För många år sedan hade jag en orange Saab 95, den hade en förmåga att börja brinna titt som tätt, dom hade nämligen ett gjutet insugningsrör som var som gjort för att fånga upp bränslet som förgasaren emellanåt flödade över.
Första åtgärden kolla att inga slangar läckte och att byta ut luftfiltret till ett i metall från en äldre Saab, för det i plast smälte fast i mina fingrar när jag skulle slita bort det.
Andra reparationen innefattade att byta alla slangar trots att jag inte hittat något läckage vid första branden.
Tredje reparationen innefattade att byta alla slangar igen, samt alla tändkablar, för då hade det brunnit ordentligt.
Sedan blev det julafton och mina föräldrar gav mig en brandsläckare, men bilen brann aldrig mer i min ägo.
Den gick dock under benämningen "Brandbilen" tills jag sålde den, och enligt uppgift har den inte brunnit för den nya ägaren heller, som fortfarande kör omkring med en orange V4 från 75 med en stor svart fläck mitt på huven...