Skottsäkraste GPS´n för mc?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
en zumo 550 och den visade in oss på cykelvägar och gångvägar som va 1meter breda...
Hände mig med innan jag började med "Undvig grusvägar".
Sedan kanske du råkat använda fordonstypen "Utryckning", då visas ju allt oavsett om man får köra där eller ej.

Jag skulle nog gissa på lite SBS i detta fall ;)

Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Nej alla sånna inställningar trippelkollades... Är det bara Garmin och Tomtom som har vettiga mc gpser? Och är det någon som testat både den dyra garmin och den billiga som märkt någon skillnad?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
En annan dum fråga. Körde du med senast uppdaterade kartor och firmware?

Last edited:

EQ

back in the sadle again
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R -12
Verkar ju vara småstrul med både Garmin och Tomtom!

Har ingen testat "MAPPY GPS mini 330 Moto"?

Kostar bara 1677kr och med tanke på strulet med Garmin och Tomtom så...

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Bil GPSen uppdaterades precis innan resan medans 550in hade nått år gammla kartor som dock funkade bättre.. Fästet till bilgpsen flög av hojen i italien så ev tänkte jag handla en ny allväderskyddad gps som funkar både till bil o mc så ska följa tråden !

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Tänk på att GPSen inte alltid visar rätt vilket vi fick erfara på våran europa semester vi nyss va på... GPSen va en zumo 550 och den visade in oss på cykelvägar och gångvägar som va 1meter breda... borde inte kunna hända tycker man... jag hade även med mig en bil gps som funkade hyffsat eftersom vi hade torrt väder men även den visade oss fel nästan mer gånger än den visade rätt... givetvis hade vi kommit rätt tillslut även med gpsens väg men vi ville ju åka småvägar. Aja bara lite input på vad jag tycker om gpser "den va inställd på att undvika motorvägar"

detta hände även os när vi körde till assen före året, vi ställde oxå den på undvik motorväg. vi har sett delar av Holland som inte ens holländarna har sett :D typ traktorspår rakt över en åker :rolleyes::D
vi kom rätt till slut, men den tog den absolut kortaste vägen, o den sket högaktningsfullt i om det var landsväg eller traktorspår :mad:
men det hade vi mycket skoj med :D fast det tog en jävla tid att komma fram

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
vi har sett delar av Holland som inte ens holländarna har sett :D typ traktorspår rakt över en åker :rolleyes::D

Kanske är lite rökigt där nere så kartuppgifterna de fått in är därefter ;)

Hur är det med GPS-chip i de där, står ju inte i specifikationen vad de har i 660´n..? Är det SiRFstarIII som är det hetaste, senaste, bästa, värsta fortfarande och har 660´n det?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Testade 660 idag i affärn.. även med handskar :tummenupp

Nåja jag tyckte den verkade bitvis slö, visst nu glor man väl mest på den men när jag provocera menyerna lite så gick det ganska slött mellanåt. Skulle jag exempelvis byta ikon (bil, mc, fötter etc) så tilta den om jag hoppa fram och tillbaka och knappreaktionen var mer än en gång inte direkt eller inte alls. Att planera en rutt med en adress tog lite mer tid än förväntat att ladda, om det faktum att jag stod i ett stort plåtskjul (MM) påverkade vet jag dock inte. 550 satt bredvid och verkade piggare faktiskt, visst mindre och inte lika många funktioner men som alltid med hajj täck utrustning som detta.. hur mycket använder man?

Sen tog jag på mig en handske och jämförde mellan 550 och 660, nu tyckte jag dock det var likvärdigt och faktiskt så tyckte jag att 660´ns skärm fungera bättre då.

Summa sumarum.. finns det inget bättre på marknaden? :)

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Hur snabbt ska det gå att lägga in en adress?
Huvuddelen av användningen är ju att följa navigering, och så länge inget är segt där så är det ok.

Navigon på min iPhone 3GS är oerhört mycket segare än min Zūmo 550 på inmatning.

Det handlar alltid om prestanda vs. batteritid. Nu kör man iofs sin Garmin i hållare kopplat till extern strömkälla. Men det vore oerhört tråkigt om det inbyggda batteriet bara räckte 20 minuter. Så någonstans måste en avvägning göras från tillverkaren.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag kör med min gamle Garmin Quest och lägger rutter med MapSource.
Funkar kalas och ingen pekskärm. Tyvärr verkar de inte så lätta att få tag på längre, men den jag har har funkat i många år på hojen, så hittar man en begagnad till vettigt pris finns alltid hållare att få tag på. Jag har svårt att komma på något mer "skottsäkert" blocketannons

Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Det går utmärkt att göra itenary-filer till tomtom från tex google maps.

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Använder i dagsläget

Garmin 220 Bil/MC

Garmin 550 MC

Garmin 660 MC

Garmin Dakota Snöskoter

Garmin 1675S Bil ibland

Kartupdate Lifetime

Tillägg Friluftkartan PRO V2 och V1 på 550 och Dakotan

Enda problemet hittils är 660 som inte riktigt processar i samma hastighet som 550 men det kommer.

Har testat 550, 660 i badkaret funkar vettigt(testa inte hemma som man brukar säga, fungerar i ösregn klockrent).

Blir test av denna inom kort.

http://www.wunderlich.de/shopart/86...em-Protection-Garmin-660-Becker-Crocodile.htm

Last edited:

Majs

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
Triumph Street Triple -09
Jag köpte en vanlig bil-gps eftersom man får en bra för en tredjedel av priset jämfört med en Zumo 660 eller vad den nu hette :tungan
Har kört med sugproppsfästet på tanken, funkar kanon. Den tål ju dock inte vatten, men på regniga dagar kör man ju oftast inte :)
Jag hade den i det översta genomskinliga facket på min tankväska när jag åkte runt i Norge förra sommarn. En Garmin Nüvi 765 har jag

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Enda problemet hittils är 660 som inte riktigt processar i samma hastighet som 550 men det kommer.

Trevlig info :tummenupp

Kan du specificera dig lite ang just detta, är det ungefär det jag hängde upp mig på (om jag beskrev det tydligt nog) och är det någon "magisk" uppdatering på G.. eller?

Den tål ju dock inte vatten, men på regniga dagar kör man ju oftast inte :)

Fast jag gör ju det, tycker om att köra hoj oavsett väder ;) Nåja så mycket snöröjning har det iofs inte blivit.. ännu.

http://www.youtube.com/watch?v=Uy_1FD6X5N0

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Går i tankarna att införskaffa mig en hoj GPS inför sommarens tur i europa.
Är det fortfarande Garmins 660 som gäller, eller har det kommit några nyare alternativ?
Den kostar som bekant fläsk (läs 7 lakan med fäst på Touratech).

Tacksam för tips!

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Finns det ruttritningsprogram till TomTom numera?
Surt att lägga en rutt på en GPS-display.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...