Skulle du acceptera ifall Sveriges statsminister

Invandrare som statsminister


  • Antal röstningar
    0

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om vi säger att han pratar perfekt svenska, ej religiös, gillar sverige och värnar om svenska folket. Typ samma kvalitéer som fredrik r eller görna p. de enda han inte har gemensamt med dem är att han är svensk ursprungligen.

ingen diktator taliban som inte har rinnande vatten i kranen, knappt elektricitet i husen han bodde i och ser ner på svenska folket.

Dåså, då skulle jag inte ha några som helst problem med honom som stadsminister:) Sen beror det ju såklart helt på vad han har för värderingar, tankar och mål med sitt stadsministerskap samt hur motståndet ser ut. Men rent principiellt skulle jag inte ha några problem med honom, själva invandrarskapet stör mig inte alls så länge han är vettig i övrigt.

Egentligen vore det bättre om alla här i världen vore blinda, då skulle alla ses utifrån deras värderingar, tankar och åsikter istället för själva utseendet. Fula som snygga skulle få nuppa lika mycket, bara deras personlighet vore något att ha. Invandrare skulle tas emot på ett helt annat sätt om man bara såg bortom deras annorlunda hudfärg och övriga fysiska drag som skiljer sig från våra. Tror att det skulle bli en bättre värld att leva i om alla bara såg bortom utseendet:)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så länge han/hon är "svensk" förstår jag inte frågeställningen oavsett vilken nationalitet han /hon har.

Henrik
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag antar att den här diskussionen kommit upp på grund av att man avfärdat Ibrahim Baylan som tänkbar efterträdare till Mona Sahlin.

Jag har inga problem med en mörkhyad invandrare på statsministerposten. Huvudsaken är att personen i fråga värnar om Sverige och de grundvärderingar vårt land bygger på. Utan att dela våra grundvärderingar tror jag inte att en invandrare eller infödd svensk för den delen har en chans att bli statsminister. Gör man detta till en rasfråga är man fel ute.

Sedan bör man nog ha en begränsning att personen i fråga måste vara uppvuxen i landet. Att någon ska komma hit i 40 års åldern för att 10- 20 år senare bli statsminister känns inte riktigt rätt. Finns säkert goda skäl varför man satt en begränsning i USAs grundlag när det gäller just presidentposten. Schwarzenegger hade säkert siktat på presidentposten om han inte varit förhindrad av USAs grundlag och det skulle faktiskt inte förvåna mig om han faktiskt innehaft eller siktat på den posten vid det här laget. Så pass omtyckt tror jag faktiskt han var. Trots allt kom han till ett nytt land och anammade deras kultur och värderingar och gjorde en klassresa som hette duga. Sådant inger respekt.
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Är man så jävla duktig så att man blir vald till statsminister är man nog kompetent att vara det.

Det var ju inte alldeles långt ifrån att Mona blev det så...

Röstar JA(Bara det inte blir äcklige Baylan). Varför skulle inte en invandrare kunna få vara det? Lojalitet till landet? Det har ju inte nån statsminister jag minns haft heller. Det kan de inte ha haft, kolla hur det ser ut. De ser först och främst till sitt ego. Alla ideal är sedan länge bortblåsta till förmån för möjligheten att sätta sitt avtryck i historien.
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Beror nog mer på personen, har han så stort stöd att han blir statsminister så tror jag absolut inte att det skulle vara någon jag störde mig på. Om han inte var sosse eller vänsterpartist eller annat skit då hade jag nog inte gillat invandraren.
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-

Kneedrag

Guest
Vad har Obama med invandrare i politiken att göra? Obama är född Amerikan. I USA kan du inte bli president om du inte är född Amerikan.

Jämförelsen är politik om du inte förstod det.
Helt olika länder men första svarta presidenten.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
StaTsminister heter det inte staDsminister:mad:
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Vill veta vilken nivå VI svenskar ligger på när det gäller åsikter ang. invandrare när det kommer till sådana frågor.

Som det skrevs i en annan tråd ang Baylan (sossen) som inte var aktuell som ledare för sossarna då det skulle vara svårt att svälja för en del av väljarna fick mig att fundera och därför startade denna tråd.

Enkelt.

Det var jag som skrev det och jag står för att jag tror att det blir svårt de närmsta två valen... den grupp människor som skulle ha svårast att svälja det är vad jag tror pensionärer och arbetare ute i landet, de har visat sig ha svårast för invandrare hittentills.

Men för att ta ett redigt scenario istället för hittepåpersoner, vem tror att det skulle funka med Ilija Batljan?
Han verkar vettig, han står för det han säger och han verkar få ha en ganska framträdande roll hos sossarna. Han pratar svenska med brytning och har ett icke svenskt namn.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ilija_Batljan

För att ge ett svar på din fråga, jag skulle inte ha något emot en invandrare som Sveriges Statsminister... däremot vill jag inte se varken Baylan eller Ilija Batljan som statsminister, men det har att göra med att det skulle betyda att sossarna skulle ha vunnit. :gnissla

Jämförelsen är politik om du inte förstod det.
Helt olika länder men första svarta presidenten.

Förstår hur du tänker men USA har en historia med motsättningar mellan svarta och vita som vi inte ens kan föreställa oss och därmed är det liiite större steg för dem att få en majoritet att rösta på en mörkhyad kandidat.

Men Obama är inte invandrare.
 
Last edited:

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Självfallet. Det vore kul om vi fick en statsminister som var muslim.

Sverige är ju ett migrationsland och det är rimligt att det återspeglas i riksdag och regering.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Det beror väl helt på... Snackar vi en old-school invandrare som tycker att sverige vore bättre utan svenskar och som vill införa sharialagarna och straffa våldtäktsoffer med stening så nej. Snackar vi däremot en välintegrerad invandrare som faktiskt lyckats anpassa sig och talar vettig svenska (skulle nog ha svårt för en statsminister som snackar typ som "ey bruschan!":D) så varför inte? Det viktigaste är väl ändå personens åsikter, kvalifikationer och vad han/hon vill uppnå under sin tid som statsminister?

Tänk att det alltid i alla trådar på SH skall vara någon/några som drar upp tokextrema exempel... vem tror att vi skulle få en statsminister som skulle kunna vända upp och ned på landet så pass rejält att vi börjar stena folk på torget?

Sen kan man undra vad religion har att göra med statsminister i ett land som Sverige där vi inte är särskilt religösa, Svenska Kyrkan har blivit mer och mer avknoppad från Svenska Staten och religion har väldigt lite (om ens något) inflytande i det svenska samhället.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Röstar JA(Bara det inte blir äcklige Baylan)

Den dagen Bagdad Baylan blir statministerkandidat flyttar jag med dig till Israel!


Däremot har jag svårt att se hur man resonerar om man röstar Nej. Som någon sa:
- Har man jobbat sig upp och vunnit så stor respekt att man ens är påtänkt för rollen trots den uppenbara extra arbete som krävs är man nog lika lämplig som någon annan tänkbar kandidat oavsett hur helsvensk denne är.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
mjaa, tvivelaktig rubrik på denna tråd:

'Skulle du acceptera ifall Sveriges statsminister?'

den som inte 'accepterar', vad innebär det egentligen - flytta från landet? käka brun-utan-sol-piller? investera i en halvrisig solarium? införskaffa ett bombbälte och sticka bums omedelbart till gekås ullared? :confused:
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Obama är väl andra generationens invandrare? :va

Samma som topic alltså.

Barack Hussein Obama född 4 augusti 1961 i Honolulu, Hawaii, är USA:s 44:e president.
Hans far, Barack Obama, Sr., var från Nyang'oma Kogelo i Nyanzaprovinsen i Kenya.
Hans mor, Ann Dunham, var en vit amerikanska från Wichita, Kansas hon var av främst engelsk och irländsk härkomst.

enligt wiki.

Härlig blandning mao.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Barack Hussein Obama född 4 augusti 1961 i Honolulu, Hawaii, är USA:s 44:e president.
Hans far, Barack Obama, Sr., var från Nyang'oma Kogelo i Nyanzaprovinsen i Kenya.
Hans mor, Ann Dunham, var en vit amerikanska från Wichita, Kansas hon var av främst engelsk och irländsk härkomst.

enligt wiki.

Härlig blandning mao.

Så med den logiken är jag invandrare...
Jag är född 1976 i Sollentuna, Sverige och pappa kommer ursprungligen från Finland och mamma från Huddiksvall, Sverige.

Skulle dock aldrig klassa mig som invandrare men rätt intressant att du gör det... :död
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Den dagen Bagdad Baylan blir statministerkandidat flyttar jag med dig till Israel!

De' är kärlek de'!

Däremot har jag svårt att se hur man resonerar om man röstar Nej. Som någon sa:
- Har man jobbat sig upp och vunnit så stor respekt att man ens är påtänkt för rollen trots den uppenbara extra arbete som krävs är man nog lika lämplig som någon annan tänkbar kandidat oavsett hur helsvensk denne är.

Det skulle väl isf kunna vara att en viss risk för positiv särbehandling föreligger. Vi bor trots allt i Sverige. Jordens mest politiskt korrekta och självhatande land.

Annars håller jag med dig. Är det en vettig person så spelar det naturligtvis ingen som helst roll om personen är invandrare. Tror dock att det kommer vara samma skit som kommer till den positionen, svensk eller utländsk. Det gäller att vara lismande och falsk för att ta sig så långt inom politiken.

Bully for prez? Tja, varför inte? Har en känsla av att det skulle bli lite mer action i Riksdagen då. :D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top