skor från biltema

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Last edited:

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
FZ8-N
Jasså, vad grundar du det på? Eller jämför du med daytona-stövlarna som kostar 4000:- mer än tidigare nämnda oxtar?

Med benknäckar boots kan han möjligtvis ha menat att dom är lite för styva.
Som pjäxor med stenhård kant så att man får en ren och fin brytning på benet när det knäcker.

Nu hjälper jag bara till och gissar då din fantasi verkar tämligen begränsad!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Med benknäckar boots kan han möjligtvis ha menat att dom är lite för styva.
Som pjäxor med stenhård kant så att man får en ren och fin brytning på benet när det knäcker.

Nu hjälper jag bara till och gissar då din fantasi verkar tämligen begränsad!

Jag tror han menar att de är som en conversedoja, kraftig i sulan och sladdrig som en t-shirt uppför ankeln och underbenet.

Alltså som en racedoja med andra ord. De ger kanske lite mindre skydd på smalbenet tex

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Köp en billigare hoj då!

:rolleyes: :)

Jasså, vad grundar du det på? Eller jämför du med daytona-stövlarna som kostar 4000:- mer än tidigare nämnda oxtar?

Egen erfarenhet :yoparty brutet ben i fotleden,hoppande i gips och knapprande på smärtstillande piller efter operation och skruvar o skrot i foten.
Med all säkerhet eller till 99,98 % så hade utgången varit annorlunda om jag haft Daytona stövlar på mig vid olyckstillfället och hur olyckan gick till och vart hojen hamnade.
Jag säger inte att Daytona är de bästa stövlarna men fler förespråkar dem som själva testat och råkat ut för händelser.Sen finns det med all säkerhet stövlar som är minst lika bra eller kanske bättre och billigare.
Man kan heller aldrig förutse olyckshändelsen och hur den ska sluta.
Bättre iallafall ha några billiga stövlar på sig än inga alls.

Men mitt tycke är iallafall efter att litat på texten: Oxtar och racestövlar och nu efteråt känner på liknande stövlar så känns de mjuka och sköra.
För mjuka och otillräckligt med skydd över fotled och knölar.

Men visst 5000-6000 kr för en stövel är heller inga småpengar och man kan ha roligare för pengarna.Men men håller stövlarna ett par år så har de betalt sig.Stövlar är ju inget som slits nämvärt om man inte traskar runt i dem eller drar dem i marken vid körning.

Bild på skrotet som var fast i benet.Hålbrickan ca 7,5 cm och längsta skruven nästan 2 cm.
Fick tas bort ett halvår eller nåt efteråt pga obehag av skruvarna osv.
Ärret är ett minne,ser inte så farligt ut men dock ändå.

Kanske en tankeställare.

Bifogat

• Ben 006.jpg
    Ben 006.jpg
    190.4 KB · Visningar: 83
  • Ben 010.jpg
    Ben 010.jpg
    108.9 KB · Visningar: 85
Last edited:

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
FZ8-N
Jag tror han menar att de är som en conversedoja, kraftig i sulan och sladdrig som en t-shirt uppför ankeln och underbenet.

Alltså som en racedoja med andra ord. De ger kanske lite mindre skydd på smalbenet tex

Ja se vad rätt jag hade.... fast tvärt om då aja :glömdet

supreeme

knäskrapar nästan..
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
En gammal
Lånar lite i denna tråd, kanske avhandlat på annat ställe..
Nån som vet något hur Biltemas hjälmar står sig? Var inne idag och drog på mig en av deras Crosshjälmar (499,-). Tyckte den satt asskönt, lika bra som den Shoei V-Moto som jag provade häromdagen (4999,-)... Den är iaf tillverkad i Glasfiber, är det bara crap? Klart man vill skydda pallet, något som vet att det bara är skräp?

/Rickard

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=152507

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Lånar lite i denna tråd, kanske avhandlat på annat ställe..
Nån som vet något hur Biltemas hjälmar står sig? Var inne idag och drog på mig en av deras Crosshjälmar (499,-). Tyckte den satt asskönt, lika bra som den Shoei V-Moto som jag provade häromdagen (4999,-)... Den är iaf tillverkad i Glasfiber, är det bara crap? Klart man vill skydda pallet, något som vet att det bara är skräp?

/Rickard

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=152507

Har själv ingen erfarenhet men såg nån tråd här på SH ang hjälmar.Där det var Biltemas hjälm för 499 kr och ett företag eller annat märke på EXAKT SAMMA hjälm som Biltemas för betydligt större summa.
Det kändes ful när man såg inlägget,det enda som skillde var färg och lite märken på hjälmen.
Så nog allt är det en ganska schysst hjälm och den är ju CE märkt också.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Har själv ingen erfarenhet men såg nån tråd här på SH ang hjälmar.Där det var Biltemas hjälm för 499 kr och ett företag eller annat märke på EXAKT SAMMA hjälm som Biltemas för betydligt större summa.
Det kändes ful när man såg inlägget,det enda som skillde var färg och lite märken på hjälmen.
Så nog allt är det en ganska schysst hjälm och den är ju CE märkt också.

För att en vara öht. skall få säljas i Sverige, eller övriga europa också för den delen, så måste den vara CE-märkt...
Däremot är biltemas hjälmar ECE 22.05-märkta, vilket innebär att dom är testade och godkända av ett oberoende testinstitut!

supreeme

knäskrapar nästan..
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
En gammal
Det låter ju egentligen inte så tokigt, kanske inte världens snyggaste, men jag tyckte den satt riktigt bra, bara att handla då mao?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
För att en vara öht. skall få säljas i Sverige, eller övriga europa också för den delen, så måste den vara CE-märkt...
Däremot är biltemas hjälmar ECE 22.05-märkta, vilket innebär att dom är testade och godkända av ett oberoende testinstitut!

Är det till för eller nackdel? Har inte riktigt koll på det dära :)

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11

CE-märkning betyder i praktiken ingenting då det är tillverkaren själv som utför CE-märkningen och i princip bara talar om att produkten inte ska vara farlig att använda.

Det intressanta är ECE-märkningen som talar om vilka tester hjälmen(eller annat skydd) genomgått och klarat.

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05

Taget från http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/ece-22-05.htm

"It is important to note that none of the standards are meant to precisely replicate the threats that a motorcyclist may see in a crash."

Alltså, när man testar hjälmar enligt ECE22.05 är det inte under exakt samma förhållanden som när man klotar. Detta pga. att man under ett test måste ha statistik och kunnna göra om samma sak flera gånger i rad.

Olika hjälmar skyddar på olika sätt beroende på vad dom är byggda för.
Jag antar att det är därför man kan godkänna nästan alla hjälmtyper. Annars skulle ju exempelvis öppna hjälmar inte kunna bli godkända eftersom de skyddar betydligt mindre än en intergralhjälm...
Jethjälmar fungerar säkert kanon när man glider runt på en maxiscooter eller guldvinge, men skulle man verkligen vilja köra roadraceing med en sån korvätarhjälm?

Jag tycker det är bra att det finns oberoende testinstitut som gör såna här tester på hjälmar. Det betyder ju att om det skulle vara fel på någon hjälm, dvs. att den spricker vid för liten påfrestning eller går sönder i hakbandet, så kommer den inte godkännas.

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
finns säkert hjälmar för 1500 + som skulle få sämre resultat i ett test.. de kan va hur som helst.. som de flesta säger.. glasfiber funkar nog bäst men är inte säkert.. hjälmen får inte vara för tung. ska passa bra på huvve, sen anser jag att man kan kika på vad man vill.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
biltemas hjälmar är även DOT godkända så man får mycket hjälm för pengarna.

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
alltså, jag har själv jobbat på biltema...ni fattar inte hur mycket skit det är som reklameras...vi hade en stor jävla container fylld med reklamerade produkter bak i lagret..har ni märkt hur personalen aldrig tjaffsar när man ska lämna tillbaka saker? För att dom själva vet hur dåliga produkterna är...allt tillverkas i u-länder för en billig peng, och får märket Biltema på sig. Biltema är bra om du ska köpa glödlampor och spolarvätska...¨

Edit: Och inte för att nämna alla återkallade produkter som visat sig vara livsfarliga..

Exempel: http://www.biltema.se/info/news_b.asp?iSecId=204&iItemId=155135

Skit kul när eldsläckaren vägrar utlösas när huset brinner ner:tummenupp :rofl

Skulle inte bli förvånad om dom började återkalla en viss hjälm pga många dödsolyckor där biltemas hjälmar varit inblandade..dock lite försent för kunden o göra det när han e död eller hjärnskadad...

seriöst, tänker efter lite....hur många års erfarenhet har Biltema av mc skyddsutrustning? Vill du vara försökskanin?

Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
alltså, jag har själv jobbat på biltema...ni fattar inte hur mycket skit det är som reklameras...vi hade en stor jävla container fylld med reklamerade produkter bak i lagret..har ni märkt hur personalen aldrig tjaffsar när man ska lämna tillbaka saker? För att dom själva vet hur dåliga produkterna är...allt tillverkas i u-länder för en billig peng, och får märket Biltema på sig. Biltema är bra om du ska köpa glödlampor och spolarvätska...¨

Edit: Och inte för att nämna alla återkallade produkter som visat sig vara livsfarliga..

Exempel: http://www.biltema.se/info/news_b.asp?iSecId=204&iItemId=155135

Skit kul när eldsläckaren vägrar utlösas när huset brinner ner:tummenupp :rofl

Skulle inte bli förvånad om dom började återkalla en viss hjälm pga många dödsolyckor där biltemas hjälmar varit inblandade..dock lite försent för kunden o göra det när han e död eller hjärnskadad...

seriöst, tänker efter lite....hur många års erfarenhet har Biltema av mc skyddsutrustning? Vill du vara försökskanin?

Fått sparken och lite grinig på chefen eller?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...