Skuren daytona 675 -08 (ingen garanti)

mackan85

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Cb1000RA
Har en kompis som krachade sin gamla 675:a i slutet av förra året. Han fick då en demokörd hoj (400mil) av försäkringsbolaget.. Då han vart lite rädd för att köra efter krachen har han endast kört ca 200 mil sen han fick den.

När han åkte förra veckan la hojen av och han lämnade in den, i tron om att det var en garantifråga då hojen är så pass ny..

Idag ringde dom och sa att det kostar 25 000kr att laga hojen och undrade om han ville ha den fixad:huvet.. De förklarade att det var kasst med olja i hojen, ca 1 liter istället för 3 som det ska va, och att därför var hans fel.. Visst man ska kolla detta, men han har bara kört ett par hundra mil och hojen är nästan ny.. desutom var hojen inne för 2 veckor sendan för att åtgärda tändningslåset, vilket gick på garantin... Borde inte hojfirman kolla oljenivån om man vet att detta är ett vanligt fel på denna model?

Läste lite om att fler haft problem med detta! och att de dricker lite olja, men inte 2 liter på 200 mil...

Detta är sjukt, har du någon erfarenhet av detta? Eller hört om något? Kom gärna med tips på hur man kan få detta på garantin..
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Om man bara lämnar in hojen på auktoriserad verkstad för service med de intervall som anges i serviceboken ska väl garantin gälla. Detta betyder att man inte ska behöva byta olja själv mellan servicetillfällena. Egentligen ska man inte behöva göra något alls själv med cykeln, utan allt underhåll ska klaras av via service, och ytterliggare service bör inte vara nödvändig. Självklart talar sunt förnuft emot detta i vissa fall, men människor med noll mekkunskap måste ju också kunna köra hoj. Precis som med en bil. Väldigt få människor utför större service på egen hand. Oljebyte, slitagedelsbyte, allmän genomgång av kontrollpunkter etc. utförs av aukt. verkstad.

Har han stämplad servicebok ska det inte vara något snack om saken. Garantin ska gälla.

EDIT: Med "väldigt få människor utför större service på egen hand" menade jag människor med bil. Väldigt många människor med hoj utför service på egen hand.
 
Last edited:

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Inget konstigt alls att han inte får ut rep på garantin. Oljan ska man ha koll på så det är hans eget fel tyvärr. Sen kan man ju fundera på varför hojen hade så lite olja i motorn. Drog den onormalt mycket olja eller har någon fyllt på alldeles för lite olja vid oljebyte?? Men han e nog rökt på garantin hur som helst.

edit; läser man instruktionsboken så varnar tillverkaren för att köra med för låg oljenivå. Deras sätt att skydda sig mot felaktigt användande
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Saken är ju så att om du får(vi säger en ny tv)på garanti efter 10 mån. då har du ju inte 12mån. garanti på den utan bara 2 månader kvar på den ursprungliga garantin.:tummenupp

Att han sen kört väldigt lite lastas ju inte bolaget utan bara han själv.:D
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Inget konstigt alls att han inte får ut rep på garantin. Oljan ska man ha koll på så det är hans eget fel tyvärr. Sen kan man ju fundera på varför hojen hade så lite olja i motorn. Drog den onormalt mycket olja eller har någon fyllt på alldeles för lite olja vid oljebyte?? Men han e nog rökt på garantin hur som helst.

Jag håller inte med. Är det verkligen ett krav att man ska ha koll på servicepunkter på egen hand? Hojen är väl byggd för att inte förbruka slitagedelar och förbrukningsprodukter snabbare än vad serviceintervallen anger? Som jag sa innna; även om man har noll teknisk kunskap måste man väl kunna äga och köra en hoj? Precis som med bil?

Dock är det konstigt om inte oljetryckslampan började lysa långt innan det bara återstod en liter olja. Att ha koll på vad oljetryckslampan har för funktion, och vilken åtgärd som krävs om den tänds, är däremot något som fordonsägaren måste ha koll på.
 

mackan85

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Cb1000RA
Triumph lämnar 2 års garanti enligt deras hemsida, så han har fortfarande garanti på hojen. Det den kan ryka på är ju som The blade skriver att man ska hålla koll på oljenivån.. Men frågan är ju om det inte borde klassas som en fabrikationsfel om hojen drar 2 liter olja på 200 mil.. Det måste ju anses som onormalt, och även om Triumph lagligt skulle kunna snacka sig ur detta så borde de ju ändå betala detta för att få nöjda kunder... Det kostar men har dom många problem och folk går till tidningar och liknande så kommer detta resultera i minskad försäljning...

Har läst om vissa andra som också haft problem med skurna motorer.. Läste att triumph betalade detta i början men sen vart det för dyrt... Skumt!

På min har oljelampan börjat lysa då nivån varit för låg, och som jag har förstått det så lyser triumphens lampa alldes för sent, nästan efter motorn har skurit..


Saken är ju så att om du får(vi säger en ny tv)på garanti efter 10 mån. då har du ju inte 12mån. garanti på den utan bara 2 månader kvar på den ursprungliga garantin.:tummenupp

Att han sen kört väldigt lite lastas ju inte bolaget utan bara han själv.:D
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Jag håller inte med. Är det verkligen ett krav att man ska ha koll på servicepunkter på egen hand? Hojen är väl byggd för att inte förbruka slitagedelar och förbrukningsprodukter snabbare än vad serviceintervallen anger? Som jag sa innna; även om man har noll teknisk kunskap måste man väl kunna äga och köra en hoj? Precis som med bil?

Dock är det konstigt om inte oljetryckslampan började lysa långt innan det bara återstod en liter olja. Att ha koll på vad oljetryckslampan har för funktion, och vilken åtgärd som krävs om den tänds, är däremot något som fordonsägaren måste ha koll på.


ex bil eller mc om den nu tappar ut olja nogonstans och du inte ser detta eller inte fattar detta att du har en olje fläck på asfalten sen on olje laman lyser o du inte vet va den e till för då e det ju svårt att fatta att den kommer o gå sönder inom en snar fram tid om man inte vet /bryr sig mm (nu vet ja inte hur det e med denna person,


Men bara ett ex hur många frima bilar som folk har tror du att alla kollar oljan då dom tankar eller checkar lysena om dom fungerar vid start nee dom litar på elektroniken sen om den lampan e sönder ja då kan man ju köra hur länge som hest har ja sett tyvär

detta gör under misskötsel vanvård eller hur ja ska kalla detta

Men hadde han fylt i olja innan han lämna in den så hadde dom få ta det på garantin och felsökt (en ren gissning)


**Eller kollat oljan oftare så hadde detta inte hänt men men detta e ju det logiska**

Hoppas det löser sig för ägaren denna mc

//Robin
 
Last edited:

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
...Det den kan ryka på är ju som The blade skriver att man ska hålla koll på oljenivån...

Som jag sa innan; håller absolut inte med! Oljetryckslampan borde man ha koll på, men att kika genom oljenivåglaset titt som tätt kan inte vara ett krav! Sunt förnuft, visst, men ett garantikrav; tror inte jag!

Givet att din kompis har en fullstämplad servicebok som anger att service har varit utförd av aukt. verkstad vid rätt tidpunkter hade jag varit stenhård på att det hela ska gå som garantifall. Absolut! Kravet för att garantin ska gälla är ju att cykeln ska vara servad vid aukt. verkstad vid givna tidpunkter, inte att underhållsjobb ska utföras av ägaren därimellan. Detta krav finns just för att hojtillverkarna inte litar på ägarens kompetens. Det hade ju varit att skjuta sig själv i foten som tillverkare om man kräver att ytterligare service ska utföras av ägaren.
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
.. desutom var hojen inne för 2 veckor sendan för att åtgärda tändningslåset, vilket gick på garantin... Borde inte hojfirman kolla oljenivån om man vet att detta är ett vanligt fel på denna model?
...

Osannolikt att verkstaden kollar mer än vad de har betalt för.
Dessutom håller jag inte med er andra; visst låter det ovanligt mycket med en liter olja per 100 mil, men att hålla koll på oljenivån är ju det mest grundläggande som finns på en motor, så det borde vem som helst som klarar att ta körkort kunna göra. I de flesta instruktionsböcker står det dessutom att man akall göra en säkerhetscheck innan varje tur, och där ingår alltid kontroll av oljenivå. Sedan att kanske ingen gör det är väl en annan sak, men en solklar friskrivning av tillverkaren.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
ex bil eller mc om den nu tappar ut olja nogonstans och du inte ser detta eller inte fattar detta att du har en olje fläck på asfalten sen on olje laman lyser o du inte vet va den e till för då e det ju svårt att fatta att den kommer o gå sönder inom en snar fram tid om man inte vet /bryr sig mm (nu vet ja inte hur det e med denna person,


Men bara ett ex hur många frima bilar som folk har tror du att alla kollar oljan då dom tankar eller checkar lysena om dom fungerar vid start nee dom litar på elektroniken sen om den lampan e sönder ja då kan man ju köra hur länge som hest har ja sett tyvär....

//Robin

Jag förstod inte helt vad du menade, förlåt, men jag tror att du och jag är inne på exakt samma spår. Att serva ett fordon på verkstad görs ju precis just av den anledningen att alla inte har kompetensen till detta själva. Oavsett om det handlar om en firmabil eller ett privat fordon. Att serva ett fordon på verkstad är en förutsättning för att garantin ska gälla. Att skruva i hojen på egen hand är raka motsatsen egentligen; en förutsättning för att garantin INTE ska gälla.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag brukar kolla bla oljan vid varje körning. Hojmotorer är det ju lite hobbykvalle på. Men förstås önskar jag ju att hojägaren kan få ut detta på garantin. Men att köra motorcykel 200 mil utan att kolla oljan skulle jag aldrig göra, inte med ngt hojmärke.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Någon som vet vad som gäller för att garantin ska vara giltig? Jag menar, normala service intervall och samtidigt se till att man inte kör med några varningslampor tända, borde väll vara tillräckligt? :va
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Läs instruktionsboken vad det står om kontroll av oljenivå och hur ofta,står det kolla om lampan varnar så ska det vara lugnt men står det kolla vid varje tankning eller dag eller annat intervall som inte uppfyllts så är det nog bara att betala.

Henrik
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Några snabba synpunkter från en Trajja-ägare, låt mig först bara beklaga raset och önska polaren lycka till:tummenupp:

Japp, korrekt.
Triumph lämnar 2 års garanti enligt deras hemsida, så han har fortfarande garanti på hojen...

Japp, korrekt. Trajjan har ju oljesticka så att det finns inget glas att kika igenon, man får göra sig besväret att skruva ur stickan.
...Det den kan ryka på är ju som The blade skriver att man ska hålla koll på oljenivån...

Nej, tyvärr är det här det börjar halta lite. Ansvaret och instruktionen är otvetydigt enligt manualen. Däremot fanns ett appendix till handböckerna för -06 då man lyckats peka ut fel märke på stickan som rätt nivå. Trajjan vill normalt sett ha ett par, möjligen 3-4 dl efter en hård dag på banan (15-25 mil) med ständigt nötande upp emot varvstoppet. Precis som många andra maskiner. Vid lugnt landsvägsåka talar vi kanske om ett par dl på 100 mil. Fyller man inte på kan förmodligen förbrukningen öka drastiskt kort innan raset... T. ex. Honda gör samma bedömning för deras nya Blade. Det eventuella nyhetsvärdet förtas liksom av att man inte kollat oljan själv...
...Men frågan är ju om det inte borde klassas som en fabrikationsfel om hojen drar 2 liter olja på 200 mil.. Det måste ju anses som onormalt, och även om Triumph lagligt skulle kunna snacka sig ur detta så borde de ju ändå betala detta för att få nöjda kunder... Det kostar men har dom många problem och folk går till tidningar och liknande så kommer detta resultera i minskad försäljning...

Vad jag vet är det inte många motorer i Sverige som rasat av annan anledning än att dom körts torr och i något fall på grund av förhöjt varvstopp. Utomlands har man havererat en del bottendelar när man försökt avlägsna balansaxeln för att på så sätt tjäna roterande massa och vinna hk...
...Har läst om vissa andra som också haft problem med skurna motorer.. Läste att triumph betalade detta i början men sen vart det för dyrt... Skumt! ...

Det stämmer att Trajjan har en tryck- och inte en nivågivare. Jag har sett något påstående tidigare om att skadan redan är skedd när lampan börjar lysa med fast sken, tyvärr verkar det inte vara isolerat till just Triumph (bl. a. Aprilia vet jag det talats om i detta sammanhang). Några objektiva bevis har jag dock inte sett vad gäller något fabrikat. Personligen skulle jag stanna illa kvickt så fort lampuschlingen blinkade till...
...På min har oljelampan börjat lysa då nivån varit för låg, och som jag har förstått det så lyser triumphens lampa alldes för sent, nästan efter motorn har skurit..

Mellan serviceintervallen kan Du glömma, jag vet inte någon mc som har så generösa underhållsgarantier. Som redan påpekats - läs i instruktionsboken, men jag skulle tro där står inför varje färd eller vid varje tankning. Jag kollar själv väldigt ofta när jag just skaffat nytt, sedan lär man sig förbrukningen. Men längre än 25-50 mil mellan kollerna på mc:n går det icke!

Någon som vet vad som gäller för att garantin ska vara giltig? Jag menar, normala service intervall och samtidigt se till att man inte kör med några varningslampor tända, borde väll vara tillräckligt? :va
 
Last edited:

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R6 ratrace edition
Pratade med en kille som jobbar hos en återförsäljare för Triumph och de där med väldigt hög oljeförbrukning är ett känt begrepp på 675an. Jag frågade då vad som händer om motorn skär pga för lite olja, gäller garantin? Då vred han lite på sig och sa nja ja nje jo ne de ska man ju hålla koll på. Han sa även att de är väldigt individuellt från motor till motor pga olika inkörningsmetoder hur mkt dom drar. Tror tyvärr inte de e ovanligt med 0,5-1l per 100 mil enl han.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
2 Liter olja på 200mil?... Måste varit något fel på den hojen eller vad säger ni andra med 675 drar de så mycket?.

Jag har kört dags tur på 160mil med hojen...ska man då kolla oljan efter halva sträckan?.

Visst ska man kolla nivån men...inte fan ska en 675 dra 2L på 200mil antingen har verkstan hällt i för lite olja vid service annars är det fabriks fel på hojen.

Jag vill gärna höra hur mycket andras 675 drar i olja.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Jag förstod inte helt vad du menade, förlåt, men jag tror att du och jag är inne på exakt samma spår. Att serva ett fordon på verkstad görs ju precis just av den anledningen att alla inte har kompetensen till detta själva. Oavsett om det handlar om en firmabil eller ett privat fordon. Att serva ett fordon på verkstad är en förutsättning för att garantin ska gälla. Att skruva i hojen på egen hand är raka motsatsen egentligen; en förutsättning för att garantin INTE ska gälla.

ja menar att man bör ser efter skjälv så slipper man sådana saker ja kolla alltid min olja på mina hojar och bilar med sticka eller genom glaset för att mininera sådana saker och detta innebär inte garanti förlust (då ja tanka eller tvätta dessa) bara för att minimera att skador kan upp komma.

Ex på min ny mc så skyätte det ut lite gykol och detta så ja då ja tvätta denna och såg att kläman till locket va orsaken men då åkta ja bar till verkstader o dom fixa detta sen höll ja koll på detta för min egen skull garanti eller inte. man vill ja köra inte låta den stå o vänta på delar och ev få hela motorn riven ock monterad igen.

Polaren fick detta prob på sin mc och dom rev den sen försvan hans olje tryck i lampa man i motor fanns det så han va utan mc ca4 mån o innan så va det 1 droppe per natt en liten packning mellan motor blocken som va kass.

Ja det me o skruva men hojen e ju lite kluvet pc3 slipon mm ska man hård dra detta som general agenten sa då ja fråga ang garanti så skulle den inte gälla då.

Men enligt försäljarna så va detta ok dom läman garanti men ville inte skriva på papper. dvs dom vill inte ta ansvar då det va 5 år på denna.

Detta bedöms ju från fall till fall av general agenten men dom har ju blivit hårdare på detta va ja märkt:


//Robin
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Finns en del i 675-tråden om detta, mina personliga erfarenheter finns i tidigare post. Min hoj är nog en typisk medelförbrukare, det finns dom som drar mer och dom som tydligen inte drar något. Som Du vet har körstilen en hel del med detta att göra. Jag skulle köra en dagsetapp på 160 mil, men förmodligen kolla olja och smörja kedjan i samband med tankning inför nästa dagsetapp:)

...Jag vill gärna höra hur mycket andras 675 drar i olja.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
2 Liter olja på 200mil?... Måste varit något fel på den hojen eller vad säger ni andra med 675 drar de så mycket?.

Jag har kört dags tur på 160mil med hojen...ska man då kolla oljan efter halva sträckan?.

Visst ska man kolla nivån men...inte fan ska en 675 dra 2L på 200mil antingen har verkstan hällt i för lite olja vid service annars är det fabriks fel på hojen.

Jag vill gärna höra hur mycket andras 675 drar i olja.

Diskuterades just förbrukning i Daytona 675 tråden och det verkar som de flesta har samma uppfattning om förbrukning.

Är själv inne på min andra 675a och bägge har gillat olja runt 1l/100mil var nog vad min första -06a drog, min nya är lite snällare men även den gillar det svarta guldet.
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Har läst om vissa andra som också haft problem med skurna motorer.. Läste att triumph betalade detta i början men sen vart det för dyrt... Skumt!

Du har sikkert læst om mig... 1 varv på Anderstorp, då var min motor helt död... Men, det var min fel... allt allt for höga varv.... :yoparty

Men, nu sittar en fin '09 motor i min hoj :)


2 liter på 200 mil är mycket... låtar ju som en R1. Det är ju helt normalt med 1liter per 100 mil.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top