Skulle det funka med medborgarlön?

Skulle det fungera med medborgarlön?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad skulle medborgarlönen kunna ligga på idag, när tråden startades skulle den ha varit 6-7 tusen i månaden, men det måste ju gå att räkna upp lite 10 år senare?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad skulle medborgarlönen kunna ligga på idag, när tråden startades skulle den ha varit 6-7 tusen i månaden, men det måste ju gå att räkna upp lite 10 år senare?
Sådär 8-9k enligt inflationen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nä jag ville bara peta lite i myrstacken.
Vad är tesen, att alla får lite, oavsett om de behöver, som barnbidrag eller subventionerad sjukvård?

Tesen och den eventuella vinsten är att många av de som går på bidrag idag undviker att arbeta eftersom dom då blir av med sitt bidrag.
Med en medborgarlön så behåller dom pengen även om dom börjar arbeta, kanske startar ett företag eller liknande.

Eftersom samhällskostnaden blir oförändrad mot idag så finns det alltså en teoretisk chans att det skulle leda till ett bättre samhälle med fler som faktiskt arbetar.

Nackdelen är väl att de personerna som verkligen inte kan arbeta extra med någonting alls kommer nog få en försämrad ekonomi.

Men tänk så mycket lättare det skulle bli att våga ta steget att starta ett eget företag när man vet att oavsett hur bra firman går så har man en liten grundinkomst.
Av dessa kanske några kan växa till riktigt bra företag.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Den dök upp i form av en länk postad av självaste trådstartaren. Jag tycker inte det gör något att den är gammal dock, hade gärna väckt den ändå. ?
Jag ville bara få in "peta"-emojin på ditt "peta"-citat.

Men frågan är på något sätt intressant. På sitt sätt kommunistisk men också rena motsatsen mot sosse-bidragssystemet vi har idag så den ändå blir ändå sympatisk på något sätt. Men bisarrt att jag betalar, förmodar jag, fortsatt skyhöga skatter, men nu för att kunna ge mig själv bidrag. Vilket är lite sossigt. Men inte lika sossigt som nuvarande system.

Fast skulle säkert inte fungera i praktiken. Speciellt om det skulle gälla alla med PUT. Eller när en lite för stor del av befolkningen är arbetslös.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag ville bara få in "peta"-emojin på ditt "peta"-citat.

Men frågan är på något sätt intressant. På sitt sätt kommunistisk men också rena motsatsen mot sosse-bidragssystemet vi har idag så den ändå blir ändå sympatisk på något sätt. Men bisarrt att jag betalar, förmodar jag, fortsatt skyhöga skatter, men nu för att kunna ge mig själv bidrag. Vilket är lite sossigt. Men inte lika sossigt som nuvarande system.

Fast skulle säkert inte fungera i praktiken. Speciellt om det skulle gälla alla med PUT. Eller när en lite för stor del av befolkningen är arbetslös.
Jag personligen tycker inte att en medborgarlön skulle vara en fast summa, utan istället en fast andel av skatteintäkten, så när färre jobbar så blir det mindre pengar och ett högre tryck att jobba rent automagiskt.

Men en nackdel med medborgarlön är att marknaden tenderar att anpassa sig till saker, så vi skulle antagligen se någon sorts prisjustering till medborgarlönen på ett otrevligt sätt.
Lite som hur bilar alltid blir dyrare när det finns bidrag för dem.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Men en nackdel med medborgarlön är att marknaden tenderar att anpassa sig till saker, så vi skulle antagligen se någon sorts prisjustering till medborgarlönen på ett otrevligt sätt.
Lite som hur bilar alltid blir dyrare när det finns bidrag för dem.
Det skulle också kunna bli så att marknaden tar fram billiga sätt att leva när det finns många som måste klara sig på lite. Typ billigt enkelt småskaligt jordbruk för att supplementera medborgarlönen samtidigt som det produceras billiga rovor eller något det finns avsättning för då många inte har råd med roligare mat.
Typ som babusjkorna som säljer vad som helst på trottoaren för växelpengar i forna sovjet.

Eller kanske troligast både ock dvs ökade klyftor i samhället.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag är inte övertygad om medborgarlön, men jag gillar ändå den idéen tusen gånger bättre än nuvarande transferering, där vi jobbar och betalar in skatt, och transferiatet* lever på våra pengar.

Förr kunde en hel familj, 2 vuxna 2 barn, livnära sig på en lön. Så är det nu också, men nu går en arbetares pengar till tre andra han inte känner och aldrig kommer så se, utom på Efterlyst möjligtvis...

*
(ca 7m40s in)

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Förr kunde en hel familj, 2 vuxna 2 barn, livnära sig på en lön. Så är det nu också, men nu går en arbetares pengar till tre andra han inte känner och aldrig kommer så se, utom på Efterlyst möjligtvis...

#inflation.
Precis som du säger. Man kanske till och med hade råd med att ha en liten sommarstuga. På en lön.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
#inflation.
Precis som du säger. Man kanske till och med hade råd med att ha en liten sommarstuga. På en lön.
Ni har en viss poäng. Men samtidigt är få beredda att leva enligt då rådande standard vad gäller mat, boende, transporter, arbetsvillkor, underhållning osv.
Jag är då inte villig att ens gå tillbaka till standarden på 80-talet och då levde man inte gott en hel familj på en arbetarlön.

Även låginkomsttagare är idag väldigt materiellt bortskämda jämfört med medelklassen för 50-60 år sedan.
Hur många bilar fanns det exempelvis per kapita på 50-60-talen?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ni har en viss poäng. Men samtidigt är få beredda att leva enligt då rådande standard vad gäller mat, boende, transporter, arbetsvillkor, underhållning osv.
Jag är då inte villig att ens gå tillbaka till standarden på 80-talet och då levde man inte gott en hel familj på en arbetarlön.

Även låginkomsttagare är idag väldigt materiellt bortskämda jämfört med medelklassen för 50-60 år sedan.
Hur många bilar fanns det exempelvis per kapita på 50-60-talen?
Är inte helt med på vad du menar,

Inflationen skiter i vilken standard du är beredd att leva under. Den gör dig fattigare oavsett. Hade politikerna gett fan i att förstöra dina pengar med målsättningen om 2 procent om året så hade du haft råd med ännu bättre standard(än du har idag).

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är lite mer intresserad av:
Skulle det funka med medborgargarde?

Varför, varför inte, hur finansiera, finns det nackdelar?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka