Skottsäkraste GPS´n för mc?

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Märkligt att prissättningen fortfarande är vad den är för GPSer anpassade för MC-åkning.
Prisbilden för teknikprylar tenderar ju att falla med åren, men uppenbarligen inte för dessa.. :3freak
Touratech har ju ett paket med 660in för 7 lakan, känns som jävligt mkt pengar för en produkt som nu har bra många år på nacken.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Inte märkligt alls.
Hur många MC-GPS:er säljs per år?
Då volymen inte är så stor som för andra tekniska mojänger blir priset oxå högre.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Utbudet på marknaden verkar minst sagt vara skralt. Finns det inga alternativ till Garmin/Tom Tom?
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Finns en china-gps som det skrivits en del om runt på olika forum, bland annat advrider..

Programvaran som medföljer ska väl inte vara nån höjdare, men ska vara lätt att slänga in igo primo och med lite pill ska även garmin xt fungera..

Googla efter "peaklife GPS", har själv funderat på att beställa en sån..

Finns på bland annat aliexpress..
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag kör med en gammal Garmin Oregon 3000, den tål mycket. Snö, regn, värme, kyla mm. Man kan även tappa den i farten ibland. (Om man glömt att fästa den ordentligt)

Fördelen med garminen är att det finns mycket kartor till den.
 

Tailgunner

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
TDM 850 -99
Varför en dedikerad gps?

Det finns ett flertal IP-klassade telefoner för android och nästan alla stora gps märken har appar.
Xperia Z(finns även som 7" padda om man har dålig syn). De kan ladda hem kartor via abonnemang,wifi eller sladd. De har bluetooth stöd. De kan även streama musik, med en odbc2 dongel kan du få en massa onödig data om din mc och titta på. Du kan köra väderappar - det går att anpassa det mesta.

De faller i pris allteftersom det kommer nya modellet, toppskiktet nu är Xperia Z, galaxy s4 active
dessa två kan släppas ned i vatten utan problem

Jag har testat Xperia Z, Oppo find5 (ej vattentät) har kört garmins mjukvara och googlemaps, de låser lika snabbt som GPS (oppo har även glonass)

det finns ett antal modeller till i varierande prisklasser 2000-6000kkr
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Har testat både Garmin och olika programvaror på Android telefon och hittils är 660 överlägsen.
Användargränssnitt och kartuppdateringar gör verkligen skillnad.

Jag körde en Nüvi (1000:- gps) med vattentät hållare och bytte till 660.. Det ÄR skillnad alltså. Enda ganska massiva nackdelen är priset, men i gengäld håller den några år iallafall. Stort plus att den funkar i bilen, även om jag i Sverige också kör WAZE på min androidtelefon samt på iPad.

För enklare navigering om du bara kör någon gång med navigeringskrav (typ en resa per sommar) så är helt klart en billighetsnavigator med vattentätt 4.3" case från ebay ett bra alternativ.

Min setup innan 660:n åkte på platsen för vattentäta hållaren (den övre.. Den undre är vattentätt case till telefonen)
gps.jpg
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Märkligt att prissättningen fortfarande är vad den är för GPSer anpassade för MC-åkning.
Prisbilden för teknikprylar tenderar ju att falla med åren, men uppenbarligen inte för dessa.. :3freak
Touratech har ju ett paket med 660in för 7 lakan, känns som jävligt mkt pengar för en produkt som nu har bra många år på nacken.

Kan bero på att det inte skett några tekniska genombrott när det gäller fuktskydd.
Det är ganska enkelt göra nått vattentätt, det är mycket svårt till omöjligt att få nått fukttätt när man håller sig till vanlig plast (väljer bort metall och glas). Så det räcker inte med skalskydd utan elektroniken kan behövas och täckas med ett isolerande skikt.
Jag har testat fläktar Diameter 8" (200mm) av den storlek/typ som används i kyldiskarna hos MAXI och Willys. Körs med 230 VAC men motorn är "likströmsmotor" med permanentmagnet.
Satte upp 4 st fläktar på en ställning utomhus med ett kopparrör med en massa små hål över kopplat med slang till en vattenkran och så på med vatten. Ett stilla vårregn över fläktarna.
Amerikanska fläktar från XY. Första fläkten dog efter 3 veckor. När jag öppnade den var elektronikutrymmet fyllt till hälften med vatten. Men det gummiartade skyddet över kretskortet hade hållit emot. Efter jag borrat ett hål på undersidan där kondens kunde rinna ut körde vi dom i månader utan problem.
Sedan fick en provsats fläktar från Italien, fabrikat QW. Satte upp 4 fläktar på förmiddagen i "duschställningen" och gick ut för att kolla läget på eftermiddagen. Då kanske 6 timmar senare hade den första fläkten lagt av.
Jämför man så hade
USA fabrikat XY 4 x 24 x 7 x 3=2016 drifttimmar innan först haveriet.
Italien fabrikat QW 4 x 6=24 drifttimmar innan första haveriet.

När jag öppnade elektronik/motordelen på de italienska fläktarna så fanns det inget som helst skydd av elektroniken på kretskortet.
Men de italienska fläktarna var billiga kostade oss väl ca 25% av de amerikanska fläktarna.

Innan man börjat räkna på våra garantikostnader......
för att åka och byta fläktar.
För ett år senare på våren fick vi en leverans av 50 "färdigutvecklade" motorer från Italien för ett skarpt test i kyldiskar.
Nu skulle alla problemen vara lösta. Alla hamnade i kyldiskarna i en livsmedelbutik.
Efter en månad i butiken började de haverera. Innan semestern var alla 50 utbytta.
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Varför en dedikerad gps?
Det är driftsäkerheten och användbarhet man är ute efter.
Hur många mobilskal är vattentäta och stötsäkra och vibrationsfria på riktigt och går att använda med handskarna på?

Provade t.ex. ett billigt skal från Kjell o Co som tog in vatten vid första tecken till regn.
(Hade ingen tfn i.)
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Det där är precis samma hos jag tipsade om tidigare, fast den är gul istället för orange..

Den kör wince 5.0, och du kan slänga in t.ex. iGo-programvara och valfri tillhörande karta..
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag träffade på en amerikansk snubbe i somras som helt sonika hade köpt en billig bil-gps från Garmin och den la han i kartfacket på tankväskan. Då vart den i stort vattentät samtidigt. Och sen fick han open source-kartor av mig på micro SD-kort för dom delar av (öst) Europa som inte fanns i GPS:en. BILLIGT och faktiskt fungerande alternativ. Och Open Source-kartorna är gratis. Det följde med 12-volts laddare till GPS:en och han hade 12 voltsuttag på styret så det var bara att tuta och köra. Och det går lika bra att kolla GPS:en från kartficken på tankväskan som i en hållare. Nästan i alla fall.

Själv kör jag med en 660 och den har hängt med länge nu. Funkar kanon. Fast för att vara helt ärlig så hade jag kanske inte köpt en 660 just nu. Den har funnits LÄNGE och dom måste rimligtvis komma med en efterföljare vilken dag som helst. Skulle inte förvåna mig om Garmin kommer med något nytt till våren. Det är mer än dags. Och det pris som 660:an kostar ny nu trots att den har så pass många år på nacken gör nog att jag personligen inte skulle köpa en ny i dagsläget.....
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Nya GPS:en från Garmin ser intressant ut.

Garmin zūmo 390LM G

zūmo 390LM is the first in the motorcycle series from Garmin to be compatible with the NEW integrated Tire Pressure Monitor Sensor3 (TPMS). Add a sensor for each tire and easily monitor the pressure using the zūmo display. The system works with up to 4 tires in any configuration. One TPMS sensor is required for each tire. Also, the Service History Log lets cruising enthusiasts record the date, mileage and type of maintenance performed on their motorcycles. Tire mileage, tire changes, tire pressure, chain cleanings, oil changes, new spark plugs – almost anything you can think of, zūmo will keep a record of it.
 

Easy_Mike

Återfallsknutte
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
-00, Suzuki GSX750
Sitter o kollar på den oxå..
660 känns lite gammal och Tomtom Rider v5 hittar man ju ingen test på knappt.
ska släppas 4:e kvartalet.. kan man hålla sig tro? :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har en zumo 390, den funkar bra förutom att jag varit lite för lat för att koppla in laddare och sånt på hojen än så den drar i sig batteriet rätt fort. Skärmen syns lite dåligt i fullt dagsljus om man inte har full ljusstyrka (vilket jag inte har av tidigare nämnda lata anledning).
Sedan kan man inte säga åt den att inte dra rutter på riksvägar i själva GPS-enheten, bara i ruttmjukvaran för dator, ett jävligt irriterande val av garmin, jag vill hitta de små skitvägarna, inte tuffa fram på raka, tråkiga riksvägar där hastigheten måste upp som fan för att det ska bli skoj. :gnissla
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag köpte förra året en rejäl TomTom XL för 990 kr till europaresan med bil, funkade skitbra.

Köpte i våras Biltemas gps-hållare för hoj och kör med min TomTom i den.
Funkar kanon som budgetalternativ. Hållaren har ett regnskydd man kan spänna på men d har jag inte provat (stoppar gps:en i fickan om d regnar).
Strömförsörjning fixar en cigg-kontakthona från batteriet.

Prövade även att ha gps:en i kartfacket på tankväskan... men biltemahållaren funkar mycket bättre.
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top