Skyddsutrustning för de varma sommardagarna

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tänkte i samma banor och landade i att den där vägen hem kan bli längre och snabbare än vägen till jobbet. Så därav kläderna vid pendling.

Den säkraste utrustningen är ju den man använder och inte lämnar hemma för att den är bökig att bruka. Oavsett klass och antal A.
Ja, så är det ju. Jag har en mc-jacka och kängor som ser ”civila” ut som jag använder när jag ska till jobbet eller liknande (plus ryggskydd). Det är inte lika bra skydd som full utrustning, och skydden i jackan är bara CE level 1, men tillräckligt för att jag ändå gav mig ut och griskörde härom dagen. Smart? Nej, inte alls. Borde jag ha full utrustning även för den där korta turen till jobbet? Ja. Kommer jag någonsin göra det? Högst troligt nej.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jobbpendlar numera i knox urbane pro jacka och John Doe defender byxor. Skaljacka över vid behov. (Klass AA respektive AAA och kompletterat med level 2 i samtliga skydd)

Helt sjukt skönt och kommer använda samma setup under sommarens utflykter där familjen åker bil och jag kör hoj samt när målet är att käka middag/motsvarande med en polare. På bana och inspirerande turer på gata är det fortfarande skinnställ som gäller.

Nu har knox dessutom kommit med en AAA-klassad meshjacka, Honister. Ifall man vill ha bra nötningsskydd men smakar det så kostar det.
Den där mesh-jackan ser ju ändå rätt varm ut.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Rent tekniskt så är det ju bara lag på hjälmen, men handskar har jag alltid.

Däremot har jag nog kört inomskärs för att köpa glass i det + shorts och Tisha, men då har jag ÅAS aldrig varit över cykelfart
Vanliga byxor har jag kört till jobbet i ofta, någon gång i en vanlig jacka.

Skaffar jag hipstermoped med kort tunn jävla sadel och felvänt framdäck så köper jag MC-jeans, eller om jag skaffar glidare eller riktig veteranhoj typ 50 tal.
Jag inbillar mig att det blir mindre grisåka med såna.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Miniminivå är väl ändå heltäckande klädsel, oavsett vad det är. Jeans och jeansjacka kan jag klara mig med. "Jympadojor" och hjälm förstås. Då tror jag man klarar sig hyggligt vid en marksyning. Bar hud mot asfalt eller grus bör undvikas.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Man kan. Precis som man kan köra MC utan skydd.
(Jag har sett MC förare utan hjälm för några år sedan, kanske saknade körkort o.s.v.....)
men VOI rekommenderar hjälm
View attachment 473352
och jag tror att alla elsparkcykelföretagen rekommenderar hjälm.
På 70-talet var det inte ens hjälmtvång för moped. Ändå lever de flesta av oss idag.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag kör med ett par tunnare kevlar-cargobyxor och en meshjacka från Held. (Held tropic 3.) Under detta har jag ett bambuställ från Bambuboden. När jag kommer fram så byter jag bara om snabbt på dass eller liknande. Suveränt. Jackan kostar typ 1500 spänn och har bra med skydd.
062030-00-070-01_ml.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På 70-talet var det inte ens hjälmtvång för moped. Ändå lever de flesta av oss idag.
Hmm, vilket år kom det? 80?

Jag minns grannens son som hade en apfrän Puch och körde utan hjälm.

Ibland när han körde själv utan tuffa kompisar plockade han upp och skjutsade han hem mig på vägen hem från skolan. (jag gick i 1an)
Han har nog aldrig kört så försiktigt.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag kör med ett par tunnare kevlar-cargobyxor och en meshjacka från Held. (Held tropic 3.) Under detta har jag ett bambuställ från Bambuboden. När jag kommer fram så byter jag bara om snabbt på dass eller liknande. Suveränt. Jackan kostar typ 1500 spänn och har bra med skydd.
062030-00-070-01_ml.jpg
Snygg jacka.
Jag har nog för få jackor tror jag.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Ja, men inte alla.
Nej, det är farligt att leva. Man kan ju dö!
Skämt åsido. Det gäller väl att hitta en medelväg, annars hamnar man kanske i Trafikverkets Nollvision och vågar snart inte gå utanför dörren utan heltäckande kroppsskydd och man bör inte heller gå fortare än 2 km/t. Akta sig för fallande kottar och inte halka i hundbajset. När den farliga nordvinden blåser mer än tre sekundmeter bör man också stanna inne, och förkylningsvirus är inte att leka med. Vem vet vad som lurar för hemskheter därute i verkligheten..?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Efter att följt den här tråden och termometern visade +30C, så bestämde jag mig för att prova. Inget underställ,skjorta, kevlarjeans, stövlar, skinnjacka, fodrade handskar, hjälm.
Körde 15 mil, mest 70-80-90 väg. Ett par mil grus. Enda felet var att jag skulle tagit tunnare handskar. Annars OK. Så en halvbra nivå på skydd funkar även en varm dag.

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Efter att följt den här tråden och termometern visade +30C, så bestämde jag mig för att prova. Inget underställ,skjorta, kevlarjeans, stövlar, skinnjacka, fodrade handskar, hjälm.
Körde 15 mil, mest 70-80-90 väg. Ett par mil grus. Enda felet var att jag skulle tagit tunnare handskar. Annars OK. Så en halvbra nivå på skydd funkar även en varm dag.

Ser ut som min allround uppsättning - jag har dock ventilerade handskar och skor.
Enda gången det blir för varmt är vid stillastående, av någon konstig anledning verkar jag "lida" mindre med min skinnjacka är mina medryttare som bör olika "svala" syntetmaterial.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Körde 15 mil idag i temperaturer mellan 28 och 32. Varmt, jadå, men det funkade bra!
Skall tilläggas att jag körde nakenhoj. Ingen vindruta, inga kåpor.

- Sommarstövlar TCX Airtech - modell för varmt väder, med hygglig ventilation.
- Mc-jeans ("one layer") från Handelsboden.
- Textilhandskar från Five.
- Meshjacka från Dainese, köpt för varmt väder. (Så mycket mesh att den inte kan användas under typ +25, det blir för kallt!)
- Öppen hjälm och solisar

= Inget problem alls att köra i +32. Faktiskt.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Underställ av bambu är magiskt när det är varmt. Har man bara ventilation i kläderna tar avdunstningen med sig mycket värme och det går att åka på en kåpad hoj i fullt Goretexställ (Stadler 4-all) när det är 35 graders värme. Jag har provat en 40-milatur i den värmen och det var inga problem.
Samma när man går i fjällen, kan man öppna brallorna är det superbra med underställ även på sommaren.

Kontenta: var inte rädda för att ha ett tunt underställ på er, det svalkar när det blir fuktigt och vinden ventilerar bort fukten.

Sann historia som är ganska kul:
I mitten-slutet av 1980-talet hade kompisens storebror midsommarfest hemma i Prästgården. Som brukligt var det fullt ös från mitt på dagen till långt fram på natten.
Dagen efter kom föräldrarna hem vid tiosnåret och klev ur bilen. Ett obekant motorljud hördes från trädgården!

De gick runt hörnet och den enda som var vaken var Hinken, körandes sin Suzuki GS1000 på tomgång runt runt på gräsmattan. Spritt språngande naken… :)

Jag TROR att denna fest också renderade en notis i lokaltidningen. Eller om det var en annan.

stjp8729

Mr Slow
Gick med
2 Jun 2022
Hoj
Yamaha YZF-R1, Yamaha YZF-R6, Yamaha Tracer 900 GT, Honda Forza 300, Honda CRF300, Yamaha R15, Honda Click 110i, Honda CBR600RR
Jobbpendlar numera i knox urbane pro jacka och John Doe defender byxor. Skaljacka över vid behov. (Klass AA respektive AAA och kompletterat med level 2 i samtliga skydd)

Helt sjukt skönt och kommer använda samma setup under sommarens utflykter där familjen åker bil och jag kör hoj samt när målet är att käka middag/motsvarande med en polare. På bana och inspirerande turer på gata är det fortfarande skinnställ som gäller.

Nu har knox dessutom kommit med en AAA-klassad meshjacka, Honister. Ifall man vill ha bra nötningsskydd men smakar det så kostar det.
Har också en KNOX Urbane Pro jacka och kör vanligen i varmare än 32 grader, funkar kanonbra på touring här runt om i Thailand.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Underställ av bambu är magiskt när det är varmt. Har man bara ventilation i kläderna tar avdunstningen med sig mycket värme och det går att åka på en kåpad hoj i fullt Goretexställ (Stadler 4-all) när det är 35 graders värme. Jag har provat en 40-milatur i den värmen och det var inga problem.
Samma när man går i fjällen, kan man öppna brallorna är det superbra med underställ även på sommaren.

Kontenta: var inte rädda för att ha ett tunt underställ på er, det svalkar när det blir fuktigt och vinden ventilerar bort fukten.

Sann historia som är ganska kul:
I mitten-slutet av 1980-talet hade kompisens storebror midsommarfest hemma i Prästgården. Som brukligt var det fullt ös från mitt på dagen till långt fram på natten.
Dagen efter kom föräldrarna hem vid tiosnåret och klev ur bilen. Ett obekant motorljud hördes från trädgården!

De gick runt hörnet och den enda som var vaken var Hinken, körandes sin Suzuki GS1000 på tomgång runt runt på gräsmattan. Spritt språngande naken… :)

Jag TROR att denna fest också renderade en notis i lokaltidningen. Eller om det var en annan.
Har kört siden i många år - har precis beställt bambu - funkar det inte så är det ditt fel BrooklynS. :)

Ordentligt mycket billigare än siden, men hört mycket gott, så jag hoppas på att det blir bra.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy