Släcka bensinbrand utan brandsläckare?

Maarcuus

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2008
Ort
henna å denna
Hoj
Honda cr 250
Hur ska man kunna släcka en bensinbrand utan brandsläckare? Bilen har börjat brinna 2 gånger på 2 dar, första gången tog jag brandsläckaren andra gången kvävde jag den. Men om det rinner bensin ner i motorrummet hur ska man kunna släcka då? för man koms inte åt att kväva och OM man inte har en brandsläckare just då?
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Du tänkte köra bilen igen? Snacka om att vilja få ut det mesta ur sin bil utan att lägga ner minsta tid på att fixa den.
 

Maarcuus

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2008
Ort
henna å denna
Hoj
Honda cr 250
Vatten ska man inte släcka om det är bensin som brinner. Jag ska ju fixa så det inte ska börja brinna. Men ifall nu det ändå skulle börja brinna så skulle det vara bra att veta vad man kan göra om man inte har en puler eller kolsyresläckare till hands.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ingen som har ett vettigt svar?

Vad är det du förväntar dig för svar?!
Det finns brandsläckare som är till för ändamålet men du vill köra din eldfängda bil utan en sådan och frågar istället efter husmorstips för att kunna släcka en bensinbrand inuti motorrummet. Med tanke på alla skrymslen och vrår så är ju alla försök att täcka och alltså kväva elden meningslösa.. Då återstår ju att släcka med vätskor, pulver eller skum.... Och vätskor, pulver och skum för att släcka bränder köpes enklast i brandsläckarförpackning....
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Är det inte bättre att lägga upp en tråd när bilen brinner nästa gång, istället. Då vet vi hur svår branden är, vad du har för gear osv. Då kan vi ge dig kloka förslag och du kan återkoppla till oss hur våra olika förslag fungerar. Sedan så kan vi ratea det bästa förslaget och då vet alla det till nästa gång man sitter i en brinnande bil som man vägrar släcka med en brandsläckare bara för att det är häftigare att leka MacGyver. Förövrig så tror jag att Chuck Norris skulle kunna släcka en brinnande bil med en round-kick.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Försök få tag i numret till McGyver, han har säkert tips om hur du kan släcka elden med ditt reservhjul, ett fälgkors och ett gem. :tummenupp
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Köp en ny brandsläckare eller ta med dig dunkar med vatten.

Jag skulle nog åtgärda felet istället

nej nej nej inte vatten. Det kommer inte hjälpa vid bensinbrand.

Skumsläckare är väl bäst? Eller kväva på mågot sätt. Kanske finns nån brandfilt eller dylikt som går att kväva med.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
nej nej nej inte vatten. Det kommer inte hjälpa vid bensinbrand.

Skumsläckare är väl bäst? Eller kväva på mågot sätt. Kanske finns nån brandfilt eller dylikt som går att kväva med.

Funkar säkert bra på lite brinnande soppaspill på marken men hur ska du få det tätt i ett motorrum?! :va
 

Maarcuus

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2008
Ort
henna å denna
Hoj
Honda cr 250
Jag SKA fixa bilen INNAN jag ska köra med den, så jag menar efter jag har fixat bilen så den inte börjar brinna nå mer, och kör och tror att allt blev bra, men sen utav nån annan anledning börjar bilen brinna av bensinen ändå. Och inte har tillgång till en brandsläckare har kanske redan använt alla mina brandsläckare jag har till nåt annat den dan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top