Skyltbelysning ett måste på besiktning?!

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
Hej hojbröder, har besiktning nästa vecka och undrar lite över skyltbelysningen... På bilprovningens hemsida står det att att man innan besiktning ska kolla vissa punkter och en utav dem är "skyltbelysningen"

Är det ett måste? eller klarar man sig utan skyltbelysning?

Berätta gärna om hur ni gjort för att lösa det.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Ja, har samma funderingar själv, faktiskt. För jag köpte min hoj nybesiktad utav en handlare, och upptäckte efter ett tag att skyltbelysningen är obefintlig. :va

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
tror det är lag på det faktiskt. Kanske du kan kila förbi eller ringa SBP och fråga för säkerhets skull? Dom vet ju bäst för det mesta.

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Yepp, ett måste :)
Jag köpte en e-märkt som jag löde och fäste på skylthållarn, inga probs efter det.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag funderar på att kapa ett hål i orginalglaset, och sätta dit en bit klar plexi. Tror ni att det är godkänt?

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ingen anning om det e ok, men gör du det snyggt osv, tror jag inte dom gnäller om det på besiktningen :)

Nej, med tanke på att ganska många har så orginal, så tycker jag att det borde vara ok.

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
så inprincip skulle man kunna koppla en lampa till ett batteripack provisoriskt under cutsen enbart för att gå igenom bilprovningen? för de kollar väll inte hur det är kopplat utan enbart om det lyser?

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Nej, med tanke på att ganska många har så orginal, så tycker jag att det borde vara ok.

Sant, gör du det snyggt, kan ingen säga nått tror jag :yoparty

Men jag är otursförföljd, Det e alltid nån hitler som skall besikta mina maskiner, så jag e nojjig :D

så inprincip skulle man kunna koppla en lampa till ett batteripack provisoriskt under cutsen enbart för att gå igenom bilprovningen? för de kollar väll inte hur det är kopplat utan enbart om det lyser?

Har läst det här att nån lyckades få igenom hojen på det sättet oxå :D

Last edited:

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
Sant, gör du det snyggt, kan ingen säga nått tror jag :yoparty

Men jag är otursförföljd, Det e alltid nån hitler som skall besikta mina maskiner, så jag e nojjig :D

Har läst det här att nån lyckades få igenom hojen på det sättet oxå :D

Ja har man otur får man en hitler och har man tur får man en B-gubbe som inte vet ett skit om hojar:yoparty

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Det vore ju rätt underbart att passera besiktningen genom att tejpa fast en ficklampa som lyser ner på skylten.

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Orkade inte läsa allt, men ni måste ha skyltbelysning som lyser på skylten, inte bakåt eller åt sidan. Bara på plåten, jag fick ombesiktning. Åkte hem satte en ny dubbelhäftande tejp vinklade om lampan och besiktade om. Inga problem.
Glöm inte röda reflexen!!
Lycka till

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Jag frågade besiktningsmannen förra veckan om det krävdes separat (vit) belysning för nummerplåten eller om det räcker att baklampan lyster upp plåten. Det senare var ok enligt honom. Denna åsikt kan säkert skilja beroende på vem man frågan. Finns annars fina bultar, typ m6 och m8 med belysning.

http://www.samsmotor.se/lampor.htm

Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Det är krav att det sitter någon form av FAST beslysning. Ficklampa anses inte vara en pemanent lösning..

Jag satte dit en lysdiod som inte lös och sa att "lampan är paj", fick en etta.

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Jag funderar på att kapa ett hål i orginalglaset, och sätta dit en bit klar plexi. Tror ni att det är godkänt?

så gjorde jag, och det var inga problem, och när det gäller e-märkning kollar dom bara glasen efter märkningar vid regestreringsbesiktningar, å man klarar sig undan med rätt mycket:yoparty

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!