Skottsäkraste GPS´n för mc?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nya GPS:en från Garmin ser intressant ut.

Garmin zūmo 390LM G

Om man läser artikeln så känns det som att Garmin tagit efter/kommit ikapp TomTom nu. Om man bortser från lull-lull som servicelogg och däcktryck så har zūmo 390LM i princip samma funktioner som den senaste TomTom Ridern. Curvy Roads - check! Bluetooth - check! Lane assist - check! Hoppa över brytpunkter - check! Livstids kartuppdateringar - check!

Som vanligt ligger dock Garmin i överkant prismässigt. Rekommenderat utpris US$699,99 är bra mycket högre än vad TomTom Rider ligger på. Förvisso får man med ett bilfäste till den, men...

Jag köpte en TomTom Rider av senaste versionen i början av sommaren, den är jag väldigt nöjd med och jag har inte ångrat att jag valde den. Funktionen för att planera kurviga vägar är riktigt rolig. Ridern rekommenderas.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
För mig är en gps oanvändbar på mc , om den inte kan stänga av "automatisk ruttomräkning". Grejen är väl ändå att sitta hemma på vintern , fnula , googla o knåpa ihop rutter till sommarens äventyr , lägga in dom i gps'en o sen åka ? Skulle du ta fel avfart nånstans , så vill man ju inte ha rutten förstörd ? Nä....för min del är det riktig mc-gps som gäller o zumo 550'n får hänga med ett tag till. Efter många år är den fortfarande en av få bra.....
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
För mig är en gps oanvändbar på mc , om den inte kan stänga av "automatisk ruttomräkning". Grejen är väl ändå att sitta hemma på vintern , fnula , googla o knåpa ihop rutter till sommarens äventyr , lägga in dom i gps'en o sen åka ? Skulle du ta fel avfart nånstans , så vill man ju inte ha rutten förstörd ? Nä....för min del är det riktig mc-gps som gäller o zumo 550'n får hänga med ett tag till. Efter många år är den fortfarande en av få bra.....

Fast det där förstår jag inte riktigt... Varför skulle automatisk ruttomräkning vara så hemskt? :va

Om jag gör egna rutter som jag vill köra så lägger jag in brytpunkter strategiskt vid korsningar. Om jag svänger fel (eller lockas att prova en väg som jag passerar) leds jag automatiskt till nästa brytpunkt, endera via den väg jag tänkt (vilket ju kräver en helomvändning) eller en annan väg. Men rutten blir ju inte förstörd för det.

Om jag inte gör en rutt utan bara knappar in måldestinationen så kan jag köra hur jag vill. Jag kan följa GPS:ens instruktioner eller välja att köra fel. Då räknar GPS:en om och ger mig ett nytt förslag på väg till målet. Hela tiden har jag möjlighet att spontant prova nya vägar men med vetskapen om att det finns en föreslagen väg till målet redo.

Om automatisk ruttberäkning är avstängd tvingas man väl alltid att göra en helomvändning för att återvända till den korsning man svängde "fel" i? Det kan man göra med automatisk ruttberäkning påslagen också, men man har också möjligheten att bara fortsätta på den nya vägen mot nästa brytpunkt.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
När jag gör rutter så gör jag dagsrutter. 40-50 mil beroende på var jag är o kör. Har man då automatisk ruttomräkning o missar en avfart med några meter , kartan inte är helt up-to-date eller du får passera ett vägbygge...vad som , som gör att du avviker från din rutt.....så räknar ju gps'en om vägen från där du är till slutpunkten på rutten ? Gör jag en rutt , så vill jag ju följa den ? Kanske dragit sträckningen över just DE alppassen eller förbi de saker jag vill se.... Inte åka en väg som gps'en föreslår. Isåfall kan jag ju ta vilken gps som helst o hela grejen med att göra rutter försvinner ?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har för mig att min Rider räknar om från där du är till nästa brytpunkt, inte till slutmålet. Jag får kolla det, men jag är nästan säker. För du gör väl som jag och strösslar ut brytpunkter?


Tillägg:
Jo, jag är säker. När jag planerade en lagom dagstripp ner till Brudfjällsvägen tidigare i sommar så hade jag lagt in en rutt som skulle gå längs små vägar hela sträckan. När jag väl körde den så kom jag iväg lite sent så jag tog E18 första biten. Ridern räknade om och föreslog avfarter för att ta mig till nästa brytpunkt på min inlagda rutt som jag inte redan passerat. Jag kunde manuellt tvinga Ridern att hoppa över nästa brytpunkt och räkna en rutt till den nästkommande eller den efter det och så vidare. Så den räknar inte om till slutmålet utan till nästa brytpunkt.
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag har aldrig använt Tom-Tom , men den verkar fungera annorlunda än Garmin ? Antingen bestämmer jag start o mål , sen flyttar jag rutten dit jag vill....eller bygger jag helt enkelt från början , till dit jag ska. Men några "brytpunkter" har jag aldrig hört talas om hos Garmin ? Man sätter "fejkade" waypoints för att styra rutten dit man vill , o då är det viktigt att man sätter dom i korsningar , annars annonseras varenda fejkad waypoint o det blir rätt jobbigt efter ett tag. Kallas även Poni's....Point of no interest.
Men vid en felkörning , så räknas inte rutten om till nästa poni , utan till slutmålet. Mycket möjligt att det kanske finns nån form av brytpunkter även i Garmin , men detta var sättet jag lärde mig på en gång i tiden.....
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Om man läser artikeln så känns det som att Garmin tagit efter/kommit ikapp TomTom nu. Om man bortser från lull-lull som servicelogg och däcktryck så har zūmo 390LM i princip samma funktioner som den senaste TomTom Ridern. Curvy Roads - check! Bluetooth - check! Lane assist - check! Hoppa över brytpunkter - check! Livstids kartuppdateringar - check!

Check på allt sedan Garmin Zumo 550 förutom lane assist och curvy roads :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dåligt kartunderlag för Sverige?

Mjaeh, det är en faslig massa små skitvägar med på kartorna iaf. :)
Den verkar lite sådär med vilka vägar som går att köra på däremot, har lett in mig på återvändsgränder (vägar som slutar med bom vid militärt skyddsområde) ett par gånger, och trots att jag sagt att den sak låta bli grusvägar så envisas den med att dra rutter över sådana med emellanåt vilket jag antar beror på att vägarna inte är flaggade som rätt typ i vägdatan...
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top