Spelar det egentligen nån större roll om det är Level 1 eller 2 på skydden när själva jackan i sig är klassad som A? Känns rent spontant som att jackan slits i stycken så fort den nuddar marken…
Smått chockerande förresten att A verkar vara det normala när det gäller textil/allvädersställ.
Svaret är jag och nej.
Level 2 dämpar genomslagsenergin till halva nivån av ett level 1 skydd.
Så när du flugit färdigt och landar på armbågar och knän så är L2 att föredra, efter det är det väl inte så viktigt då textilierna snart går sönder och skydden inte sitter å sin plats längre.
Jag resonerar som så att merkostnaden för L2 är försumbar även om jag måste köpa dem separat. Obehaget av i vissa fall något osmidigare skydd brukar gå över när skyddet mjuknat av värmen.
För varma dagar (har bott i Sevilla och vet vad en varm dag är) har jag textilbyxor i 300D Cordura med ventilationsöppningar här och var och en skinnjacka med perforeringar.
Byxorna överlever inte länge mot asfalt antar jag, men ska jag köra fortare än utanför stan blir det bättre byxor på.