Märkligt att prissättningen fortfarande är vad den är för GPSer anpassade för MC-åkning.
Prisbilden för teknikprylar tenderar ju att falla med åren, men uppenbarligen inte för dessa..
![Freak :3freak :3freak](/img/smilies/freak3.gif)
Touratech har ju ett paket med 660in för 7 lakan, känns som jävligt mkt pengar för en produkt som nu har bra många år på nacken.
Kan bero på att det inte skett några tekniska genombrott när det gäller fuktskydd.
Det är ganska enkelt göra nått vattentätt, det är mycket svårt till omöjligt att få nått fukttätt när man håller sig till vanlig plast (väljer bort metall och glas). Så det räcker inte med skalskydd utan elektroniken kan behövas och täckas med ett isolerande skikt.
Jag har testat fläktar Diameter 8" (200mm) av den storlek/typ som används i kyldiskarna hos MAXI och Willys. Körs med 230 VAC men motorn är "likströmsmotor" med permanentmagnet.
Satte upp 4 st fläktar på en ställning utomhus med ett kopparrör med en massa små hål över kopplat med slang till en vattenkran och så på med vatten. Ett stilla vårregn över fläktarna.
Amerikanska fläktar från XY. Första fläkten dog efter 3 veckor. När jag öppnade den var elektronikutrymmet fyllt till hälften med vatten. Men det gummiartade skyddet över kretskortet hade hållit emot. Efter jag borrat ett hål på undersidan där kondens kunde rinna ut körde vi dom i månader utan problem.
Sedan fick en provsats fläktar från Italien, fabrikat QW. Satte upp 4 fläktar på förmiddagen i "duschställningen" och gick ut för att kolla läget på eftermiddagen. Då kanske 6 timmar senare hade den första fläkten lagt av.
Jämför man så hade
USA fabrikat XY 4 x 24 x 7 x 3=2016 drifttimmar innan först haveriet.
Italien fabrikat QW 4 x 6=24 drifttimmar innan första haveriet.
När jag öppnade elektronik/motordelen på de italienska fläktarna så fanns det inget som helst skydd av elektroniken på kretskortet.
Men de italienska fläktarna var billiga kostade oss väl ca 25% av de amerikanska fläktarna.
Innan man börjat räkna på våra garantikostnader......
för att åka och byta fläktar.
För ett år senare på våren fick vi en leverans av 50 "färdigutvecklade" motorer från Italien för ett skarpt test i kyldiskar.
Nu skulle alla problemen vara lösta. Alla hamnade i kyldiskarna i en livsmedelbutik.
Efter en månad i butiken började de haverera. Innan semestern var alla 50 utbytta.