Skyddsjacka - Bra eller dåligt?

emma082

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Honda CBF600 -04
Trivs inte alls i min skinnjacka i den här värmen! Finns det några skyddsjackor i typ kevlar (med axel+armbågsskydd minst) eller liknande som är funktionsdugliga och prisvärda?

Em :)

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
kör med lindstrands mc jacka där de finns blixtlås läns med armarna som man öppna så luftne strömmar in genom ett nät :) skönt som fan,

Finns axel och armbågsskydd på den!

emma082

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Honda CBF600 -04
Thnx guys... gillar t-shirt/linnetipset bäst! Ha ha! Vad skönt det skulle vara att köra så om det inte fanns så många ouppmärksamma trafikanter ute på vägarna!

Helst skulle jag vilja ha en tunn skyddsjacka att ha under en collegetröja OCH som klarar asfaltsnötningen :)

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Thnx guys... gillar t-shirt/linnetipset bäst! Ha ha! Vad skönt det skulle vara att köra så om det inte fanns så många ouppmärksamma trafikanter ute på vägarna!

Helst skulle jag vilja ha en tunn skyddsjacka att ha under en collegetröja OCH som klarar asfaltsnötningen :)

Tro mig, T-shirt är tokigt skönt! Tyvärr retar det väldigt många här på forumet, men men...
Om du bara är ute efter nötningsskyddet finns det en del ganska tunna Crossjackor som kan funka, har själv kanat lite asfalt med en sådan och den är fortfarande hel (sånär som på en mosad knapp):tummenupp

Boatdrinks

www.Bombrepa.se
Gick med
25 Dec 2007
Hoj
Fet-Grisen, 1800cc vansinne
Cross-väst under SH-tröjja? Har kört så i några sässonger nu, funkar fint:tummenupp

Inte samma skydd som läderkläder, men betydligt svalare och med lite nötningsskydd på de mest utsatta partierna, fast det blir nog rätt rejäla skrapisar mellan skydden...

Last edited:

emma082

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Honda CBF600 -04
Det låter nästan som att man ska stå ut med skinnet... vill inte kompromissa med säkerheten trots allt. Trodde att det möjligtvis fanns någon sorts skyddsjacka i samma material som Draggin' jeans som var ok...

• Gilla
Reaktioner: SGM

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Har för mig att lindstrands har en tygjacka med mesh som skall vara luftig och sval. Ungefär som en allvädersjacka fast utan regnskydd lämpad för soliga varma dagar.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag köpte mig en sån här.

Yoshimura_Cyclone_Mesh_Red_Jacket.jpg

Hyggliga skydd samt luftig och skön.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Har gått omkull 2 ggr med detta http://www.24mx.se/crossdelar/Ride_north_Kroppsskydd/12215/skydd/k30/Skyddsvästar/s201/

Och det skyddar bra:tummenupp alla höga delar är skyddade med riktigt bra skydd och jag har svårt att förstå hur ett skinn skulle skydda bättre.

Jag skrotade ett sådant efter en vurpa på geggmoppen, skydden är gjorda av alldeles för spröd plast i det där, spräckte axelskyddet utan större våld inblandat.

Hur länge tror du 2 mm nylonplast står emot nötning på asfalt? :)

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Det låter nästan som att man ska stå ut med skinnet... vill inte kompromissa med säkerheten trots allt. Trodde att det möjligtvis fanns någon sorts skyddsjacka i samma material som Draggin' jeans som var ok...
Draggin har kevlarunderställ, kolla med Handelsboden, finns iaf i deras katalog.

Har själv skyddsväst från Knox (inkl bröstskydd) och det är suveränt när det är skitvarmt då det fläktar genom munkjackan.

Typ en sån här.

Har inte skaffat kevlarställ ännu men det kommer, sen... när jag fått tillbaka körkortet igen *host* (gick lite för fort förra veckan tyckte Farbror Blå) :gnissla :huvet

Jag skrotade ett sådant efter en vurpa på geggmoppen, skydden är gjorda av alldeles för spröd plast i det där, spräckte axelskyddet utan större våld inblandat.

Hur länge tror du 2 mm nylonplast står emot nötning på asfalt? :)

Man släpar nog inte samma detalj i marken särdeles länge. Min erfarenhet av att klota är att man tumlar rätt ordentligt så det är viktigare med stötskydd isf. Men ja, nötningsskydd är inte fel. :tummenupp

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Man släpar nog inte samma detalj i marken särdeles länge. Min erfarenhet av att klota är att man tumlar rätt ordentligt så det är viktigare med stötskydd isf. Men ja, nötningsskydd är inte fel. :tummenupp
Och tumlar gör man för att man har dålig skyddsutrustning, och det är tumlandet som gör att saker går av/slits sönder. Tro mig, jag har också viss erfarenhet av klotningar ;)

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...