Skulle det funka med medborgarlön?

Skulle det fungera med medborgarlön?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hur tänker du nu? Du säger ju emot dina egna ideal nu.

Medborgarlön skapar ju betydligt mer ojämnt fördelade inkomster än vad vi har idag. De sämst ställda skulle få det sämre och de med inkomster skulle få det bättre.

QUOTE]

Medborgar lönen skulle sänka låginkomstagarens lön. Så dom fattiga skulle aldrig via arbete få det bättre snarare sämre. Hela ideologin bygger ju på att alla ska få ett lika lägsta minimum. Anställningsskydden kommer släppas, du har ju alltid medborgarlönen... Så jobben blir osäkrare och sämre betalt. Finns alltid någon som gör det billigare.
När folk sedan slutar arbeta och anpassar sig till denna medborgarlönen, så kommer dom som tjänar mer än den få skatta så sjukt för att finansiera kalaset. Så för att få en dräglig lön. Flytta utomlands, eller jobba svart.

Då blir det inga pengar kvar och vi alla hamnar i ett vaccum mellan arbetsläger och uteliggare. Några få kommer självklart tjäna på detta och driva in massa stålars, men stora massan får en försämring utav sina villkor. Dom som driver in stålarna kommer även tycka detta är fantastiskt bra system.
Ryssland here we come.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Medborgar lönen skulle sänka låginkomstagarens lön. Så dom fattiga skulle aldrig via arbete få det bättre snarare sämre. Hela ideologin bygger ju på att alla ska få ett lika lägsta minimum. Anställningsskydden kommer släppas, du har ju alltid medborgarlönen... Så jobben blir osäkrare och sämre betalt. Finns alltid någon som gör det billigare.
När folk sedan slutar arbeta och anpassar sig till denna medborgarlönen, så kommer dom som tjänar mer än den få skatta så sjukt för att finansiera kalaset. Så för att få en dräglig lön. Flytta utomlands, eller jobba svart.

Då blir det inga pengar kvar och vi alla hamnar i ett vaccum mellan arbetsläger och uteliggare. Några få kommer självklart tjäna på detta och driva in massa stålars, men stora massan får en försämring utav sina villkor. Dom som driver in stålarna kommer även tycka detta är fantastiskt bra system.
Ryssland here we come.

Har du läst länkarna?
Wilderäng tycker inte att skatterna ska höjas för de som arbetar utan att medborgarlönen helt enkelt ska sänkas om fler väljer den vägen att inte arbeta och därmed skulle incitamenten att arbeta öka med automatik.

Angående Gudrun så är det lagligt att elda pengar i Sverige och vi andra gynnas ju genom att den totala mängden pengar minskar och därmed ökar värdet på våra pengar som återstår i systemet. Riksbanken tjänar väl allra mest på det eftersom priset för att trycka dessa hundralappar vida understiger dess värde.

Och vem är det som betalar? Pengarna är ju redan tilldelade VPK via partistöd så ur min synvinkel är det väl dom som står för kalaset och vi övriga har ju iofs bidragit med pengarna men det tvingas vi ju göra oavsett hur VPK väljer att använda slantarna.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Läste på lite.
Det är tydligen ändrat. Man får förstöra pengar idag, förr fick man inte. Du ser Gudrun gjorde inget fel.

Har läst dock inte allt. Håller på, måste jobba lite också...
Om ingen jobbar och drar in pengar till staten så höjs skatten automatiskt för dom som gör det.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jo men(nu kom mennet).

Om folk latar sig, vilket vi vet att många vill. Så sjunker medborgarlönen, när den sjunker så påverkar den alla.
Alt 1 Rike Herman får inte sin pappaledighet. Då klagar han och ända sättet att motverka är att höja skatten, så medborgarlönen är dräglig på 6700kr eller vad den nu va på.
Alt 2 Ett land som Sverige kan komma stå med 3milijoner hemlösa lodisar som byggt hela sitt liv efter medborgarlönen, som nu blir utan. Vad gör vi då? Låter dom dö?

Så hur som så kommer skatten höjas.
Att tro att alla vill arbeta när det finns pengar att få som dessutom är helt lagligt och man kan jobba svart på sidan om. Då vill ingen arbeta. Allt annat är en utopi.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jo men(nu kom mennet).

Om folk latar sig, vilket vi vet att många vill. Så sjunker medborgarlönen, när den sjunker så påverkar den alla.
Alt 1 Rike Herman får inte sin pappaledighet. Då klagar han och ända sättet att motverka är att höja skatten, så medborgarlönen är dräglig på 6700kr eller vad den nu va på.
Alt 2 Ett land som Sverige kan komma stå med 3milijoner hemlösa lodisar som byggt hela sitt liv efter medborgarlönen, som nu blir utan. Vad gör vi då? Låter dom dö?

Så hur som så kommer skatten höjas.
Att tro att alla vill arbeta när det finns pengar att få som dessutom är helt lagligt och man kan jobba svart på sidan om. Då vill ingen arbeta. Allt annat är en utopi.

Fast om inte min granne vill jobba får även jag mindre i kassan, ligger det inte då i mitt intresse att sparka grannen i arslet så han masar sig ur soffan och bidrar?

Det problemet som uppstår är att ett par skulle kunna leva riktigt bra på pengen utomlands i något u-land. Vilket naturligtvis är just de enda som tänkt tanken, varvid pengen skulle bestå. Verkligheten skulle nog vara att få skulle åka hem efter semestern.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Fast om inte min granne vill jobba får även jag mindre i kassan, ligger det inte då i mitt intresse att sparka grannen i arslet så han masar sig ur soffan och bidrar?

Det gäller idag också. Så gå och sparka på grannen du. Skulle alla arbetsförda arbeta Sverige så skulle vi ha det bra mycket bättre an idag.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det gäller idag också. Så gå och sparka på grannen du. Skulle alla arbetsförda arbeta Sverige så skulle vi ha det bra mycket bättre an idag.

Det gör jag, inte på just grannen för alla dessa bidrar, men på de som drar benen efter sig.

Men saken är den att tankeverksamheten inte sträcker sig så långt på gemene medborgare under nuvarande systems utformning.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag och sambon skulle nog klara oss på 13k i månaden. Med vissa avkall såklart, men vi skulle kunna leva gott på det. Hade jag sen möjlighet att jaga/fiska lite mer. Jobba lite på sidan om för att dryga ut kassan.
Det ihop med all fritid skulle få mej i vilket fall att överväga att sluta jobba eller jobba bara ytterst lite. Vilket skulle krascha detta system om alla tänkte som mej. Jag skulle vilja jobba två dagar i veckan och vara ledig fem. Tvärt om mot nu dvs.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Jag och sambon skulle nog klara oss på 13k i månaden. Med vissa avkall såklart, men vi skulle kunna leva gott på det. Hade jag sen möjlighet att jaga/fiska lite mer. Jobba lite på sidan om för att dryga ut kassan.
Det ihop med all fritid skulle få mej i vilket fall att överväga att sluta jobba eller jobba bara ytterst lite. Vilket skulle krascha detta system om alla tänkte som mej. Jag skulle vilja jobba två dagar i veckan och vara ledig fem. Tvärt om mot nu dvs.

Låt oss säga att många tänker som du och konceptet medborgarlön misslyckas. Spelar det någon större roll? Då har det systemet åtminstone prövats. Vi måste någon gång misslyckas och lära oss från våra misstag, för att kanske skapa något bättre.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800

I dagens samhälle när vi tömmer ut jordens resurser och världen blir mer och mer automatiserad tror jag inte alls det vore något fel om du jobbade 2-3 dagar i veckan och fann dig i en lägre lön.

Sen kommer inte alla tänka som dig. De finns väldigt många som jag statusvarorna som kommer fortsätta jaga dem. Det finns de som älskar sitt jobb som kommer fortsätta jaga.
Själv hade jag jobbat mycket under en period för att få ihop ett kapital. Ungefär som jag idag under en begränsad period jobbar 08:00-22:00 + lite på söndagen. Man kan lägga undan pengar så man slipper ta lån över öronen den dagen man vill köpa en kåk.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Men mitt i allt elände med arbetslöshetssiffror som hämtade ur nattsvart science fiction har detta samtidigt skapat en gyllene kokong där många människor faktiskt fått det bättre än någonsin. Världens miljardärer har till exempel fördubblat sina förmögenheter sedan 2009.

[...]

Resultatet av detta är ett samhälle som klyvs i två delar. De som är Inne kan mysa åt dåliga konjunktursiffror och skåla för ECB:s senaste räntesänkning. De som är Utanför ber en stilla bön inför varje nytt inköpschefsindex i hopp om en ljusning. Att gå från stugvärmen till novemberkylan kan gå snabbt.

Det räcker med att bli sjuk eller förlora jobbet.

[...]

Dagens underliga tvärtom-läge lär därför bestå ett tag till. Dåligt för många, bra för andra. I längden knappast hållbart för någon.

//Andreas Cervenkas @ SVD
http://www.svd.se/naringsliv/andreas-cervenkas-kronikor-samlade_8437534.svd?sidan=17

Funkar dagens system?...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Ja det är ju detta kortsiktiga tänket som ställer till problem.

Men som det sägs i artikeln är ju medborgarlönen baserad på att den aldrig kostar mer än den drar in.

Slutar alla jobba, då försvinner medborgarlönen och alla får det tufft att leva.
Skulle alla sluta jobba med dagens system skulle ju soss och försäkringskassan ganska snabbt få slut på pengar också. Speciellt eftersom t.ex. försäkringskassan kostar drygt 8.5 miljarder om året bara i omkostnader.

Många kommer säkerligen gå ner i timmar något på sitt jobb men det ser jag nog som bara bra. Färre sjukskrivningar pga utbrändhet, barnen kan få en riktigt uppfostran istället för att dumpas av på överfulla förskolor och framförallt unga som idag har enormt svårt att få jobb får fler möjligheter eftersom det finns mer jobb på marknaden.
Och som sagt skulle nog många ta chansen att försöka starta egna företag och det skulle ju i längden leda till ännu fler arbetstillfällen.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Så många av dina kollegor
struntar i jobbet

Publicerad 2013-11-15 10:00

Bara 16 procent av svenskarna är engagerade i sina jobb. Det är ändå långt mer än i många andra länder, visar en global undersökning från Gallup.

Gallup delar upp de anställda i tre kategorier; engagerade, inte engagerade och aktivt urkopplade.

De engagerade är kollegorna du gillar. De samarbetar, är entusiastiska och letar ständigt nya vägar att nå bättre resultat. Och de är de enda människorna i en organisation som skapar nya kunder. I denna grupp återfinns bara 16 procent av de anställda i Sverige.

De oengagerade är svårare att upptäcka eftersom de inte stör. De kommer till jobbet och dödar tid i väntan på lunch eller rast. Det här är den stora gruppen av anställda, för Sverige är siffran 73 procent.

Övriga är de aktivt negativa som mer eller mindre är ute för att skada företaget. De upptar chefernas tid, orsakar fler olyckor, producerar med sämre kvalitet och är mer sjuka.

De svenska siffrorna är något bättre än genomsnittet för den 19 undersökta länderna i Västeuropa. I snitt är 14 procent engagerade, 66 procent likgiltiga och 20 procent negativa.

Utbildning ger ofta jobb som skapar tillfredsställelse och engagemang hos den allställde. Men det gäller inte alltid. Lite oväntat visar undersökningen att européer med högre utbildning inte är mer engagerade än lågutbildade.

Det förklarar Gallup med den höga arbetslösheten gör att många utbildade inte får kvalificerade jobb och i stället är missnöjda med sina enklare arbetsuppgifter.

Inställningen till arbetet skiljer sig mellan regioner i världen. I botten kommer Asien, mycket beroende på att kineserna verkar vara minst intresserade av att jobba.

Nästan sju av tio kineser bryr sig inte om jobbet, hela 26 procent är så likgiltiga att de snarare förstör sina kollegors ansträngningar.

Kinesernas ointresse för jobbet är genomgående, oavsett vilken typ av jobb eller utbildning man har visar studien där anställda över 18 år har intervjuats.

Kinesiska bolag som vill vinna anseende hos konsumenterna har en del att jobba på, bara 4 procent av anställda inom försäljning och service intresserar sig för jobbet.

Mest intresserade är de anställda i USA och Kanada där 29 procent är engagerade. Näst bäst är Australien och Nya Zeeland med 24 procent.

De anställdas inställning till jobbet sätter också spår i bolagens siffror, hävdar Gallup. Företag med högst engagemang hos personalen har också högre produktivitet, tjänar mer och är omtyckta av kunderna. Dessutom har de lägre frånvaro och färre olyckor än de i botten.

Gallup uppskattar att oengagerade medarbetare kostar USA varje minst 450 miljarder dollar varje år. Tyskland går miste om minst 151 miljarder och Storbritannien 83 miljarder.

Gallup granskar återkommande de anställdas inställning till sina arbeten . I den senaste undersökningen från åren 2011-2012 som nyligen presenterades ingår enkätsvar från 230.000 anställda i 142 länder.

Källa: http://www.di.se/artiklar/2013/11/15/sa-manga-av-dina-kollegor-struntar-i-jobbet/

Ingen på Sporthoj.com som lider av det här va? ;)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skulle lösa arbetslösheten i ett nafs!

För alltid.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Lite förvånande:
I botten kommer Asien, mycket beroende på att kineserna verkar vara minst intresserade av att jobba.

Nästan sju av tio kineser bryr sig inte om jobbet, hela 26 procent är så likgiltiga att de snarare förstör sina kollegors ansträngningar.

Sen är det väl ganska mycket hönan eller ägget?

Tjänar företaget massa pengar för att personalen är engagerad och gillar sitt jobb?
Eller är personalen engagerad och gillar sitt jobb för att firman går bra och ger sin personal resurser/förmåner?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Istället för att håva in pengar för att sprida vore det väl enklare att inte håva in dom?

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Medborgarlön skulle nog inte fungera inom ramen för nuvarande ekonomiska system.

Men jag gillar tanken på en tid där tex tekniska landvinningar används för att minimera antal arbetade timmar istället för till tillväxt.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka