Skulle försäkra min hoj!!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
hoj sugen skrev:
Så bespara mig erat *skit snack* om att har du inte råd så ska du inte ha en hoj!!
Vem ska betala då om du inte har råd, försök att inse att ha nyare sporthoj inte ingår i allemansrätten, man kör vad man har råd med så är det.
 

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
Zx9 01
crazy88 skrev:
vad gnäller du om då :kocko

Jag gnäller om att det är dyrt!
Det är en jävla skillnad att tycka att nåt är dyrt, och att inte ha råd till det!

Bättre att du håller käften om du inte har nått vettigt att säga :fatta!
 
Last edited:

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
Zx9 01
GSXR1100R skrev:
Vem ska betala då om du inte har råd, försök att inse att ha nyare sporthoj inte ingår i allemansrätten, man kör vad man har råd med så är det.

Men är du trög eller!?? :kocko
Har ALDRIG sagt att jag inte har råd!! :mad:
Bara att jag tyckte det var sjukt dyrt!
 

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
Zx9 01
NoLimit skrev:
För att återgå till ämnet:

Jag brukar resonera ungefär såhär:
Utgå först från vad hojjen kommer att kosta dig i inköp. Tänk därefter på ungefär vad delarna skulle kosta om du la ner motorcykeln (utan att blanda in eventuella personskador). Hur länge planerar du att ha bågen? Hur ofta och hur långt kommer du att köra? Kommer du enbart att köra på trixiga vägar i fullt blås? Kommer den att stå i ett ordentligt garage hela tiden? (och på så vis minimera riskerna för att något ska hända som halvförsäkringen vanligtvis brukar täcka). osv osv

Lägg sedan samman detta på något sätt och överväg vad som egentligen är vettigast. Att exempelvis betala hela motorcykelns värde i försäkringspremier, på säg ett par års tid, det tycker åtminstone jag är helt sanslöst! Jag hade nog övervägt att ha trafik om så blir fallet.

Välj sedan med magkänsla. Tänk dig scenariot att det redan är sommar och du har tagit halv eller trafik på hojjen. Fundera sedan på vilket som skulle få dig att sova bäst på nätterna.

Lycka till!

Hej. Jag skulle ju helt klart sova bäst på nätterna om den var halvförsäkrad.
Den kommer att stå i ett garage helt för sig själv. Där endast jag har nyckeln.
Men om halförsäkringen är värd 1700 extra i månaden, vet jag ju inte :(
Kanske borde montera in ett larm ????
Nån som vet om dom funkar bra???
 
Last edited:

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Bus_boy85 skrev:
Det går ju alltid att lösa vettja.

1. Ställ den på någon bekant äldre..bla...bla..a du vet = billigare
2. Välj till ett extra tillägg då..allstå att hojjen får köras av andra än ägaren som den e skriven på.
3. Framöver så "lånar" du hojen varje gång du kör.

Så har jag löst det med min Zx9:a ( Folksam)

...PARASIT!!!!!




.../Yoshi
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
shit vilka priser...

Men det mest komiska är väl att det blir billigare för mig att försäkra den där hojjen än det är för dig och jag har inte ens MCkortet än. hehe. Men vilken sekund som helst. ;)
Har ändå kollat upp vad skitmånga hojjar skulle kosta mig att försäkra men _ingen_ kostade sådär mycket. Det är trygg-hansa och folksam jag kollat med då jag fått för mig att dom är billigast.

Jag ska förresten fylla 27 nu i vår och har haft B-körkortet i 8,5 år. <-- Hur mycket påverkar detta min MCförsäkring tror ni?
 

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
Zx9 01
FANTEN skrev:
Men det mest komiska är väl att det blir billigare för mig att försäkra den där hojjen än det är för dig och jag har inte ens MCkortet än. hehe. Men vilken sekund som helst. ;)
Har ändå kollat upp vad skitmånga hojjar skulle kosta mig att försäkra men _ingen_ kostade sådär mycket. Det är trygg-hansa och folksam jag kollat med då jag fått för mig att dom är billigast.

Jag ska förresten fylla 27 nu i vår och har haft B-körkortet i 8,5 år. <-- Hur mycket påverkar detta min MCförsäkring tror ni?

Försäkrings bolagen gillar kanske inte mig :4skrika
Har haft hoj kort i 2 år.. och bil i 6. Aldrig krockat!
Kanske borde flytta ut till landet :huvet
Beror säkert på din ålder, och att du inte bor i storstan
 

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Liiiiidingö
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
69:an skrev:
@ hoj sugen och arnoldsson:

Rätta munnen efter matsäcken.
Vi har precis samma diskussioner i familjen, nästan dagligen, men med en 8-åring, en 13-åring och en 17-åring som allihop vill ha allt, nu. :)
För den som fortfarande tror att försäkringsbolagen av ren illvilja sätter skyhöga premier - som självklart skulle sjunka om bara vi hojåkare vägrade betala dem - så är det dags att vakna.

(Det är inte enbart värdet på det försäkrade fordonet som bestämmer premiekostnaden för stöldförsäkringen. Risken att fordonet faktiskt blir stulet spelar också roll, och den risken kan uppskattas eller härledas ur faktisk statistik. Så jämförelsen med bilen är inte helt solklar.)


Förstår vad du menar 69:an... men att ersätta en motorcykel i mitt fall då 37500 minus självrisken på 8000 blir 29500... jag tycker att om man har ett godkänt lås och förvarar hojen inlåst nattetid som det står i "kontraktet" så borde det bli billigare än 20 000 om året... Men det är klart... om man får alla att lyda dessa regler så skulle det bli färre stölder=> billigare premier. Det är ju vi som sköter oss som får betala för nötterna som inte gör det.. Själv tycker jag att det är en skälvklarhet att lyda kontraktet som jag skrivit på. Men man är väl något blåögd om man tror att alla gör så...
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag vet inget om svenska forsakrings priser, men leser i den Norska tidningen mc-avisa at i Norge ar utbetalningarna på mc forsakringer inte større an 49% av dom inbetalda pengarna så bolagen tjaner stora pengar på mc i Norge iaf..tilsvarande utbetalningar nar vi talar om bilar ar 65%...bolagen ljuger for at tjana pengar..om man ska tro på mc avisa..
 

Joshi

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2004
Ort
Ålesund I Norge
Hoj
Nada at the moment
Helförsäkring på min triumph speed four 03 kostar 6700kr/år...det ni :yoparty
IF o triumph e bra kompisar. Men visst...triumph gör inga direkt supersport hojar med 180 kusar. Men man får mycket roliga hojar ändå för pengarna.
 

crazy88

FD : NINJA_1
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Centralt
Hoj
R1000
hoj sugen skrev:
Jag gnäller om att det är dyrt!
Det är en jävla skillnad att tycka att nåt är dyrt, och att inte ha råd till det!

Bättre att du håller käften om du inte har nått vettigt att säga :fatta!

OK! jag har överseènde,du e från GbG :tungan :D
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
hoj sugen skrev:
Hejsan. Ringde idag till olika försäkrings bolag och skulle kolla upp vad det kostade att försäkra hojen. Var inne på trafik eller halv försäkring. Då jag visste att hel var inte att tänka på för dom pengarna!
På trygg hansa fick jag 3 olika pris uppgifter när jag ringde 2 gånger :kocko
Jag är 23, fyller 24 år i år. Och bor i Gbg.
Hojen är en zx9 01:a. Fy fan vilka priser dom tar!
Vad hade ni kört på?? Trafik eller halv ???
Blir dubbelt med halförsäkring i månaden jämfört med trafik.
Skulle betala 3242kr i halv försäkring i månaden från april och framåt.
För trafik 1532 kr månaden. Vilket väljer man??? :huvet


Trygg hansa 25000/27400/25927/ halv försäkring…. Bara trafik 13788 hel 42500

If tar 60000 halv per år….

Länsförsäkringar tar bara trafik.. och det kostar.. 19255

Salusansvar 70000-80000 papp

Folksam halv 31000 trafik 15000

Bil sport&mc 24000 bara trafik
SalusAnsvar skulle ha 21700 för min 125cc som är 11KW :kocko
men dom gick efter orginalefekten som är 20 KW, det är ju knappt ens lönt att trimma den till det :kocko den har aldrig kostat mig 21700 ens i inköp ju... puckon!


så ja tog tryghansas försäkring för 2270 kr istället i helår ;) :banana
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Kollade med folksam idag. Dom vill ha 12700:-/år halvförsäkring för mitt Monster. If höjde nämligen min premie från 15 till 22.000 när jag flyttade in till stan :mad:

Kollade även på en hoj jag är sugen på, hel ~10.000kr/år och halv ~5.000kr/år hos Folksam. Verkar som om Folksam har ryckt upp sig, även trevligaste försäkringshandläggaren jag pratat med. Fixade bättre pris med paket om jag skulle flytta hemförsäkring+drulle och olycksfall från IF till Folksam :)

Alla andra bolag säger att "Du får inte lägre premie bara för att du väljer att ha allt hos oss".... idioter.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top