Släcka bensinbrand utan brandsläckare?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Folk som kör ofta brinnande fordon använder co2 släckare.

Man kan dutta ur lite o släcka o sen spara resten för nästa brand en mil senare - desutom är dom billiga att fylla
Eller gamla pulver släckare, dt är trycket inte pulvret som tar slut och visa har bilväntil, bara att fylla på många gånger.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
En liten brandsläckare kostar runt trehundringen, inget att fundera på.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För många år sedan hade jag en orange Saab 95, den hade en förmåga att börja brinna titt som tätt, dom hade nämligen ett gjutet insugningsrör som var som gjort för att fånga upp bränslet som förgasaren emellanåt flödade över.

Första åtgärden kolla att inga slangar läckte och att byta ut luftfiltret till ett i metall från en äldre Saab, för det i plast smälte fast i mina fingrar när jag skulle slita bort det.

Andra reparationen innefattade att byta alla slangar trots att jag inte hittat något läckage vid första branden.

Tredje reparationen innefattade att byta alla slangar igen, samt alla tändkablar, för då hade det brunnit ordentligt.

Sedan blev det julafton och mina föräldrar gav mig en brandsläckare, men bilen brann aldrig mer i min ägo.

Den gick dock under benämningen "Brandbilen" tills jag sålde den, och enligt uppgift har den inte brunnit för den nya ägaren heller, som fortfarande kör omkring med en orange V4 från 75 med en stor svart fläck mitt på huven...
 

Bulla

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2007
Ort
Torsby
Hoj
1993 Honda CBR600
Kan 112 vara ett alternativ? Tror det finns några hyggliga brandsläckare på det numret :brinnerup
 

dude_822

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
lilla edet
Hoj
honda 929cbrr fireblade
Men vikket jevla tjöt, nästa gång det börjar brinna(om de börjar brinna) så leta upp närmsta bro/ramp, tar sats me bilen o hoppar ut i vattnet(om det finns nåt.) Så gott folk då har vi med all säkerhet släckt en bensinbrand med "vatten":tungan
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag SKA fixa bilen INNAN jag ska köra med den, så jag menar efter jag har fixat bilen så den inte börjar brinna nå mer, och kör och tror att allt blev bra, men sen utav nån annan anledning börjar bilen brinna av bensinen ändå. Och inte har tillgång till en brandsläckare har kanske redan använt alla mina brandsläckare jag har till nåt annat den dan.

Gå till Jula eller annat valfritt lågprisvaruhus. LEta fram brandsläckare med pulver i. Priset ligger på 3-400 kr. Har du inte råd med det ska du inte köra din farliga bil.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top