Skolupplopp i Göteborg

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
På min tid förekom detta som klotter på toaletterna.

Man kan gissa att den som låg bakom inte fick ligga :(

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
På min tid förekom detta som klotter på toaletterna.

Man kan gissa att den som låg bakom inte fick ligga :(

Sant, skulle inte förvåna mig ett dugg om det är något svartsjuke/avundsjukedrama som ligger bakom allting. Som sen fick oanade konsekvenser

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Sant, skulle inte förvåna mig ett dugg om det är något svartsjuke/avundsjukedrama som ligger bakom allting. Som sen fick oanade konsekvenser

...det lät som om det var runt 200 bilder som kom upp på Instagram och runt 5000-6000 följare, alltså ganska väl spritt..

Något rykte jag läste nyss gjorde gällande att den överfallna tjejen hade blivit identifierad som en av de som postat bilder. Tjejen som startat allt hade tydligen blivit omhändertagen av skolan och poliser redan i förmiddags.

Vidrigt är det iaf. Tror få inser vad de startar när de sätter igång snarlik ryktesspridning på nätet. I.o.m att så många hängdes ut blev det en djävla soppa när bild-postarnas identiteter plötsligt började läcka ut.
Även om det inte blir samma våldamheter så påminner det en del om när folk råkar bjuda in till fest lite för offentligt på FB och sedan får hela huset förstört..

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Förhoppningsvis s kanske folk lär sig att man inte alltid kan vara helt anonym på nätet, utan att din identite faktiskt kan läcka ut. Då kanske de tänker till innan dom gör nått liknande igen. Hoppas att det lugnar ned sig snart innan fler kommer till skada

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Förhoppningsvis s kanske folk lär sig att man inte alltid kan vara helt anonym på nätet, utan att din identite faktiskt kan läcka ut. Då kanske de tänker till innan dom gör nått liknande igen. Hoppas att det lugnar ned sig snart innan fler kommer till skada

Det är väl att hoppas för mycket men man skulle ju gärna se att föräldrarna i stan hämtade hem sina ungar.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Jag blir också förvånad över hur dåliga folk är på att dölja sin identitet online, när det faktiskt är såpass enkelt.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag blir också förvånad över hur dåliga folk är på att dölja sin identitet online, när det faktiskt är såpass enkelt.

Det hjälper föga när varenda människa tvunget ska ha sin fejja på fejsbuck och andra sidor. Intressant är vad som driver folk att publicera saker om sig själv i tid och otid. Till slut anses man som skum om man INTE gör det.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det hjälper föga när varenda människa tvunget ska ha sin fejja på fejsbuck och andra sidor. Intressant är vad som driver folk att publicera saker om sig själv i tid och otid. Till slut anses man som skum om man INTE gör det.

Alltså, det som förvånar mig är att man inte ser till att vara anonym och mer försiktig kring sin identitet om man gör en sån här grej.

Sen att alltid vara anonym på nätet anser jag inte vara lika prioriterat. Jag är t ex inte särskilt anonym här på SH, men skulle jag mot all förmodan involvera mig i några olagligheter online så skulle jag se till att vara ospårbar först.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
....lite konspiratoriskt men jag får för mig att folk börjat sprida sina "fienders" identitieter tillsammans med en anklagelse om att de är "postare"...
För tjejen som anklagas för att ha startat kontot är ju omhändertagen sedan innan tumultet. Däremot lät det som om mobben drog runt och börjat jaga folk som postat på FB & Instagramkontot och enligt någon uppgift hade det skickats ut SMS med namn på "postare".
Något rykte sa just att tjejen som överfölls på filmen var en av de som identifierats och anklagats för att ha postat bilder...

.....är ju rätt lätt om man vill att någon skall få stryk, bara peka ut dem som postare så riktas mobbens fokus mot den personen. Det är som dagens motsvarighet till att skrika Häxa!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Folk lägger ju ut under vilka datum de kommer att vara bortresta på FB och på andra ställen på nätet. De delar med sig av interiörbilder från sitt hem med konst och andra värdesaker väl synligt. Kliver sedan hela familjen av bilen på flygplatsen där ohederliga ligor numera har folk utplacerade är det inte särskilt svårt att räkna ut tänkbara följder.

Det är nog klokt i att vara lite reserverad i vad man publicerar för uppgifter och bilder på nätet.

Något som slår mig är att väldigt många yngre som växt upp med internet på ett helt annat sätt än en annan gjort. De lägger ut väldigt mycket information om sig själva ogenerat i olika sociala medier. På så sätt är det knappast förvånande ett informationen sedan sprids och förvrängs. Ni som har tonårsbarn hur mycket kontroll har ni över era barns förehavanden på internet?

Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Helt sjukt vilket äckligt gruppbeteende dessa människor har. Blir bara påmind om hur dum och ond människan är egentligen.

Människan som gjorde det här kontot, självklart hade man blivit förbannad om någon skriver om ens syster/flickvän osv. Men om det nu inte är sant så är det väl bara att svära lite för sig själv, rycka på axlarna och skita i det - det är ju inte sant.

Eller som i de flesta fall så är saker och ting sanna.

Fel att hänga ut folk men om det nu är sant så får man ju tåla lite sånt, det är en del av "mognadsprocessen" för dagens ungdomar.

Helt sjukt är det iallafall. Facebook och instagram borde vara förbjudet för omoget folk.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping