Skyddsjacka - Bra eller dåligt?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag kör nästan alltid med en sån här:
http://www.24mx.se/crossdelar/Fox_Titan_Sport_Jacket/22259/Skydd/k30/Skyddsv%C3%A4star/s201//
Utanpå det har jag bara en tröja. Svalkar och skyddar bra. Till alla er som gnäller att plast smälter - vad är era ryggskydd gjorda av? Vid "normal" körning är en skyddsjacka lika bra om inte bättre än skinnjacka, det är jag övertygad om :tummenupp

Varför tror du man har något som skyddar mot friktion och nötning över ryggskyddet? ;)

Sant, men hur många skinnjackor har skydd där? Hur många skinnjackor har skydd öht?

(Eller vad jämförde du med?)

Jag pratar om skydd mot asfalten, det är ju kul att ha hud och lovehandles kvar... :hihi
 
Last edited:

Sprawler

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Jag pratar om skydd mot asfalten, det är ju kul att ha hud och lovehandles kvar... :hihi

Aah okej, men då har du givetvis rätt. Fast jag tror inte risken att jag ska kasa asfalt på ena njuren är särskilt stor så jag chansar. :tuttar
I slutändan är det givetvis en smaksak vad man vill ha. Jag är väldigt nöjd med min skyddsjacka iaf.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Aah okej, men då har du givetvis rätt. Fast jag tror inte risken att jag ska kasa asfalt på ena njuren är särskilt stor så jag chansar. :tuttar
I slutändan är det givetvis en smaksak vad man vill ha. Jag är väldigt nöjd med min skyddsjacka iaf.

Dagens tips - man klär sig för vurpan. Jag tror risken är rätt stor att man hasar på både sidorna, skuldror eller magen...men det är jag det.

Det största problemet är om nätet som håller ihop jackan ger med sig, och det lär det göra fort...då kan man lika gärna åka naken.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Vid "normal" körning är en skyddsjacka lika bra om inte bättre än skinnjacka, det är jag övertygad om :tummenupp
Sant, men hur många skinnjackor har skydd där? Hur många skinnjackor har skydd öht?

(Eller vad jämförde du med?)
Alla mina skinnjackor har haft ledade axel- och armbågsskydd. Tillsammans med rygg- och bröstplatta har jag därmed exakt samma våldsskydd som en plastväst men förmodligen 100ggr bättre nötningsskydd.

Men, to each his own..
 

Sprawler

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Men då svettas du också därefter :tummenupp
Eftersom jag bara kör hoj för att stajla och glida så spelar det inte så stor roll för min del. :arsele Smaken är som baken
 
Last edited:

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Kör med en sånhär.
Skyddet är sämre än på min skinnjacka, men sommaren i södra Europa är inte rolig när man är klädd i svart läder.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
:krama
Dagens tips - man klär sig för vurpan. Jag tror risken är rätt stor att man hasar på både sidorna, skuldror eller magen...men det är jag det.

Det största problemet är om nätet som håller ihop jackan ger med sig, och det lär det göra fort...då kan man lika gärna åka naken.

Har du gått omkull någon gång? Jag kan då säga att jag varken hasade på skuldror eller magen sist jag gick omkull. Dock lite på höfterna.
Och vid höfterna sitter det där skyddet inte med nät utan likt ett vanligt rygskydd.

Hur som haver så tror jag dock att skyddstillverkare har testa dessa skydd i någon form av utsträckning, så att man likväl skulle kunna åka naken tror jag nog är att ta i lite. Men sen så råder det juh en viss paranoia över att åka i något annat än full skyddsmundering bland vissa av forumdeltagnarna här på SH.

Trygghetsnarkoman är vad du är! :arsele


:tuttar :krama
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
:krama

Har du gått omkull någon gång? Jag kan då säga att jag varken hasade på skuldror eller magen sist jag gick omkull. Dock lite på höfterna.
Och vid höfterna sitter det där skyddet inte med nät utan likt ett vanligt rygskydd.

Hur som haver så tror jag dock att skyddstillverkare har testa dessa skydd i någon form av utsträckning, så att man likväl skulle kunna åka naken tror jag nog är att ta i lite. Men sen så råder det juh en viss paranoia över att åka i något annat än full skyddsmundering bland vissa av forumdeltagnarna här på SH.

Trygghetsnarkoman är vad du är! :arsele


:tuttar :krama

Och du är lurad om du tror att en skyddsväst för geggmoppar med fräääääsig tribaltröja kommer rädda ditt skinn den dagen du hasar längs asfalten.

"Hur som haver så tror jag dock att skyddstillverkare har testa dessa skydd i någon form av utsträckning, så att man likväl skulle kunna åka naken tror jag nog är att ta i lite."

Så du tror att de som tillverkar denna typen av skydd testat dem för asfaltsbruk? :hihi Hint - de är för geggmoppeåkare...

Men vi gör ju alla som vi vill, det är klart oroande att se att så många tror att skyddsjacka med bomullströja är fullgod ersättning för riktiga grejer.

Go nuts grabbar, ge fan i att vurpa med dem bara...
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Och du är lurad om du tror att en skyddsväst för geggmoppar med fräääääsig tribaltröja kommer rädda ditt skinn den dagen du hasar längs asfalten.

"Hur som haver så tror jag dock att skyddstillverkare har testa dessa skydd i någon form av utsträckning, så att man likväl skulle kunna åka naken tror jag nog är att ta i lite."

Så du tror att de som tillverkar denna typen av skydd testat dem för asfaltsbruk? :hihi Hint - de är för geggmoppeåkare...

Men vi gör ju alla som vi vill, det är klart oroande att se att så många tror att skyddsjacka med bomullströja är fullgod ersättning för riktiga grejer.

Go nuts grabbar, ge fan i att vurpa med dem bara...

1. Du tänkte inte svara på frågan? Har du någon erfarenhet av att gått omkull på asfalt, eller är det bara rena spekulationer från din sida?

2. Nog för att fox västen just va avsedd för cross, men t.ex. Dainese har en liknande variant kallad Wave Pro 2, den ligger ivf under deras roadracing skydd... Så någon form av vägtestning får man hoppas på.

Men sen sa jag aldrig att det skulle vara fullgott skydd mot asfalt på något sätt, allt jag sa var att du kanske överdrev lite som liknade det vid att köra naken.

For the record:
Jag kör ofta i bomullströja med ryggskydd under, ibland bara t-shirt (och byxor såklart :p) jag har inga illusioner om trygghet, jag är väl medveten om risken. Vi är inte alla beroende av en konstant trygghetskänsla i våra liv ;)
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Dagens tips - man klär sig för vurpan. Jag tror risken är rätt stor att man hasar på både sidorna, skuldror eller magen...men det är jag det.

Det största problemet är om nätet som håller ihop jackan ger med sig, och det lär det göra fort...då kan man lika gärna åka naken.


Sgm i många saker brukar ja hålla med dig.... Men allvarligt... Vafan?!
Du säger att åka naken e samma sak som att åka med skyddsjacka?
Då är de väl samma sak att åka med skyddsjacka som att åka med skinnstället?

Ja själv åker med skyddsjacka, ruggskydd med njurbälte och tjocktröja.

Ja önskar ja hade råd med ett skinnställ för de turer ja kör med motardhjulen på asfalt, har åkt omkull tillräckligt många gånger för att veta att skinnställ e de enda rätta när man ska glida runt där som en fjant :gnissla

Men att åka omkull på en liten grusväg i 90 knyck kommer inte ett skinnställ skydda mig bättre mot träden.

Sen när du tjatar om att man jämt ska ha de bästa kläderna... Borde inte folk åka sporthoj med crosskängor? För face it... Dom e mycket mer bastanta att krascha i!

Ja blir jätteglad så länge folk har full skyddsutrustning.
Blir dock förbannad när man möter någon touringcykel (ja TOURING, inte glidare) som vinkar åt en och inte har handskar... Ja menar... Dom pallar på sig alla kläder, åker och svettas i 30 mil, lider man nå mer om man har handskar på sig då eller? :confused:

Sen ser de ju bara idiotiskt ut när man möter dumhuvuden i t-shirt och/eller shorts.
Inte enbart för att det skyddar dåligt. Men även för att de ser så illa ut, ser så vårdslöst ut.
Ja skulle åka till en polare (3km grusväg) med crossen för ett par år sen, hade ju självklart shorts eftersom ja bara skulle åka sakta och de va kokhett ute, dock räknade ju inte ja med att de skulle flyga in en geting i shortsen. Efter de har ja aldrig använt shorts på en motorcykel igen.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Finns väl annars några kombo-ställ = skinn/textil? Vet inget specifikt men har för mig att jag sett det ute på vägarna.

Gällande skyddsjacka/väst så efterfrågar jag tester, finns ju ungefär en miljon olika att välja mellan men man har ju inget att gå på förutom tillverkaren/åf´s egna lovord. Vanliga tygallvädersställ verkar skydda lika bra som ett regnställ.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Ja jag vet inte, jag har aldrig brutit något nyckelben med hojen. Och man glider nog ganska lika både bana och väg faktiskt, antagligen bättre på väg eftersom det brukar vara sämre/halare asfalt där. Fast det är sant, det är mängder med folk som tror en massa, utan att ha någon som helst erfarenhet av att klota, eller vad grejerna egentligen tål/är gjorda för.

Men visst ska man anpassa sitt körande, inte köra för fort på dålig väg, när det står poliser ivägen, när man inte har komplett skyddsutrustning osv ;) Men att säga att det är sak samma egentligen, för kör man tillräckligt fort så dör man iaf, å lite brutna ben och skrubbsår dör man ju inte av är ett jävla naivt skitsnack. Dö av frakturer kan man visst göra, bryter du båda lårbenen, eller ett smalben, en arm och får kraftiga skrubbsår så kan du visst hinna förblöda innan ambulansen hinner fram, eller hinner få in dig på sjukan. Dessutom verkar inte folk riktigt förstå hur jobbigt det är och jävla ont det gör att krossa kotor, bryta av ben osv. Att skrapa bort all hud på röven/ena sidan/ett ben kräver många månaders behandling och orsakar mycket smärta och lidande. Man behöver bara göra såna övningar en gång för att inse att man aldrig någonsin vill uppleva det igen!

Så visst, det är varmt som satan i stället ibland, men å andra sidan, jag kliver på hojen vid garaget, kör 15-20 mil å sen kliver jag av hojen igen, jag skippar alla fikapauser mm, då funkar det alldeles ypperligt. Att köra runt i fel kläder och säga att det går bra är också ganska missvisande, i princip allt går att köra med, men inte alls lika mycket skyddar speciellt bra vid en vurpa!

Måste få veta vilken utrustning du kör med som skyddar mot lårbensfrakturer!

Allmänt är man lita trött på alla som vet precis hur det är för att de vurpat en eller några gånger. Precis somm om det skulle vara typolyckan.

Man e lite förundrad varför man enbart ser stålburar i rallybilar. Händer det inga olyckor i vanliga bilar?

Bästa sättet att klara sig utan sk "klotningar" är att köra omdömesgillt och inte för fort.

Klotning btw är inte det när cykeln roterar runt sin egen axel och i princip blir skrot? Har väl inget med föraren att göra öht? Dvs att i fart skiljas från sin mc innebär inte en klotnig. Fast det låter fräckt. Lite dödföraktande.

Till TS kolla på BMWs prylar. Erste klasse! Vad det gäller ergonomi och känsla. Mycket bättre än lindstrands.

Finns väl annars några kombo-ställ = skinn/textil? Vet inget specifikt men har för mig att jag sett det ute på vägarna.

Gällande skyddsjacka/väst så efterfrågar jag tester, finns ju ungefär en miljon olika att välja mellan men man har ju inget att gå på förutom tillverkaren/åf´s egna lovord. Vanliga tygallvädersställ verkar skydda lika bra som ett regnställ.

Jag som var sugen på BMW StreetGuard3. Nu ska jag köpa en regnkappa istället. Funka Biltemas lika bra som Alpinestars?
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Måste få veta vilken utrustning du kör med som skyddar mot lårbensfrakturer!
Nu skrev jag ju iofs inte att min skyddsutrustning gjorde det, bara att man blöder väldigt mycket då ;) Dessutom är det ju blödningar internt som inte syns på utsidan, dvs lätt att missa som vanlig förbipasserande svensson.

Däremot har ju många lite dyrare/bättre ställ stötupptagande vadderingar i nå slags Tempur-liknande material på höfter och utsidan av låren. Det fördelar ju tryck/slag på en större yta och skyddar ju mot vissa typer av våld, men antagligen förhindrar det mer lårkakor och kanske kan ta udden av vissa frakturer. Men att bryta av lårbenet kräver en hel del kraft, och det lilla sån vaddering tar upp är antagligen sak samma i dom flesta fall. Undantag finns ju alltid ;) Fast stället har en annan viktig roll där, det skyddar huden och minskar radikalt risken för att benändarna sticker ut i det fria och att det kommer in smuts och skit in i kroppen.

Det kanske låter cyniskt och makabert, men oavsett erfarenhet av vurpor så tror jag ingen hade planerat att vurpa den just den dagen när dom drog på sig hjälmen, oavsett om dom klöv en älg i 200, highsideade ut i skogen eller bara gled omkull i en grusig rondell, låg på sjukhus i ett halvår eller bara behövde lite plåster på ena knogen. När det väl händer går det jävligt fort åt skogen! Att ha rätt grejer på sig spelar verkligen roll, allt från att bli invalid till helt oskadd styrs till stor del av skydden man har på sig (rätt hjälm, ryggskydd, stövlar, ställ, handskar). Visserligen är det mycket annat som spelar in också, men det mesta utom fart och våra egna skydd kan vi inte påverka, så då är ju det vi kan påverka desto viktigare.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Sgm i många saker brukar ja hålla med dig.... Men allvarligt... Vafan?!
Du säger att åka naken e samma sak som att åka med skyddsjacka?
Då är de väl samma sak att åka med skyddsjacka som att åka med skinnstället?

Nätbrynjan som håller skydden på plats är så klent att det går att förstöra det genom att ta på och av jackan några gånger lite bryskt (har åkt ufo scorpion och dainese själv i skogen).

Vad tror du händer den dagen man glider längs asfalten, och har oturen att inte glida på de hårda skalskydden, utan på sidan av revbenen, eller att man hamnar på skulderbladet - eller magen?
Där har man oftast bara nylonnätet som "skydd".

Luvtröjan äts upp eller dras av på nolltid, så räkna inte med den.

Men kan man bestämma att man glider på ryggskyddet, så visst kanske det kan lira en stund. ;) När nätet rivs sönder, så kommer inte skydden stanna kvar där du vill ha dem, alltså...naken, fast med nylon som smälter in i såren som bonus..


Jag har inga problem med att folk inte har råd, och inser att det här kanske är en nödlösning.

Men det är en kalkylerad risk, precis som att köra åt helvete för fort är, men...det här är ett otyg, och det är ju lätt att se att många tror det är ett fullgott skydd.

/J
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Ser att ingen upptäckt det ypperliga alternativet till skinnställ - Halvarsons kevlarställ (Halvarson Safety). Det är klassat Level 1 eller 2 (beroende på variant) i standarden EN 13595 för motorcykelkläder. Plaggen togs fram för att möta behovet av godkända yrkesmässiga skyddskläder för mc-åkare som kör på jobbet.
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/technical_info.php?id=1

safety_jacket_level_1_b.jpg

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=41&cid=5
safety_pants_level_1_b.jpg

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?cid=9&id=42

Har kört med detta mer än 3000 mil (två säsonger) och har egentligen bara lovord för skyddsplaggen. (Överdragsplaggens kvalité på dragskor i allehanda dragkedjor är jag inte imponerad av däremot. Men regntätheten är ypperlig.)

Plaggen är lika eller mer nötningsbeständiga än Jofamas normala skinnställ och har samma integrerade skydd för axlar, knän, armbågar, och höft. Det går även att sätta i ett ryggskydd - men jag kör med ett mer täckande löst skydd inne i jackan istället.

Jag har level 1-varianten. Level 2 var lite mer otympligt (som level 1 med alla ytterplagg på - alltså lite som att köra i med regnställ utanpå skinnställ - bylsigt.) och då level 1 motsvarar vad ett skinnställ ger för säkerhet gott och väl så ville jag inte offra någon rörlighet.

Främsta fördelarna är att plaggen släpper igenom vind vilket ger skön svalka i sommarhettan. Man kan köra med vilket genomsläppligt täckplagg som helst och det bästa av allt: Plaggen går att maskintvätta! Slut med unken lukt, vädring och allehanda kemikaliebehandlingar.

Varma dagar, större delen av maj-augusti/september faktiskt, har jag skippat Halvarsons egna skaljacka/byxa (som annars lätt kopplas ihop med skyddskläder till ett normalt 2-delat mc-ställ). Byxorna har jag haft om det varit regnrisk. (Ta av sig stövlar för att dra på skalbyxor i regnet - njae..) Jackan enbart vid regn eller kyla. Istället har jag valt att maximera luftflödet genom plaggen genom att ha ett löparträningsställ i XL som jag reafyndat. Det verkade vara dålig åtgång på heltäckande löparkläder i XL med tanke på det stora utbudet på galgarna..:tungan Har även sytt in underben på byxorna och i sidorna på jackan för att få en tajt passning och minimalt med vindfladder.

Egentligen kan man köra utan täckplagg, men smuts och insekter som fastnar i väven kommer att nöta på fibrerna pss som sand i ett klätterrep och det är ju ganska dumt att försvaga dem i onödan. Att man sedan skulle se ut som Björnes svarta kusin är en smaksak..

En liten brist är att skyddsplaggen kräver någon av Halvarsons överdragsbyxa för att kunna kopplas ihop. Alla dragkedjor sitter i midjan på in och utsidan av ytterbyxan och säkerhetsjackan har INTE samma dragkedja som säkerhetsbyxan..:huvet Jag har tänkt att leta reda på passande dragkedjor och sy en egen koppling. Har inte blivit av dock. Det är mer en komfortfråga och har egentligen inget med säkerhetsklassningen att göra då det är benslingorna som i säkerhetsklassningen hindrar jackan från att glida upp över rygg/mage. Inte den lilla remsan i stretchtyg i ryggen.

Rekommenderar detta för alla som kör mer än bara då och då. I ärlighetens namn kommer jag skaffa mig ett raceställ e d för banåkning - men det är mer för att få ännu bättre rörlighet. Stället kommer kunna vädras mellan gångerna. Kommer aldrig gå tillbaka till att köra med skinnställ till vardags igen.
 
Last edited:
Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Top