Skulle det funka med medborgarlön?

Skulle det fungera med medborgarlön?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Som rubriken säger. Skulle det funka med medborgarlön?

Här är en kalkyl som säger att vi kunde ha en medborgarlön på 6 678 kr/månaden om vi la ner diverse statliga myndigheter som idag fördelar pengar till icke arbetande medborgare, Sjukpenning, pension, studiemedel, a-kassa, Fas-3, föräldrapenning, barnbidrag etc avskaffas, inklusive all administration kring dessa.
http://cornucopia.cornubot.se/2012/11/medborgarlon-en-alternativ.html

http://basinkomst.nu/vad-ar-basinkomst/
http://cornucopia.cornubot.se/search?ie=UTF-8&q=medborgarlön&sa=Sök

Skulle folk vilja arbeta ändå eller skulle fler lägga sig på sofflocket? Det skulle snabbt leda till sänkta "minimilöner.

En intressant effekt är ju att det skulle bli lättare för människor att starta egna företag eftersom det finns en grundlön att leva på under uppstarten.

Många skulle nog välja att bara ägna sig åt sina intressen, måla tavlor, eller sitta på en parkbänk och dricka öl.

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250GS -22
Är det inte i princip medborgarlöner vi har idag i de grupper som får bistånd eller ersättningar av olika slag?
Enda skillnaden är väl i så fall att man avskaffar myndigheterna som kontrollerar dessa.
Eller hur menar du?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Inte vill en arbetare ha 6700kr/mån?

Inte heller en bidragstagare vill halvera sin inkomst?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är det inte i princip medborgarlöner vi har idag i de grupper som får bistånd eller ersättningar av olika slag?
Enda skillnaden är väl i så fall att man avskaffar myndigheterna som kontrollerar dessa.
Eller hur menar du?

Bistånd? Det är väl till utlandet? Men principiellt ja, socialbidrag finns ju redan i kombination med byråkrater som får lön för att fördela bidraget.

EDIT: Men en medborgarlön utgår till hela befolkningen och inte bara socialfallen.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vem skulle kunna leva på den summan? Inte ens studenterna...
Så nej, det skulle naturligtvis inte fungera. Och om det skulle funka i teorin så skulle det fortfarande inte funka i praktiken om det innebär att ALLA får denna summa.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag tryckte ja, bättre än nuvarande system.

Inte så svårt att få till det direkt....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inte vill en arbetare ha 6700kr/mån?

Inte heller en bidragstagare vill halvera sin inkomst?

Det är ju det som är poängen. Pengarna räcker för att typ överleva i en husvagn men den som vill ha högre standard tvingas fortfarande att söka ett arbete för att dryga ut sin lön.

Du har alltså svarat att du tror det funkar eftersom ingen skulle lägga sig på sofflocket med den ringa inkomsten?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Så nej, det skulle naturligtvis inte fungera. Och om det skulle funka i teorin så skulle det fortfarande inte funka i praktiken om det innebär att ALLA får denna summa.

Kanske misstolkar det, men studielån ingick väl inte?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är ju det som är poängen. Pengarna räcker för att typ överleva i en husvagn men den som vill ha högre standard tvingas fortfarande att söka ett arbete för att dryga ut sin lön.

Du har alltså svarat att du tror det funkar eftersom ingen skulle lägga sig på sofflocket med den ringa inkomsten?

Nja, jag skulle nog ta det och flytta ut till torpet for life :hihi

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Studiemedel är idag 9 024 kr/mån 9 månader per år, dvs 81216 kr/år eller 6768 kr/månaden och studenterna har ändå råd till litteratur och öl.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, jag skulle nog ta det och flytta ut till torpet for life :hihi

Skulle kanske jag också göra men jag skulle inte lägga mig på kökssoffan utan jag skulle ändå knoga på med sånt jag vill och mycket av det genererar pengar och därmed bidrar jag ju till systemet.

Och andra sidan kanske någon istället väljer att bli självförsörjande i torpen, odla sin egen potatis och grönsaker, kanske ha lite hönor osv

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Hur skulle man kunna överleva på den summan?

Det är än mindre risk att man skulle ha råd att dricka öl eller måla tavlor på en sådan inkomst så den gruppen tror jag inte skulle bli så stor. Såvida du inte menar att marken är ens säng och himlen är det tak man alltid saknat.

Det jag undrar är vad fördelen med detta skulle vara.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Studiemedel är idag 9 024 kr/mån 9 månader per år, dvs 81216 kr/år eller 6768 kr/månaden och studenterna har ändå råd till litteratur och öl.

Det förutsätts väl ändå att man arbetar de andra tre månaderna?
Mer studentkorridorer till folket menar du? Deras billiga boende är väl anledningen till att de har råd med öl och litteratur?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kan tillägga att jag själv svarat alternativ 3, Jag vet inte.

Kan argumentera åt bägge hållen i denna fråga även om jag nu snackar mera för. Det gör jag dock bara för att de flesta är emot och jag vill försöka ge lite balans åt andra andra hållet.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Som vanligt låter alla räkneexempel kanonbra.

Det är ju dock beräknat på dagens inkomstskatt. Fortsätter arbetslösheten att öka blir ju summan som kommer in mindre och därmed även summan som kan betalas ut i medborgarlön. Är det pga lathet så jämnar det ju ut sig ganska snabbt igen pga att de lata får mindre pengar, men om det sker pga att företag letar sig utomlands eller någon annan anledning så blir det ju knapert för dem som inte kan arbeta.

Det vore ju dock jäkligt intressant att se om det funkade. Undrar om det vore möjligt att inte avveckla alla myndigheter han pratar om helt men att under kanske 2 månaders tid inte använda dem och skicka pengarna till folket istället. Funkar det dåligt kan man lätt starta upp det gamla systemet igen.
Jag ska absolut hålla utkik efter nyheter från Indien och Schweiz som funderar på att prova det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur skulle man kunna överleva på den summan?

Det är än mindre risk att man skulle ha råd att dricka öl eller måla tavlor på en sådan inkomst så den gruppen tror jag inte skulle bli så stor. Såvida du inte menar att marken är ens säng och himlen är det tak man alltid saknat.

Det jag undrar är vad fördelen med detta skulle vara.

Läs länkarna!

Det räcker för att överleva men inte för att leva. Vet ju inte hur du lever men du skulle antagligen tvingas flytta och dra ner dina kostnader avsevärt. Kanske bo i kollektiv, vad vet jag? Men det går om man vill.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka