Släcka bensinbrand utan brandsläckare?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Funkar säkert bra på lite brinnande soppaspill på marken men hur ska du få det tätt i ett motorrum?! :va

Beror väl på vart de brinner? linda runt ett grenrör eller dylikt är nog fullt möjligt om det inte är nån jättebrand. Inte speciellt svårt att kväva en eld, krävs mycket syre för att något ska brinna.

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
Emmaljunga -09
Jag SKA fixa bilen INNAN jag ska köra med den, så jag menar efter jag har fixat bilen så den inte börjar brinna nå mer, och kör och tror att allt blev bra, men sen utav nån annan anledning börjar bilen brinna av bensinen ändå. Och inte har tillgång till en brandsläckare har kanske redan använt alla mina brandsläckare jag har till nåt annat den dan.

Hur många fordon äger du som börjar brinna? Det är ju inte varje dag man behöver använda brandsläckaren, om du köper två så har du nog täckt upp för ett par år. Sedan när du använder ena så köper du en ny. Då har du alltid en i reserv.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har dumdumklubben sammanträde eller? :va

Killen vill ha smarta tips om hur man släcker bensinbränder utan brandsläckare, kom med förslag eller knip näbb :)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Beror väl på vart de brinner? linda runt ett grenrör eller dylikt är nog fullt möjligt om det inte är nån jättebrand. Inte speciellt svårt att kväva en eld, krävs mycket syre för att något ska brinna.
Har du provat? Vill informera om att eld är varmt motor rum är trånga och fulla me utrymmen det kommer in syre på..

Ts, du har tre val, laga bilen, skaffa brandsläckare, skaffa/utnyttja halvförsäkringen..

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Mitt råd är att köpa klippkort på typ alla statoils tvätthallar, så är det bara öppna motorhuven och låta tvätten göra jobbet...

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
Emmaljunga -09
Har du provat? Vill informera om att eld är varmt motor rum är trånga och fulla me utrymmen det kommer in syre på..

Ts, du har tre val, laga bilen, skaffa brandsläckare, skaffa/utnyttja halvförsäkringen..

Hehehe, meningen "motorrum är trånga och fulla me utrymme" gav mig ett rejält skratt.

Edit: Bra att jag läste klart meningen innan jag skrattade och kommenterade. Jag trodde meningen tog slut där:huvet

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Ifall det brinner på en oljeplatform så brukar de smälla av lite dynamit för att fixa en schockvåg som blåser ut eldslågan.

Har jag sett på film. :tungan

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Jag kan erbjuda dig en besk, gul vätska som jag producerar själv. Jag kan ha några flaskor klara för leverans i början av nästa vecka.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
korvgubbe;4270012Det smarta tipset [I skrev:
ÄR [/I]brandsläckare....

Det smarta tipset är knappast brandsläckare om man saknar brandsläckare ?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Vägrar man brandsläckare finns inget "smart" alternativ. Bara mindre bra, dåliga eller jättedåliga alternativ.

Vilket är det "smartaste" alternativet till en hjälm när man kör hoj? Visst finns det säkert alternativ men inget som jag skulle kalla för "smart".

- "Jag modifierade en gammal kylväska och isolerade med gamla liggunderlag!"
.....fiffigt och kanske bättre än inget men fortfarande inte smart....

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ifall det brinner på en oljeplatform så brukar de smälla av lite dynamit för att fixa en schockvåg som blåser ut eldslågan.
Fungerar fint att släcka brinnande oljekällor med dynamit. Dessutom kan det som en bonus ha en uppiffande effekt på bilens skick.

Annars hade väl jänkarna en stridsvagn som de monterat dubbla jetmotorer ovanpå som de blåste ut oljebranden med. Kanske slå en dem signal och höra om den går att låna över helgen?

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
Emmaljunga -09

I och med att bilen inte står och brinner atm så är det smarta tipset att skaffa sig en brandsläckare. Eller hur?

Vad ska vi gör, säga, att han kan kväva eld med 20 kilo sand. Då kommer nästa tråd, "hur släcker man en bensinbrand utan brandsläckare och utan 20 kilo sand"

Det är ju svårt att spekulera i hur han ska släcka skiten om man inte vet vad han har tillgång till, därför så är det bättre att köpa en brandsläckare så slipper han fundera när bilen börjar brinna.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
1. Se till att köra där det inte finns syre, utan syre är bensin lika eldfängt som vatten.

2. Flampunkten för bensin är ju - 40 så se alltid till att köra när det är -40 eller kallare och se till att inga motordelar blir varmare än så heller.

3. Kör alltid under vattenytan.

Med dessa 3 enkla tipps behöver du aldrig oroa dig om hur du skall kunna släcka en bensinbrand.

Annars är det kanske ändå bättre att 1. åtgärda felet 2. skaffa en släckare.

miniräknare

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
Suzuki gsxr 750/Suzuki Rmz 250/Husaberg 501
app app app sakta i backarna nu!!!
skulle inte grabben kunna gå och köpa en brandsläckare?:confused:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Folk som kör ofta brinnande fordon använder co2 släckare.

Man kan dutta ur lite o släcka o sen spara resten för nästa brand en mil senare - desutom är dom billiga att fylla

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln