Skulle det funka med medborgarlön?

Skulle det fungera med medborgarlön?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo i teorin skulle väl det funka, men jag kan tänka mig att det blir en del problem i praktiken... Låt säga att många väljer att arbeta betydligt mindre och att skatteintäkterna därmed sjunker betydligt (här tror jag människor numera inte tänker på hur de skall ta sitt gemensamma ansvar för samhället utan mer på hur de kan gynna sig själv som individer). Om man då tvingas sänka medborgarlönen så den inte längre går att leva på, hur skall man då göra med de som inte har något val att arbeta (sjuka, ofrivilligt arbetslösa osv)?.

Bra poäng!
Ja, säg att fler väljer att inte arbeta eller bara arbeta halvtid osv kanske medborgarlönen sjunker till 4 kkr/mån och då tvingas man nog kollektivbo 5 personer i en husvagn. Ingen drömtillvaro direkt.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Precis! Du har fattat hur dom menar att det är tänkt att funka!

Så frågan är därifrån främst hur medborgarna kommer agera i ett sånt system? Kommer ungefär lika många välja att arbeta? Eller kommer fler börja ägna sig åt personlig utveckling? Odla och röka krukväxter? Eller kommer rent av fler nya företag poppa upp när grundtryggheten helt plötsligt är säkrad?

Jag HOPPAS att antalet människor som sitter på en bra affärsidé men som är osäkra på om man vågar ge sig på det pga ekonomin väger upp antalet människor som slutar jobba för att ligga på sofflocket för 6700 kr. Iaf i sverige.

Jag tror nog det finns många som skulle kunna tänka sig att gå ner till halvtid på sitt nuvarande jobb för att prova sin egen idé om de får det extra tillskottet som medborgarlönen skulle innebära. Och skulle de gå ner till halvtid kan någon annan helt plötsligt få ett halvtidsjobb ovanpå SIN medborgarlön och helt plötsligt kanske hamna på en total inkomst som liknar dagens lärarlön typ.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Intressant matte. Aningen skeptisk till om siffrorna verkligen stämmer, men om vi leker med tanken..

Problemet på kort sikt är nog ringa. Man skulle få en "bas", och all lön över det skulle sen ge överflöd. Även om man bara tjänade 10 ksek/mån så skulle man ju helt plötsligt ha en lön som faktiskt gav en möjligheter att göra NÅT kul iaf, en drivkraft många på botten saknar idag.

Provlemet på lång sikt däremot är att det ganska snabbt skulle driva på inflationen vilket skulle göra de extra tusenlapparna värdelösa. Det enda sättet att överleva långsiktigt är att faktiskt producera mer än man konsumerar, och dessutom producera mer än grannen. Där känner jag mig bitter nog att hävda att svensken skulle bli lat av upplägget och snabbt köra Sverige i botten.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Bra poäng!
Ja, säg att fler väljer att inte arbeta eller bara arbeta halvtid osv kanske medborgarlönen sjunker till 4 kkr/mån och då tvingas man nog kollektivbo 5 personer i en husvagn. Ingen drömtillvaro direkt.

Då kommer man dock samtidigt åt de som bara latar sig. De kommer förmodligen fatta vinken att äntligen klippa sig och skaffa sig ett jobb. Nu finns det ju gott om sådana eftersom många har sagt upp sig eller gått ner till halvtid.

Vips så ökar medborgarlönen igen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kan någon moderator ta bort alternativ 4 ur pollen? Jag tyckte det såg kul ut när jag skrev pollen men statistiken blir konstig ut även om jag gissar att man kan räkna de rösterna som alternativ 2.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Intressant matte. Aningen skeptisk till om siffrorna verkligen stämmer, men om vi leker med tanken..

Problemet på kort sikt är nog ringa. Man skulle få en "bas", och all lön över det skulle sen ge överflöd. Även om man bara tjänade 10 ksek/mån så skulle man ju helt plötsligt ha en lön som faktiskt gav en möjligheter att göra NÅT kul iaf, en drivkraft många på botten saknar idag.

Provlemet på lång sikt däremot är att det ganska snabbt skulle driva på inflationen vilket skulle göra de extra tusenlapparna värdelösa. Det enda sättet att överleva långsiktigt är att faktiskt producera mer än man konsumerar, och dessutom producera mer än grannen. Där känner jag mig bitter nog att hävda att svensken skulle bli lat av upplägget och snabbt köra Sverige i botten.

Fast tror du inte latheten ligger i generna?

Jag är ganska övertygad om att de människorna som är så lata redan har möjlighet att leva på systemet, samtidigt som en hel del människor går på tomgång i desperata försök att spara in till charterresan.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har missat hur medborgarlönen fungerar. Poängen med en medborgarlön är att den utgår till hela befolkningen och du får lönen vare sig du arbetar eller ligger på sofflocket. Och ingen byråkratlön åtgår till att avgöra vare sig behov eller rätt till "bidraget".

Ja, då har jag onekligen missat något. :D

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Dom som vill ha medborgarlön brukar vara väldigt vänster.

Fast är det vänster att lära folk att ta hand om sig, sina barn och sin framtid?

Sen skulle det ge folk lite andrum att se sig om hur saker och ting faktiskt fungerar i samhället, vilket inte direkt är någon politisk inriktnings högsta önskan.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tror inte att det hade fungerat att ge folk en medborgarlön. Det blir ju som ett bidrag och frågan är vad folk använder bidraget till. När man slopade fastighetsskatten som den såg ut innan 2006 drev man på priserna ytterligare. Om man då ger folk 7000 mer i fickan utan motprestation. Den delen av befolkningen som då redan har det bra ställt. Medelklassen och uppåt, vad hade de gjort? Antagligen hade de lagt utrymmet på att köpa en bostad och tänker flera samma sak då driver man iväg priserna ytterligare eftersom fler har samma utrymmen. Andra lägger kanske pengarna på sparande i aktier och fonder och det hade antagligen också påverkat prisbilden uppåt. Om man slopade ränteavdragen vad hade hänt då med priserna på bostäder och dylikt? Politiker ska hålla på med stimulanser, men att ge folk en medborgarlön. Glöm det! Då är det bättre att ha en byråkrati som slukar pengar. Åtminstone gör de något för sin lön även om det är svårt att tro det.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
De nedlagda myndigheterna = ökad arbetslöshet
medborgarlön = ökad disponibel inkomst
ökad disponibel inkomst för arbetslösa = ökad alkoholism

kort sagt - medborgarlönen skulle rulla i ett slutet system via bolaget.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
De nedlagda myndigheterna = ökad arbetslöshet
medborgarlön = ökad disponibel inkomst
ökad disponibel inkomst för arbetslösa = ökad alkoholism

kort sagt - medborgarlönen skulle rulla i ett slutet system via bolaget.

Nu tror jag iofs inte att medborgarlönen kommer vara högre än dagens försörjningsstöd. Det är ju inte så att alkisarna får försörjningsstöd OCH medborgarlön isåfall.
Och om det finns ett sätt att ge alla medborgare ett ekonomiskt skyddsnät och det sättet är billigare för alla invånare, borde inte det isåfall vara att föredra? Istället för ge massa människor lön bara för att de ska kunna ge vissa människor pengar. Varje anställd på exempelvis socialen får ju pengar som lika gärna skulle kunna delas ut till andra behövande.

Som sagt är det ju omöjligt att veta hur ett sånt system skulle fungera i praktiken utan att prova. Därför hoppas jag Indien och kanske framförallt Schweiz provar så får man kanske en liten aning iaf.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Och det är ju det som är den stoooora vinsten.

Systemet skulle ju innebära att ALLA inkl de som verkligen behöver det får pengar varje månad. Det går som sagt utmärkt att överleva på nära 7000 i månaden.
Inte i centrala stockholm och inte med 3 hojar i garaget, men i en lite mindre lägenhet i glesbygden klarar man sig alldeles utmärkt.

Fast hur många kan packa väskan och flytta till glesbygden? Du kan ju stryka alla skilda föräldrar typ. Jag vet inte hur många de är men 50000 barn årligen blir skilsmässobarn, det ger iaf en fingervisning om hur många människor som bor på en plats som de inte bara kan lämna eftersom deras X och därmed deras barn bor där.

Sen fattar jag inte varför folk ska gneta ihop lön åt mig och alla andra som jobbar och redan får lön? Verkar väl bättre att vi sponsrar de som inte har en inkomst och låter de som klarar sig bra utan bidrag fortsätta klara sig.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag tror inte det är mycket mer, men varför kan de inte få det bättre?

Ditt andra inlägg hintar ju lite om hur bra sjuka kommer att ha det. Det hjälper inte att de klipper sig.

Nu är jag väldigt dålig på det här med pensionssystemet men hur mycket får en sjukpensionär idag som inte har något eget sparat kapital?

Då kommer man dock samtidigt åt de som bara latar sig. De kommer förmodligen fatta vinken att äntligen klippa sig och skaffa sig ett jobb. Nu finns det ju gott om sådana eftersom många har sagt upp sig eller gått ner till halvtid.

Vips så ökar medborgarlönen igen.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har ångrat mig, ge mig medborgarlön!

Då tar jag mina surt förvärvade slantar och köper en markplätt i Sydamerika eller Asien och lever gott på den summan.

Nu vet jag inte varför den här diskussionen uppstod då medborgarlön inte kommer införas i Sverige, eller något annat demokratiskt civiliserat land heller för den delen, men tanken är lite skrämmande att det finns folk som tänker i dessa banor.
Samma människor anser säkerligen att kapitalism är djävulens verk och att det ska förkastas.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Så oberoende vilken system man väljer står var och en sig själv närmast.
Det betyder att om summan blir för låg och en klippning inte är tillräcklig för att öka summan kan man lika gärna låta någon välta ut en från en bro.

Det finns alltid människor som oavsett vilja inte kommer att kunna påverka sin inkomst.
Det vore trevligt med ett förslag där man vill värna om deras trygghet.

Antar att det där var en fråga trots avsaknad av frågetecken?

Om vissa grupper ska får det bättre än denna miniminivå, dvs mer bidrag så måste det in byråkrater i systemet och därmed faller hela iden om hur pengarna skulle sparas in.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Är du säker på att det skulle skapa inflation? Dels så kommer ju några grupper faktiskt få en ekonomisk försämring mot idag. Och det handlar ju inte om mera pengar till systemet utan en omfördelning av alla de bidragspengar som redan finns. Möjligen tror jag det kan bli vissa lokala inflationsproblem som Harmon rabb, är inne på att vissa grupper använder detta till att ytterligare låna på sig mer pengar till bostäder.

Ditt antagande om inflation skulle i så fall basers på att fler väljer att faktiskt kompletterar sina bidragspengar genom att arbeta mer än vad de gör idag? Det i sin tur vore väl och andra sidan snarare ett lyft för samhället även om det driver upp inflationen samtidigt.

Bara mina spekulationer... :va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
.... folk som tänker i dessa banor.
Samma människor anser säkerligen att kapitalism är djävulens verk och att det ska förkastas.

Jämfört med dagens socialsystem kan man ju även argumentera för att medborgarlöner snarare är ett steg mot mer kapitalism. Det är inte längre mer synd om någon människa vare sig den människan är sjuk, arbetslös eller arbetsslö. Det blir automatiskt incitament för alla svaga att göra vad de kan för att förbättra sin tillvaro eftersom det får behålla allt de orkar jobba ihop extra.
Exempelvis den som idag är 100% heltidssjukskriven, om han går ut och jobbar en endaste timme extra i månaden så skulle han i dagens system knappt få nåt extra i plånboken eftersom sjukersättningen minskar men med en medborgarlön så minskar inte "bidraget" utan han får faktiskt ta del av det extra han skapar.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin