Skottsäkraste GPS´n för mc?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Aldrig haft en GPS mer än i mobilen men den är inget alternativ i detta fall. Kort o gott vad är det bästa skiten man kan köpa? Förklara gärna då jag är inte insatt gällande kartuppdatering, trafikövervakning, abonnemang(?), touchskärm, strömförsöjning etc. i ämnet.

Finns det någon kompabilitet mellan GPS och någon bra intercom? Slutligen är det något som "kommer komma" vilket kan vara värt att vänta på?

Något annat man bör tänka på?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
har undrat själv. Alla mc-gps verkar vara dyra, samt vara dåliga på ett eller annat sätt. Då jag har en Samsung Galaxy S med GPS inbyggt, hyffsad skärm och BT, så kan jag använda Navigon mjukvara i den, och då har jag en ganska bra GPS som inte kostar nåt extra.
Kolla på Amazon.com efter Garmin Zumo 660 (den dyraste) och TomTom Rider Pro (näst dyraste). Kolla främst kommentarerna från köpare, vad tillverkarna säger är ointressant.

Det finns också en fransk variant : http://www.pixmania.se/se/se/6879598/art/mappy/gps-mini-330-moto.html
som är billig om inget annat.

Som sagt, jag ska prova min första europaresa med mobilen som GPS och papperskarta i backup
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
tomtom urban rider, cirkus 2500 pix. (tyvärr kostar strömdockan 600 extra :/)
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
tomtom urban rider, cirkus 2500 pix. (tyvärr kostar strömdockan 600 extra :/)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
har undrat själv.

Ok för det man har hört, bokstavligen, då jag som sagt inte luskat i det hela själv någon gång är exempelvis kartuppdateringar som det kunde vara något strul med. Sen vad det var kommer jag inte ihåg så noga, tror det var Garmin som fick sig en känga den gången och det var någon certifierad kampare som berätta det.. kan varit pris för kartorna eller att de var dåligt uppdaterade. Hur är det med kartor, kan man ladda ned från olika källor eller är det endast tillverkarnas som gäller/fungerar?

Men men det var nog några år sen och den där marknaden är väl nästan som mobiltelefoner :) Har SII själv och testat GPS´en i den någon gång, över förväntan men tveksam till att jag skulle komma överens med den på hojen i exempelvis regnväder. Strömförsörjningen är en annan femma som förvisso går att lösa även till mobilen men nja, nä nu tänkte jag mig faktiskt en "riktig" gps denna gång.

Får ta o läsa på lite om ovanstående alternativ, ta på mig handskarna och ut o provköra några modeller i butiken. Fler tips är dock alltid välkommet!
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Jag har bestämt mig för en Garmin 660, finns på pixmania för typ 4300 ink frakt (om man går in via blocket eller om det e prisjakt får man en rabatt-kod som drar av några kroner), då ingår alla möjliga hållare o de kablage man behöver.

Man kan köpa livstids kartuppdatering för typ 1000 kr tror ja det kostar, livstid för den GPSenheten, inte ditt liv. Något ja nog kommer o vänta lite med, man får ju en senaste kartan garanti när man köper GPSen, som man kan tanka inom någon månad efter man startat GPSen första ggn.

Garmins MC-gpser e byggda för mc o är inte några bilGPSer i vattentäta skal, de är mindre känsliga för vibrationer osv. Detta enligt Garmin, och då de lämnar två tre års garanti så borde det funka bra.

Mjukvara för o göra egna rutter ska va ganska bra. Sedan att Garmin e mest populär gör att det finns många rutter som andra gjort som man kan ta del av.

Det e min bild av det hela.

Jag har frågat efter nya modeller, men det verkar inte vara något som är aktuellt för att släppas i år iaf. De påstås jobba med att uppdatera uppgradera mjukvara o kartor istället.

Garmin 220 e lite billigare men har färre lull-lull funktioner/möjligheter, mindre skärm o färre tillbehör som kommer med. Längre batteritid, smidigare i fickan är ju positivt å andra sidan, vet inte om man kommer ha användning för någon batteridrift, kan va bra o hitta tillbaks till hojjen kanske =)

Ja tror att det e gött o ha så stor skärm som möjligt. O köper man kvalitet så gråter man bara en gång.
 

Str3 R

Guest
Jag har en Garmin 550, tål bensin, sol och annat som kommer på den. Skärmen bleknar inte av solljuset heller utan allt syns i den ändå. Det finns livstids uppdateringar av kartor för ca 1300 kr att köpa, de gäller så länge gps:en finns. Man får meddelande när ny karta finns att ladda ner. Plus att man kan hantera den med handskarna kvar på händerna (den har stora ikoner), går också att synka med din mobil så har du bara öronplopparna i öronen, micken under halskragen mot struphuvudet så kan du svara i tel i farten.

Just att den tål bensin och vatten etc och att man slipper dra av handskarna för att göra nåt är super. :)
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
har undrat själv. Alla mc-gps verkar vara dyra, samt vara dåliga på ett eller annat sätt. Då jag har en Samsung Galaxy S med GPS inbyggt, hyffsad skärm och BT, så kan jag använda Navigon mjukvara i den, och då har jag en ganska bra GPS som inte kostar nåt extra.
Kolla på Amazon.com efter Garmin Zumo 660 (den dyraste) och TomTom Rider Pro (näst dyraste). Kolla främst kommentarerna från köpare, vad tillverkarna säger är ointressant.

Det finns också en fransk variant : http://www.pixmania.se/se/se/6879598/art/mappy/gps-mini-330-moto.html
som är billig om inget annat.

Som sagt, jag ska prova min första europaresa med mobilen som GPS och papperskarta i backup

Du har säkert tänkt på det men det blir stora datamängder. Mest så att du inte får en jätteräkning på dataroaming på mobilräkningen.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Mjukvara för o göra egna rutter ska va ganska bra. Sedan att Garmin e mest populär gör att det finns många rutter som andra gjort som man kan ta del av.
Kartprogrammet MapSource var huvudanledningen till varför jag gick på linjen Garmin.
Den jobbar iofs med ett eget format för rutter men hanterar standard GPX också.
Så man behöver inte begränsa sig till enbart "Garmin-rutter".
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Något annat man bör tänka på?
1) Var ska man ha den placerad på hojen?
Det ska ju vara möjligt att både se GPSen och den ska inte skymma annat.
2) Hur ska man sätta fast den på hojen?
När man hittat platsen för GPSn, hur ska den sättas fast.
Jag tog och testade med bil GPS i vackert väder. Avsedd fästa med sugpropp under vindrutan. Proppen fäste inte på den böjda "rutan" på Suzukin. Sätta den på hastighetsmätaren och skymma de flesta instrumentlamporna var inte aktuellt. Så jag la den under plastlocket på tankväskan. Omöjligt se nått pga av reflektioner i plasten. Så det var att köra in på bensinstation. Ta fram den. Kolla instruktioner för de närmsta km. Köra på, stanna vid vägkanten. Plocka fram GPSn och kolla på nytt. Och det enda jag behövde den till var att hitta en gata i Sollentuna (förort till Stockholm). Hitta till Sollentuna behövde jag ingen GPS för.

Läser för Mappy GPS att den har
Stöd motorcykel
Hoppas stödet passar din VFR.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hoppas stödet passar din VFR.

Vadå?

Ok men zūmo® 660 verkar ju vara det bästa pengar kan köpa, skulle dock vilja se ett test mot TomTom Rider Pro men lyckades inte hitta något vettigt, tips eller egna erfarenheter?

Gällance zūmo står det bl.a. följande i specen:

Vattentät: ja (IPX7)

Högkänslig mottagare: ja

IPX7.. är det bra och vad innebär den standarden? Om jag kör i 100km/h i vrålregn med bamsedroppar (då regnar det ordentligt och lite till) i två timmar, håller den för det eller..?

Högkänslig mottagare betyder vadå? Menar dom att den kan mäta höjd eller har hög känslighet för.. ja för vadå? Vad är motsatsen beskrivet i ord?

Ni gps-gurus brukar ni ha den monterad direkt på hojen eller i någon väska, exempelvis en sån här:

http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=395988

Om väska används hur fungerar det med touchskärmen? Inte alls, hjälpligt eller utan problem?

660 verkar ha funnits ett tag, exempelvis enligt detta samlade betyg från 2009:

http://www.testfreaks.se/gps-mottagare/garmin-zumo-660/

Det betyget känns väl inte som top of the line men visst ganska många inblandade vad det verkar som. Hur som helst är det exakt samma modell genom åren eller har den uppdaterats med bibehållet modellnamn?
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Zümo kan det regna på hur länge som helst :tummenupp

Det är bara att montera det medföljande GPS-fästet, koppla in den till tändningen och dra iväg "naket".

Jag tänkte köpa en TomTom själv först men det blev en Zümo 550 då TomTom inte hade ngt ruttprogram till PC:n (vet inte hur det är idag).
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tänk på at TomTom tydligen samlar data för sina GPSer och denna databas "hamnade" tydligen i händerna på Polisen i England och Belgien som gjorde omfattande fartkontroller där det verkade "bäst". Rätt många blev rätt sura och TomToms VD gick ut med en ursäkt.

Har en Garmin Zumo 550 själv, lite dyrare men alla fästen följer med. Har haft den i ett antal år och är mycket nöjd. Ställer man den på att undvika allt utom grusvägar så gör den det :rolleyes:

MapSource som följer med funkar kanon, dock tycker jag den förra versionen var bättre än den nya.
 
Last edited:

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Kör Zumo 550, anledningen var MapSource, för att kunna planera rutter på PC och föra över på GPSen, viktigt för att kunna hitta rätt "små mc-vägar". I mina ögon är det bara MC-gps som gäller med vattentäthet, riktiga fästen, etc. (tidigare provat med mobil-gps, lurar i öronen bla, bla:huvet) Zumon är som tidigare nämnts bra för MC med stora knappar etc. Kanske inte den bästa/nyaste bil-GPSen, visar tex inte stäcka till mål utan en "beräknad tid till mål", inga dynamiska trafikinformationer:rolleyes: Å andra sidan kör man ju förbi med MC:tuttar

Kör även Blåtand-headset Scala Rider G4. Klockren :tummenupp, synkar in telefonboken från min iphone till GPSen, enkel att svara, bra ljudkvalitet, fartstyrd ljudvolym etc etc, Folk jag pratar i telefon med fattar inte att jag sitter och kör MC, dock måste jag säga att det kan vara svårt att höra samtal över 130-140 km/h.

Har dessutom dubbla G4-enheter, funkar kanon när man tar med frugan, dvs blåtand från enhet till enhet, räckvidd upp till 1 Km, röstaktiverad uppkoppling. :banana

Tror jag gav ca 4000 på ebay för fabriksrenoverad Zumo, nya kartor på PirateBay. Scala Rider dubbelset, typ 4500. Bara plocka fram lädret och börja slanta.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Har fått för mig att de flesta använder Garmins Zumo-modeller på mc, en fördel att det finns fler som lägger upp rutter på nätet som man kan ta del av. Finns fler att få tips av och så vidare.
Mapsource-programemt som följer med är bra om man vill lägga upp rutter hemma i datorn.
Topp-modeleln är fn. 660, sedan den äldre 550 och sedan 220-modellen.

Sedan finns Nüvi 550 som i princip är en Zumo 220 men saknar bluetooth och mapsource-programmet samt har icke mc-specifik programvara, kan dock laddas med sjökort om man vill ha den på sjön.
Zumo 220 och Nüvi550 laddas via usb-kontakt medans Zumo 550 och 660 har laddkontakter i hållaren, bara att snäppa fast.
Samtliga nämnda är vattentäta, inga problem att köra i hårt regn.

Polaren fick problem med sin Zumo550 vid senaste uppgraderingen av kartor, minnet räckte inte till så han fick stoppa i extra minneskort samt välja bort några kart-delar, den kanske börjar bli lite till åren?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Topp-modeleln är fn. 660, sedan den äldre 550 och sedan 220-modellen.

Tack! Blir lite förvirrande när massa andra modeller kommer på tal eftersom jag inte kan historian.. alls :tummenupp

Ok men när lanserades 550 som om jag förstår rätt var den föregående toppmodellen och när kom 660? Tanken var att då att man kanske kan få en hum om hur länge de håller en modell innan något bättre kommer. Frågan kvarstår dock om 660 har varit same same sedan den kom eller om den uppdaterats genom åren med bibehållet modellnamn och isåfall vad som kommit till eller förbättrats? Inte så petigt men känns alltid bra att veta, är det en bra enhet så kommer jag säkert vara nöjd med den under några år och jag behöver inte alltid ha senaste nytt men när jag köper vill jag gärna att det ska vara det bästa som går att få tag på.

Att den klarar regn bra låter lovande men säg nu att det är fiffigt med en väska för att exempelvis skona den vid lite tuffare förhållanden och utrymme att lägga ifrån sig lite bra att ha som mobil och plånbok, fungerar det alls med touchskärm o en plastfilm ala gps-väska mellan som i länken ovan?
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Släpp tanken på skyddsväska till en Zümo. Den är konstruerad för utomhushantering och en väska är totalt onödig.

Det är som att ha en badboll i en plastkasse när du leker med den i vattnet för att den inte ska bli blöt ;)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Tänk på att GPSen inte alltid visar rätt vilket vi fick erfara på våran europa semester vi nyss va på... GPSen va en zumo 550 och den visade in oss på cykelvägar och gångvägar som va 1meter breda... borde inte kunna hända tycker man... jag hade även med mig en bil gps som funkade hyffsat eftersom vi hade torrt väder men även den visade oss fel nästan mer gånger än den visade rätt... givetvis hade vi kommit rätt tillslut även med gpsens väg men vi ville ju åka småvägar. Aja bara lite input på vad jag tycker om gpser "den va inställd på att undvika motorvägar"
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top