Precis - det är inte frågan om huruvida medborgarlön kommer fungera, snarare hur det kommer fungera UTAN medborgarlön i ett samhälle som helt enkelt inte har behov av okvalificerad arbetskraft när huvuddelen av dessa jobb automatiserats.I dagens samhälle när vi tömmer ut jordens resurser och världen blir mer och mer automatiserad tror jag inte alls det vore något fel om du jobbade 2-3 dagar i veckan och fann dig i en lägre lön.
Sen kommer inte alla tänka som dig. De finns väldigt många som jag statusvarorna som kommer fortsätta jaga dem. Det finns de som älskar sitt jobb som kommer fortsätta jaga.
Själv hade jag jobbat mycket under en period för att få ihop ett kapital. Ungefär som jag idag under en begränsad period jobbar 08:00-22:00 + lite på söndagen. Man kan lägga undan pengar så man slipper ta lån över öronen den dagen man vill köpa en kåk.
Your jobs are going boys. And they aint coming back.
Och jag kan tycka att det är märkligt att politiker pratar om att skapa arbetstillfällen när dom genom teknologisk utveckling helt enkelt blir överflödiga. Har dom huven så långt upp i arslena eller bryr dom sig bara inte?
Framtiden kommer bli våldsam, fattig och kaotisk om det inte förbereds för massarbetslöshet i en omfattning vi inte sett förr.