Skyddsutrustning för de varma sommardagarna

PeterHaber

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2015
Hoj
2006, Triumph Scrambler
Köpte ett par jeans här om veckan. Köpte ett par likadana fast en storlek större som jag tänkte skicka till Ruste. Var i kontakt med dem. Fick svar direkt på en lördag. Grymt bra respons måste jag säga. Skickade bilder på ett par som var en storlek större och ett par som var två storlekar större. Han trodde att jag skulle klara mig på en storlek större. Själv körde han tydligen i ett par slimmade jeans utan knä och höftskydd och ett par vidare med knä och höftskydd. Jag funderar på om man ska sy in fickorna så att man har möjligheten. Skulle det bli tight får man väl helt enkelt köra utan. Det är en chansning. Han tipsade mig om att använda dem lite och skicka in dem efter en vecka ungefär så att de töjer till sig.
Kul! Ja, säkert bra att töja ut dem i en vecka. Tror att du tänker helt rätt med att sy in fickorna för att kunna använda skydd om det funkar. Det är ju ingen kostnad direkt.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
I hopp om en varm sommar och vintertristess tänkte jag lyfta tråden. Vem vet, det kanske kommit nya material/skydd på 7 år? ?

För egen del så har jag en Knox urbane pro jacka på överdelen och Lindstrands Lizard på underkroppen. Sidi Mag-1 (perforerade) på fötterna och knox handroid på händerna.

Tanken på jeans klassade AA med level 2 skydd i har slagit mig. Får se vad som inköps.

Är det någon annan som har nån smart input?

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Gillade skarpt Urbane Pro + single layer kevlarjeans förra sommaren när det var skitvarmt.

Har även Rev'it Ignition, jacka och byxor, det är nåt slags kombo av skinn och mesh som är riktigt svala om man tar ut alla foder. Funkade ett bra tag in på hösten också med foder i. Verkar inte vara så poppis dock, lite svår att få tag på och omöjlig att hitta för provning live. Påstås iaf vara CE level 2-skydd i dem.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
I hopp om en varm sommar och vintertristess tänkte jag lyfta tråden. Vem vet, det kanske kommit nya material/skydd på 7 år? ?

För egen del så har jag en Knox urbane pro jacka på överdelen och Lindstrands Lizard på underkroppen. Sidi Mag-1 (perforerade) på fötterna och knox handroid på händerna.

Tanken på jeans klassade AA med level 2 skydd i har slagit mig. Får se vad som inköps.

Kolla denna tråd som nyligen skapades.

Bra länk till video i inlägg #22 om single layer jeans som påstås ha längre slitstyrka än skinn samt fördelen att dom är svala.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kolla denna tråd som nyligen skapades.

Bra länk till video i inlägg #22 om single layer jeans som påstås ha längre slitstyrka än skinn samt fördelen att dom är svala.
Det var den tråden som inspirerade mitt trådlyft.

Videon har jag inte haft tid att se än. Ska göra det vid tillfälle.

Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Gillade skarpt Urbane Pro + single layer kevlarjeans förra sommaren när det var skitvarmt.

Har även Rev'it Ignition, jacka och byxor, det är nåt slags kombo av skinn och mesh som är riktigt svala om man tar ut alla foder. Funkade ett bra tag in på hösten också med foder i. Verkar inte vara så poppis dock, lite svår att få tag på och omöjlig att hitta för provning live. Påstås iaf vara CE level 2-skydd i dem.
Ta ur skydden och titta, det ska stå på insidan vilken nivå de har.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mitt enkla sätt sänka temperaturen
i den vanliga MC-jackan är att ha handskarna innanför jackan, dvs ärmarna öppna inte åtdragna utanpå handskarna, då blåser luft in vid handlederna när jag kör, luften fortsätter upp genom ärmarna och vidare ner över bröstet och ryggen.
Känns riktigt svalt i lagom hastighet.

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Åkejrå. Jo, det är CE2 i Rev'it Ignition. Däremot uppdagade jag att det bara är CE1 i min Bering-jacka, så då får jag ju ändå vidta åtgärder.
Spelar det egentligen nån större roll om det är Level 1 eller 2 på skydden när själva jackan i sig är klassad som A? Känns rent spontant som att jackan slits i stycken så fort den nuddar marken…
Smått chockerande förresten att A verkar vara det normala när det gäller textil/allvädersställ.

Bifogat

• 254C6464-05E8-42E5-81F2-24A9E8C11CEB.jpeg
    254C6464-05E8-42E5-81F2-24A9E8C11CEB.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 22

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Spelar det egentligen nån större roll om det är Level 1 eller 2 på skydden när själva jackan i sig är klassad som A? Känns rent spontant som att jackan slits i stycken så fort den nuddar marken…
Smått chockerande förresten att A verkar vara det normala när det gäller textil/allvädersställ.
Svaret är jag och nej.
Level 2 dämpar genomslagsenergin till halva nivån av ett level 1 skydd.
Så när du flugit färdigt och landar på armbågar och knän så är L2 att föredra, efter det är det väl inte så viktigt då textilierna snart går sönder och skydden inte sitter å sin plats längre.
Jag resonerar som så att merkostnaden för L2 är försumbar även om jag måste köpa dem separat. Obehaget av i vissa fall något osmidigare skydd brukar gå över när skyddet mjuknat av värmen.
För varma dagar (har bott i Sevilla och vet vad en varm dag är) har jag textilbyxor i 300D Cordura med ventilationsöppningar här och var och en skinnjacka med perforeringar.
Byxorna överlever inte länge mot asfalt antar jag, men ska jag köra fortare än utanför stan blir det bättre byxor på.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Eftersom allt blir en avvägning mellan vad man kan stå ut med att ta och ha på sig, och hur mycket skydd man kan (över)leva med så känns det ändå för min del bäst om de ingående delarna i sig är så bra som möjligt. Förhoppningsvis sitter iaf C2-skydden på rätt plats tills jag slagit i första gången.
Åtminstone ger det mig lite psykologisk trygghet vilket kanske gör att jag kör mer avslappnat än om jag hade sett alla plagg som att de aktivt dödar mig om jag nuddar marken.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jobbpendlar numera i knox urbane pro jacka och John Doe defender byxor. Skaljacka över vid behov. (Klass AA respektive AAA och kompletterat med level 2 i samtliga skydd)

Helt sjukt skönt och kommer använda samma setup under sommarens utflykter där familjen åker bil och jag kör hoj samt när målet är att käka middag/motsvarande med en polare. På bana och inspirerande turer på gata är det fortfarande skinnställ som gäller.

Nu har knox dessutom kommit med en AAA-klassad meshjacka, Honister. Ifall man vill ha bra nötningsskydd men smakar det så kostar det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad är risken att man åker i backen och kläderna slits i stycken skydden flyger omkring som popcorn och man ligger där i bara kalsongerna och utan skinn på kroppen?

0-25 kan man ju vingla runt ståendes på en Voi helt utan skydd
40-50 kan man ju cykla i lycra med en frivillig frigolitbit på huvudet utan att dö av.
50-60 kan man ju köra moppe med hjälm shorts och flipflop.

Ska man till jobbet och det är skitvarmt och inte 10 mil motorväg kan man nog åka lite lättare klädd.
Jag körde snabbare med moped till jobbet än med bilen, jag körde på samma tid med moped och motorcykel om jag höll hastighetsgränserna

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vad är risken att man åker i backen och kläderna slits i stycken skydden flyger omkring som popcorn och man ligger där i bara kalsongerna och utan skinn på kroppen?

40-50 kan man ju cykla i lycra med en frivillig frigolitbit på huvudet utan att dö av.

Ska man till jobbet och det är skitvarmt och inte 10 mil motorväg kan man nog åka lite lättare klädd.
Jag körde snabbare med moped till jobbet än med bilen, jag körde på samma tid med moped och motorcykel om jag höll hastighetsgränserna
Tänkte i samma banor och landade i att den där vägen hem kan bli längre och snabbare än vägen till jobbet. Så därav kläderna vid pendling.

Den säkraste utrustningen är ju den man använder och inte lämnar hemma för att den är bökig att bruka. Oavsett klass och antal A.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Man kan. Precis som man kan köra MC utan skydd.
(Jag har sett MC förare utan hjälm för några år sedan, kanske saknade körkort o.s.v.....)
men VOI rekommenderar hjälm
1656155249301.png
och jag tror att alla elsparkcykelföretagen rekommenderar hjälm.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Mötte en idag på någon glidarvariant, kan ha varit en HD, iförd endast badbyxor, endast badbyxor.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Mötte en idag på någon glidarvariant, kan ha varit en HD, iförd endast badbyxor, endast badbyxor.
Kompisarna som tagit rubbet för att kolla hur han skulle klara av det i bara badbyxorna ??
(För många år sedan en tidig söndagsmorgon i den sovande småstaden var bara kiosken på torget öppen. Kompisarna på väg hem i bil beslöt skoja med damen i kiosken och beslöt att en av dom skulle naken gå och köpa en tidning i kiosken. Kul ide tyckte en av dem, klädde av sig och gick mot kiosken. Då drog dom i bilen iväg. :hihi )

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...