Skulle det funka med medborgarlön?

Skulle det fungera med medborgarlön?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag har ångrat mig, ge mig medborgarlön!

Då tar jag mina surt förvärvade slantar och köper en markplätt i Sydamerika eller Asien och lever gott på den summan.

Nu vet jag inte varför den här diskussionen uppstod då medborgarlön inte kommer införas i Sverige, eller något annat demokratiskt civiliserat land heller för den delen, men tanken är lite skrämmande att det finns folk som tänker i dessa banor.
Samma människor anser säkerligen att kapitalism är djävulens verk och att det ska förkastas.

Tror nog det är mest liberatorer/anarkister som bollar med tanken som ett försök att minska staten och dess påverkan på individen.

Men skrämmande? Typ som acid då eller.:D

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag tror inte de svenska arbetarna skulle acceptera ett medborgarlönssystem, man accepterar socialbidragsystem då systemet ändå ställer relativt hårda krav på bidragstagarna samtidigt som det är lite "skamligt" att leva på socialbidrag. Med medborgarlönsystem skulle det normaliseras och jag tror att var och varannan skulle någon gång leva på denna summa, ett par som lever på detta skulle då få ihop ca 14000 kronor, går mer än utmärkt att leva på detta, man kan till och med leva lite "lyxigt".

Sedan skulle man få göra om: är det då verkligen rätt att studenter måste ta studentlån eller ska de då leva på medborgarlönen?

Skulle vi istället tala om en tidsbegränsad möjlighet att leva på medborgarlön, då tror jag däremot att den kanske skulle kunna fungera. Men vad ska man då göra efter tiden tar slut och medborgaren kanske hamnar i en nödsituation?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag tror inte de svenska arbetarna skulle acceptera ett medborgarlönssystem, man accepterar socialbidragsystem då systemet ändå ställer relativt hårda krav på bidragstagarna samtidigt som det är lite "skamligt" att leva på socialbidrag. Med medborgarlönsystem skulle det normaliseras och jag tror att var och varannan skulle någon gång leva på denna summa, ett par som lever på detta skulle då få ihop ca 14000 kronor, går mer än utmärkt att leva på detta, man kan till och med leva lite "lyxigt".

Sedan skulle man få göra om: är det då verkligen rätt att studenter måste ta studentlån eller ska de då leva på medborgarlönen?

Skulle vi istället tala om en tidsbegränsad möjlighet att leva på medborgarlön, då tror jag däremot att den kanske skulle kunna fungera. Men vad ska man då göra efter tiden tar slut och medborgaren kanske hamnar i en nödsituation?

Visst skulle du kunna leva på den, tills pensionen, och sen?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Värre än 14kkr för barn är ju också medborgare så, en familj med fyra barn borde väl få 40kkr/mån.

Nej, studenter får inget extra för CSN skulle ju vara en av de institutioner som kunde läggas ner för studenter får ju sin medborgarlön.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Fast hur många kan packa väskan och flytta till glesbygden? Du kan ju stryka alla skilda föräldrar typ. Jag vet inte hur många de är men 50000 barn årligen blir skilsmässobarn, det ger iaf en fingervisning om hur många människor som bor på en plats som de inte bara kan lämna eftersom deras X och därmed deras barn bor där.

Sen fattar jag inte varför folk ska gneta ihop lön åt mig och alla andra som jobbar och redan får lön? Verkar väl bättre att vi sponsrar de som inte har en inkomst och låter de som klarar sig bra utan bidrag fortsätta klara sig.

Ingen aning om hur många som är arbetslösa föräldrar med delad vårdnad i en stad där en flytt 1 timme utåt inte skulle minska ens boendekostnad avsevärt.

Och nu "sponsras" ju alla arbetslösa även med systemet med medborgarlön. Kanske med något mindre än dagens försörjningsstöd men som det förklaras i den länkade artikeln är det ju fritt fram för alla att spara pengarna under tiden man kan jobba till den dagen man behöver dem. Jag är dessutom övertygad att det skulle finnas många människor som gärna hjälper till och delar med sig av sin medborgarlön till organisationer som INTE kostar enorma summor pengar att driva runt, som dagens svenska myndigheter gör.

Jag tror inte det är mycket mer, men varför kan de inte få det bättre?

Ditt andra inlägg hintar ju lite om hur bra sjuka kommer att ha det. Det hjälper inte att de klipper sig.

Självklart skulle det bli jobbigt som fan för människor som är sjuka nu och inte har några sparade pengar alls. Det skulle förmodligen behövas en rejäl övergångstid för att på något sätt fånga upp dessa människor. Sen kanske jag är cynisk men jag tror det är många sjukskrivna i sverige som nog skulle vara kapabla att jobba med lättare uppgifter nån eller några timmar i veckan. Självklart inte alla, jag förstår att en del har såna problem att det är en kamp att gå upp ur sängen varje morgon, men det finns ju även många som är heltidssjukskrivna men som kan ha bra perioder då det kanske till och med skulle vara skönt att ha något meningsfullt att göra. Tänk likt en vikariepool med med annars sjukskrivna, har man en bra dag knappar man in på en hemsida och ser om det finns något att göra. Det finns ju redan idag även fonder och stiftelser som kan hjälpa till med ekonomin om man inte får ihop det. Dessa kan ju fortfarande finnas kvar.

Men iallafall om vi säger att systemet är i full gång och om vi kollar på mig så är jag 28 år idag. Dvs skulle jag fått medborgarlön i 9 år. Det blir sammanlagt 723 600 på det kontot. Eftersom jag jobbat hela tiden och tjänat pengar så jag klarat mig skulle jag kunna sluta idag och klara mig 9 år till enbart på medborgarlönkontot med 13 400 skattefria kronor i månaden. Jobbar jag tills jag är 39 klarar jag mig 20 år med samma lön. Då är det inte inkluderat eventuella pengar jag sparat från mitt lönekonto eller eventuella sjukförsäkringar jag själv köpt.
Vid 59 skulle jag förmodligen ge upp och gå i pension självmant. Då har jag trots allt så jag klarar mig tills jag är 89 år gammal. Förhoppningsvis har jag lyckats få någon slags ränta på mina 3,2 miljoner jag har på medborgarkontot också.

Detta kräver ju såklart att man själv tänker på framtiden och det är väl där problemet ligger i dagens samhälle.

Nu förstår jag att det låter som att det är min högsta dröm i världen att detta ska införas (trots att jag är en av de som skulle få det omedelbart sämre eftersom jag lever på studiemedel) men jag tycker bara att om det finns ett sätt att kapa den dyra mellanhanden så borde man kanske se över alternativen iaf.
Jag betalar hellre skatt och ger tillbaka lite till alla svenskar än att betala skatt och ge lite till de som behöver det och massor till de som flyttar pengarna.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Visst skulle du kunna leva på den, tills pensionen, och sen?

Efter det kan man fortsätta leva på 14 000 i månaden för alla över 19 år får medborgarlön.

Värre än 14kkr för barn är ju också medborgare så, en familj med fyra barn borde väl få 40kkr/mån.

Nej, studenter får inget extra för CSN skulle ju vara en av de institutioner som kunde läggas ner för studenter får ju sin medborgarlön.

Samma här. Bara personer över 19 år. Alltså inte barn under det.

Men ja studenter får inga bidrag men då vi nu får precis över 9000 är mer än 6000 av de pengarna lån. Med medborgarlön skulle jag istället få 6700 av mina medmänniskor och kunna låna 2300 i månaden istället och ha samma månadsinkomst. Dvs skulle mina studielån bara bli nästan en tredjedel så stora.

Dessutom slipper man dagens problem med att CSN inte ger mig några pengar på sommaren. Det ger MÅNGA studenter huvudvärk eftersom även om du jobbar heltid hela sommaren kommer första lönen i slutet på Juli. Fram tills dess ska man klara sig på, hör och häpna, 6700 kr sen 25e maj, dvs 2 månader.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Efter det kan man fortsätta leva på 14 000 i månaden för alla över 19 år får medborgarlön.

Samma här. Bara personer över 19 år. Alltså inte barn under det.

Men ja studenter får inga bidrag men då vi nu får precis över 9000 är mer än 6000 av de pengarna lån. Med medborgarlön skulle jag istället få 6700 av mina medmänniskor och kunna låna 2300 i månaden istället och ha samma månadsinkomst. Dvs skulle mina studielån bara bli nästan en tredjedel så stora.

Dessutom slipper man dagens problem med att CSN inte ger mig några pengar på sommaren. Det ger MÅNGA studenter huvudvärk eftersom även om du jobbar heltid hela sommaren kommer första lönen i slutet på Juli. Fram tills dess ska man klara sig på, hör och häpna, 6700 kr sen 25e maj, dvs 2 månader.

Om bara de över 19 får pengar så blir det nog trist för en flerbarnsfamilj där bägge föräldrarna är arbetslösa/sjuka. Alternativt så måste barnbidraget behållas och då ökar återigen administrationen. Eller möjligen kanske någon slags åldersanpassad medborgarlön.

Då skulle du få låna av någon privat för CSN måste läggas ner för att kalkylen ska gå ihop så du skulle inte få något CSN-lån. Men som jag räknade tidigare så blir ju årspengen densamma och du slipper låna.

När jag sovit på saken så inser jag även att namnet medborgarlön är ett dåligt namn rent psykologiskt då det liksom antyder att det är gott nog att bara vara medborgare så man behöver inte arbeta. Det borde nog snarare heta "grundskydd" eller nåt liknande för att folk ska betrakta pengen på rätt sätt.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
I alla sådana här scenario är det lätt att glömma de som inte kan påverka sin tillvaro.
Individer under 19 år är ju en sådan grupp. Varför ska inte de få sitt grundskydd/sin medborgarlön?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
En ganska stor grupp både bland arbetande och bidragstagande är ju inte medborgare. Ska dom få denna lön och betala skatter för att finansiera det hela. Om JA så lär pengarna urholkas ganska snart, om NEJ så behövs något system utanför medborgarlönen för att hantera detta. Ska dom betala höga skatter utan att få grundtrygghet så drar nog dom flesta, vilket skulle vara katastrof för våra internationella bolag.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Kommer inte fungera om inte det startas upp en massa frivilligorganisationer som samlar ihop pengar till de som inte kan klara sej.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I alla sådana här scenario är det lätt att glömma de som inte kan påverka sin tillvaro.
Individer under 19 år är ju en sådan grupp. Varför ska inte de få sitt grundskydd/sin medborgarlön?

Tror grundiden är att alla ska få medborgarlönen och det där med 19 tror jag är yipyips förslag/åsikt. Men det finns ju och andra sidan inget facit för hur systemet skulle vara utformat så att....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En ganska stor grupp både bland arbetande och bidragstagande är ju inte medborgare. Ska dom få denna lön och betala skatter för att finansiera det hela. Om JA så lär pengarna urholkas ganska snart, om NEJ så behövs något system utanför medborgarlönen för att hantera detta. Ska dom betala höga skatter utan att få grundtrygghet så drar nog dom flesta, vilket skulle vara katastrof för våra internationella bolag.

Det kan ju diskuteras men som icke svensk medborgare kan/bör man med uppehållstillstånd/arbetstillstånd även skriva in sig hos försäkringskassan och i samband med det så får man även rätt till den svenska sjukvården som också är satligt finansierad och det kan i extremfallet snabbt bli kostnader på många årslöner i sjukvård av en sjuk/skadad invandrare.

Så jag antar att en medborgarlön även skulle utgå till dessa personer. Följdproblemet då är väl att vi skulle få en massinvandring av latoxar från övriga EU. Resten av världen är nog lättare att hejda.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kommer inte fungera om inte det startas upp en massa frivilligorganisationer som samlar ihop pengar till de som inte kan klara sej.

Kan du definiera "den som inte klarar sig" på 6700 kr/mån?

Jag skulle nog vägra skänka pengar till den som inte vill anpassa sig till grundskyddets intäkter. Han kan gott sitta utanför Konsum och tigga.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Största problemet tror jag blir var man ska stoppa alla odugliga meningslösa byråkrater och soctanter som plötsligt blir arbetslösa. Dom kommer bilda våldsamma gatugäng och drogsmugglingskarteller och dra ner hela landet i misär.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag säger "njaa".. Tror att det bästa är att ha en målsättning att alla "ska" jobba.

En risk jag ser med medborgarlön är att många av ren lättja väljer att ligga hemma på sofflocket och kanske ta nåt strö/svart-jobb vid sidan om. Sen när de 10 år senare försöker komma in på arbetsmarknaden så är det helkört.

Och trots att de helt självmant valt detta så kommer det med tiden komma allt högre kritik om hur orättvist allt är och att en del har så mkt mer pengar (trots att de jobbar och sliter för dem). Lite så är det redan idag där de som faktiskt skaffat sig en karriär och ett välbetalt jobb förväntas finansiera någon som av olika anledningar skolkade sig igenom skolan och aldrig lyft ett finger, dessa ska ju givetvis också ha råd med semesterresor, datorer och nya iphones.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Om bara de över 19 får pengar så blir det nog trist för en flerbarnsfamilj där bägge föräldrarna är arbetslösa/sjuka. Alternativt så måste barnbidraget behållas och då ökar återigen administrationen. Eller möjligen kanske någon slags åldersanpassad medborgarlön.

Då skulle du få låna av någon privat för CSN måste läggas ner för att kalkylen ska gå ihop så du skulle inte få något CSN-lån. Men som jag räknade tidigare så blir ju årspengen densamma och du slipper låna.

När jag sovit på saken så inser jag även att namnet medborgarlön är ett dåligt namn rent psykologiskt då det liksom antyder att det är gott nog att bara vara medborgare så man behöver inte arbeta. Det borde nog snarare heta "grundskydd" eller nåt liknande för att folk ska betrakta pengen på rätt sätt.

Ja har flerbarnsfamiljen inte planerat alls för sin framtid och satt undan pengar så blir det tufft. Men tanken med medborgarlönen är väl att den ska sparas och användas när man själv behöver den utan inblandning från staten (och alla onödig dyr administration den för med sig)
Väljer man att leva lyxliv när man jobbar får man det tufft när man blir sjuk.
Väljer man att leva sparsamt när man jobbar får man det bra när man blir sjuk.

Ungefär som idag.

Ja har man idiotföräldrar som inte planerar för sina barns framtid är det ju väldigt jobbigt att vara det barnet. Men å andra sidan hjälper ju inte barnbidrag och försörjningsstöd i dagens system de under 18 eftersom deras föräldrar är de som får pengarna ändå. Bränner de det på kanyler och flaskor har barnen det skit ändå.

Dessutom är ju förslaget i artikeln att socialtjänsten fortfarande finns kvar bara det att de inte har hand om alla utbetalningar. Det går ju säkert att ha kvar det skyddsnätet att minderåriga barn som far illa kan få rätt till medborgarlön i förtid.

Angående gruppen sjukskrivna så är det nog en hel del som skulle välkomna försäkringskassans nedläggning med öppna armar dessutom. Folk som är sjuka, har blivit konstaterat sjuka av läkare, men som fortfarande inte får någon ersättning av FK. Eller som är "sjuka" men läkarna hittar inget och därför inte får en krona. Medborgarlönen skulle utbetalas till dem helt utan krav på läkarintyg eller långa rättsprocesser. Och de som har sjukersättning behöver inte vara oroliga för att bli av med sin ersättning om de själva känner att de kan ta extrajobb då och då. Det enda det gör är att de får mer att leva på.

Tror grundiden är att alla ska få medborgarlönen och det där med 19 tror jag är yipyips förslag/åsikt. Men det finns ju och andra sidan inget facit för hur systemet skulle vara utformat så att....

Nja inte riktigt. Det är den kalkylen som snubben i den länkade artikeln räknat på. Alltså medborgare över 19 år. Ska man inkludera alla människor i sverige blir det förmodligen mycket mindre pengar per person.
Personligen skulle jag lägga gränsen på 18 eftersom det i regel är då föräldrarnas betalningsskyldighet upphör om man inte går i skolan.
Men som du säger finns där ju inget facit och det är ju inte så att allt är hugget i sten. Det bör ju gå att hitta ett system som minimerar risken för att oskyldiga far illa men som inte kostar mångmiljardbelopp bara att driva runt.

Bara försäkringskassan kostade exempelvis 8.5 miljarder kronor bara att driva år 2012 enligt deras bokslut. Pengar som inte gick till någon behövande utan till personal, lokaler och andra omkostnader.

CSN verkar faktiskt ha gått plus dock. :gnissla

Fan jag kanske skulle ägna mig att att skriva den debattuppsatsen jag har att göra i skolan istället. Kan ingen göra en tråd om pappaledighet??

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja har flerbarnsfamiljen inte planerat alls för sin framtid och satt undan pengar så blir det tufft. Men tanken med medborgarlönen är väl att den ska sparas och användas när man själv behöver den utan inblandning från staten (och alla onödig dyr administration den för med sig)
Väljer man att leva lyxliv när man jobbar får man det tufft när man blir sjuk.
Väljer man att leva sparsamt när man jobbar får man det bra när man blir sjuk.

Du överskattar folks intelligens, 80-90 % befolkningen kommer inte spara en krona till den dagen de är sjuka så 6700kr kommer alltså för många bli de enda pengar de har att leva på under månaden.
Vidare kommer några att vara sjuka väldigt länge och då tappar också sparslantarna betydelse.

Så jag utgår nog ifrån att det är den summa folk kommer tvingas leva på och en ensamstående mamma med 6700 kr i månaden funkar ju inte riktigt och vore rent oacceptabelt. Inte för att jag tycker synd om mamman men om barnet/barnen som hon ska försörja så någon ersättning måste finnas även till barnen även Wilderäng tyckte annat.

Fan jag kanske skulle ägna mig att att skriva den debattuppsatsen jag har att göra i skolan istället. Kan ingen göra en tråd om pappaledighet??

Skriver du debattuppsats om pappaledighet? Starta en tråd själv då? Fast jag vet inte hur mycket som finns att säga om det...?

Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ett hederligt VPK tänk. Alla ska ha lika oavsett bakgrund eller utbildning.
Enda sättet att få bukt med arbetslöshet mm är att det måste löna sig att arbeta. Du måste kunna bli "rik" på arbete. Både som Vd på Volvo eller snickare. Bra utfört arbete måste löna sig.
Det gör det inte idag. Idag är det gränsfall att det är lönsamt att arbeta för många.

Måste bara lägga till lite mer VPK. Inför förra valet fick Lars Ohly dom sista 10sec i sändning. Vad gör karln? Jo han utnyttjar dom 10 viktigaste sekunderna för partiet att fria till sin flickvän...
Hade jag varit på den planhalvan utav politik så hade han fått sparken med omedelbar verkan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ett hederligt VPK tänk. Alla ska ha lika oavsett bakgrund eller utbildning.
Enda sättet att få bukt med arbetslöshet mm är att det måste löna sig att arbeta. Du måste kunna bli "rik" på arbete. Både som Vd på Volvo eller snickare. Bra utfört arbete måste löna sig.
Det gör det inte idag. Idag är det gränsfall att det är lönsamt att arbeta för många.

Måste bara lägga till lite mer VPK. Inför förra valet fick Lars Ohly dom sista 10sec i sändning. Vad gör karln? Jo han utnyttjar dom 10 viktigaste sekunderna för partiet att fria till sin flickvän...
Hade jag varit på den planhalvan utav politik så hade han fått sparken med omedelbar verkan.

Hur tänker du nu? Du säger ju emot dina egna ideal nu.

Medborgarlön skapar ju betydligt mer ojämnt fördelade inkomster än vad vi har idag. De sämst ställda skulle få det sämre och de med inkomster skulle få det bättre.

Det där med Ohly var väl för VPK ett väldigt bra marknadsföringsjippo? Hur mycket mediatid fick inte de där 10 sekunderna? Det är lite som när Gudrun eldade upp pengar, hur mycket TV-tid fick hon för den ringa slanten?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hur tänker du nu? Du säger ju emot dina egna ideal nu.

Det där med Ohly var väl för VPK ett väldigt bra marknadsföringsjippo? Hur mycket mediatid fick inte de där 10 sekunderna? Det är lite som när Gudrun eldade upp pengar, hur mycket TV-tid fick hon för den ringa slanten?

Svar kommer på den andra.
Att Gudrun elda upp stålars förstår jag inte att hon inte blev straffad för. Hon äger inte pengen, det gör staten/riksbanken. Vi lånar pengar som ett värdebevis. Det är olagligt i den här landet att förstöra pengar.
Vaska stålar och hon står på dom fattigas sida!!! Media jippo eller ej. Det där är bara ytterligare ett bevis för att som VPK ledare så gör man som man vill. Alla andra ska betala.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka