skor från biltema

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Biltemas stövlar såg faktiskt schyssta ut. Däremot oroade det mig lite att dom var så tunna, när jag väl spanade in dom på plats. Dom står inte ens upprätt på hyllan utan "lägger sig" så att säga. Hittade inte heller någon information om vilkn skyddsklass dom håller på deras hemsida, men var kanske blind. :tungan

Det ska ju vara riktiga MC-stövlar, inte gummisstövlar med "MC-look". :)

Så fan att dom gör!
Jag blir så jävla trött! För att visa hur mycket du ljuger så var jag ner i källaren och fotade mitt "lagringsställe" av mina Biltemastövlar.
Så här har dom stått sedan i höstas, med: 1 st arbetsbyxa, 3 st galgar av div. modell, nån sopsäck, en ryggsäck och en respektabel kartong med, som synes "Mössor & vantar" i, ovanpå stövlarna. Dom har inte "lagt sig" än???

Bifogat

• DSC00113.JPG
    DSC00113.JPG
    39.1 KB · Visningar: 383
  • DSC00114.JPG
    DSC00114.JPG
    39.2 KB · Visningar: 268

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
jagade lite skor för några vecckor sen, åkte till biltema och kollade in deras, känndes väldigt sladdriga och osäkra, så skippade dem och åkte till en MC butik.

kollade på skorna där, och alla "race skor" för under 2000 spänn känndes lika sladdriga och taskiga som biltema-skorna, om inte värre, var ett par för strax över 2000 som började ha lite stabilitet i form av en extra liten plastgrej som höll dojan uppe.

hursomhelst, åkte tillbaks till biltema och köpte deras, funkar bra att köra i iaf, och betalar hellre 600 spänn för skitdojor än 2000spänn för skitdojor, om 5000+ dojorna inte är ett alternativ

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F
Så fan att dom gör!
Jag blir så jävla trött! För att visa hur mycket du ljuger så var jag ner i källaren och fotade mitt "lagringsställe" av mina Biltemastövlar.
Så här har dom stått sedan i höstas, med: 1 st arbetsbyxa, 3 st galgar av div. modell, nån sopsäck, en ryggsäck och en respektabel kartong med, som synes "Mössor & vantar" i, ovanpå stövlarna. Dom har inte "lagt sig" än???

Oj då, träffade visst en öm tå där. Var personligen i butiken för att eventuellt göra ett inköp, då jag tyckte dom såg schyssta ut. Nämnde att mer information kring säkerhet om dessa hade varit intressant eftersom första intrycket inte var helt bra. Vad skulle jag tjäna på att ljuga om en sådan sak? Visst, kan sjunka till din idiotnivå och anklaga dig för lögnare för att du fyllt ut dojorna med vintermössorna men det är inget jag tjänar på.

Att det dyker upp en butik som slår dom stora drakarna på fingrarna är ju klockren, för att MC-kläder är sjukt dyra, men då ska det banne mig vara bra grejer också. Var därav lite konstruktiv istället och säg hur dom är....

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Jag har flera bekanta som kör med Biltemas Racing-stövel och anser att de (d v s stövlarna..) är utmärkta. Bra passform, snygga och med hårda skydd som ger ett gediget intryck. Om man inte har krav på att de ska vara vattentäta och tycker att det är okey med ett oskyddat blixtlås är de prisvärda jämfört med alternativen inom lågpris-segmentet . Den tidigare modellen de hade, som kanske fortfarande finns kvar, är som nämnts mycket sladdrig och mer att likna vid en seglarstövel av gummi.

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Däremot oroade det mig lite att dom var så tunna, när jag väl spanade in dom på plats. Dom står inte ens upprätt på hyllan utan "lägger sig" så att säga.
Jag skulle ha en billig extrastövel förra året och stod och valde mellan Lidl's och Biltemas billigaste, och utan att på något sätt ha några fakta eller kunnat konsumenttesta stövlarna så valde jag Biltemas som i mitt tycke var betydligt mera stövel för pengarna:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1682&iItemId=135374

Skulle som sagt ha den som extrastövel, men den är i mitt tycke helt ok och dessutom riktigt skön, så jag har åkt i den allt som oftast. Nu utgår jag inte ifrån att det på något sätt är världens säkraste stövel, men som allround dojja fungerar den alldeles utmärkt, och inte har den "lagt sig ned" heller. Vad gäller vattentätheten så har jag åkt för få mil för att uttala mig säkert, men under dom mil jag har åkt har dom i alla fall varit täta.

Ska jag klaga på något så är det i så fall Biltemas inte alltför snygga logga som är pressad högst upp i framkant på stöveln, men eftersom det är en ofärgad pressning så syns den inte speciellt väl, och för det priset kan jag leva med det.

Jag tycker personligen att man ska väga in andras åsikter och erfarenheter om en produkt, även om det troligen är långt många fler som klagar på Biltemas produkter än som faktiskt har fakta eller egna långvariga erfarenheter av dom. Utöver det måste man givetvis själv slita, dra och knacka i grejjorna så mycket man kan, och när det väl är gjort är det ändå så att tycke, smak och ens egen bild av produkten kommer att vara mer avgörande en luddiga fakta för huruvida det blir ett köp eller inte.

Jag tänkter köpa mig en eller två Biltema hjälmar i sommar, vilka jag för övrigt tror är alldeles utmärka så länge man inte bryr sig om att dom saknar rätt logga, märke osv. Jag har ett antal bekanta som kör med dom som är helnöjda, både med komforten och passformen, som iofs är en personlig uppfattning. Jag gillar iaf den cleana looken, och oavsett om jag kommer att gilla den eller inte så tror jag inte att man behöver vara ett dugg mer orolig för att klota i den mot i en dyrare hjälm.

Vad jag däremot som motsträvig stofil inte använder idag är ett ryggskydd, då jag även om jag är av uppfattningen att man givetvis ska åka med med ställ/skydd tycker att det börjar bli lite väl mycket när man släpar sig fram som någon jäkla astronaut med prylarna på. Nu kör jag iofs fortfarande med mitt gamla Dainese ställ från typ början av 90-talet, så jag vet inte om jag borde prata om säkerhet, men jag tror inte att det är så mycket sämre en motsvarande nytt än så länge, och eftersom jag åker på en äldre hoj passar det troligen bättre än vad dagens skulle göra. Skulle jag å andra sidan byta ut det skulle jag göra det för att det finns något jag gillar med det nya stället, inte för att se "rätt ut", och dom enda som enligt mig kan se ut att vara trevligt klädda när dom åker hoj är customfolket vilket skulle se löjligt ut på min hoj. Nåja, man får väl leva med att man ser ut som ett mellanting mellan något som kommer ur en månlandare och en förvuxen bebis i en hårdare variant av galon/sparkbyxor då...

Åter till ryggskyddet....
Jag inser givetvis att det är dumt att åka utan, och funderar därför på att köpa ett. Biltemas är helt rätt i pris och fyller säkert sin funktion helt ok om man väljer rätt storlek på det, men kvaliten har jag ingen aning om. Jag förväntar mig nu inte att det ska var samma finish eller kvalitet som på ett ryggskydd av märket "this is the best shit ever", men är det jävligt bra, urdålig eller helt ok?

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F
Jo, det är ju klart att regeln "Man får vad man betalar för" inte gäller i MC-världen. Detta har ju visats tydligt på ett flertal tester som bland annat tidningen Bike gjort. BMW-grejer som inte hållit måttet osv.

Och visst är det så också att ett lite sämre skydd är ju mycket bättre än inget skydd. Så kul är det inte att slänga en halv förmögenhet på skyddskläder...

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Oj då, träffade visst en öm tå där. Var personligen i butiken för att eventuellt göra ett inköp, då jag tyckte dom såg schyssta ut. Nämnde att mer information kring säkerhet om dessa hade varit intressant eftersom första intrycket inte var helt bra. Vad skulle jag tjäna på att ljuga om en sådan sak? Visst, kan sjunka till din idiotnivå och anklaga dig för lögnare för att du fyllt ut dojorna med vintermössorna men det är inget jag tjänar på.

Att det dyker upp en butik som slår dom stora drakarna på fingrarna är ju klockren, för att MC-kläder är sjukt dyra, men då ska det banne mig vara bra grejer också. Var därav lite konstruktiv istället och säg hur dom är....

Nädå, jag har inte ont i tårna, tack för omsorgen:krama
Du var på Biltema för att köpa mc-stövlar? Var det före eller efter du skrev följande? (citat) "Skulle nog personligen aldrig tjacka prylar som har med säkerheten att göra från dom. Visst att det var fel storlek på ryggskyddet men den klarade likförbannat inte av att hantera slag ordentligt.

Det är lätt och förblöda halvt ihjäl på vägkanten och tänka "fan, om jag ändå hade lagt någon hundring till på riktiga prylar". Dom har haft tillräckligt många livsfarliga produkter och anmälningar hos ARN för att jag ska vara avskräckt iaf. Men men, det är som sagt bara min personliga åsikt.

Har ju förståelse för folk som inte vill punga ut överpriser hos MC-handlarna också. Där kan man ju få skit som inte klarar av testerna för överpriser istället." (Slut citat)

Jag har inte en aning vad du tjänar på att ljuga om Biltema, om du nu gör det, vilket du bedyrar att du inte gör. Jag har inget vinstintresse i Biltema, å inte är jag missnöjd med mina Biltemastövlar, som jag köpt för att nöta (ironiskt nog, med tanke på "ömma tår") tårna på under BKK-övningar och för varma dagar, då mina ordinarie Daytona-stövlar inte har tåslitageskydd och är "välisiolerade". Konstruktivitet: BT-stövlarna är tunnare än Daytona-stövlarna på översidan av foten, vilket gör att man "känner" växelspaken mer, på gott och (tå)ont. Över ankeln känns Daytona och BT ungefär lika i säkerhet, BT har utvändiga plastskydd, DT har insydda skydd. BT är väldigt trång över ankeln för mig, och saknar justeringsmöjlighet, här får dom storstryk av Daytona, som är en väldigt bekväm stövel med fantastisk kvalitet. BT känns väldigt plastig i jämförelse, inte konstigt heller, eftersom det är plast på den och i den (syntet"läder"), och DT är helt i kvalitetsläder.
BT-stöveln är värd sitt pris, men jag (som komplement till mina Daytona) skulle inte köpa den för priset Exustar tar för den (i Australien, ca 1100:). Skulle heller inte köpa den som enda stövel, då den inte är tillräckligt bekväm för det.

Jag är "bara" en snickare, och kanske en idiot i dina ögon, men genom sig själv känner man andra.

Nu har jag svurit och gormat åt dig, och du kallat mig för idiot, och vi har båda kallat varandra för lögnare. Jag har varit (någorlunda) konstruktiv, din tur: hur kunde de stövlar du såg på Biltema sloka, då mina bär den vikt de faktiskt gör (nej, jag har inte fyllt dom med mössor)?

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F
Nädå, jag har inte ont i tårna, tack för omsorgen:krama
Du var på Biltema för att köpa mc-stövlar? Var det före eller efter du skrev följande? (citat) "Skulle nog personligen aldrig tjacka prylar som har med säkerheten att göra från dom. Visst att det var fel storlek på ryggskyddet men den klarade likförbannat inte av att hantera slag ordentligt.

Det är lätt och förblöda halvt ihjäl på vägkanten och tänka "fan, om jag ändå hade lagt någon hundring till på riktiga prylar". Dom har haft tillräckligt många livsfarliga produkter och anmälningar hos ARN för att jag ska vara avskräckt iaf. Men men, det är som sagt bara min personliga åsikt.

Har ju förståelse för folk som inte vill punga ut överpriser hos MC-handlarna också. Där kan man ju få skit som inte klarar av testerna för överpriser istället." (Slut citat)

Jag har inte en aning vad du tjänar på att ljuga om Biltema, om du nu gör det, vilket du bedyrar att du inte gör. Jag har inget vinstintresse i Biltema, å inte är jag missnöjd med mina Biltemastövlar, som jag köpt för att nöta (ironiskt nog, med tanke på "ömma tår") tårna på under BKK-övningar och för varma dagar, då mina ordinarie Daytona-stövlar inte har tåslitageskydd och är "välisiolerade". Konstruktivitet: BT-stövlarna är tunnare än Daytona-stövlarna på översidan av foten, vilket gör att man "känner" växelspaken mer, på gott och (tå)ont. Över ankeln känns Daytona och BT ungefär lika i säkerhet, BT har utvändiga plastskydd, DT har insydda skydd. BT är väldigt trång över ankeln för mig, och saknar justeringsmöjlighet, här får dom storstryk av Daytona, som är en väldigt bekväm stövel med fantastisk kvalitet. BT känns väldigt plastig i jämförelse, inte konstigt heller, eftersom det är plast på den och i den (syntet"läder"), och DT är helt i kvalitetsläder.
BT-stöveln är värd sitt pris, men jag (som komplement till mina Daytona) skulle inte köpa den för priset Exustar tar för den (i Australien, ca 1100:). Skulle heller inte köpa den som enda stövel, då den inte är tillräckligt bekväm för det.

Jag är "bara" en snickare, och kanske en idiot i dina ögon, men genom sig själv känner man andra.

Nu har jag svurit och gormat åt dig, och du kallat mig för idiot, och vi har båda kallat varandra för lögnare. Jag har varit (någorlunda) konstruktiv, din tur: hur kunde de stövlar du såg på Biltema sloka, då mina bär den vikt de faktiskt gör (nej, jag har inte fyllt dom med mössor)?

Stämmer, hitintills har jag inte tjackat säkerhetsgrejer av dom heller, mest rengöringsmedel och dylikt. När jag senast drog dit var det för att tjacka handskar, men fick syn på stövlarna. Dom hängde snett vilket gjorde mig skeptisk. Tänkte spontant: "Hur i h-e kan dom ge benet stöd när dom är sådär mjuka?". Handskarna var obekväma också, så det vart inga mc grejer den dagen.

Och visst är det så att jag ÄR skeptiskt till BT av naturen. Det är just för att dom kränger så mycket undermåliga produkter. Ingen där har hittills kunna förklara om prylarna är certifierade enligt något alls (butiken i fråga är den vid Kungens Kurva), vilket leder till att uppföljningen sker här.

Jag säger vad jag sett och upplevt och du kallade mig rakt upp och ner för lögnare. Det var din direkta respons på det. Återigen, vad skulle jag tjäna på en sådan story? Jag var fullständigt rak i mitt inlägg. Iställer postar du en papplåda på ett par stövlar som respons utan någon som helst vettig info om prylarna du faktiskt köpt. Nämnde klart och tydligt att oron var kopplad till skydd.

Jag skiter egentligen om den är plastig eller inte, men hitintills har ingen kunnat svara på hur dessa stövlar står sig mot nötningar och vridningar. Vad står det i dina papper, vilka CE står till grund för dom? Det vore mer värt än en pappkartong på stövlar.

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Hej alla arga och glada mc människor. Har själv ägt de första skorna som BT började sälja, och de fungerade väl ok att köra med. Upplevde dem som helt vattentäta. Kan inte direkt påstå att den kändes som en kvalitetssko men den fyllde sin funktion vid användandet(har ej vurpat med denna sko).

Köpte nu deras senaste racingstövlar begagnade fast helt oanvända för 300 spänn på "Blocket". Är en så länge helt nöjd med denna stövel. De står också helt upprätt på mitt skoställ här hemma. Har inte kollat upp märkning med mera på produkten men har fått in bra info via denna tråden.

Jag känner inget förakt alls mot deras produkter. Ibland känns det som att man får vad man betalar för och för det mesta känns det som att man gjort en bra deal och fått hyfsad kvalitet för en liten peng. Någon som håller med mig? :):hej

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag glömde mina Sidi stövlar hemma sist jag var på Gelleråsen, fick åka till biltema och köpa deras stövel. Kändes helt ok och fyller sin funktion, som många andra sagt här, finns mc stövlar i mc-butiker som säljer stövlar av samma kvalite för 3ggr så mer. Så varför betala mer för samma säkerhet?

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
Biltemas racingstövel, den för 799 kr, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/MC-stovlar-racing/ skyddar utmärkt med hojen över smalbenet kasandes 10-20 meter på asfalten.

Två nackdelar finns och det är dels att den inte är vattentätt och dels att den flärpen man drar i för att stänga blixtlåset lätt går av. Det fixas med en liten ögla så det är inget problem egentligen. Jämförelsen med racingstövlar för skyhöga summor är bara dum. Visst är det skillnad men om man statistiskt sätt om man vurpar trillar av hojen i måttlig fart så är Biltemas stövel helt klart prisvärd.

Att säga att den säckar ihopa bara när den står på golvet som en påstått här i tråden är ju bara så dumt, patetisk och idiotiskt så det liknar ingenting.

En sak till är att då dom inte är hermetiskt täta så är det sköna att använda vid varmt väder för det fläktar så skönt in i tårna! :D

Last edited:

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Stämmer, hitintills har jag inte tjackat säkerhetsgrejer av dom heller, mest rengöringsmedel och dylikt. När jag senast drog dit var det för att tjacka handskar, men fick syn på stövlarna. Dom hängde snett vilket gjorde mig skeptisk. Tänkte spontant: "Hur i h-e kan dom ge benet stöd när dom är sådär mjuka?". Handskarna var obekväma också, så det vart inga mc grejer den dagen.

Och visst är det så att jag ÄR skeptiskt till BT av naturen. Det är just för att dom kränger så mycket undermåliga produkter. Ingen där har hittills kunna förklara om prylarna är certifierade enligt något alls (butiken i fråga är den vid Kungens Kurva), vilket leder till att uppföljningen sker här.

Jag säger vad jag sett och upplevt och du kallade mig rakt upp och ner för lögnare. Det var din direkta respons på det. Återigen, vad skulle jag tjäna på en sådan story? Jag var fullständigt rak i mitt inlägg. Iställer postar du en papplåda på ett par stövlar som respons utan någon som helst vettig info om prylarna du faktiskt köpt. Nämnde klart och tydligt att oron var kopplad till skydd.

Jag skiter egentligen om den är plastig eller inte, men hitintills har ingen kunnat svara på hur dessa stövlar står sig mot nötningar och vridningar. Vad står det i dina papper, vilka CE står till grund för dom? Det vore mer värt än en pappkartong på stövlar.

Du sa att stövlarna slokade vilket de omöjligt kan göra, bland annat bevisat av mösslådan och protester från oss som äger stövlarna, alltså ljög du, ingenting annat.

Du må varit rak men du sa något osant.
Om du inte tycker det var vettigt att kommentera att stövlarna inte alls slokar så hur vettigt var det isåfall att skriva att de gör det?

maho

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2007
Hoj
otto
Jag gillar inte heller biltema grejer av någon anledning....
Det kommer ändå att dyka bra produkter hos sk. "konsum affärer" nån gång ibland.
Kommer att tänka på ryggskyddstest i MC-tidning för ett tag sedan, Lidels ryggskydd var lika bra som BMW:s men kostade mycket... mycket mindre.
Detta är ju bra om man köper en schysst produkt men till lågt pris.,.men kanske inte är lika flashit
Köp testade bra grejer , sedan går man på magkänslan så har man gjort vad man kan.

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
Du sa att stövlarna slokade vilket de omöjligt kan göra, bland annat bevisat av mösslådan och protester från oss som äger stövlarna, alltså ljög du, ingenting annat.

Det är inte så att ni (vi) pratar om olika stövlar? De jag har som nu kostar 799 kr står av sig själv. Biltema har även andra helt svarta och vattentäta i syntetskinn som inte är lika stabila utan kan hänga lite.

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
Jag gillar inte heller biltema grejer av någon anledning....
Det kommer ändå att dyka bra produkter hos sk. "konsum affärer" nån gång ibland.
Kommer att tänka på ryggskyddstest i MC-tidning för ett tag sedan, Lidels ryggskydd var lika bra som BMW:s men kostade mycket... mycket mindre.
Detta är ju bra om man köper en schysst produkt men till lågt pris.,.men kanske inte är lika flashit
Köp testade bra grejer , sedan går man på magkänslan så har man gjort vad man kan.

Jag slog till hos Lidl för då hade de prima no-name textilkläder till rimliga pengar. Byxor och jacka i Cordura med alla vanligt förekommande kevlarskydd för totalt 1 400: -. Till det kevlarhandskar för 400: -. Jo de fungerar att vurpa i och jag känner mig skyddad och trygg.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...