Om bara de över 19 får pengar så blir det nog trist för en flerbarnsfamilj där bägge föräldrarna är arbetslösa/sjuka. Alternativt så måste barnbidraget behållas och då ökar återigen administrationen. Eller möjligen kanske någon slags åldersanpassad medborgarlön.
Då skulle du få låna av någon privat för CSN måste läggas ner för att kalkylen ska gå ihop så du skulle inte få något CSN-lån. Men som jag räknade tidigare så blir ju årspengen densamma och du slipper låna.
När jag sovit på saken så inser jag även att namnet medborgarlön är ett dåligt namn rent psykologiskt då det liksom antyder att det är gott nog att bara vara medborgare så man behöver inte arbeta. Det borde nog snarare heta "grundskydd" eller nåt liknande för att folk ska betrakta pengen på rätt sätt.
Ja har flerbarnsfamiljen inte planerat alls för sin framtid och satt undan pengar så blir det tufft. Men tanken med medborgarlönen är väl att den ska sparas och användas när man själv behöver den utan inblandning från staten (och alla onödig dyr administration den för med sig)
Väljer man att leva lyxliv när man jobbar får man det tufft när man blir sjuk.
Väljer man att leva sparsamt när man jobbar får man det bra när man blir sjuk.
Ungefär som idag.
I alla sådana här scenario är det lätt att glömma de som inte kan påverka sin tillvaro.
Individer under 19 år är ju en sådan grupp. Varför ska inte de få sitt grundskydd/sin medborgarlön?
Ja har man idiotföräldrar som inte planerar för sina barns framtid är det ju väldigt jobbigt att vara det barnet. Men å andra sidan hjälper ju inte barnbidrag och försörjningsstöd i dagens system de under 18 eftersom deras föräldrar är de som får pengarna ändå. Bränner de det på kanyler och flaskor har barnen det skit ändå.
Dessutom är ju förslaget i artikeln att socialtjänsten fortfarande finns kvar bara det att de inte har hand om alla utbetalningar. Det går ju säkert att ha kvar det skyddsnätet att minderåriga barn som far illa kan få rätt till medborgarlön i förtid.
Angående gruppen sjukskrivna så är det nog en hel del som skulle välkomna försäkringskassans nedläggning med öppna armar dessutom. Folk som är sjuka, har blivit konstaterat sjuka av läkare, men som fortfarande inte får någon ersättning av FK. Eller som är "sjuka" men läkarna hittar inget och därför inte får en krona. Medborgarlönen skulle utbetalas till dem helt utan krav på läkarintyg eller långa rättsprocesser. Och de som har sjukersättning behöver inte vara oroliga för att bli av med sin ersättning om de själva känner att de kan ta extrajobb då och då. Det enda det gör är att de får mer att leva på.
Tror grundiden är att alla ska få medborgarlönen och det där med 19 tror jag är yipyips förslag/åsikt. Men det finns ju och andra sidan inget facit för hur systemet skulle vara utformat så att....
Nja inte riktigt. Det är den kalkylen som snubben i den länkade artikeln räknat på. Alltså medborgare över 19 år. Ska man inkludera alla människor i sverige blir det förmodligen mycket mindre pengar per person.
Personligen skulle jag lägga gränsen på 18 eftersom det i regel är då föräldrarnas betalningsskyldighet upphör om man inte går i skolan.
Men som du säger finns där ju inget facit och det är ju inte så att allt är hugget i sten. Det bör ju gå att hitta ett system som minimerar risken för att oskyldiga far illa men som inte kostar mångmiljardbelopp bara att driva runt.
Bara försäkringskassan kostade exempelvis 8.5 miljarder kronor bara att driva år 2012 enligt deras bokslut. Pengar som inte gick till någon behövande utan till personal, lokaler och andra omkostnader.
CSN verkar faktiskt ha gått plus dock.
Fan jag kanske skulle ägna mig att att skriva den debattuppsatsen jag har att göra i skolan istället. Kan ingen göra en tråd om pappaledighet??