Skolskjutning i Örebro

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Delar din uppfattning men noterar också att när man talar med äldre generationer så idealiserar de inte mentalvården tidigare. När var den som bäst, precis innan den upphörde kan man gissa?
Men det är tvångsvård vi pratar om nu, låsa in fler mot sin vilja?
För frivillig vård finns väl åtminstone i teorin, om den inte också trängts undan av andra "prioriterade grupper"?
Det finns helt klart en del haverier inom Svensk mentalvård i samband med tvångsvård.
Men det behöver nog inte i alla lägen vara tvångsvård eller att låsa in folk på institution heller.
Det finns idag rätt stora brister gällande den frivilliga psykvården som kanske skulle kunna fånga upp någon och hjälpa innan den personen blir bindgalen och börjar skjuta.
Om jag inte missminner mig så var det väl någon av skyttarna vid stureplansskjutningarna som dagen innan varit till psykakuten för att försöka få hjälp men blivit nekad för att dom inte hade plats för någon som inte var sämre däran.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Generellt så är det omöjligt att skydda samhället från ensamma galningar. De kommer alltid att falla genom skyddsnät, och kommer alltid kumna genomföra massdåd som det här. Det är bättre att lägga tid och resurser på att snabbt stoppa situationerna när de uppstår.
Ja det är väl så. Men om man funderar för ett ögonblick på vad som för en ensam man att bli galen, finns det något samhället kan göra för att förebygga redan där? Innan det blir blodbad.

Läste alla inläggen sen och där finns många bra svar tycker jag. Ni är snabba här ;)

Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Många bra poäng och lustiga observervationer. Jag förstår att mentalvården hade sina brister, nu kommer jag dessutom ihåg att jag hörde om övergrepp och kränkningar på anstalter i nyheterna. Men det är inget som inte händer idag inom ungdomsvården eller på andra ställen. Pedofiler dras till daghem och kyrkliga föreningar, 'i dom lugnaste vattnen hör ingen dina skrik' osv.

Tänkte på att vi ju har rättspsyk. Där blir man inlåst. Men då måste det finnas goda skäl, det fanns inga varningstecken kring snubben i Örebro.

Fasen, det blir mycket bra reklam för AR-15 nu. Jag sitter själv och kollar på ett nu.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är det någon som motsätter sig samkörning av register som t ex polisens vapenlicens- och brottsregister och sjukjournaler?
Skatteverket, ingen lön - ingen licens.
Soc kanske har något, orosanmälningar?

Det finns massor av argument emot detta, inte minst de integritetsskäl som brukar anföras i alla frågor när det gäller vilka register som ”staten” har tillgång till över sina medborgare. Principiellt är det svårt att komma runt dem, eftersom dessa register i fel händer kan leda till mycket tråkiga konsekvenser.

Det man kan misstänka är att grunderna för vapenlicens kommer att hamna under lupp (igen) och kanske kommer det framledes inte att räcka med att ha jägarexamen och vara ostraffad? Vi får väl se…

Mvh

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Det finns massor av argument emot detta, inte minst de integritetsskäl som brukar anföras i alla frågor när det gäller vilka register som ”staten” har tillgång till över sina medborgare. Principiellt är det svårt att komma runt dem, eftersom dessa register i fel händer kan leda till mycket tråkiga konsekvenser.

Det man kan misstänka är att grunderna för vapenlicens kommer att hamna under lupp (igen) och kanske kommer det framledes inte att räcka med att ha jägarexamen och vara ostraffad? Vi får väl se…

Mvh
Jag tänkte att registren finns redan och samkörning är, eller kommer att bli, tillåtet när det gäller utbetalning av vissa bidrag och ersättningar till folk som avlidit, flyttat från Sverige eller som jobbar och har annan ersättning samtidigt

Kör på, jag har rent mjöl. Dessutom har jag redan mobilen med mig jämnt och lämnar spår efter mig.
Betalar med kort och blir filmad i affärer, vid bankomater, i kollektivtrafik, på gator och torg, snart överallt. Som i London.

Några bidrag har jag inte.

Mitt kontantkort är numera registrerat. Kom inte undan.

Kolla bidragstagarna inte oss.

Minintegritet gick förlorad för länge sedan.

Facebook, googlesökningar, extremt intresse för väderprognoser, bensinpriser.nu 98 oktan, YouTube, Google Maps, Norge hmm. Sätt span på’n.
Telefonboken, hur ofta pratar han med sina barn egentligen. Foton, messenger och foton, sms och foton. Restaurangnotor, mat vs öl. Nån kan läsa igenom mina inlägg här också.
Fast chansen att jag få medalj av Kungen är nog större än några restriktioner. 😇✌️

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vill man lär sig mer om hur illa svensk psykvård fungerat och fungerar rekommenderar jag Christian Dahlströms Den enda rättan läran – Så förblindande psykoanalysen det svenska rättsväsendet

Det finns fortfarande folk som tror att Freud hade vettiga idéer.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har inget emot det. Har man rent mjöl i påsen har man inget att frukta.
Problemet med samtliga fall som kan motiveras så, är att man förutsätter att regimen, och samtliga icke valda myndighetspersoner, har rent mjöl i påsen.
(samt är kompetenta nog att inte läcka informationen till någon som inte har det)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy