Skulle du våga ?

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Hoj
VFR750
Shit, jag hade fegat ur...uh... men beundrar de som vågar och kan!

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Är det nån som vad en såndäringa ekorrdräkt har för glidtal?

L.I.L.L.E.M.A.N

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Hoj
Kawasaki Z1000, Triumph Bobber, Honda CB 750 Four
Har hoppat fallskärm (tandem) och är riktigt sugen på att ta cert. Fruktansvärt kul! :tummenupp
Men basejumping känns inte aktuellt, dock ser det ju ruggigt skoj ut med dessa "fly-suits"! :)

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Jag säger bara daaaaamn! Sjukt imponerad av deras styrförmåga. Jag vill gärna testa men det kräver nog en hel del träning uppifrån ett flygplan.

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Tror att det var en svensk snubbe som var med och utvecklade "ekorr-dräkten". Är däremot säker på att han numera hoppar fallskärm i himlen på riktigt...

Jag vet att en kille som jag själv hoppat med en gång var lite av en pionjär inom BASE-hoppning (från fasta objekt) med wingsuits. Han hette Lukas Knutsson. Säger hette för att ha tyvärr omkom under ett sådant hopp. Lukas var mycket erfaren inom fallskärmshoppning.

Är det nån som vad en såndäringa ekorrdräkt har för glidtal?

Det beror mer på personen i dräkten än på själva dräkten. Dels har kroppstyngd och kroppsyta stor betydelse för hur fort eller långsamt man kan falla, dels är det väldigt mycket en teknik att "tracka flackt". Själv har jag hoppat fallskärm och då var jag ganska bra på att "falla sakta" vilket gjorde att jag fick hoppa ur planet bland de första när det var många som skulle vara med i frifallsformationen. Sen gällde det att tracka flackt och långt bort innan man öppnade skärmen efter det att formationen hade brutits.

Jag kan inga siffror på vilket glidtal som man kom upp i, men den vertikala hastigheten är som lägst ca 180 km/h och jag gissar att man kunde komma upp i närmare 100 km/h horisontellt när man trackade maximalt, det gick duktigt fort. Nu hade jag iofs inte wingsuit, de som behärskar sådana verkar komma upp i imponerande hastigheter horisontellt.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Blir dyrt med skidor i längden eller som i Tp´s fall crosshojar :tungan

Själv skulle ja nöja mig med ett vanligt fallskärmshopp, får väl se vad sommaren har att erbjuda däckkontot går dock först :fyllisar

_Challe_

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Xt660x
Lite svårt att säga, hoppa ut är nog inte nå problem men att glida nära bergskanten?
Skulle säkert våga prova men jag skulle inte komma ner levande vilket vore lite dumt :p

Med mycket träning så skulle man säkert kunna känna sig säker nog för att inte dö och då kunna göra det.
Att dö bara för att man visa att man våga är ju inte helt rätt i mina ögon.

Ska inte säga för mycket, har inte ens provat fallskärm ännu (bara bungee jump)

Skulle jag få chansen att göra det där nu, skulle jag INTE göra det
Det är säkert inte lätt att göra som dom gör, krävs säkert många års erfarenhet.

Ska försöka få hoppa fallskärm nån dag iaf.

Aja
Läckert är det iaf.
Vore riktigt kul att få prova ett vanligt basejump med sådan dräkt :D

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
WOW!!! Basjump vs Ekorre? :p

Riktigt shyst, men fatta hur illa det kan gå som i slutet när han PRECIS missar bilvägen om han har liiiite för lite höjd och smashar RAKT in i asfalten.... Roadkill? :S

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Shit vilka grymma killar:yoparty Jag har varit fallskärmshoppare men där går min gräns, minsta lilla misstag så hejdå till livet. Men det ser jävligt nice ut o det suger i hopptarmen när jag ser klippet:fyllisar

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
har ja helt fel om jag säger att när dom hoppar vid trollstigen i norge?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Behöver först lära mig hoppa från plan sen basejump sen är det väl bara prova.

Folk "vågar" inte detta men att brassa 200+knyck och nypa hejdarna i botten för att kunna ta en kurva på gränsen, bland träd, trafik, olja och djur gör många.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Folk "vågar" inte detta men att brassa 200+knyck och nypa hejdarna i botten för att kunna ta en kurva på gränsen, bland träd, trafik, olja och djur gör många.
Beror väl lite på vad man respekterar, fear is just an illusion eller? :tungan

Hoj blir inte roligt förrens man ligger på gränsen, vet inte hur de funkar med fallskärmshoppning ;)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC