man fick studsa och om om man gick över nån linje.
Sen körde vi gatlopp inspirerat av gladioatorerna, eller lirade fotboll.
Spela väggen var också populärt, Sparka en boll mot en vägg i tur och ordning, stannade bollen när det var ens egna tur att sparka åkte man uT.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
En liten trådkapning gällande skolgården på 90talet:
-Rutorna fanns kvar. Vi kallade det dock King, inget minne gällande några spelregler...
-Det är svårt att avgöra vem av ~20 killar som lyckats fälla fälla tennsoldaten. Vilket betydde att det var viktigare att ropa "Det var jag" och ha bra reaktioner, än att vara pricksäker.
-Snöbollskrig och mullning fick endast ske på fotbollsplanen. Dock var det en gråzon om man kastade snöbollen från fotbollsplanen... alt. Släpade ner folk på fotbollsplanen. Själv var man dum nog att kasta snöboll utanför lärarrummet = man fick ringa hem :p
-Något som var värre än snö/isbollarna, var faktiskt nyponen, med dess "klipulver", som man kallade det då. Nyponfrön kliar iaf väldigt mycket. Något som inte kommun-gubbarna tänkte på direkt, utan en nyponhäck på ca100m, på en skolgård är väl bra.

Vilka minnen...
Men men, det har ju blivit vettigt folk av de flesta ändå.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Seså, två inlägg från 90-talistskolgårdar räcker för att spoliera tråden om skolgården på ÅTTIOTALET!

Herren på täppan lektes vintertid, där det gällde att erövra och hålla toppen på skolgårdens högsta snöhög. Med lite temperatursvajningar var högen mer is än snö och följaktligen mer utmanande.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år