skor från biltema

supreeme

knäskrapar nästan..
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
En gammal
Ja inte vill man agera försöksperson precis, men jag tyckte den verkade schysst och satt bra, trots att den bara kostade 500pistoler.

Vad jag förstått är den ECE22:05 godkänd, vilket innebär att de testar hållbarheten på vissa punkter. Skummade en krönika i MC-nytt där man inte tyckte detta var ett klockrent test eftersom samma punkter alltid testas - vilket gör att oseriösa tillverkare kan förstärka dessa punkter för att klara testet..

Att de skulle vara DOT-märkta, som går till på ett annat mer slumpvis test? har jag inte sett av?

Aa, man vill ju klara pallet vid en vurpa, men varför betala onödigt mycket?

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Killen som beställer in BTs MC prylar sysslar ju själv med RR, skulle va tveksam till att man bryr sig så pass lite om sina lika att man säljer dem undermålig skyddsutrustning när man vet vad det handlar om.

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Kände lite på sportversionen av Biltemastöveln sist jag var på en affär. Vart inte imponerad kan jag säga. Kan man vika stöveln i 2 delar rätt över fotleden är det inte en bra stövel. Säkert billigare än många stövlar med samma skydd, men absolut inte godkänd för mig.

Sulan var dock hård och håller säkert, men fotledsskyddet tycker jag var undermåligt.

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Jag ska nog köpa de där dojerna fram mot våren... har inte råd med nå exklusivare och då känns det bättre än sneakers som jag annars kör i :tummenupp

Tråkigt att alla är så negativa till biltemas saker...

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
absolut inte, jag slutade självmant, då det endast var ett extra knäck en kort period under tonåren...Du anser säkert även personen som uppdagade köttskandalen på Ica som grinig..

Under tonåren! vet inte hur gammal du är nu men saker och ting har förändrats kanske med tiden.

ochbilengårbra

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Den lilla gröna rackaren..
Vad mycket goja alla snackar, det är väl likadant med alla biltemas prylar.. Det är bra grejjer för de priset dom har! Svårare än så är det inte. Och ibland så har dom bättre kvalité än vad man tror. Och ja ibland är det bara skit..

Men jag själv skulle aldrig handla på Biltema.. Man är väl ingen tattare heller. Och pengar är ju inga problem. :hördu

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Att köpa lite diverse skrot på biltema har jag inga problem med, men personlig skyddsutrustning... njae, värderar min egen hälsa högre än så.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
seriöst, tänker efter lite....hur många års erfarenhet har Biltema av mc skyddsutrustning? Vill du vara försökskanin?

Nu är det ju så att Biltema inte tillverkar hjälmar utan säljer dom bara, precis som din lokala mc-handlare som knappast heller har någon större erfarenhet av hjälmtillverkning:D

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Har inte direkt med saken att göra men för 5-6 år sen när LIDL plötsligt började köra mc tillbehör på våren köpte jag 2 st crosshjälmar ( till hundarna:D ) för 299,- styck, eller var det 199,-) såg exakt samma hjälm ( ja exakt ) på Lelles senare samma vår för tusenlappen.

Sen var det dessutom flera som försökte sälja dem på blocket för typ 600,-:hihi :hihi

Lika keffa allihopa. Med Lelles i spetsen:arsele

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Nu är det ju så att Biltema inte tillverkar hjälmar utan säljer dom bara, precis som din lokala mc-handlare som knappast heller har någon större erfarenhet av hjälmtillverkning:D

Skillnaden är att Biltema lägger sitt varunamn bakom produkten och det är dom som betalar för produktionen. Någon form av delaktighet i design (kopior av andra märken) och funktion (billig=undermålig) har dom nog med underleverantören.

MC-handlare säljer oftast hjälmar av välkända märken inom skyddsindustrin, som besitter större kunskaper och flera års erfarenhet inom mcskydd.

Tillskillnad från Biltema, som gått från reservdelar (pirat) till bilar, till att sälja all möjligt skit som ryms i deras lokaler. Biltema är kanke okey om du har ont om pengar lr bråttom och vill köpa nått enkelt, men smaken är som baken brukar man säga.

Last edited:

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Skillnaden är att Biltema lägger sitt varunamn bakom produkten och det är dom som betalar för produktionen. Någon form av delaktighet i design (kopior av andra märken) och funktion (billig=undermålig) har dom nog med underleverantören.

Precis, Biltema sätter sitt namn o rykte på spel vilket knappast den lokale handlaren behöver göra, han säljer det han tjänar mest pengar på annars hade han aldrig blivit handlare.

Har en del erfarenhet från branding och ofta är det så att tillverkare som erbjuder branding ofta är de allra största eftersom deras produkter finns under många olika namn (därmed inte sagt att dom nödvändigtvis är bättre)
Inte alltför sällan är det så att man kan köpa exakt samma produkt som det dyra märket fast med ett okänt namn till 1/3 av priset.

Jag vill absolut inte påstå att Biltema håller samma klass på sina grejer som dom allra dyraste märkena, men räkna med att det är i alla fall samma klass som på grejor som är ca dubbelt så dyra eller lite mer och saluförs hos din lokala handlare.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
så om biltema skulle sälja exakt samma hjälmar för 2000kr skulle folk känna sig säkrare i dem då?

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Precis, Biltema sätter sitt namn o rykte på spel vilket knappast den lokale handlaren behöver göra, han säljer det han tjänar mest pengar på annars hade han aldrig blivit handlare.

Har en del erfarenhet från branding och ofta är det så att tillverkare som erbjuder branding ofta är de allra största eftersom deras produkter finns under många olika namn (därmed inte sagt att dom nödvändigtvis är bättre)
Inte alltför sällan är det så att man kan köpa exakt samma produkt som det dyra märket fast med ett okänt namn till 1/3 av priset.

Jag vill absolut inte påstå att Biltema håller samma klass på sina grejer som dom allra dyraste märkena, men räkna med att det är i alla fall samma klass som på grejor som är ca dubbelt så dyra eller lite mer och saluförs hos din lokala handlare.

Det har du faktiskt rätt i, det finns många produkter med olika branding. Har sett ett par produker till lägre priser för att det står Biltema på dom. Och det är exakt samma produkt. Men nu snackar jag inte om deras skyddsutrustning! Typ el prylar..

Last edited:

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Till slut sjönk det in:tummenupp

eh, vad leker du för? Jag står ändå fast vid att majoriteten av deras produkter är av dålig kvalitet och har väldigt kort livslängd..prissättning och försäljning är ett helt annat område.

Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
jag köper hellre 6 par biltemaströövlar än 1 dojja av Astars!

• Gilla
Reaktioner: R2

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Jag å polarna kör mycket i skogen, klotningarna är många - ingen vill vara sist. Jag har en hjälm som jag fick på köpet när jag köpte min första Kina-moppe. Garanterat skit tänkte jag...såg den på erkänd Mc-firma bara för några veckor sedan på rea - 1795 kronor. det enda som skillde var en dekal med kvalitetsmärke på :gnissla ingen tokig hjälm jag har ändå...

Samtliga av de andra kör uteslutande biltemagrejer. Visst, racestövelns blixtlås håller inte i skogen, men efter otaliga omkullkörningar har han fortfarande inte ont i fötterna.
Sömmarna på crosbyxorna håller inte alldeles för många klotningar när du fasnar i rötter å annat skit.
Hjälmarna är alla nöjda med, sitter bra å håller huvet i en del - en polare har kört huvet i både trän å stockar. Inget mer fel på huvet än innan... :D
Ryggskydden har ingen dött av än heller...
Visst, nu gör fiddysarna inte mer än 85... men träden är hårda för det, och många som köper deras produkter kör kanske inte nämnvärt fortare, och långt ifrån så påfrestande som vi gör.

Min story!

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...