Nä jag ville bara peta lite i myrstacken.I motsats till bidragssystemet Sverige har idag?
Vad är tesen, att alla får lite, oavsett om de behöver, som barnbidrag eller subventionerad sjukvård?
Nä jag ville bara peta lite i myrstacken.I motsats till bidragssystemet Sverige har idag?
Sådär 8-9k enligt inflationen.Vad skulle medborgarlönen kunna ligga på idag, när tråden startades skulle den ha varit 6-7 tusen i månaden, men det måste ju gå att räkna upp lite 10 år senare?
Finemang, det är ju över vad jag går runt på genomsnittligen. Resten blir "guldkant".Sådär 8-9k enligt inflationen.
Nä jag ville bara peta lite i myrstacken.
Vad är tesen, att alla får lite, oavsett om de behöver, som barnbidrag eller subventionerad sjukvård?
Genom att väcka en 9 år gammal tråd?Nä jag ville bara peta lite i myrstacken.
Den dök upp i form av en länk postad av självaste trådstartaren. Jag tycker inte det gör något att den är gammal dock, hade gärna väckt den ändå. ?Genom att väcka en 9 år gammal tråd?
Jag ville bara få in "peta"-emojin på ditt "peta"-citat.Den dök upp i form av en länk postad av självaste trådstartaren. Jag tycker inte det gör något att den är gammal dock, hade gärna väckt den ändå. ?
Jag personligen tycker inte att en medborgarlön skulle vara en fast summa, utan istället en fast andel av skatteintäkten, så när färre jobbar så blir det mindre pengar och ett högre tryck att jobba rent automagiskt.Jag ville bara få in "peta"-emojin på ditt "peta"-citat.
Men frågan är på något sätt intressant. På sitt sätt kommunistisk men också rena motsatsen mot sosse-bidragssystemet vi har idag så den ändå blir ändå sympatisk på något sätt. Men bisarrt att jag betalar, förmodar jag, fortsatt skyhöga skatter, men nu för att kunna ge mig själv bidrag. Vilket är lite sossigt. Men inte lika sossigt som nuvarande system.
Fast skulle säkert inte fungera i praktiken. Speciellt om det skulle gälla alla med PUT. Eller när en lite för stor del av befolkningen är arbetslös.
Det skulle också kunna bli så att marknaden tar fram billiga sätt att leva när det finns många som måste klara sig på lite. Typ billigt enkelt småskaligt jordbruk för att supplementera medborgarlönen samtidigt som det produceras billiga rovor eller något det finns avsättning för då många inte har råd med roligare mat.Men en nackdel med medborgarlön är att marknaden tenderar att anpassa sig till saker, så vi skulle antagligen se någon sorts prisjustering till medborgarlönen på ett otrevligt sätt.
Lite som hur bilar alltid blir dyrare när det finns bidrag för dem.
Förr kunde en hel familj, 2 vuxna 2 barn, livnära sig på en lön. Så är det nu också, men nu går en arbetares pengar till tre andra han inte känner och aldrig kommer så se, utom på Efterlyst möjligtvis...
Ni har en viss poäng. Men samtidigt är få beredda att leva enligt då rådande standard vad gäller mat, boende, transporter, arbetsvillkor, underhållning osv.#inflation.
Precis som du säger. Man kanske till och med hade råd med att ha en liten sommarstuga. På en lön.
Är inte helt med på vad du menar,Ni har en viss poäng. Men samtidigt är få beredda att leva enligt då rådande standard vad gäller mat, boende, transporter, arbetsvillkor, underhållning osv.
Jag är då inte villig att ens gå tillbaka till standarden på 80-talet och då levde man inte gott en hel familj på en arbetarlön.
Även låginkomsttagare är idag väldigt materiellt bortskämda jämfört med medelklassen för 50-60 år sedan.
Hur många bilar fanns det exempelvis per kapita på 50-60-talen?
Egen tråd?Är lite mer intresserad av:
Skulle det funka med medborgargarde?
Varför, varför inte, hur finansiera, finns det nackdelar?
Kan gå, samtidigt har "Sverige idag" tagit över hela forumet och agerar nu OT så det kan bli en diskussion i den annars.Egen tråd?
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|