Skyddsjacka - Bra eller dåligt?

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Och tumlar gör man för att man har dålig skyddsutrustning, och det är tumlandet som gör att saker går av/slits sönder. Tro mig, jag har också viss erfarenhet av klotningar ;)

Mer hasa än tumlba på bana jämfört med allmän väg skulle jag tro :krama

Men det här är hårklyverier, man kan aldrig veta i förväg. Att dra rätt ut i skogen vid sidan av vägen i 160-170 km/h o bara bryta nyckelbenet o få en lindrig hjärnskakning är nog rätt sällsynt, eh? :näsblod :tungan

Man får ju anpassa sitt körande också liksom..... Oavsett hur mycket skydd man har så kommer det att gå sönder saker i kroppen om man landar tillräckligt hårt och ffa om det går lite för fort så lossnar inre organ. Det är det man dör av, inte att man bryter lite ben o får skrubbsår. :brinnerup

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Mer hasa än tumlba på bana jämfört med allmän väg skulle jag tro :krama

Men det här är hårklyverier, man kan aldrig veta i förväg. Att dra rätt ut i skogen vid sidan av vägen i 160-170 km/h o bara bryta nyckelbenet o få en lindrig hjärnskakning är nog rätt sällsynt, eh? :näsblod :tungan

Man får ju anpassa sitt körande också liksom..... Oavsett hur mycket skydd man har så kommer det att gå sönder saker i kroppen om man landar tillräckligt hårt och ffa om det går lite för fort så lossnar inre organ. Det är det man dör av, inte att man bryter lite ben o får skrubbsår. :brinnerup
Ja jag vet inte, jag har aldrig brutit något nyckelben med hojen. Och man glider nog ganska lika både bana och väg faktiskt, antagligen bättre på väg eftersom det brukar vara sämre/halare asfalt där. Fast det är sant, det är mängder med folk som tror en massa, utan att ha någon som helst erfarenhet av att klota, eller vad grejerna egentligen tål/är gjorda för.

Men visst ska man anpassa sitt körande, inte köra för fort på dålig väg, när det står poliser ivägen, när man inte har komplett skyddsutrustning osv ;) Men att säga att det är sak samma egentligen, för kör man tillräckligt fort så dör man iaf, å lite brutna ben och skrubbsår dör man ju inte av är ett jävla naivt skitsnack. Dö av frakturer kan man visst göra, bryter du båda lårbenen, eller ett smalben, en arm och får kraftiga skrubbsår så kan du visst hinna förblöda innan ambulansen hinner fram, eller hinner få in dig på sjukan. Dessutom verkar inte folk riktigt förstå hur jobbigt det är och jävla ont det gör att krossa kotor, bryta av ben osv. Att skrapa bort all hud på röven/ena sidan/ett ben kräver många månaders behandling och orsakar mycket smärta och lidande. Man behöver bara göra såna övningar en gång för att inse att man aldrig någonsin vill uppleva det igen!

Så visst, det är varmt som satan i stället ibland, men å andra sidan, jag kliver på hojen vid garaget, kör 15-20 mil å sen kliver jag av hojen igen, jag skippar alla fikapauser mm, då funkar det alldeles ypperligt. Att köra runt i fel kläder och säga att det går bra är också ganska missvisande, i princip allt går att köra med, men inte alls lika mycket skyddar speciellt bra vid en vurpa!

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Ja jag vet inte, jag har aldrig brutit något nyckelben med hojen. Och man glider nog ganska lika både bana och väg faktiskt, antagligen bättre på väg eftersom det brukar vara sämre/halare asfalt där. Fast det är sant, det är mängder med folk som tror en massa, utan att ha någon som helst erfarenhet av att klota, eller vad grejerna egentligen tål/är gjorda för.

Men visst ska man anpassa sitt körande, inte köra för fort på dålig väg, när det står poliser ivägen, när man inte har komplett skyddsutrustning osv ;) Men att säga att det är sak samma egentligen, för kör man tillräckligt fort så dör man iaf, å lite brutna ben och skrubbsår dör man ju inte av är ett jävla naivt skitsnack. Dö av frakturer kan man visst göra, bryter du båda lårbenen, eller ett smalben, en arm och får kraftiga skrubbsår så kan du visst hinna förblöda innan ambulansen hinner fram, eller hinner få in dig på sjukan. Dessutom verkar inte folk riktigt förstå hur jobbigt det är och jävla ont det gör att krossa kotor, bryta av ben osv. Att skrapa bort all hud på röven/ena sidan/ett ben kräver många månaders behandling och orsakar mycket smärta och lidande. Man behöver bara göra såna övningar en gång för att inse att man aldrig någonsin vill uppleva det igen!

Så visst, det är varmt som satan i stället ibland, men å andra sidan, jag kliver på hojen vid garaget, kör 15-20 mil å sen kliver jag av hojen igen, jag skippar alla fikapauser mm, då funkar det alldeles ypperligt. Att köra runt i fel kläder och säga att det går bra är också ganska missvisande, i princip allt går att köra med, men inte alls lika mycket skyddar speciellt bra vid en vurpa!
Bröt inte du ett nyckelben när du klotade på bulten med Gixxern?

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Thnx guys... gillar t-shirt/linnetipset bäst! Ha ha! Vad skönt det skulle vara att köra så om det inte fanns så många ouppmärksamma trafikanter ute på vägarna!

Helst skulle jag vilja ha en tunn skyddsjacka att ha under en collegetröja OCH som klarar asfaltsnötningen :)
Hur vare nu?

"Jag ångrar hellre det jag gör än det jag inte gjorde!"
Testa T-shirt ;) :D

emma082

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Honda CBF600 -04
Usch, vad svårt det ska vara att välja bra skydd då!

Jag tar mig nog en trip förbi 24mx lager ikväll... måste testa en sån där jacka till att börja med.

...och jag tycker att ni ska ta och sluta med att testa era skydd så ofta! Håll er på hjulen ;)

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Draggin´(Som handelsboden saluför.) har en tröja med kevlarfoder. Kan kanske vara en god idé att trä över en sån där cross-skydds-jacka?

Men ja. Kvinnor i läder är hett! :)

Edit: Såg att Tuppjuck hann före mig på förra sidan...

Last edited:

emma082

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Honda CBF600 -04
Var glad att vi gör det så att du vet vad du ska/inte ska köpa ;)

Vilka gentlemän! :krama

Draggin´(Som handelsboden saluför.) har en tröja med kevlarfoder. Kan kanske vara en god idé att trä över en sån där cross-skydds-jacka?

Men ja. Kvinnor i läder är hett! :)

Edit: Såg att Tuppjuck hann före mig på förra sidan...

Kvinnor i läder är absolut hett! :tummenupp

Jag har kommit fram till att jag ska behålla mitt skinnställ och så snart som möjligt även investera i ännu bättre utrustning.

Lite svett går att bada bort... en rullstol, söndersliten hud, hjärnskador osv är svårare att bada av sig...

Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kvinnor i läder är absolut hett! :tummenupp

Jag har kommit fram till att jag ska behålla mitt skinnställ och så snart som möjligt även investera i ännu bättre utrustning.

Lite svett går att bada bort... en rullstol, söndersliten hud, hjärnskador osv är svårare att bada av sig...

Instämmer! Klotade i tisdags med Lindstrands Sepang. Resultatet efter en glidtur på asfalten i ca 30m blev ömma muskler och ett par blåmärken. Nu lutar det år att sälja alla tygkläder för mc-bruk jag har.

Hojen tog i ett vägräcke med bakhjulet så den blir med största säkerhet inlöst. Fan!

Men problem som löser sig genom att kasta pengar på dem är inte stora problem jämfört med dem som pengar inte löser. Trasiga leder och krossade ben exempelvis. Jag kan iaf sitta här och gnälla om det. :)

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Jag hoppas du inser att det är 100% plast i den där, och plast smälter fort vid värme, och tröjan skyddar nada mot friktionen från asfalten... :näsblod

Javisst, lägger du ned hojen i 300km/h på motorväg så att du hasar omkring på skydden i en kvart så lär nog smält plast vara ett problem. Men jag tror nog risken att bli överkörd eller att tumbla in i något stationärt objekt är är större vid en sån typ av olycka än att plasten skulle smälta fast på en..

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Javisst, lägger du ned hojen i 300km/h på motorväg så att du hasar omkring på skydden i en kvart så lär nog smält plast vara ett problem. Men jag tror nog risken att bli överkörd eller att tumbla in i något stationärt objekt är är större vid en sån typ av olycka än att plasten skulle smälta fast på en..

Det tar inte 15 min för nätet mellan skydden att smälta...

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det tar inte 15 min för nätet mellan skydden att smälta...

Exakt...och för den observante så är det hårda skydd för många delar av kroppen, men ofta saknas det för sidorna av skulderbladen, revbenen sidor, runt njurarna och mage.

Men man kanske inte tänkt hasa längs asfalten på just de områdena? :hihi Och en fräsigt tribal-luv-tröja är ju skydd nog. :fakta

Dessutom sitter allt ihop med ett nät som man oftast kan sabba enbart genom att ta på sig grejorna lite våldsamt. :crash (Jag har kört med ufo och dainesevästar på geggmoppen).

Jajäääädrar. Men "jag" kör ju aldrig ikull, det drabbar inte "mig".

Vafan, tänk till lite...

Sprawler

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Yamaha
Exakt...och för den observante så är det hårda skydd för många delar av kroppen, men ofta saknas det för sidorna av skulderbladen, revbenen sidor, runt njurarna och mage.
Sant, men hur många skinnjackor har skydd där? Hur många skinnjackor har skydd öht?

(Eller vad jämförde du med?)

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...