skor från biltema

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Hoppas dom är bättre än dom vanliga MC-stövlarna som började säljas i våras. Jag tycker dom kändes ungefär lika säkra som ett par kraftiga gummistövlar.

Men allt är ju bättre än ett par gympadojor!!

Last edited:

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Kollade på dom förra veckan, vart inte impad :) Kändes lite rackliga, dragkedjan helt öppen hela vägen och klart "plastiga" men som sagt var bättre än gympadojor.

Jag hade dock inte köpt ett par sådana....

(Har Alpinestars S-MX själv)

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lägg en sko på golvet så att den ligger på sidan, ställ dej på den delen av skon där fotknölen skall vara. Sjunker den ihop så skall du inte köpa skon...
Det är bara att föreställa sej att du ligger och glider på asfalten med foten under hojen och det är den här skon som skall hålla mot asfaltskrapandet och dessutom hindra 230 kg hoj att krossa det som finns i skon...

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Bra att Biltema kommer med lite prispress.. Kvalitén får man ju bedömma mot användningsområde naturligtvis.. Själv åker jag också alpine´s Supertech, men de som biltema säljer kanske skulle funka som pendlingsdoja..

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Någon som testat dojjan än?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Lägg en sko på golvet så att den ligger på sidan, ställ dej på den delen av skon där fotknölen skall vara. Sjunker den ihop så skall du inte köpa skon...
Det är bara att föreställa sej att du ligger och glider på asfalten med foten under hojen och det är den här skon som skall hålla mot asfaltskrapandet och dessutom hindra 230 kg hoj att krossa det som finns i skon...

Då säger jag Daytona security evo II.
Kostar kring 6000 kr men kvaliten och säkerheten känns gedigen och värt pengarna. Själv investerat i sådana och blir säkerliggen mitt nästa köp igen när dessa jag har gjort sitt.
Talar av egen erfarenhet,hade ett par Oxtar racing stövlar som ändå då kostade kring 3000 kr. Dessa höll inte något vidare när jag fick hojen över foten. Tur i oturen bröt jag fotleden men lider inte av några besvär,lyckligt lottad kanske.
Efter det blev det Daytona :tummenupp
Enda nackdelen är att de inte är vattentätta. Tittat på Daytonas touringstövlar för det ändamålet men kändes inte alls lika säkra som Security evo II.

Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
När vi diskuterar kvalitet och funktion hos dessa stövlar, måste man se till priset som inte är högre än ett par gympadojor.
Dom skyddar ju betydligt bättre än vanliga dojor.
Jag tror att många av biltemas stövelkunder inte är intresserade av att lägga pengar på ett par märkesstövlar av "racingkvalite". Många av kunderna använder nog produkterna som "extragrejor" vid t.ex skjutsning eller så kör dom väldigt lite på någon äldre hoj.
Alternativet för dessa kunder kanske har varit ingen eller bristfällig skyddsutrustning. Man kan åtminstone hoppas att passageraren som bara åker ibland "har råd" att åka "fullkitad" med biltemas prissättning.
Produkterna uppfyller förhoppningsvis minimikraven vad gäller säkerhet.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Bäst sku de ju vara att köra med rustning av hårt stål, så sku man int alls typ skada sig när man faller.
Allt är ju relevant, själv sku jag int lägga 6000kr (typ 700€) på ett par skor.
Men oberoende så kan ja tänka mig att pris/kvalitets kombin är bra i dessa dojjor. Ser också helt ok ut.

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Nightrod
Då säger jag Daytona security evo II.
Kostar kring 6000 kr men kvaliten och säkerheten känns gedigen och värt pengarna. Själv investerat i sådana och blir säkerliggen mitt nästa köp igen när dessa jag har gjort sitt.
Talar av egen erfarenhet,hade ett par Oxtar racing stövlar som ändå då kostade kring 3000 kr. Efter det blev det Daytona :tummenupp
Enda nackdelen är att de inte är vattentätta. Tittat på Daytonas touringstövlar för det ändamålet men kändes inte alls lika säkra som Security evo II.

Jag kraschtestade mina Daytona Security Evo II förra helgen på Falkenberg. :rolleyes: ca 150km/h, hojen skrot, men fötterna oskadda. Hade åxå Oxstar tcs tjosanhejsan nåt (vita) innan men Daytona spelar i en Helt annan division!

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
som sagt, det finns säkert betydligt bättre dojor för 4-8 gånger priset och jag tänker inte heller köpa bootsen, men för dom som funderar på att köpa vanliga icke-förstärkta skinnboots eller något abgammal begagnat skräp på blocket kan det här säkert vara ett vettigt alternativ.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Biltemas stövlar för 499 kr funkar bra och håller tätt.
Regntestade av min sambo under 20 mil konstant regnande. Det är också viktigt för säkerheten, den sk passiva säkerheten. Med kalla fötter är man inte skärpt så lång tid om man sitter och huttrar. Sedan kan man inte skydda sig mot allt. men ska man satsa på skydd så borde man starta med huvudet och nacken. Handen på hjärtat, hur många har mc-motsvarigheten till bilsportens HANS-skydd?
Istället för en hjälm för åtta papp, hade jag satsat på en bra för hälften och lagt de andra pengarna på ett neck-brace. Ingen hjälm i världen hjälper mot skador på nacken.

Lite OT, men ändå...

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Köpte ett par, med tanke på att de kostade bara 640 kr mot mina sunkiga gamla touringstövlar som jag gav 1800 kr för så är det tokfynd, har även "testat" dem ordentligt glidandes på asfalt, de fyllde sin uppgift med bravur:tummenupp

scaryracing

www.scaryracing.com
Gick med
6 May 2005
Hoj
vtr sp2 o en kawa zx6r:=)
skit pommfritt

ja personligen tycker det borde vara förbjudet att sälja sånt här skit, har osså daytona o vurpat några ggr på bana o innerskon har i princip krossats men fötterna fina o normala:yoparty samma tänkande borde det vara för gatuåkare som banåkare för det e väll ingen som vill gå runt med krossade fotknölar osv , ja köpte mitt nya daytona par på ebay för 2200kr(annars 5500kr här hemma):tummenupp

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Biltemas stövlar för 499 kr funkar bra och håller tätt.
Regntestade av min sambo under 20 mil konstant regnande. Det är också viktigt för säkerheten, den sk passiva säkerheten. Med kalla fötter är man inte skärpt så lång tid om man sitter och huttrar. Sedan kan man inte skydda sig mot allt. men ska man satsa på skydd så borde man starta med huvudet och nacken. Handen på hjärtat, hur många har mc-motsvarigheten till bilsportens HANS-skydd?
Istället för en hjälm för åtta papp, hade jag satsat på en bra för hälften och lagt de andra pengarna på ett neck-brace. Ingen hjälm i världen hjälper mot skador på nacken.

Lite OT, men ändå...

Problemet med hallsskydd är att man inte kan titta uppåt.
Och när man sitter på en sporthoj så måste man titta uppåt för att inte blicken ska bli ner i tanken.
Svårt att förklara men man fattar det om man provar en och sättter sig på en sporthoj.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
2 st till här av en hel skara som talar för blandannat Daytonas stövlar.Men visst jag håller med dom kostar skjortan och valet är fritt.Det finns säkert likabra stövlar eller liknande som håller måttet gott och väl. Daytona är inte numera den enda som har massa skydd för "knölarna" o fotleden.
Och ja jag håller med även att det är bättre med biltemas stövlar än kanske nån andra tex som nån skrev beg skinnstövlar utan extra skydd.
Kör dock själv med Daytonas och dessa känns sköna osv.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
ja personligen tycker det borde vara förbjudet att sälja sånt här skit
Så då ska man alltså förbjuda den som inte har råd att lägga 3-4000kr på ett par skor att köra mc?

De här stövlarna kan inte konkurrera med ett par stövlar i den prisklassen när det gäller skydd. Men däremot så ligger de nog på ungefär samma nivå som en del stövlar som kostar 2-3 gånger så mycket och är av modell touring eller custom. Och de ger definitivt bättre skydd än ett par sneakers.

scaryracing

www.scaryracing.com
Gick med
6 May 2005
Hoj
vtr sp2 o en kawa zx6r:=)
fynda på ebay vetja, har kollat in där ett tag o ibland går fina par ut för 1500kr, bra pris o investering

Så då ska man alltså förbjuda den som inte har råd att lägga 3-4000kr på ett par skor att köra mc?

De här stövlarna kan inte konkurrera med ett par stövlar i den prisklassen när det gäller skydd. Men däremot så ligger de nog på ungefär samma nivå som en del stövlar som kostar 2-3 gånger så mycket och är av modell touring eller custom. Och de ger definitivt bättre skydd än ett par sneakers.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...